![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article325422.ece
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,277
|
![]()
Men noen Airbuser vil man jo ikke ha her på berget, så da er det vel bedre å flikke på de gamle traverne en 20-30 år til.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Noen som vet hvor mange mellomlandinger de må ha på vei nedover?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 205
|
![]() Quote:
![]()
__________________
:: Rune Trøftmoen - Thomas Lorentzen - Stein Ove Rud :: :: Powered by Canon Digital SLR :: Upcoming flights: I\'m Thinking... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 588
|
![]()
Ja nå får de se og få byttet ut disse maskinene til noe nyere !!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
"Nødfly"...., virkelig en god beskrivelse av de norske Herk'ene
![]() Skal det bevilges penger til noe i Forsvaret, kan man vel i det minste bruke en god slant på å fornye noe vi virkelig har bruk for?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Ser vi har 6 Herc'er i airforsen, men jeg innbiller meg at ikke alle er flydyktige? Er det noen som vet noe mer her? Kan det stemme at bare 3 er i operativ stand?
70 timer fra Oslo til Jakarta, Indonesia? Den turen går jo vanligvis på 12 timer. Med 60 timers effektiv flytid, og en distanse på 10913 km (OSL-JKT) vil det si at de flyr i ca 182 km/t. Det kan da umulig stemme? Og så med tomt fly til og med! 70 timer må jo være med 2 overnattinger på bakken underveis! Noen som vet noe mer?? BF |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Forsvarsnett skriver
- Det er hevet over tvil at Forsvarets beredskap for transportkapasitet til og fra Norge er god, fastslår generalløytnant Tomas Colin Archer, sjef for Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK). Han avviser påstandene fra Peter A. Moe om det motsatte etter at en Hercules-maskin måtte gjøre vendereis på tur til katastrofeområdene i Sørøst-Asia. - Alle Luftforsvarets fly er i orden idet de tar av. Selvsagt er det slik at eldre fly behøver mer vedlikehold enn nye, for å trygge operativitet, beredskap og sikkerhet. Men det er ingen nødvendig sammenheng mellom Hercules’enes alder og vedlikeholdet, og det brukne staget som gjorde at den ene maskinen måtte byttes ut på vei til nødområdet, sier Archer. Forebyggende vedlikehold Vedlikeholdsansvarlig for C-130 på Gardermoen, Jon Peder Engan understreker at det har vært mindre driftforstyrrelser og nedetid for disse maskinene det siste året enn i foregående år. Dette blant annet takket være ”preventivt vedlikehold”: FLO har kunnet bygge sikkerhet for Luftforsvaret ved å bytte en del sentrale strukturkomponenter i maskinen. Archer fremholder at det er helt nødvendig – for Forsvaret og for det norske samfunnet som helhet – å ha transportkapasitet av den typen som C-130 Hercules utfører. - Derfor må vi på sikt bytte ut Hercules-flyene. På ett tidspunkt vil vedlikeholdsomkostningene bli så høye at det vil være lønnsomt å anskaffe nye maskiner, sier han. For langt Generalløytnanten avviser også at det ville vært riktig å sende Hercules-maskiner til nødområdet med en gang, i stedet for SAS Braathens’ fly: - Den saken ble vurdert. På grunn av avstanden til katastrofeområdene og C-130s rekkevidde, må den mellomlande mange ganger. Både tidsforbruket, mellomlandingene i seg selv og støyen ville vært til skade for hardt rammede pasienter. Den beste bruken av C-130 er faktisk intrateater, altså innenfor et definert område, slik vi nå ser bruken av den i katastrofeområdet, sier Archer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Jeg hadde likt å sett et par A330 MRTT med norske merker. Norge har jo behov for både strategisk lufttransport og tankfly.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe måtte nødlande | Jan H | Flyforum | 14 | 01-01-2011 13:26 |
Måtte nødlande i Munchen | AirbusTrond | Flyforum | 14 | 11-07-2007 20:08 |
Giggs måtte nødlande... | Trety | Flyforum | 0 | 01-09-2006 15:42 |
Måtte nødlande etter flysex | sail4fun | Flyforum | 1 | 09-12-2005 03:34 |
Helikopter måtte nødlande... | Twin Otter | Flyforum | 0 | 31-03-2005 18:23 |