Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2007, 17:37   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Elendig bagasjeoppfølging av BA

Tenkte jeg skulle sjekke ut med ekspertisen her om denne historien er slik virkeligheten hos BA / Servisar er ?

17/11 reiste vår nye Au Pair fra Paraguay til Oslo hvor BA ble benyttet RIO-LHR-OSL. Ved ankomst OSL var det ingen bagasje som kom på båndet. Det ble laget savnet rapport på bagasjen, men det ble ikke der og da gitt ut noen toalettsaker eller gitt tilbud om noen form for kompensasjon. Hun reiste så til slektninger i Ski, og de brukte mye tid de første ukene for i det hele tatt få tak i Servisair for å høre om status om denne savnede bagasjen. I følge rapporten var den funnet og lokalisert i Madrid! 20nov ..
I desember kom hun til oss, og jeg har også brukt ganske så mange tellerskritt til både BA og Servisair uten at det har hjulpet i det hele tatt. Nå vet jeg at det ligger noen tusen bags i London, men denne var savnet lenge før problemene i desember.
Så, endelig.. i romjula fikk vi melding om at bagasjen var funnet og at den var sendt til oss OBX i Italia for at den skulle sendes til oss. Dette var den 28/12.. Delivery within 24 hrs stod det å lese på nettutgaven av Worldtracer...
Men ingenting skjedde og på ny var det å forsøke å få tak i Servisair for å få oppdatering på om de hadde noe leveransenummer hos OBX. Ondsag 3/1 brukte jeg over 2,5 timer på å komme i kontakt med Servisar på OSL. En evigvarende telefonsvarer som etter 20 minutter bare koblet ut.. slik at jeg måtte ringe opp igjen. Er DETTE et servicenivå BA synes er tilfredsstillende?
Til slutt nådde jeg gjennom, bare for å få vite at BA ikke hadde lagt inn leveransenummer hos Fedex ... Snakk om å være like langt.
Men så ..på torsdag kveld ble jeg oppringt av FedEx på Gardermoen som kunne opplyse om at de hadde en leveranse, men at denne måtte sendes med Posten da vi var utenfor Oslo området. Han skulle bare sjekke adressen. Nå tenkte jeg at dette tar vi ikke sjansen på, og ettersom jeg skulle reise via Gardermoen dagen etter avtalte vi at jeg skulle plukke opp bagasjen og ta den med selv. Alt dette gikk greit, og glad og fornøyd kom jeg hjem med bagasjen på fredag.
Men, vår unge gjest hadde aldri sett den kofferten jeg kom hjem med
Vi åpnet den og etter litt undersøkelser fant vi ut at denne kofferten tilhørte hennes tante, som bor ved Kristiansand. Hun hadde reist samme strekningen 16/12 .. og her har da tydeligvis BA mixet det hele. Etternavnet på kofferten stemte, men fornavn, tagnummer , fargebeskrivelse etc var ikke i nærheten. Så nå stod vi der med en koffert som ikke tilhører "vår" savnetrapport .
På ny var det å stille seg i en timelang telefonkø hos Servisair, hvor vi ved å opplyse tagnummer på den bagasjen vi hadde fikk opplyst DEN rapportens referanse. Denne kofferten sendes nå på Rush til Kristiansand.
Så var det å få gjenåpnet den opprinnelige rapporten.. Ikke mulig ble det sagt, og en ny rapport ble åpnet, men som bestod av kopi av den opprinnelige...
Ved sjekk via andre kanaler i dag, 48 timer senere viser det seg at INGENTING er gjort i saken. Første melding som står inne er at bagasjen er levert, og ingen purring er sent til LON, MAD etc .... Ikke noe underlig at BA-bagasje ikke kommer fram når den er savnet.. Og dette er jo bare EN av mange tusen historier ...

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 17:49   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Elendig bagasjeoppfølging av BA

Det var en reportasje i en-eller-annen avis for en stund siden om dette, hvor Servisair forklarte at de sendte ut bagasjen saa fort den kom fra London. Servisair bruker de redskaper BA gir dem.

