Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2008, 08:17   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Rutinemelding om vekst fra Finnair

Rekordvekst til Asia i 2007
Antall passasjerer som reiste med Finnair fra Norge til Asia i fjor økte med 71,7 prosent sammenlignet med rekordåret 2006. Finnair kan også vise til et rekordår i Sverige.

– Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med denne veksten, som vi tror vil fortsette i 2008. Alle ønsker å spare tid når man reiser, og stadig flere oppdager at Finnair flyr korteste vei til Asia. Noe som også er bra for miljøet, fordi vi sparer drivstoff, sier norgessjef
Kenneth Gillberg i Finnair.

Finnair tilbyr den korteste veien mellom Europa og Asia, via Helsinki. Den korteste, naturlige flykorridoren fra Europa til Asia går over Sør-Finlands luftrom. I tillegg har Helsinki lufthavn rekordlave transittider, helt nede i 35 minutter.

Trafikken fra Norge økte til alle Finnairs 10 destinasjoner i Kina, Thailand, India og Japan i 2007.

Tredobling til Hong Kong

Trafikken fra Norge til Hong Kong har økt med 192,8 i 2007, mye takket være et bedre tilbud til de forretningsreisende.

– Vi økte fra 2 til 4 avganger til Hong Kong i april i fjor, og det har gitt resultater. Vi har mange forretningsreisende til Hong Kong, ikke minst innen verftsindustrien, forteller Gillberg.

Finnair flyr også fra Oslo via Helsinki direkte til Guangzhou, Shanghai og Beijing i Kina, med vekst på henholdsvis 42,9, 48,7 og 11,5 prosent.

Tre byer i Japan

Finnair flyr, som eneste flyselskap i Nord-Europa, både til Tokyo, Osaka og Nagoya i Japan. Trafikken har økt med henholdsvis 186,6, 98,9 og 218,5 prosent.

India vokser

Finnair åpnet rute til Indias hovedstad Delhi i november 2006, og til det finansielle hovedsetet Mumbai i juni 2007. Begge rutene har bra belegg, og i juni økes antall avganger til Mumbai til 6 pr. uke.

Finnair raskest til Seoul

Fra 2. juni går raskeste og korteste vei til Seoul i Korea via Helsinki. Da åpner Finnairs nye nonstop-rute til den sørkoreanske hovedstaden, 5 ganger pr. uke. Total reisetid fra Oslo er kun 12 timer og 10 minutter, 1 time og 40 minutter raskere enn nærmeste konkurrent.

Helt nye Airbus A340-300 vil gå på denne ruten, med liggestoler i Business Class. Dette er Finnairs ellevte destinasjon i Asia.


www.boarding.no
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 08:56   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

hehe... Hadde en slik vekst vært rutine ville jeg også drevet flyselskap...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 09:05   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Formidabelt! Tro om KLM har noen synspunkter på denne flyten via HEL...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 09:16   #4
henning
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Location: Sandefjord
Posts: 105
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

KLM merker nok dette fra Oslo, men de har feeder trafikk fra Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim - noe jo Finnair ikke har. Dermed merker nok ikke KLM like mye i % endring av nordmenn (totalt sett) som BA, Air France osv.... som kun har avganger fra Oslo.
henning is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 09:23   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,426
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Den store taperen ut fra Norge og den som har mistet mest markedsandeler av de store de siste årene er vel først og fremst BA.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 09:40   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Om Finnair videreutvikler samarbeidet med Norwegian vil de kunne kapre enda flere markedsandeler. Da kan Norwegian feede Finnair-flygningene fra Oslo - og eventuelt åpne ruter fra andre steder i Norge til Helsinki.

Spent på effekten av SAS' ARN-BKK-rute...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:17   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
hehe... Hadde en slik vekst vært rutine ville jeg også drevet flyselskap...
Ja det er vel blitt det for Finnair. Kan ikke huske at jeg har sett en pressemelding fra selskapet de siste 4 årene som ikke bruker brennende klare adjektiver om enorm vekst fra det svenske og norske markedet.

