Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2008, 13:03   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Default Alkohol kl 06 om morgenen, hvorfor?

Aftenposten følger opp flyvettreglene: http://www.aftenposten.no/reise/article2364795.ece
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:08   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Alkohol kl 06 om morgenen, hvorfor?

Det er verre å se folk spise pølse, hamburger og pizza kl 06 om morra'n, enn å se folk drikke alkohol!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:18   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det er vel som noen sier:

"Er vi på tur så er vi på tur

Nå er det vel helst charterturister som tar den slik ut. Ser få forretningsmenn på Kjevik mandag morgen som er klar for 0720 flyet som sitter med en frokost pils for å si det sånn!

Det minnet meg forøvrig om at det er fredag i dag, og at jeg må huske å kjøpe meg noen gode kalde CB pils til i aften! Bildet øverst i Aftenposten var jo vakkert hadde det ikke vært for de 2 Hansa glassene!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:20   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ja, øl er godt - men jeg har aldri skjønt hvorfor folk absolutt må innta flyplassøl klokken seks om morgenen. Det hadde i alle fall ikke kroppen min likt og jeg ville følt meg uggen både på flyet og resten av dagen.
Old 18-04-2008, 13:21   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Minner meg om da jeg og en "kollega" skulle på en ukes kurs på ARN for et par år siden.. Vi hadde en tidlig flight, og møttes på OSL i femtiden om morgenen.. Han ville ha en pils, men ble nektet fordi de startet salget klokken 6.. Han ble nummer to i pils-køen da de endelig åpnet kranene..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:23   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

For så vidt enig dette, men føler at avisene elsker å fremstille dette som et fenomen som bare gjelder nordmenn- det tror jeg er lettere overdrvet. Var for øvrig noen lattervekkende historier i denne artikkelen. Og Ottar Olsen behøver i hvert fall ikke bekymre seg for manglende tiltro til egen ferdigheter:

Hvorfor kan man ikke kan bruke mobiltelefon straks flyet har tatt bakken, spør Ottar Olsen.
- Jeg har mer enn gjennomsnittlig forståelse av mobiltelefon signaler og elektronikk. Jeg forstår det ikke!
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:34   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg tor nok de som tar en morgendrink før reisen ofte er de som ikke øker på etter dette. Jeg har en tradisjon (med og uten frøken) hvor jeg alltid tar èn Bloody Mary på flyet når det er utenriks (både i jobb og på feire). Men stort sett så er det temmelig få enheter etter dette...

Tror det er fordi mange er flinke til å nyte tanken på at man skal ut å reise.

Når det kommer til øl, så gleder jeg meg fryktelig til Aas Fatøl når jeg kommer hjem - selv om jeg er ur-Oslo gutt.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 18-04-2008 at 13:40. Reason: Slurv
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:39   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er verre å se folk spise pølse, hamburger og pizza kl 06 om morra'n, enn å se folk drikke alkohol!
Enig med du i det!
Dog har jeg sett en verre variant på Keflavik , antagelig en hardhaus av en islending eller grønlender ;
Svartedaudir og haikjøtt ! Fytte rakker'n for gift!
Og det lukta død og fordervelse lang vei.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:41   #9
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Hvorfor ???
Fordi Nordmenn ikke har alkohol kultur.

Og det er ikke snakk om bare en pils om morran for enkelte.
Har kommet ut av tellinga for lenge siden, på hvor mange som jeg har nekta å reise på de første flyene om morgenen, og høysesongen for dette står på trappa.
Charteravgangene som går tidlig på morran, hvorpå enkelte reisende kommer rett fra bytur/fest.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 13:52   #10
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Det er bare et par uker siden en avgang til Ålesund tiiidlig en morgen måtte inn igjen til gate, klokken var vel ikke 08 en gang, for å hive av 2 fulle passasjerer....

Og slike ting skjer ofte - tiiidlig morgen - men stuuup fulle - det er'em
Old 18-04-2008, 13:52   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Hvorfor må nordmenn kritisere nordmenn som drikker en øl når de måtte ønske det?! Og jeg snakker ikke om fyll eller bråk. Før en chartertur er det greit å ta en øl eller to, og et par-tre drinker før man kommer fram til reisemålet. Men å feste om bord er selvsagt en uting.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 14:26   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Gratis boerst er uansett en inspirasjon. Da jeg jobbet i Swissair (86-90) ga vi en drikkevoucher til Business Class passasjerene vaare (avgang 0725...) og det var ikke mange som ble brukt til kaffe eller juice, for aa si det saann ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 14:29   #13
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Hvorfor ikke ?

