Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2008, 00:05   #1
invest
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 2
Default Årsaker til level busts?

Jeg har et spørsmål til de av forumet som er/har vært operative piloter: Hva er hovedårsakene til level busts?

Teorier:
- Følger ikke med, skriver ikke opp klarering?
- Glemte klarering, og gjetta på hva den var?
- Forskjell mellom ønsket høyde/høyde i flightplan og klarert høyde?
- Vær og skyer gjorde at man måtte klatre videre?
- Stor workload i cockpit?
- Problemer/misforståelser ang. transition altitude/transition level?
- Komplisert luftrom, mange høyder å forholde seg til?
- Terreng rundt flyplassen gjør at man må konsentrere seg om andre ting enn setting av QNH?
- Cowboykultur i selskapet?
- Misforståelser ang. minstehøyder på SID/STAR?

Flere?
invest is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 01:17   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by invest View Post
Jeg har et spørsmål til de av forumet som er/har vært operative piloter: Hva er hovedårsakene til level busts?
Først og fremst er det interessant å vite hvorfor du spør, siden dette er din første post på forumet? Er du ute etter en god faglig begrunnelse med statistisk grunnlag er det kanskje mer korrekt å kontakt http://www.sht.no.

Uansett, det du spør om er jo veldig komplekst å svare på da alle hendelser kan ha flere årsakssammenhenger. Og det er vanskelig å forklare/svare på dine teorier dersom du ikke selv har en god forståelse av hvordan man jobber i en cockpit, kjenner til hvordan PF (pilot flying) og PNF (pilot non-flying) kommuniserer og jobber sammen, vet hva en SOP er, kjenner til ansvarsområder og arbeidsdelingen, og egentlig kjenner til hvordan en arbeidsdag for piloter arter seg.

Kan uansett gjøre noen korte kommentarer av det jeg mener, men husk at alle dine teorier KAN være en årsak. På samme måte som alle andre teorier man kan komme på:

Quote:
- Følger ikke med, skriver ikke opp klarering?
- Glemte klarering, og gjetta på hva den var?
Teoriene kan henge sammen og de kan være en årsak, men neppe en hovedårsak. Etter at man mottar klarering til en høyde så settes dette inn som "altitude pre-select" slik at autopiloten ikke går høyere enn den høyden som er satt inn. Som regel er det PNF som tar imot klareringer, og PF som setter det inn. Så begge er altså involvert i å motta og verifisere klareringen (gjelder alle type klareringer). Dersom du vil ha din teori bekreftet, så skal man altså først ikke skrive opp klareringen, deretter glemme den, for til slutt å anta hvilke høyde man fikk. Begge pilotene må dermed godta og verifisere sin egen antakelse for at det skal bli feil. Man er opplært til at man skal verifisere med ATC når man er i tvil om en klarering, så det skal skje ved slike tilfeller. Men, piloter er også bare mennesker, så det finnes nok helt sikkert tilfeller hvor man har basert seg på antakelser.


Quote:
- Forskjell mellom ønsket høyde/høyde i flightplan og klarert høyde?
Dette kan også være en årsak. Mer trolig skjer det oftere feil dersom man f.eks. blir klarert til 8000 fot, men i stedet klatrert til FL80, fordi man forventer å få noe som er høyere etterhvert og kanskje normalt sett får f.eks. FL380 før man kommer til 8000 fot. FL80 er som du kanskje vet basert på 1013 hpa (standard atmosfære), mens 8000 fot er basert på lokalt trykk slik at det vil bli en høydedifferanse de dagene det ikke er standardatmofærisk trykk.

Quote:
- Vær og skyer gjorde at man måtte klatre videre?
Det kan også være en årsak, men da må det være så dårlig vær (kraftig ising eller turbulens) slik at man av sikkerhetsmessige årsaker avviker fra gjeldende klarering. I slike tilfeller, om alt er under kontroll, vil man normalt kontakte ATC umiddelbart og be om annen høyde og informere om årsaken til avviket. Men, om man har annen trafikk på TCAS som man ser vil komme i konflikt, så avviker man ikke mot trafikken.

Quote:
- Stor workload i cockpit?
Ja, og kanskje en av hovedårsakene. Og det kan være mange grunner til stor workload.

Quote:
- Problemer/misforståelser ang. transition altitude/transition level?
Ja, blir vel mye av det samme jeg nevnte ovenfor.

Quote:
- Komplisert luftrom, mange høyder å forholde seg til?
Lite trolig, da man enten blir klarert til en høyde eller et flight level. Men igjen, det KAN også være en teori og det har sikkert skjedd level bust pga. det også.


Quote:
- Terreng rundt flyplassen gjør at man må konsentrere seg om andre ting enn setting av QNH?
Kan selvfølgelig være årsak, men mest sannsynlig ikke alene. Det må i så fall kombineres med dårlig vær, kanskje en missed approach, turbulens og ising. Som igjen gir utslag i høy workload og stressnivå osv. Så igjen, det er alltid en årsakssammenheng.

Quote:
- Cowboykultur i selskapet?
Klarer ikke helt å se sammenhengen med level bust til en cowboykultur. Og heldigvis er cowboykulturen noe som hører "gamledager" til blant vestlige selskaper, og det var tiden før det ble snakk om MCC og SOP.

Quote:
- Misforståelser ang. minstehøyder på SID/STAR?
Ja, relatert til "feet" kontra "flight levels".

Quote:
Flere?
Ja, helt sikkert
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 05:36   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Årsaker til level busts?

[SNIP]

Slik da.

Last edited by Utflyttet; 07-02-2008 at 07:31. Reason: Innhentet av humor-politiet.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 07:17   #4
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Årsaker til level busts?

Og dermed hadde vel ph-ndr sagt sitt....

Diskusjonen begynte med stor saklighet og innlevelse, hvorpå den falt som en spurv til bakken.

Og du er moderator..?

Hilsen
FK27
Friendship Forever
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 11:28   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Årsaker til level busts?

Under andre:
Pilot hører feil og leser tilbake, flygeleder får ikke det med seg (av ulike årsaker). Pilot leser tilbake det han forventer og flygeleder har dårlig "hearback". Grunnene kan være mange, feks at FLL snakker i telefonen (mye å gjøre), dårlig radio etc.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 13:29   #6
slowandsilly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
Default Re: Årsaker til level busts?

... fordi piloter er mennesker!
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 13:46   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Årsaker til level busts?

....stripping i cockpit! (ref. avisoverskrifter tidligere i uka)
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 13:57   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Årsaker til level busts?

Annen trafikk kan også være en årsak til at man ikke havner på den høyden man skal, være seg pga TCAS eller visuell seprasjon.

Dessuten går det an å sette inn feil høyde på AP, selv om man har skrevet ned og leser tilbake riktig høyde.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 14:17   #9
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Annen trafikk kan også være en årsak til at man ikke havner på den høyden man skal, være seg pga TCAS eller visuell seprasjon.

Egen separasjon til annen trafikk blir bare i forbindelse med utklatring etter avgang eller på siste del av innflyging på en visual approach. Har aldri vært borti at det er fare for level bust da.

Men en typisk situasjon er at man blir distrahert i forbindelse med transition altitude/level check list og dermed glemmer å stille om høydemåler til QNH/1013. Eventuelt at man stiller om men blir reklarert en høyde/level og dermed IKKE skulle ha stilt om. Er endel hendelser på det i året.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 16:59   #10
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Årsaker til level busts?

Skal vi se..


ph-ndr: Takk.
slowandsilly: Du trenger nytt nik A...... Foreslår fastandsilly... hehe

Min levelbust ble lagt bort av HSL..... Og det skulle jeg ha protestert på ser jeg i ettertid. Etter min mening unngår ATC å skrive rapport på de tilfellene der ATC selv har forårsaket levelbust.

Nå tenker jeg at at det hoppes i de tusen tårnkabiner!

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 17:07   #11
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Under andre:
Pilot hører feil og leser tilbake, flygeleder får ikke det med seg (av ulike årsaker). Pilot leser tilbake det han forventer og flygeleder har dårlig "hearback". Grunnene kan være mange, feks at FLL snakker i telefonen (mye å gjøre), dårlig radio etc.
Piloter og tårn snakker så altfor ofte sammen, og det er så lite feil som bekreftes tilbake, slik at alle prater automatisk, uten å tenke.
- Kjappe fraser med "icao engelsk" og mye mumling, og litt dårlig aksent hos enkelte, og gjerne litt skurring på radioen...
Mye feil kan skje når man gjør alt automatisk - uten å tenke på hva man sier.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 17:11   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Årsaker til level busts?

Har VG fått brukerprofil på forumet først som sist?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 17:29   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Har VG fått brukerprofil på forumet først som sist?
Hadde jo ikke vært så dumt med det....slipper vi nyheter med grove feil o.l.

Kunne de bare spurt oss hvis det er noe de lurer på.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 17:33   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Årsaker til level busts?

Ut i fra hva jeg gjør i jobben til en av mine kunder så kan jeg bekrefte at det er flere hus i medie-verdenen her på berget som har nesen innom her.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2008, 17:44   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Årsaker til level busts?

Vi får invitere dem inn som medlemmer....

Få litt orden i de artikklene deres
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 00:24   #16
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by FK27 View Post
Skal vi se..


ph-ndr: Takk.
slowandsilly: Du trenger nytt nik A...... Foreslår fastandsilly... hehe

Min levelbust ble lagt bort av HSL..... Og det skulle jeg ha protestert på ser jeg i ettertid. Etter min mening unngår ATC å skrive rapport på de tilfellene der ATC selv har forårsaket levelbust.

Nå tenker jeg at at det hoppes i de tusen tårnkabiner!

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
Tror ikke det blir så mye hopping. Mulig man leer litt på øyenbrynet.

Siden du først er ute med leppa må det sies at vi skriver en god del rapporter som ikke kommer helt til SHT. Vi skriver incident-meldinger, kalt Mesys, slik man også har i flyselskapene, og disse blir vurdert internt blant annet for erfaringsoverføring.
Har flygeleder sjøl forårsaket levelbusten er det nok først og fremst internt man har noe å hente. Flyger vil da ofte kun bekrefte historien, noe den som oftest vil være allerede i form av radar- og radiodata.
Nå kjenner ikke jeg din historie, men å dvele ved "misforståtte" SHT-avgjørelser har sjelden noe for seg.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 11:21   #17
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Årsaker til level busts?

Litt interessant ON topic historie:

SAS hadde for et antall år siden (sent åtti - tidlig nittitall) et problem med litt for mange altitude penetrations. Dette ønsket de å gjøre noe med, og innførte en ny prosedyre.

Hver gang Flying Pilot satte inn en ny høyde på APS'en kulle han si "FLXXX SET" og holde fingeren der til Monitoring Pilot shadde sett på APS'en og sagt "CHECKED".

Etter innføringen av denne lille prosedyren gikk antallet altitude penetrations drastisk ned.

Denne lille historien der illusttrerende for hvorfor jeg synes denne bransjen er så fascinerende. På den ene siden har man de enorme inverseringene i hundremillioners og til og med milliardklassen (Som TCAS, EGPWS etc) for å bedre flysikkerheten. Samtidig kan det opgså være de bitte små detaljene som koster null og nix som gjør den store forskjellen i mange sammenhenger.

Listen til invest kan man vel i grunn svare "all of the above" på. And then some. Selv om en del av punktene han har listet opp nok er relativt sjeldne. Men det viktigste er at alle involverte forstetter å jobbe målbevisst for å unngå det som måtte være av avvik, som igjen kan føre til en større hendelse.

Men det jeg lurer på, er om Invest har fått svar på spørsmålet sitt, eller om han bare er ute og fisker etter noe han ikke vil dele med oss...
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 23:36   #18
invest
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 2
Default Re: Årsaker til level busts?

Takk for gode svar. Jeg er ikke fra media, men er i bransjen og håper at antallet level busts reduseres.
invest is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:10   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by invest View Post
Takk for gode svar. Jeg er ikke fra media, men er i bransjen og håper at antallet level busts reduseres.
En student som jukser på en skoleoppgave
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 01:13   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Årsaker til level busts?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
En student som jukser på en skoleoppgave
Hva? Har de begynt med å undervise i slike fag på BI også nå
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Level tar over for Vueling på AMS Someone Flyforum 2 14-03-2019 14:31
Lyver selskapene til paxen om årsaker til forsinkelser? Isbamse Flyforum 27 20-12-2009 07:01
Finnair demand and price level down sail4fun Flyforum 2 07-07-2009 09:20
Ti årsaker til å bli kastet av flyet DCHalvorsen Flyforum 0 27-03-2008 08:00
High level surfi`n again Farmer Flyforum 27 09-10-2005 10:23


All times are GMT +2. The time now is 23:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.