Naar det gjelder bagasje som er savnet i mer enn fem dager, er det normalt at selskapet sentralt overtar ansvaret for tracingen. Vet ikke om det er tilfelle med BA.

Servisair's evne til aa haandtere bagasjetelefonen har vel vaert debattert tidligere ..

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 19:23   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Men så ..på torsdag kveld ble jeg oppringt av FedEx på Gardermoen som kunne opplyse om at de hadde en leveranse, men at denne måtte sendes med Posten da vi var utenfor Oslo området. Han skulle bare sjekke adressen. Nå tenkte jeg at dette tar vi ikke sjansen på, og ettersom jeg skulle reise via Gardermoen dagen etter avtalte vi at jeg skulle plukke opp bagasjen og ta den med selv.
Jøss. Har du vært innom på FedEx? Når på fredagen var det? Kan jo ha risikert og ha sett deg der..

Forøvrig vet jeg at sist BA slet med bagasjen (etter terrormistankene tidligere i sommer), fikk vi inn en drøss med kofferter i tiden etterpå, som ble levert til Servisair. Denne gangen leverer vi direkte til passasjerene selv, så hvor mye Servisair har med jobben og gjøre aner jeg ikke..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 19:47   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Nei, jeg var ikke innom selv. Fikk ordnet det slik at bagen ble levert på avtalt sted på terminalen slik at jeg bare kunne plukke den opp der.
Nå har jeg i og for seg sett at noen har vært inne i savnetrapporten og fjernet informasjoenen som sa at den var levert.
Skal bli spennende å se hva som nå skjer.
Etter hva som er blitt opplyst er all bagasje som er på avveie fjernet fra London og sendt til Milano for videresending av OBX/FEDEX. Det som er problemet er at ingen kan si hvor man som uheldig passasjer skal ta kontakt.
Jeg har full forståelse at Servisair ikke kan gjøre så mye mer nå, men så lenge de ikke kan henvise videre til BA på noe nummer eller mailadresse så blir jo de sittende med alle henvendelsene.. som helt klart nesten må ta livet av telefonservicen deres på ankomst på OSL.
Så nå er neste spørsmål hvor i all verden man kan henvende seg videre. Nummer eller epost adresse ??

Old 08-01-2007, 15:42   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

BA's kundeservice er i tyskland (hvorfor har de det og LH har sin i irland?). Skal du skrive mail så må du bruke www.ba.com

http://www.britishairways.com/travel/custrelform/public/en_no

Telefon 800 11099 ?

Old 08-01-2007, 16:01   #6
rampen
ScanFlyer Silver

Her er nok et eksempel på at baggasjen blir borte ved såkalt "transfer" pax. 95 % av all lost bags som det heter er et transferproblem, det kan skyldes flere årsaker som sen innsjekk, forsinket fly eller kort transfertid. Blir litt feil å skylde på Servisair denne gang, de er ikke årsaken i dette, det er vel heller de som skal rydde opp i rotet til andre, dvs andre handlingselskaper eller rett og slett paxen selv som også kan ha skyld i slike saker som manglende merkinga av baggasje eller sent innsjekket baggasje e.l. Når det gjelder erstatningsprodukter som kan utleveres, så hjelper ikke dette langt når baggasjen har vært borte så lenge som den i dette tilfellet er. Men nå har vel denne baggasjen vært borte så lenge at har vedkommende reiseforsikring bør vel dette hjelpe for å få erstaning for baggasjen.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 17:51   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ja, jeg har også hørt mye om BA service. Jeg har hørt om folk som har krav på super-priority i BA systemet som skal sjekke inn på oneworld innsjekkingen på Gardermoen som ikke blir tatt hensyn til og må klare seg med en normal Priority tag på baggasjen. J

Ja, makan til service altså!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 19:01   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by rampen

