![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Tenkte at en trip-report var populært nå som jeg i dag starter på en forhåpentligvis hyggelig tur til Østen.
I kveld starter turen med et hopp fra KRS til CPH. Avg 1820 ank 1920. Deretter blir det vel noen timer i Loungen før Sk973 og LN-RKF skal ta oss til Bangkok. More to follow...... BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,806
|
![]()
God tur!
Gleder meg til å lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Sitter nå i Scandinavian Lounge på CPH etter en grei flight fra KRS.
Innsjekk på Kjevik gikk greit. Godt å slippe å se all den baggasjen igjen på en stund! ![]() Desverre var det meldt om forsinkelse. Avg 1820 var forsinket til 1900. Cimber Air sin CRJ som var satt opp på ruten landet noen minutter før 1800, og grunnen til den oppsatte forsinkelsen var "som vanlig" det nye luftromsystemet (eller hva det nå heter) over Danmark. Kl 1813 hoppet vi til ettersom det kom opprop om final call for Sk 2883. Og vi som ikke hadde hørt første opprop engang. Men det viste seg at det var first and final call de hadde brukt. SK2883 KRS-CPH Vel ombord, kom kapteinen på høytaleren og forrtalte at vi hadde en slot til kl 1915, men nå hadde han nettopp fått en ny, men da måtte vi være i lufta i løpet av 5 minutter. Og det gikk heldigvis fint. Vi var bare 22 pax på denne avgangen, så det var godt med plass. Jeg var satt på sete 2c men flyttet bak til 3c da dette var en ledig 2 seter. Hvorfor sitte trangt og fælt om man ikke er nødt. Vel oppe i luften ble det servert det vanligs Eco Extra smørbrødet. Dvs et lite stykke rugbrød med ost og skinke. Det smaker faktisk helt ok. Mye bedre enn de sandwichene de selger på M. Siden ferien starter nå, valgte jeg selvfølgelig Champagne å drikke til. Ogf det smakte utmerket. Eneste minuset med flighten var at den gikk så fort at da jeg spurte om en G/T fikk jeg beskjed om at det desverre ikke var tid til det ettersom vi skulle lande om 10 min. Og faktisk kun 45 min etter vi tok av fra Kjevik slo vi hjula i bakken på CPH. Det går radig når man tar av mot syd og lander mot syd. Så vi landet på tiden vi. Tenker nå på de svenskene som byttet fra CPH avg til OSL avg da de skulle videre til ARN og var redd for forsinkelse via CPH. Det ble mindre poeng på dem i dag for å si det sånn! Men nå sitter vi i loungen og har fått både Gin/Tonic og prøvd Kylle Kylle, eller Tuborgs Påskebryg for de som ikke forstår dansk ![]() Om 3 timer går ferden videre med SK 973 til BKK. Er spendt på hva den vil bringe. Ifølge pålitelige kilder skal det være 17 ledige seter på biz, så da blir det nok greit med plass og god service, får jeg håpe. Stay tuned! More to come! BF ![]() Last edited by Bizflyer; 06-03-2008 at 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Lover bra. C fra CPH til BKK bruker å være veldig bra. Tok dugelig med Kylle-kylle og røket laks og paté på tirsdag! Smakte utmerket. Lykke til videre.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,367
|
![]()
Gleder meg til å lese mer...kommer vel noe i løpet av dagen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
Og hva skyldes valget av denne avgangen da? Du liker jo ikke SAS sin sene avgang fra CPH til BKK...
Reiste selv fra ARN til BKK 28.2., hadde 2-seteren i midten på rad 1 for meg selv. Helt utmerket.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
BizFlyer, sleng på en reiserapport fra de steder du besøker på Filippinene også , please.