Men vi hører lite om Danmark. Klarer Finnair å suge ut like mye fra CPH?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 13:20   #8
LarsErik
Newcomer
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 37
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

DY inn i One World om noen år?
Det hadde vært noe.
LarsErik is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 14:03   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Spent på effekten av SAS' ARN-BKK-rute...
For ikke å snakke om OSL-BKK, når den kommer...........
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:02   #10
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by LarsErik View Post
DY inn i One World om noen år?
Det hadde vært noe.
Dette hadde vært å håpe.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:13   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,426
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by LarsErik View Post
DY inn i One World om noen år?
Det hadde vært noe.
Da må i såfall DY gjøre om på HELE forretningskonseptet deres. Noe jeg tviler på skjer.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:17   #12
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Men vi hører lite om Danmark. Klarer Finnair å suge ut like mye fra CPH?
Det er vel tvilsomt, og det kommer jo av at fra cph kan man få direkte ruter til mange av finair sine destinasjoner. Mens fra OSL er det jo mer logisk å fly østover med engang.
storg is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 15:40   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Bla bla bla bla bla bla, det er rutinen fra Finnair.

De starter en hau med nye ruter og oeker frekvens, faar de ikke vekst da, er det jo noe som er fundamentalt galt.

Jeg blir imponert den dagen de har 88% belegg paa disse rutene. Det har de fortsatt ikke klart selv med serioes prisdumping
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 16:15   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Finnair øst og KLM vest. Jaja folkens, hva i all verden skal vi med SAS

Nei da, men det er ikke til å skyve under en stol at Finnair tar et stort jaffs av Asia markedet fra Norge og Sverige. Uten å kjenne til tallene i detalj tror jeg ikke deres kapasitet til østen har økt like mye som prosentandelen av nordmenn og svensker som velger å benytte Finnair.
Jeg tror de tygger av et stadig større antall av total pakken med svensker og nordmenn som skal til østen på beksostning av en vekst som et visst annet selskap kunne geleidet inn på sin konto.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 16:37   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rutinemelding om vekst fra Finnair

Klart de gjoer, Martin. Og med et pinglete SAS vil dette fortsette.. Dessverre..

Kostnadene til SAS er dessverre alt for hoyt til at de kan forsvare en stor satsing (sier de).

Det sier seg selv at naar man har piloter liggende i SEA og BKK to netter, vil SAS aldri bli konkurransedyktig. Snakka med vaar venn i Houston om dette. Det er ingen andre som har slike stopp underveis som det SAS sine piloter har.

Saa det er forstaaelig at SAS ikke satser mer paa intercont med slike konkurranse bakdeler.

Naar det er sagt, er produktet til SAS suverent paa intercont, de har tross alt utrolig bra belegg paa alle sine destinasjoner.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2008, 18:57   #16
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Rutine melding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
For ikke å snakke om OSL-BKK, når den kommer...........
...hvis den kommer...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2008, 18:15   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Rutinemelding om vekst fra Finnair

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Klart de gjoer, Martin. Og med et pinglete SAS vil dette fortsette.. Dessverre..

Kostnadene til SAS er dessverre alt for hoyt til at de kan forsvare en stor satsing (sier de).

Det sier seg selv at naar man har piloter liggende i SEA og BKK to netter, vil SAS aldri bli konkurransedyktig. Snakka med vaar venn i Houston om dette. Det er ingen andre som har slike stopp underveis som det SAS sine piloter har.

Saa det er forstaaelig at SAS ikke satser mer paa intercont med slike konkurranse bakdeler.

Naar det er sagt, er produktet til SAS suverent paa intercont, de har tross alt utrolig bra belegg paa alle sine destinasjoner.

Sikter du til slike stopp;
Slingen som er planlagt ser slik:
Avgang fra CPH 22:45 med ankomst BKK 15:25. Ankomst til hotellet blir da ca. 17:30. Avreise til CPH blir allerede morgenen etter med vekking klokken 10:00 og pick up klokken 11:00!
I tillegg flyr vi også produksjonsdag med tidlig innsjekk dagen før BKK…..
Konsekvensen av disse slingene blir at man får MEGET kort hviletid.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2008, 19:34   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rutinemelding om vekst fra Finnair

Sist gang jeg reiste fra BKK gikk avgangen neste dag rett etter midnatt. Det har jo ikke endret seg? Hvorfor i all verden er det henting kl 1100 naar flyet gaar over 13 timer senere?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair fra tårnet andreas97sas Bilder & foto 3 07-11-2012 23:09
Finnair Ramp(Northport) har gått ut i protest emot Finnair Ludde Flyforum 4 03-12-2009 15:37
Finnair med god vekst, tross nedgangstider MartinL Flyforum 2 09-10-2008 16:43
Finnair streik fra torsdag? Someone Flyforum 16 26-10-2006 13:21
Vekst for Finnair - men taper innenriks CK Flyforum 0 10-08-2005 08:23


All times are GMT +2. The time now is 12:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.