Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2008, 09:34   #1
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Ryanair Ryanair vant over Forbrukerombudet

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ila flyselskapet Ryanair et tvangsgebyr på 500.000 kroner for at selskapet tar seg betalt for å refundere ubrukte billetter. Ombudet fikk først medhold i tingretten, men nå har lagmannsretten frikjent Ryanair, skriver Dagens Næringsliv.

- Ryanair er selvfølgelig veldig fornøyd. Det å betale gebyrer for ubrukte billetter er et viktig prinsipp for Ryanair, sier flyselskapets advokat Halvor Manshaug til avisen.


Aftenposten.no har tidligere skrevet at markedsrådet krever at Ryanair må endre reisevilkår

Ombudet må betale

I tillegg til at flyselskapet slipper å betale tvangsgebyret, må Forbrukerombudet dekke mer enn 300.000 kroner i renter og saksomkostninger for de to rettsbehandlingene om saken.

Forbrukerombudet sier nå at de vil studere dommen nøye. - Vi mente vi hadde en god sak. Nå må vi sette oss ned og vurdere en eventuell anke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Uansett tapet, mener Gjedrem at de har vunnet frem på de aller fleste punkter når det gjelder Ryanair og selskapets billettbetingelser, til beste for forbrukerne.

Ryanair får refs


Øker ikke prisen

Stridens kjerne er et gebyr på 80 kroner som Ryanair krever for å betale tilbake for ubrukte billetter.

Hadde den første dommen blitt stående måtte Ryanair ha endret sitt billettsystem for Norge, noe som ville gitt store konsekvenser for forbrukeren.

- Ryanair er fornøyd med at dommen slår fast at selskapet ikke trenger å øke prisene, sier Manshaus.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 09:35   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Ser man ser man... Vil vi se "refund administration fees" dukke opp her og der nå?
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 09:37   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Viktig avgjørelse dette. Personlig er jeg for at flyselskapet ikke kan kreve mer enn det det faktisk koster dem å refundere avgiftene.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 09:51   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Jeg mener dette er en riktig avgjørelse av lagmannsretten faktisk. Forbrukerombudet har gjort mye bra for forbrukerne, men dette var etter min mening en "fillesak" som ble å gå for langt, men vi får se om den blir anket videre.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 09:54   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Viktig avgjørelse dette. Personlig er jeg for at flyselskapet ikke kan kreve mer enn det det faktisk koster dem å refundere avgiftene.

Det er helt normalt å kreve gebyrer som er høyere enn den faktiske kostnaden for tjenesten. Bankene gjør det hver dag. Staten gjør det hver dag. Inkassoselskapene gjør det hver dag. Hvorfor skal ikke et flyselskap få gjøre det samme? Enten alle eller ingen.
Dette er en fillesak.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 10:13   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Det er helt normalt å kreve gebyrer som er høyere enn den faktiske kostnaden for tjenesten. Bankene gjør det hver dag. Staten gjør det hver dag. Inkassoselskapene gjør det hver dag. Hvorfor skal ikke et flyselskap få gjøre det samme? Enten alle eller ingen.
Dette er en fillesak.
Flyselskapet får i tillegg penger for ubenyttede billetter som ikke kan avbestilles.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 10:27   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Flyselskapet får i tillegg penger for ubenyttede billetter som ikke kan avbestilles.
Og sånn har det vært "i hundre år". Lenge før Ryanair kom på banen.

I alle år har man fått følgende beskjed hvis man har "billige billetter" på flyselskapene (alle sammen), at disse ikke kan refunderes. Hvorfor akkurat Ryanar skal tas, skjønner ikke jeg.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 10:37   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Og sånn har det vært "i hundre år". Lenge før Ryanair kom på banen.

I alle år har man fått følgende beskjed hvis man har "billige billetter" på flyselskapene (alle sammen), at disse ikke kan refunderes. Hvorfor akkurat Ryanar skal tas, skjønner ikke jeg.
Men krever disse gebyr for å få refundert avgifter.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 12:05   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Men krever disse gebyr for å få refundert avgifter.
Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 13:03   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.
Man har uansett hatt krav på å få dem tilbake, men mange var ikke klar over dette. Nå er jo Ryanair det eneste, eller et av de få som tar gebyr for å refundere flyavgifter. Hvis Ryanair er så bekymret over dette kan de jo heller ta et bestillingsgebyr som ikke refunderes, slik mange selskaper gjør.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 13:37   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Man har uansett hatt krav på å få dem tilbake, men mange var ikke klar over dette. Nå er jo Ryanair det eneste, eller et av de få som tar gebyr for å refundere flyavgifter. Hvis Ryanair er så bekymret over dette kan de jo heller ta et bestillingsgebyr som ikke refunderes, slik mange selskaper gjør.

Ja, man har og har hatt krav på å få de tilbake. Men i praksis har det ikke funket sånn. Flyselskapene har holdt kjeft til kundene om dette, og når kundene har spurt om man får penger igjen for en ubenyttet billett, så har man fått svar at "nei det får du ikke". Uansett hvordan du vrir og vrenger på dette, så blir det feil. En passasjer spør, og selskapet svarer med et fullstendig galt, eller i beste fall villedende svar.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 13:47   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ja, man har og har hatt krav på å få de tilbake. Men i praksis har det ikke funket sånn. Flyselskapene har holdt kjeft til kundene om dette, og når kundene har spurt om man får penger igjen for en ubenyttet billett, så har man fått svar at "nei det får du ikke". Uansett hvordan du vrir og vrenger på dette, så blir det feil. En passasjer spør, og selskapet svarer med et fullstendig galt, eller i beste fall villedende svar.


IMM
Selvsagt er det galt uansett selskap å nekte å gi penger kunden har rett til å få tilbake, både i fortiden og nå. Det bør heller ikke belastes et gebyr som er større enn det som tilsvarer flyselskapets kostnader ved refusjonen.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 14:51   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det bør heller ikke belastes et gebyr som er større enn det som tilsvarer flyselskapets kostnader ved refusjonen.
Enig med deg om det. Men slik vi har det i samfunnet i dag, finnes det tusenvis av gebyrer som selskaper (og ikke minst Staten) tar, som ikke har samsvar med kostnadene og gebyrene. Noen av disse gebyrene har et hinsides forhold mellom faktiske kostnader og prisen som tas. Bare ta tinglysningsgebyr som et eksempel. Kommer fort opp i 50.000 kroner. Jobben som gjøres tar et minutt eller to.

Skal det være en regel om at et gebyr KUN skal dekke reelle kostnader, så må det gjelde over hele linja i samfunnet. Ikke bare for tilbakebetaling av skatter på flyreiser.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 14:52   #14
henning
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Location: Sandefjord
Posts: 105
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

men hva er selskapets faktiske kostnader ved refusjonen? er det kun kortgebyret, eller er det tiden det tar for en av de ansatte å lese henvendelsen og gjøre refusjonen manuellt i tillegg til kortgebyret?
henning is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 15:00   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Enig med deg om det. Men slik vi har det i samfunnet i dag, finnes det tusenvis av gebyrer som selskaper (og ikke minst Staten) tar, som ikke har samsvar med kostnadene og gebyrene. Noen av disse gebyrene har et hinsides forhold mellom faktiske kostnader og prisen som tas. Bare ta tinglysningsgebyr som et eksempel. Kommer fort opp i 50.000 kroner. Jobben som gjøres tar et minutt eller to.

Skal det være en regel om at et gebyr KUN skal dekke reelle kostnader, så må det gjelde over hele linja i samfunnet. Ikke bare for tilbakebetaling av skatter på flyreiser.

Tror vi er ganske enige her egentlig, men tror du mener dokumentavgift som er en prosentsats av kjøpesummen, hvilket er blitt helt hinsides med stigende boligpriser. Tinglysningsgebyret følger fastsatte satser per dokument/panterett. For fast eiendom er det for tiden kr 1935. Men vi får holde oss til topic.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 15:21   #16
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,620
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Det blir jo spennende å se hva Norwegian og SAS gjør nå. SAS fjernet jo sitt gebyr. Kommer det tilbake.
storg is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 16:04   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Tror neppe det kommer tilbake, nei.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 16:23   #18
Klippe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Kanskje staten selv bør gå i spissen for å fjerne høye administrasjonsgebyrer som egentlig er skjulte skatter.
Klippe is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 18:45   #19
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.
OK, det var faktisk slik i "hundre" år at man fikk null og niks tilbake.

Husker fra min jobb i reisebyrå for 10 år siden, da var det faktisk ingen skatter/avgifter/moms i tillegg til billettprisen. Det begynte omtrent da, først med 141 kr i tillegg på utenlandsbilletter, så gikk det bare i slag i slag med "togskatt" og alle mulige avgifter som staten skulle ha og deretter bestillingsgebyrer av alle slag. Moms på flyreiser er det vel en tre-fire år siden det ble innført. (Korriger meg hvis jeg tar feil).
Så at noen ansatte ikke har fått med seg at slike gebyrer og skatt/moms faktisk skal refunderes kan jeg forstå, selv om det selvsagt ikke bør være slik.
PSC TOS is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 20:01   #20
xh558
x-magic
 
xh558's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: TRF
Posts: 3
Default Re: Ryanair vant over Forbrukerombudet

Mulig Ryanair har sett muligheten for at en kan bestille mange billetter for å ha fleksibilitet med tanke på reisetidspunktet selv om en har til hensikt å bare reise en gang. Hvis en får igjen alt minus billetten til kr 1 blir det dårlig butikk, til og med for Ryanair, dersom halve flyet er tomt fordi de som har billett flyr dagen før eller etter eller til et annet sted uten at det koster dem mer enn ei krone.
xh558 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair vant sak i Svensk rett, hvordan skal dette bli i framtiden? Farmer Flyforum 1 26-05-2010 17:59
Forbrukerombudet varsler ny markedsrådsak mot Ryanair og flyselskapets prisgaranti sail4fun Flyforum 2 24-11-2007 15:30
Ryanair vs forbrukerombudet SAJblue Flyforum 11 13-01-2007 00:30
Ryanair saksøker Forbrukerombudet - som kommer med motsøksmål Trety Flyforum 8 19-09-2006 17:27
Forbrukerombudet stevner Ryanair CK Flyforum 0 13-07-2006 09:46


All times are GMT +2. The time now is 21:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.