![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
Men hvorfor bruker de ikke Rygge som alternativ? Der er det da bedre sikt enn på Gardermoen... Noen som vet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Tja, er det noen som kan ta handlingen på RYG da ??
Hørte akkurat nå at første FR til OSL måtte forsøke å lande for 2 gang ![]() Og der kommer nr 2 om ti min Last edited by Shadow; 15-03-2008 at 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Hørte nettopp en på Gardermoen Tower som diverted fra Torp og kommer inn på 01R. Vet ikke hvilken det var, merket meg bare denne diversion`n.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
2 stk iflg Torp.no fra MRS og MAD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Akkurat innenfor limit på ENGM også?
ENGM 151841Z 00000KT 0400 R19R/0450V0650N R01R/0450N FZFG VV001 M01/M01 Q1005 NOSIG |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
400 meter sikt? Det burde holde i lange baner. Limit på Cat 3a, som OSL har på 01L og 19L, er vel 0m horisontal og 50m vertikal sikt, eller....
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Ok, men da må vel SAS innstille sine fly. Det var vel det som hendte forrige gang tåken la seg tjukt over Gardermoen?
Edit: Siden pilotene manglet nødvendige sertifikater for slike landinger? Last edited by gilberg; 15-03-2008 at 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Var på Torp her om dagen og så at man driver med arbeid i sørenden. Er noe av det for å sette opp LLZ/ILS for 36 ? Da ville man kanskje unngå endel av diversionene
Last edited by LN-SEK; 15-03-2008 at 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Nja, det var vel freezing fog som gjorde det var det ikke ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Det var og er fortsatt Freezing Fog på ENGM, og dette har ingenting med dette å gjøre. Sertifikatene for CATlll med minimal sikt er kostbare å opprettholde, og dette er nok noe av grunnen til at fly blir kansellert grunnet dårlig sikt. Husker ikke de ulike inndelingene av CATlll nå, men det finnes flere segmenteringer innen CATlll-sertfikater.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
gilberg, ang. opprettholdelse av sertifiaktene, er dette noe du vet, eller noe du antar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Man må ha et sertifikat for hver CAT, og bare CATIII har tre stykker.
CAT III A: DH lower than 30 m or no DH, RVR not less than 200 m CAT III B: DH lower than 15 m or no DH RVR less than 200 m but not less than 50 m CAT III C: No DH and RVR limitations Kilde:http://www.icao.int/icao/en/anb/meet..._limvis_en.pps Last edited by gilberg; 15-03-2008 at 22:22. Reason: CAT3 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Mulig jeg spurte litt uklart: Hvor sikker er du f.eks. på hvordan SAS opprettholder sine "sertifikater", hvor kostbart det er å være current, siden du antar at pilotene i SAS ikke har de nødvendige "sertifikatene"? Sist gang det var kaos på OSL, så hadde ikke det noe med det å gjøre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Torp får ILS 36 i oktober, arbeidet i sørenden er nok for å få plassert en glidebane. Localizeren skal stå i nordenden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Ja, nå er det noen til å ta handling på RYG, fra 0630-2330.
Men når det gjelder å diverte fra Torp, antar jeg at det er lettere å reise til Torp fra Gardermoen, fra Rygge til Torp må man jo reise med Bastøfergen. Det er nok greiere med en busstur uten ferge. Jeg husker et kort i Monopol: "Reis med Bastøfergen, selv om de passerer start får de ikke 2000,- kroner." :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Ja greit at det er folk der, men er de på "vakt" til å kunne ta slike ad-hoc som f.eks ryanair som vanligvis da ikke kommer med bare 1 maskin ??
Og skal de ta med seg pax igjen så er det jo ofte snakk om 4-5 busser (2 fly) det trengs jo noen til å ta seg av de. Og så er det dette med de schedulerte flyene i samme tidsrom da. Og Bastøfergen, hvordan er det med siste avgang der ??? Hvis de kommer etter den tide blir det jo å busse rundt/oslofjordtunnellen. "Rykk direkte i fengsel, passerer de start får de ikke 2000 kroner" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Hva angår Bastøfergen så leste jeg i lokalpressen i Moss at Bastø-Fosen visstnok skulle tilpasse siste/første avgang til åpningstidene på RYG, slik at folk skulle kunne rekke første avgang/komme seg hjem etter siste landing. Vet ikke hvordan dette har gått. Forøvrig: Reise med Bastøfergen eller rykke i fengsel, jeg vet ikke hvordan kaffen er i fengsel, men håper den er bedre enn på Bastøfergen;-) Last edited by Wig-wag; 16-03-2008 at 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Dette var vel et ønske fra Rygge. Såvidt jeg husker, var Bastø Fosen temmelig lunkne til forslaget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Samkjørte ferge og flyruter kommer nok ikke med det første nei...
Det var oppslag i Tønsbergs Blad,Østlandsposten, og Gjengangeren om dette i forrige måned... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ustabilt vær og dårlig sikt | erlingjo | Småprat | 0 | 07-06-2011 10:20 |
Dårlig sikt på Kjevik. | kekker | Flyforum | 0 | 07-02-2011 11:44 |
Dårlig spøk på Torp | imm | Flyforum | 3 | 11-06-2009 21:27 |
Dårlig sikt? | LN-KRF | Flyforum | 22 | 23-02-2009 20:38 |
Dårlig vær på Torp?? | Martin | Flyforum | 3 | 03-05-2005 00:31 |