Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2005, 12:57   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Nødfly måtte nødlande

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article325422.ece
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 13:02   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,277
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Men noen Airbuser vil man jo ikke ha her på berget, så da er det vel bedre å flikke på de gamle traverne en 20-30 år til.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 13:09   #3
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Noen som vet hvor mange mellomlandinger de må ha på vei nedover?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 13:43   #4
OSL Inside
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 205
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Quote:
Originally posted by tosfreight
Noen som vet hvor mange mellomlandinger de må ha på vei nedover?
Hørte snakk om at de brukte ca 70timer totalt på strekka, så da blir det fort en 3 mellomlandinger..
__________________
:: Rune Trøftmoen - Thomas Lorentzen - Stein Ove Rud ::
:: Powered by Canon Digital SLR ::

Upcoming flights:
I\'m Thinking...
OSL Inside is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 13:46   #5
LN-OSS
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 588
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Ja nå får de se og få byttet ut disse maskinene til noe nyere !!!!
__________________
Stian Svensen
My pics at Airliners.net
My pics at Jetphotos.net
LN-OSS is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 14:50   #6
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Nødfly måtte nødlande

"Nødfly"...., virkelig en god beskrivelse av de norske Herk'ene
Skal det bevilges penger til noe i Forsvaret, kan man vel i det minste bruke en god slant på å fornye noe vi virkelig har bruk for?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 14:54   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Ser vi har 6 Herc'er i airforsen, men jeg innbiller meg at ikke alle er flydyktige? Er det noen som vet noe mer her? Kan det stemme at bare 3 er i operativ stand?

70 timer fra Oslo til Jakarta, Indonesia? Den turen går jo vanligvis på 12 timer. Med 60 timers effektiv flytid, og en distanse på 10913 km (OSL-JKT) vil det si at de flyr i ca 182 km/t. Det kan da umulig stemme? Og så med tomt fly til og med! 70 timer må jo være med 2 overnattinger på bakken underveis!

Noen som vet noe mer??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 15:59   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Forsvarsnett skriver


- Det er hevet over tvil at Forsvarets beredskap for transportkapasitet til og fra Norge er god, fastslår generalløytnant Tomas Colin Archer, sjef for Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK).

Han avviser påstandene fra Peter A. Moe om det motsatte etter at en Hercules-maskin måtte gjøre vendereis på tur til katastrofeområdene i Sørøst-Asia.

- Alle Luftforsvarets fly er i orden idet de tar av. Selvsagt er det slik at eldre fly behøver mer vedlikehold enn nye, for å trygge operativitet, beredskap og sikkerhet. Men det er ingen nødvendig sammenheng mellom Hercules’enes alder og vedlikeholdet, og det brukne staget som gjorde at den ene maskinen måtte byttes ut på vei til nødområdet, sier Archer.

Forebyggende vedlikehold
Vedlikeholdsansvarlig for C-130 på Gardermoen, Jon Peder Engan understreker at det har vært mindre driftforstyrrelser og nedetid for disse maskinene det siste året enn i foregående år. Dette blant annet takket være ”preventivt vedlikehold”: FLO har kunnet bygge sikkerhet for Luftforsvaret ved å bytte en del sentrale strukturkomponenter i maskinen.

Archer fremholder at det er helt nødvendig – for Forsvaret og for det norske samfunnet som helhet – å ha transportkapasitet av den typen som C-130 Hercules utfører.
- Derfor må vi på sikt bytte ut Hercules-flyene. På ett tidspunkt vil vedlikeholdsomkostningene bli så høye at det vil være lønnsomt å anskaffe nye maskiner, sier han.

For langt
Generalløytnanten avviser også at det ville vært riktig å sende Hercules-maskiner til nødområdet med en gang, i stedet for SAS Braathens’ fly:
- Den saken ble vurdert. På grunn av avstanden til katastrofeområdene og C-130s rekkevidde, må den mellomlande mange ganger. Både tidsforbruket, mellomlandingene i seg selv og støyen ville vært til skade for hardt rammede pasienter. Den beste bruken av C-130 er faktisk intrateater, altså innenfor et definert område, slik vi nå ser bruken av den i katastrofeområdet, sier Archer.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2005, 17:06   #9
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Nødfly måtte nødlande

Jeg hadde likt å sett et par A330 MRTT med norske merker. Norge har jo behov for både strategisk lufttransport og tankfly.

Kenneth is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe måtte nødlande Jan H Flyforum 14 01-01-2011 13:26
Måtte nødlande i Munchen AirbusTrond Flyforum 14 11-07-2007 20:08
Giggs måtte nødlande... Trety Flyforum 0 01-09-2006 15:42
Måtte nødlande etter flysex sail4fun Flyforum 1 09-12-2005 03:34
Helikopter måtte nødlande... Twin Otter Flyforum 0 31-03-2005 18:23


All times are GMT +2. The time now is 08:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.