Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2008, 23:00   #1
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

SAS "Flight mode" på mobiltelefoner

Er det noen her som har peiling på hvordan SAS stiller seg til det å bruke mobiltelefon i såkalt Flight Mode (det vil si at alt av radiofunksjoner på den er avslått og det blir en litt stor kombinert tidsplanlegger og MP3-spiller)?
Old 06-02-2008, 23:17   #2
Roxman
ScanFlyer Gold

Default Re: "Flight mode" på mobiltelefoner

vett ikke noe om SAS, men hos Norwegian ber de deg slå av telefonen eller sette den i Flight Mode, for de som har det.. er vell samme hos SAS?
Old 06-02-2008, 23:17   #3
raskefot
ScanFlyer Blue

Når mobiltelefonen er i "flight mode", er den som et hvilket som helst annet elektrisk apparat som er tillatt å bruke ombord hos SAS. Men som kjent skal den være avslått under start og landing og når skiltet med "fasten seatbelt" er tent. Det har, så vidt jeg vet, ingenting med evt innvirkning på flyets instrumenter å gjøre, men heller at man skal være litt oppmerksom i tilfelle noe skulle skje. De fleste ulykker forekommer under start og landing, og skjer det noe uventet vil man vel helst være sikker på at man får med seg hva som skjer?
Det er mange passasjerer som ser rart på meg når jeg ber dem slå av mp3-spilleren (som oftest en mobiltelefon), men jeg kan jo ikke akkurat begynne å legge ut om sammenhengen mellom take-off/landinger og ulykker...
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2008, 23:57   #4
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Takker for svar. Jeg vet jo at den ikke vil ha noen innvirkning (og ville ikke hatt det selv om Bluetooth hadde vært aktivert heller), men enkelte selskaper har jo totalforbud mot alt som heter mobiltelefoner i påslått tilstand uansett om det er Flight Mode på den eller ikke og jeg ville bare vite om SAS var en av dem.
Old 07-02-2008, 00:10   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Har flightmode på HTC-en min, og det er ingen som har brydd seg om det på noen av mien flyturer... Har flydd for det meste DY og noe SK, men ingen har gitt meg "påpakk" for det.

Tror at de fleste kabinpersonell er klar over at den del telefoner har denne funksjonen.
Old 07-02-2008, 00:34   #6
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Det med flightmode, eller som Nokia kaller det på norsk, frakoblet, skal ikke være noe problem.
Jeg har opplevd spørsål under en inflyvning en gang mens jeg skrev en melding(frakoblet).

På min telefon(N95) er det slik at man må velge "frakoblet" før man slår den av, slik at man kan starte den i "frakoblet".
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 00:57   #7
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:12   #8
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by spikeld View Post
Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ?? (og ikke minst at de aller fleste ikke liker høylytte folk som prater i mobilen ustanselig under en flight.. men lydløse SMS....?!?? )
Nå tilbyr jo flere og flere flyselskaper trådløs kommunikasjon og etterhvert mobilsignaler ombord (ja, mobilen funger normalt ikke oppe i lufta ellers ). Sånn til totalt BLODPRIS...

Hadde mobiltelefoner trossalt utgjort det minste svev av trussel for flytrafikken, så hadde vi blitt fratatt disse i sikkerhetskontrollen og ferdig med det !!! BinLaden sine rekasjoner etter 11.sept har ført til langt strengere sikkerhetstiltak som småplukk.. tenk om tannpastaen min ikke er tannkrem, men C4?!??... Mobilen er et verktøy i vårt daglige virke, snarere enn en sikkerhetrisiko, ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener, til og med ham har nok mobilen påslått under flight ja
Kanskje Det "beror" seg på å spare batteri.

Last edited by Happyflyer; 07-02-2008 at 01:26. Reason: Leif
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:16   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
ikke la dere påvirke av hva forumets egenoppnevnte professor Tommy777 mener
Speaking of selvutnevnt professor .... hva med aa ta en titt i speilet?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:18   #10
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Men at mobilen våres utgjør en sikkerhetsrisiko for oss som flyr... nei og nei !!

Det må føles godt å ha svaret på alt Du får ringe litt rundt til de store flyprodusentene og tipse dem.
Old 07-02-2008, 01:24   #11
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Har vel til dags dato aldri brydd mer om å sette mobilen i "lydløs" - modus, heller ingen andre under reisefølgene mine på SAS, Widerøe eller KLM fra Torp/Oslo siste 10 årene...
Flyene har ingen, INGEN !!! problem med å takle elektronisk utstyr sånn strengt talt, det hele beror vel heller på hysteri fra ..ja 50-60 tallet ??
Uansett hva som er årsaken, og uansett hva du måtte mene, så er det fint om du som passasjer forholder deg til de regler som gjelder ombord i et fly. Dersom flyselskapet forteller deg at elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing - ja, så skal det være avslått. Om det gir utslag på flyets instrumenter er i så måte underordnet.

...og hvorfor må du absolutt ha på mobilen på flyet? Du får jo uansett ikke ringt noe sted, så hvis du gjør det bare for å bryte reglene, så bør du kanskje tenke deg litt om neste gang! Have a nice flight

Last edited by TCAS; 07-02-2008 at 01:29.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:27   #12
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Kjapt søk på nettet gir endel interessante treff på temaet. Fant blant annet denne:

Quote:
Boeing 737-800 crew report to NASA incident database Sept 2005:

After takeoff near max gross weight, prior to flap retraction, received a resolution advisory 'maintain vert spd' with red area not to decrease to 1500fpm or less rate of climb.

Delayed thrust reduction and flap retraction to comply with RA and scanned for traffic. TCAS indicated a co-alt target (red circle) less than 0.01 behind us. This occurred at 1000ft msl and cleared up approx 30 seconds later.

Second RA occurred near 12000ft msl. Same target indication, a red circle, co-alt less than 0.01 behind us. Now the RA advised 'Descend, descend, descend'. We started the descent, advising ATC of the RA and scanning for traffic. ATC advised us there was nothing in our vicinity, and TCAS was clean of targets for nearly 10 miles.

Began to suspect EMI from cabin. Started to climb again - ignoring the TCAS RA commands. The box was quiet. Recycled the transponder power.

At 14000ft we got a third TCAS RA. Same display and descend callouts. We ignored them.

Called cabin for a check of equipment that may have caused interference. Found passenger seated in first class with laptop on. Model HP6220 with wireless function enabled. The passenger closed the lid when we were boarding on the ground, putting the laptop into standby/hibernate mode.

Once he disabled the wireless function, all OK. The tech people should get a heads-up on this.

Så enig med mr. TCAS: regler er til for å følges, så enkelt er det.

Last edited by F35Landing; 07-02-2008 at 01:29.
Old 07-02-2008, 01:30   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Flight-moden for min mobil er avknappen - vil ikke være påtrengende for mine naboer med mine viderverdigheter.
Old 07-02-2008, 01:43   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Mulig jeg er litt sær, men jeg bruker min mobil (kun) til samtaler og SMS-er.. I Flight Mode fungerer ikke det, så da kan jeg jo like gjerne slå den av..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 02:09   #15
KennethGS
N/A

Har da telefonen full av MP3'er, så Flightmode har blitt brukt en del ganger jeg har vært på tur..

Hvis ikke er telefonen avslått fra jeg går inn i flyet til jeg går ut, for jeg har flere ganger fått bevist at mobilen påvirker ting i flyet, både brannalarmer og instrumenter...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 09:40   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
tror du meg ikke får du ta en telefon rundt tilselskapene rundt forbi, og jeg skal love deg klar tale

Det må bli en telefon med laaang ledning i såfall. Og tilselskapene? Er det et nytt og moderne begrep for "feeder airline" designet av Norsk Språkråd?

Som sagt synes jeg fint man kan følge reglene så lenge de er der. Det er rapportert flere hendelser der mobilbruk om bord er en mistenkt årsak. Som nevnt tidligere så har vi i WF hatt flere hendelser der mobiltelefoner har slått ut på brannvarsler i bagasjerom.
Eller skal vi bare prøve oss frem, vi som vet best? Bruke mobil på fly? Kjøre bare litt på rødt lys (det er jo som regel ikke farlig likevel)? Fly noen hundre fot under minima når det trengs kan man jo alltids gjøre. Det er jo heller ikke så farlig. Det synes sikkert de andre om bord i flyet er helt OK.
Old 07-02-2008, 18:19   #17
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Quote:
Ja da skal du jammen være glad, du ikke har vært pax på en av
mine flyvninger - for da hadde du vel nektet å skru av mobilen
hvis jeg hadde bedt om det?

Slike bastante og arrogante uttalelser faller på sin egen urimelighet,
her viser du i alle fall - at du har INGEN respekt for de regler du
blir pålagt å følge ombord. Jeg regner med at du i tillegg ikke
fester setebeltet under start/landing, og at du evt. planlegger
å røyke på toalettet? Regner med at du har funnet ut, at det
også bør gå helt "fint"?
Old 07-02-2008, 18:32   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Minner meg om en jeg så på flyet ned til CPH på vei til SEA: Setebeltet dinglet ned på siden av setet og stolryggen hellet svakt bakover under touchdown, og mobiltelefonen var på så fort flyet var av runway..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 18:36   #19
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Minner meg om en jeg så på flyet ned til CPH på vei til SEA: Setebeltet dinglet ned på siden av setet og stolryggen hellet svakt bakover under touchdown, og mobiltelefonen var på så fort flyet var av runway..
Og det minner meg om en gang jeg skulle fly OSL-SVG med NAS og en polakk (eller hvor han enn var ifra) snakket i mobilen MENS flyet landet.
Old 07-02-2008, 18:36   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.
Det samme har også skjedd i noen av CLH sine CRJ'er.

Posting Rules