![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
JFK Airport i New York krever nå at utenlandske besøkere avgir ti fingeravtrykk før de slipper inn i USA.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=504870 Det blir 5 minutter på hver besøkende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Immigration i USA er bare helt sinnsykt. Når jeg var på JFK i sommer stod vi 4t i kø for å komme igjennom passkontrollen. Tenk så lang den køen blir når de skal bruke 5min på hver person.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Om de lager en leser man kan legge hele hånda på, som scanner fingerne automatisk så bør ikke dette ta lenger tid enn idag - om man derimot skal scanne én og én finger så finner jeg andre land å feriere i.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg skjønner ikke helt hva disse fingeravtrykkene gjør for amerikanske myndigheter. En terrorist er vel fortsatt en terrorist selv om de har fingeravtrykkene hans? Eller har USA tilgang til fingeravtrykk fra hele verden? Så vidt jeg vet er ikke fingeravtrykkene mine registrert noen steder her i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det finnes mange andre fine land å feriere i. USA kommer stadig lengre ned på lista mi, dessverre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå synes jeg man tar rimelig hardt i her... Av tidligere erfaring (før jeg slapp fingeravtrykk og visitor kø) er gjennomsnittlig ventetid på ORD, IAD og MIA rundt 15-20 minutter. EWR er kanskje litt lengre, rundt 30 minutter. Mange ganger er det ikke kø overhodet, særlig ikke når 903 og 945 kommer inn, da går man nærmest rett igjennom. Det kommer an på trafikken på det gitte tidspunktet.
Når du kommer ut av passkontrollen, er allerede kofferten på båndet. Det er raskere enn hva OSL er. Ja, du kommer raskere igjennom passkontrollen, men det tar halvtimen før man får kofferten på OSL så man blir stående å kope... Dersom man snakker kø i passkontrollen, er det en rekke land jeg kan sette mye høyere på lista når det gjelder byråkrati og ventetid. Diverse bananland og mange land i østen kommer til minne. Ofte må man ha visum som også tar tid. Var i Mexico før jul, det tok minst timen å komme seg igjennom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Slik jeg har opplevd de fingeravtrykkleserne de har nå, er det ganske viktig at man legger *riktig* trykk på for at den skal virke. En leser for hele hånden må nødvendigvis stille mindre krav til dette, ellers vil det ta for lang tid. Og ventetiden i immigration er kanskje litt oppskrytt? Uheldige opplevelser kan man jo ha mange steder. Vanligvis tar det ikke flere flere timer, men har det jammen gjort i sikkerhetskontrollen på OSL av og til også, uten at det er noen normalsituasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Siste jeg var i MOW tok det ca 4 timer i immigration, og det var uten noen fingeravtrykk. Reiser tilbake til MOW i morgen, men da blir det DME og ikke SVO, så jeg får håpe det funker bedre.
Nå har jeg ikke vært i USA etter de innførte "10-fingrerskontroll", men jeg har vært derborte rundt 10 ganger og aldri noensinne hatt problemer i immigration. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Underkanten av 15 min på EWR den 12 mars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
JFK og LH fungerer veldig bra. EWR kan være hektisk i perioden når SAS kommer inn.
Rekorden er 4 minutter gjennom Immigration med Fast Track til BA |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Rekorden ved ankomst av 945 i Chicago har jeg opplevd mange ganger. 0 minutter. Ut først fra Business, ingen kø rundt kl. 1200 på ORD.
Det samme gjelder på IAD ved ankomst rundt kl 11-1400 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
17.2 på IAD (forsinket SK925), 15 minutter (transfer-immigration)
29.2 på EWR terminal C, ca. 0 minutter (kom med CO fra Mexico) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jaja, folk har selvsagt masse ulike erfaringer - det kommer jo helt an på hvor mange folk som skal gjennom og hvor mange betjenter som er i jobb. Dette vil selvsagt variere - og ved en eventuell utvidelse av kontrollen, gjør forhåpentligvis amerikanske myndigheter noen strukturelle tilpasninger slik at dette i minst mulig grad påvirker effektiviteten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som det kommer frem på bildet i artikkelen og også blir nevnt i en tidligere post, vil hele hånden scannes på en gang, ikke finger for finger som det har vært til nå. Det vil jo forenkle prossessen i forhold til i dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
24.sept kom jeg med LH fra FRA...ventetid i Immigration var 65 minutter...selv "samtalen"
tog 3 minutter alt inklusiv Hilsenm Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta kutter JFK-CPH og JFK-ARN | haavig | Flyforum | 15 | 30-05-2011 22:47 |
JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko | jb1 | TripReports | 7 | 02-02-2010 04:27 |
Delvis OT: Vurderer fingeravtrykk for taxfreehandel | sirpjalle | Flyforum | 28 | 09-08-2008 21:11 |
Fingeravtrykk | jb1 | Flyforum | 1 | 28-10-2007 12:06 |
SAS krever fingeravtrykk | sail4fun | Flyforum | 23 | 04-04-2006 02:53 |