![]() ![]() der nå ?? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
CPH - BKK SK 973
Etter noen forfriskninger i loungen tok vi fatt på veien gjennom passkontrollen og mot gaten. I gaten hadde ombordstigning alt startet, så vi var noen av de siste om bord. Vi fant våre seter på rad 2, og så at alle business class seter var opptatt. Ifølge purseren var det mange som hadde oppgradert på poeng på denne turen. Det var første gang jeg fløy i de nye setene på forretningsklassen, og de var veldig behagelige. Litt stivt når setet var i modusen for take-off da jeg følge jeg satt veldig rett-opp-og-ned. Men litt justering var det helt fint. Hva som derimot ikke var noe greit, var at lyset i taket over begge setene virket ikke. I tillegg var leselyset som kom ut av stolen rene diskolyset ettersom det blinket som et slik strobelys man gjerne har på diskoteker. Så når lyset ble slukket, var de ingen mulighet for å lese. Vi gjorde purseren oppmerksom på dette, og han re-satt systemet i stolen, men dessverre til ingen nytte. Han prøvde også å skifte pære uten at det gikk heller. Så der satt vi uten lys. Ikke særlig moro når man har betalt i dyre dommer for billetten, og takket være at bermen hadde oppgradert seg, var det ikke plasser å bytte til heller. Vi fikk en sjekk hver på 20 USDollar som kompensasjon. Festlig! Nå kostet ikke billetten 21 000 lenger, men 20 900 kr. Til og med purseren så det humoristiske i det. Så når han kom med salgstralle var vi fort frempå og spurte hva vi kunne få for 40 dollar! Vurderer å sende en klage til SAS når jeg kommer hjem. Kanskje vi kan få noen bonuspoeng som kompensasjon. En kamerat av meg fikk 5000 poeng som kompensasjon for et ødelagt sete en gang mellom CPH og BKK. Vel, nok om det. Etter vi hadde satt oss ned var det champis i plastikkglass. Det ble servert halvfulle glass. Litt smålig synes nå vi. Vel i luften varte og rakk det før noe skjedde. Ikke kom der tilbud om noe å drikke før maten. 1 time og 15 minutter etter avgang startet matserveringen. Det synes jeg var svakt. I det minste kunne de ha tatt en runde med drinkvogna mens maten ble preparert. Mener jeg har sett i andre rapporter at det har vært vanlig å servere drikke med en liten kanape før maten? SAS skriver i menyen at ”På grunn av det sene avgangstidspunkt har vi valgt å tilby hurtig servering, så du kan få fred til å sove.” Menyen var som følger: Grønn salat med dagens dressing. Forrett: Serrano skinke med fiken og fetaost. Et utvalg av forskjellige typer brød. Hovedretter: Sandartfilet (Gjøs?) servert med rustikk potetmos med oliven, grillet fennikel og rødvinssaus med bacon. Eller Rød Thai-curry med kylling og oksekjøtt i østerssaus med basilikum og chilli, servert med dampet jasminris. Eller Egyptisk Misea – sauterte poteter, aubergine, tomater og corgette, servert med rosenkål. Ost: Esrom – ost. Økologisk, servert med tørkede aprikoser. En sød finale: Petit fours I utgangspunktet synes jeg dette var et dårlig utvalg for en businessclass. Selv på Thai sin Premium economy kan du velge i minst 4 retter. De fleste rundt meg gikk for thai curryen. Den var god nok den. Ganske spicy, men det var ikke mye mat. Jeg følge at bizclass måltidet jeg fikk på LHR-CPH med SK for et par måneder siden var større. Så det var skuffende. Alt ble servert på ett brett. Både forrett, hovedrett og ost. Og osten var i en bitteliten skål, hvor det var 2 små biter ost i. Thai Premium Economy kommer sågar rundt med egen ostevogn. Nei, måltidet var en skuffende opplevelse. Først vente så lenge for så lite, nei, her må det forbedringer til. Fikk smake på begge rødvinene. En Aster, Ribiera del Duero Riserva 2000 eller en Cline Zinfandel 2005. Begge vinene var relativt lette, og absolutt ikke i en klasse man bør kunne servere på business class. Her kunne man godt spandert noen kroner ekstra og fått bedre vin for pengene. Ved slutten av måltidet kom de rundt med brett med portvin i glass. Det smakte fint. Og litt senere kom de med petit fours og kaffe/avec. Så da ble det et glass Sauterne til, hvilket smakte godt. Så ble det cognac etter det. Moyet XO Borderies var et nytt bekjentskap. I følge vår svenske mannlige CA var den over 35 år gammel. Helt ok. Når serveringen så var over ble lyset slukket, og vi ble sittende i mørke og hadde et par runder GTI før vi sovnet. Stolen slider jo fint ned til liggeposisjon, men når jeg hadde den helt nede i liggende posisjon følte jeg at jeg lå i bro og det var ubehagelig. Så jeg måtte ta stolen litt tilbake. Da var det greit. Våknet noen ganger i løpet av natten, da halsen fort blir som sandpapir når man sover på ryggen. Heldigvis var der en vannflaske som hjalp til med å få fukt tilbake i systemet. Sov greit i 5 timer og våknet 1,5 time før ankomst i det frokost serveringen startet. SAS benyttet en måte å servere frokost på som jeg ikke har sett før på fly. Først fikk man et brett med de sedvanlige tingene på. Deretter kom de med tralle med skåler med eggerøre, pølser, skinke, stekt tomat pannekaker med champinongstuing. Så kunne man peke på hva man ville ha og dette ble så servert. Det var veldig greit. Før landing fløy vi over Bangkok, ut over sjøen og snudde for å lande mot nord. Det ble en myk landing og vi landet 15 minutter før rutetid, kl 1505. Kort kø i immigration, så det gikk radig, men vi måtte vente vel og lenge på bagasjen, og det var skuffende at de heller ikke her klarer å sende priority baggasje først ut på båndet. Tollen gikk også greit, og kl 1600 satt vi i taxi på vei til hotellet i Bangkok. More to follow……………. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]() Quote:
Hadde også lyst til å reise via ARN, men da ble billetten mye dyrere. Alternativet var å reise Thais Premium Economy, men det skilte ikke så mye på pris, og dessuten hadde det bare vært en tre del av poengene. BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Takker for rapporten så langt.
De serverer lite champers i glassene før avgang rett og slett fordi mange ikke klarer å tømme i seg så mye som oss ![]() Jeg liker ikke den seine avgangen fra Chicago og har ikke mye erfaring med å reise seint med SAS Men det er ofte at flyselskaper serverer en redusert meny når flyavgangen går veldig sent på kvelden. Det gjør de også på noen avganger fra USA. Men hovedpoenget er jo at serveringen skal starte og gjennomføres raskt. Når maten er servert så sent etter avgang, forsvinner jo poenget. På UA har man valget om man ønsker hele hopprennet eller den raske varianten. Tror det er smart av SAS å tilby begge.. At de ikke kom med drinkvogna før maten, er helt utrolig. Det har jeg aldri opplevd Det er jo godt med sandwicher og snacks i buffeten dersom man blir sulten underveis. Det var vel for mørkt til å ta bilder?? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,367
|
![]()
Stort sett så holder det med det halvfulle glasset før take-off - det komme r jo nok etterpå - så sant du ikke er 100% norsk.
Her virket det vel som om crewet ikke var helt på topp - drikkevogn og matservering burde kommet mye tidligere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
|
![]()
Hmmmm, utrolig at drinker og mat tok så lang tid, særlig da avgangen er relativ sein. men ikke seinere enn at mange kan tenke seg "full pakke", med drinker, tre retters etc..Ba selv om påfyll av champagene en gang, men "servitøren" ble utrolig sur, så jeg har sluttet med det!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Hadde SK i monkey t/r DXB for to uker siden. Da fortalte ( begge veier ) de at :
"Dere får en gratis alkohol drink til maten. Husk å bestille alt til maten når drinktralla kommer ". Maten kom uten en skvett vann på tralla. Fikk ikke valg et mellom chicken eller pasta. SK hadde valgt for alle, Chicken til alle ! Så greit ! Begge veier ! Siste tralla kom med et stort skilt med priser for konjakk-likør til kaffen. INTET annet som brus , vann på tralla. Men de hadde SKassaparat til kun kredittkort. Foreløpig ikke FR-kredittkortgebyr. Når det har nådd slikt lavmål for oss, røkla, som sitter bak, er det heller ikke rart at det har spredd seg foran til de som virkelig har betalt for mye mer og som fortjener annet en halvfulle champis i plastglass ! Hadde planlagt en tripreport for DXB , men gadd ikke. SK er ikke verd energien til det. ![]() Min beste sammenligning bak i bussen de siste uker er jo AF langt ut i Stillehavet..... Du verden hvor bra de er sammenlignet. ![]() ![]() Så bra at nå har glemmer man fort fæle CDG, man vet at man slåss for å komme videre med et topp selskap ! ![]() OG, hvor glad jeg er for at jeg har CO til USA på onsdag !! De ligger en klasse langt over SK også ! I monkey, gudene vet foran i bussen ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Ganske typisk at Normenn måler service i antall "gratis" alkoholhenheter ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Jeg har kun hatt veldig positive erfaringer med SK på longhaul, og jeg har flydd flere ganger i ny og gammel Biz og en gang i Eco Extra og monkey de siste årene.
På min siste tur over dammen med SK i februar valgte jeg kveldsavgangen 10pm ORD-CPH, og gjorde meg samme erfaring som deg når det gjelder serveringen. Først halvfullt champagne glass som pre-departure drink, deretter intet tilbud om drikke og snacks før middagservering som det tok nesten en time å vente på. Og både salat, forrett, hovedrett og en liten skål med to oster kom samtidig. Foretrekker uten tvil full C servering kontra ekspressvarianten på sene longhaul avganger med SAS, her er SAS veldig bra! Men jeg antar at en god del forretningsreisende foretrekker å få mest mulig ro og tid til å slappe av på underveis på de sene kveldsavgangene. Uansett, drikkevognen bør absolutt komme rundt etter setebelteskiltet slukner, det koster ikke mye tid for crewet og er en service man forventer seg for dyre billetter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() Hadde du ikke hatt kompiser som ordnet deg nødutgang på OSL, hadde CO opplevelsen vært: - Dårligere benplass - Kun 20% av flåten har individuelle TV skjermer - De bruker B757, sjansen for fuel stop på veien er på topp nå for tiden - All alkohol koster penger - Setene er tynne og ukomfortable - Mat alternativene er på samme nivå som SAS Hvordan CO da kan være i en klasse langt over SAS klarer jeg ikke helt å se.. Og det du klager på med SAS her er at man blir tilbudt gratis alkohol, men ikke vann og brus? ![]() ![]() Nei, kamerat, dette var mye sutring ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]() Quote:
Fra ARN til BKK serverte de bl.a. køttbullar med potatismos og lingonsylt - kanskje ikke akkurat det man ser for seg som BIZ-hovedrett, men virket som mange ville ha det (svensk tilpasning siden flyet gikk fra ARN???). 5 ledige seter i BIZ tror jeg det var, men 3 av dem ble raskt fylt opp av SAS-ansatte fra lavere klasser etter avgang. Leselampen min var også problematisk, men ved litt fininnstilling kunne den til nød brukes.
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Etter og ha studert Bizflyers rapport så langt og SQ777's miserable SK reise till DXB så stiller jeg følgende spørsmål: Hva har skjedd med SK intercont? Inntrykket her er ikke bra.
Etter min forrige langreise, TK til DXB, så kan jeg definitivt konstatere at kvalitet på inflight service ligger godt over hva som har vært tilfellet her hos disse to. Egen drikkevogn, fullt utvalg av drikke på matvogna, man kunne velge mellom 2 varmretter etc, bare og forsyne seg i galley etc....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]() Quote:
Det samme inntrykket som jeg sitter igjen med er felles med de som jeg kjenner som flyr SAS IC i C-klasse endel. Dvs normalt er det veldig bra, men så er det enkelte dager for de leverer under standard |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til Bangkok med Qatar i Business | HS-TLD | TripReports | 59 | 28-11-2011 14:18 |
Kanontilbud til Bangkok og Hong Kong med AY! | HMWK | Reiseforum | 1 | 25-06-2009 23:17 |
Erfaringer med Aeroflot til Bangkok? | turist | Flyforum | 1 | 24-08-2008 22:40 |
Finnair med 12 ukentlige til Bangkok i vinter | MartinL | Flyforum | 105 | 24-01-2006 15:03 |
Air Finland med ny rute til Bangkok | MartinL | Flyforum | 3 | 02-11-2005 10:23 |