Hvis jeg har lyst på en pils kl 0600 om morgenen når jeg er ute på reise, så tar jeg det. Jeg bestemmer dette selv, og vil ha meg frabedt at andre skal bestemme om jeg skal få lov til det. Da får de som synes det er så ille se en annen vei og ikke stikke nesen sin i andres saker. Så lenge muligheten er der, og jeg har lyst på pils, så tar jeg det om jeg vil. Det er kun JEG som bestemmer det

Frode H.

Last edited by LN-FHU; 18-04-2008 at 14:32. Reason: Glemte en t
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 14:34   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Word!! Godt å høre at det ikke bare er meg som er opptatt av menneskets rett til å gjøre som de selv ønsler, selv om det finnes noen tusen politikere som har som sin livsoppgave å endre dette...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 14:35   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

For meg er det et større spørsmål hvorfor jeg ikke kan ta en øl på en kafe kl. 06.00, enn hvorfor jeg kan gjøre det på Gardermoen. Når det er sagt, har man først en alkoholpolitikk, så ser jeg ikke hvorfor den skal være forskjellig på utenlandsterminalen på en flyplass enn andre steder.

(Hadde de servert noe godt, for eksempel Nøgne Ø ville jo være riktig så god norgesreklame på hovedflyplassen, så skulle nok jeg også tatt meg en tår.)
Old 18-04-2008, 14:39   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Hvorfor ikke ?

Hvis jeg har lyst på en pils kl 0600 om morgenen når jeg er ute på reise, så tar jeg det. Jeg bestemmer dette selv, og vil ha meg frabedt at andre skal bestemme om jeg skal få lov til det. Da får de som synes det er så ille se en annen vei og ikke stikke nesen sin i andres saker. Så lenge muligheten er der, og jeg har lyst på pils, så tar jeg det om jeg vil. Det er kun JEG som bestemmer det
Rene ord for penga av en TRØNDER

Er dog fullstendig enig. Har tatt meg selv i å drikke alt fra øl til Champagne om morran selv om jeg ikke er på chartertur, men klokka 6 er litt for tidlig...

Når man reiser i jobben er det dog ingen drikking før returflighten på kvelden
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 14:57   #17
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Vel... Nå er det faktisk en vesentlig forskjell på å sitte på OSL 6.00 og vite at man har 2 uker i Hellas foran seg, og å sitte der 6.00 en mandag og vite at om 3 timer må man være i stockholm på en konferanse.. Er jo ganske kos med en halvliter da på morningen, blir i god stemning av det. Synes ikke det er noe rart om folk synes det er godt.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 15:06   #18
Utflyttet
Ute på tur

Er sjeldent jeg drikker på fly og enda sjeldenere jeg drikker på bakken før reisen, men her er det utelukkende om det finnes noe brukendes vin til maten, eller om jeg får tak i brukendes sprudlevann i tuppen av en 747.

På bakken kan jeg bare komme på to steder jeg har drukket og det var i VCSH på LHR i fjor og i fjor i august i F-loungen i Singapore at jeg hadde noe Dom før de sluttet med det der.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 15:12   #19
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
For meg er det et større spørsmål hvorfor jeg ikke kan ta en øl på en kafe kl. 06.00, enn hvorfor jeg kan gjøre det på Gardermoen. Når det er sagt, har man først en alkoholpolitikk, så ser jeg ikke hvorfor den skal være forskjellig på utenlandsterminalen på en flyplass enn andre steder.

(Hadde de servert noe godt, for eksempel Nøgne Ø ville jo være riktig så god norgesreklame på hovedflyplassen, så skulle nok jeg også tatt meg en tår.)
I Norge er det forbudt å selge ØL mellom 03 og 06. Mens normalreglen er at du kan sjenke mellom 08 og 01. Ønsker du å sjenke mellom 06 og 08 så er det opp til kommunen å gi OK. Kan gjelde andre regler for OSL, da de kan være omfattet av Statlig skjenkerett.
storg is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2008, 15:18   #20
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg og min samboer har en tendens til å ta en cocktail til frokost når vi er på ferie. Sist var dette i London, hvor vi bestilte long islands. Bør vel kanskje få med at "frokost" i den sammenheng var klokken 13-15, om ikke enda lenger..
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules