![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Er det noen her som har peiling på hvordan SAS stiller seg til det å bruke mobiltelefon i såkalt Flight Mode (det vil si at alt av radiofunksjoner på den er avslått og det blir en litt stor kombinert tidsplanlegger og MP3-spiller
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
|
![]()
vett ikke noe om SAS, men hos Norwegian ber de deg slå av telefonen eller sette den i Flight Mode, for de som har det.. er vell samme hos SAS?
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
|
![]()
Når mobiltelefonen er i "flight mode", er den som et hvilket som helst annet elektrisk apparat som er tillatt å bruke ombord hos SAS. Men som kjent skal den være avslått under start og landing og når skiltet med "fasten seatbelt" er tent. Det har, så vidt jeg vet, ingenting med evt innvirkning på flyets instrumenter å gjøre, men heller at man skal være litt oppmerksom i tilfelle noe skulle skje. De fleste ulykker forekommer under start og landing, og skjer det noe uventet vil man vel helst være sikker på at man får med seg hva som skjer?
Det er mange passasjerer som ser rart på meg når jeg ber dem slå av mp3-spilleren (som oftest en mobiltelefon), men jeg kan jo ikke akkurat begynne å legge ut om sammenhengen mellom take-off/landinger og ulykker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Takker for svar. Jeg vet jo at den ikke vil ha noen innvirkning (og ville ikke hatt det selv om Bluetooth hadde vært aktivert heller), men enkelte selskaper har jo totalforbud mot alt som heter mobiltelefoner i påslått tilstand uansett om det er Flight Mode på den eller ikke og jeg ville bare vite om SAS var en av dem.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Har flightmode på HTC-en min, og det er ingen som har brydd seg om det på noen av mien flyturer... Har flydd for det meste DY og noe SK, men ingen har gitt meg "påpakk" for det.
![]() Tror at de fleste kabinpersonell er klar over at den del telefoner har denne funksjonen.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Det med flightmode, eller som Nokia kaller det på norsk, frakoblet, skal ikke være noe problem.
Jeg har opplevd spørsål under en inflyvning en gang mens jeg skrev en melding(frakoblet). På min telefon(N95) er det slik at man må velge "frakoblet" før man slår den av, slik at man kan starte den i "frakoblet". |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
I WF har vi hatt noen tilfeller av mobiltelefoner i lasterommet som har trigget brannalarm, med påfølgende nødprosedyrer og retur til nærmeste flyplass. Svært unødvendig og dyrt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
Last edited by Happyflyer; 07-02-2008 at 01:26. Reason: Leif |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Det må føles godt å ha svaret på alt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
...og hvorfor må du absolutt ha på mobilen på flyet? Du får jo uansett ikke ringt noe sted, så hvis du gjør det bare for å bryte reglene, så bør du kanskje tenke deg litt om neste gang! Have a nice flight ![]() Last edited by TCAS; 07-02-2008 at 01:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Kjapt søk på nettet gir endel interessante treff på temaet. Fant blant annet denne:
Quote:
Så enig med mr. TCAS: regler er til for å følges, så enkelt er det. Last edited by F35Landing; 07-02-2008 at 01:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Flight-moden for min mobil er avknappen - vil ikke være påtrengende for mine naboer med mine viderverdigheter.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Mulig jeg er litt sær, men jeg bruker min mobil (kun) til samtaler og SMS-er.. I Flight Mode fungerer ikke det, så da kan jeg jo like gjerne slå den av..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Har da telefonen full av MP3'er, så Flightmode har blitt brukt en del ganger jeg har vært på tur..
Hvis ikke er telefonen avslått fra jeg går inn i flyet til jeg går ut, for jeg har flere ganger fått bevist at mobilen påvirker ting i flyet, både brannalarmer og instrumenter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Det må bli en telefon med laaang ledning i såfall. Og tilselskapene? Er det et nytt og moderne begrep for "feeder airline" designet av Norsk Språkråd? ![]() Som sagt synes jeg fint man kan følge reglene så lenge de er der. Det er rapportert flere hendelser der mobilbruk om bord er en mistenkt årsak. Som nevnt tidligere så har vi i WF hatt flere hendelser der mobiltelefoner har slått ut på brannvarsler i bagasjerom. Eller skal vi bare prøve oss frem, vi som vet best? Bruke mobil på fly? Kjøre bare litt på rødt lys (det er jo som regel ikke farlig likevel)? Fly noen hundre fot under minima når det trengs kan man jo alltids gjøre. Det er jo heller ikke så farlig. Det synes sikkert de andre om bord i flyet er helt OK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() Quote:
mine flyvninger - for da hadde du vel nektet å skru av mobilen hvis jeg hadde bedt om det? Slike bastante og arrogante uttalelser faller på sin egen urimelighet, her viser du i alle fall - at du har INGEN respekt for de regler du blir pålagt å følge ombord. Jeg regner med at du i tillegg ikke fester setebeltet under start/landing, og at du evt. planlegger å røyke på toalettet? Regner med at du har funnet ut, at det også bør gå helt "fint"?
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Minner meg om en jeg så på flyet ned til CPH på vei til SEA: Setebeltet dinglet ned på siden av setet og stolryggen hellet svakt bakover under touchdown, og mobiltelefonen var på så fort flyet var av runway..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om IATA service type og "Shuttle Mode" | ona | Flyforum | 2 | 17-11-2014 09:02 |
"Flight Vehicle Aerodynamics" & "Intro to Aerodynamics" - Gratis nettkurs fra MIT/edX | Solvi | Flyteknisk forum | 0 | 23-05-2013 23:36 |
Abu Dhabi får "domestic" flight til USA | Superhai | Reiseforum | 11 | 19-04-2013 16:14 |
"FAA transcripts show efforts to reach Flight 188" | The Ticketor | Flyforum | 4 | 28-11-2009 16:18 |