![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg har et spørsmål til de av forumet som er/har vært operative piloter: Hva er hovedårsakene til level busts?
Teorier: - Følger ikke med, skriver ikke opp klarering? - Glemte klarering, og gjetta på hva den var? - Forskjell mellom ønsket høyde/høyde i flightplan og klarert høyde? - Vær og skyer gjorde at man måtte klatre videre? - Stor workload i cockpit? - Problemer/misforståelser ang. transition altitude/transition level? - Komplisert luftrom, mange høyder å forholde seg til? - Terreng rundt flyplassen gjør at man må konsentrere seg om andre ting enn setting av QNH? - Cowboykultur i selskapet? - Misforståelser ang. minstehøyder på SID/STAR? Flere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||||||||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Uansett, det du spør om er jo veldig komplekst å svare på da alle hendelser kan ha flere årsakssammenhenger. Og det er vanskelig å forklare/svare på dine teorier dersom du ikke selv har en god forståelse av hvordan man jobber i en cockpit, kjenner til hvordan PF (pilot flying) og PNF (pilot non-flying) kommuniserer og jobber sammen, vet hva en SOP er, kjenner til ansvarsområder og arbeidsdelingen, og egentlig kjenner til hvordan en arbeidsdag for piloter arter seg. Kan uansett gjøre noen korte kommentarer av det jeg mener, men husk at alle dine teorier KAN være en årsak. På samme måte som alle andre teorier man kan komme på: Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
|
![]()
[SNIP]
Slik da. Last edited by Utflyttet; 07-02-2008 at 07:31. Reason: Innhentet av humor-politiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og dermed hadde vel ph-ndr sagt sitt....
Diskusjonen begynte med stor saklighet og innlevelse, hvorpå den falt som en spurv til bakken. Og du er moderator..? Hilsen FK27 Friendship Forever |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Under andre:
Pilot hører feil og leser tilbake, flygeleder får ikke det med seg (av ulike årsaker). Pilot leser tilbake det han forventer og flygeleder har dårlig "hearback". Grunnene kan være mange, feks at FLL snakker i telefonen (mye å gjøre), dårlig radio etc.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
... fordi piloter er mennesker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
....stripping i cockpit! (ref. avisoverskrifter tidligere i uka)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Annen trafikk kan også være en årsak til at man ikke havner på den høyden man skal, være seg pga TCAS eller visuell seprasjon.
Dessuten går det an å sette inn feil høyde på AP, selv om man har skrevet ned og leser tilbake riktig høyde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Egen separasjon til annen trafikk blir bare i forbindelse med utklatring etter avgang eller på siste del av innflyging på en visual approach. Har aldri vært borti at det er fare for level bust da. Men en typisk situasjon er at man blir distrahert i forbindelse med transition altitude/level check list og dermed glemmer å stille om høydemåler til QNH/1013. Eventuelt at man stiller om men blir reklarert en høyde/level og dermed IKKE skulle ha stilt om. Er endel hendelser på det i året. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal vi se..
ph-ndr: Takk. slowandsilly: Du trenger nytt nik A...... Foreslår fastandsilly... hehe Min levelbust ble lagt bort av HSL..... Og det skulle jeg ha protestert på ser jeg i ettertid. Etter min mening unngår ATC å skrive rapport på de tilfellene der ATC selv har forårsaket levelbust. Nå tenker jeg at at det hoppes i de tusen tårnkabiner! Hilsen FK27 Friendship Forever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
avsluttet
|
![]() Quote:
- Kjappe fraser med "icao engelsk" og mye mumling, og litt dårlig aksent hos enkelte, og gjerne litt skurring på radioen... Mye feil kan skje når man gjør alt automatisk - uten å tenke på hva man sier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Har VG fått brukerprofil på forumet først som sist?
![]()
![]() |
#13 |
Browncoat
|
![]()
Hadde jo ikke vært så dumt med det....slipper vi nyheter med grove feil o.l.
Kunne de bare spurt oss hvis det er noe de lurer på.
![]() |
#14 |
Ute på tur
|
![]()
Ut i fra hva jeg gjør i jobben til en av mine kunder så kan jeg bekrefte at det er flere hus i medie-verdenen her på berget som har nesen innom her.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Browncoat
|
![]()
Vi får invitere dem inn som medlemmer....
![]() Få litt orden i de artikklene deres ![]()
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Siden du først er ute med leppa må det sies at vi skriver en god del rapporter som ikke kommer helt til SHT. Vi skriver incident-meldinger, kalt Mesys, slik man også har i flyselskapene, og disse blir vurdert internt blant annet for erfaringsoverføring. Har flygeleder sjøl forårsaket levelbusten er det nok først og fremst internt man har noe å hente. Flyger vil da ofte kun bekrefte historien, noe den som oftest vil være allerede i form av radar- og radiodata. Nå kjenner ikke jeg din historie, men å dvele ved "misforståtte" SHT-avgjørelser har sjelden noe for seg. K |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt interessant ON topic historie:
SAS hadde for et antall år siden (sent åtti - tidlig nittitall) et problem med litt for mange altitude penetrations. Dette ønsket de å gjøre noe med, og innførte en ny prosedyre. Hver gang Flying Pilot satte inn en ny høyde på APS'en kulle han si "FLXXX SET" og holde fingeren der til Monitoring Pilot shadde sett på APS'en og sagt "CHECKED". Etter innføringen av denne lille prosedyren gikk antallet altitude penetrations drastisk ned. Denne lille historien der illusttrerende for hvorfor jeg synes denne bransjen er så fascinerende. På den ene siden har man de enorme inverseringene i hundremillioners og til og med milliardklassen (Som TCAS, EGPWS etc) for å bedre flysikkerheten. Samtidig kan det opgså være de bitte små detaljene som koster null og nix som gjør den store forskjellen i mange sammenhenger. Listen til invest kan man vel i grunn svare "all of the above" på. And then some. Selv om en del av punktene han har listet opp nok er relativt sjeldne. Men det viktigste er at alle involverte forstetter å jobbe målbevisst for å unngå det som måtte være av avvik, som igjen kan føre til en større hendelse. Men det jeg lurer på, er om Invest har fått svar på spørsmålet sitt, eller om han bare er ute og fisker etter noe han ikke vil dele med oss... ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
Takk for gode svar. Jeg er ikke fra media, men er i bransjen og håper at antallet level busts reduseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hva? Har de begynt med å undervise i slike fag på BI også nå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Level tar over for Vueling på AMS | Someone | Flyforum | 2 | 14-03-2019 14:31 |
Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser? | Isbamse | Flyforum | 27 | 20-12-2009 07:01 |
Finnair demand and price level down | sail4fun | Flyforum | 2 | 07-07-2009 09:20 |
Ti årsaker til å bli kastet av flyet | DCHalvorsen | Flyforum | 0 | 27-03-2008 08:00 |
High level surfi`n again | Farmer | Flyforum | 27 | 09-10-2005 10:23 |