Her er nok et eksempel på at baggasjen blir borte ved såkalt "transfer" pax. 95 % av all lost bags som det heter er et transferproblem, det kan skyldes flere årsaker som sen innsjekk, forsinket fly eller kort transfertid. Blir litt feil å skylde på Servisair denne gang, de er ikke årsaken i dette, det er vel heller de som skal rydde opp i rotet til andre, dvs andre handlingselskaper eller rett og slett paxen selv som også kan ha skyld i slike saker som manglende merkinga av baggasje eller sent innsjekket baggasje e.l. Når det gjelder erstatningsprodukter som kan utleveres, så hjelper ikke dette langt når baggasjen har vært borte så lenge som den i dette tilfellet er. Men nå har vel denne baggasjen vært borte så lenge at har vedkommende reiseforsikring bør vel dette hjelpe for å få erstaning for baggasjen.
I denne saken ser jeg 2 problemer, det foerste som du peker paa her er mest sannsynelig BA's feil, i og med at kunden ankom med BA til OSL og ja det klart et transfer problem enten paa LHR eller i RIO (vi vet ikke hvordan hun kom seg i fra Paraguay til Rio). Problem nummer 2 er Servisair sitt inntil Servisair paa en skikkelig maate overlater det til BA...det er Servisair som skriver rapport, og kunden blir i den foerste perioden bedt om aa kontakte Servisar inntil Servisair overfoerer kunden til BA med korrekt kontaktinformasjon for at kunden skal kunne foelge opp.....saa det blir litt feil aa si at Servisair ikke har sinj del av skylden.....
Old 25-10-2007, 20:23   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Jaja .. ingen kan si at BA jobber raskt når det gjelder erstatning for tapt bagasje.
I dag, den 25/10-2007 fikk vår unge Au Pair et brev fra British Airways som meddelte at de hadde utbetalt den nette sum av kr 1279 for hennes mistede bagasje.

I flere måneder har hun forsøkt å nå tak i et menneske å snakke med for å høre om det var noe nytt om bagasjen, men ingen hverken ville eller kunne hjelpe henne, og hun ble alltid koblet videre og videre til forbindelsen ble brutt. En fantastisk dårlig kundeservice!

Til dags dato er det ikke mottatt en eneste beklagelse eller noen form for forsøk på å hjelpe, noe som etter min mening også er sterkt kritikkverdig.
Nå virker det som om BA mener saken er ute av verden ved at de har betalt ut i henhold til sine minstesatser.

Old 25-10-2007, 21:13   #10
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

He he, hadde en lignende opplevelse i sommer!
Var i Brasil sammen med noen venner og da vi reiste hjem med TAP pra Natal via Lisboa til Oslo kom all innsjekket bagasje på avveie...

Bagasjene ble tagget manuelt i Natal, ergo ingen navn på bagasjekvitteringene som ble klistret i en bunke og levert vår "reiseleder". Og når vi da kontaktet Servisair på OSL kan du tro de himlet med øynene
De lovet å lage etterlysninger og ringe oss, men hørte vi noe? Neida...
Etter et par dager skulle jeg selv søke i Worldtracer for å se om noe var på vei, men neida...

Da startet morroa med å ringe Servisair og opplevde samme dårlige servicen som Farmer beskrev. Ringte i ca 20 minutter før vi fikk en telefonsvarer som ba oss sjekke selv på nett med pirnr også brutt linje!
Etter ett døgn med forbannelse over servisair sjekket vi hjemmesiden og fant dette: Location Manager
Per Bruem
Station Manager
Tel: +(47) 6481 1411

Og gjett om han fikk jobbe hardt de neste timene, he he

Ble laget etterlysninger på bagasjen vår, men det tok 10-12 dager før en og annen bag dukket opp. Tok over tre uker før alle hadde fått bagasjen sin!
Ikke mye å skryte av, men alle var fornøyd med å ha fått bagasjen de hadde avskrevet som tapt for lenge siden...

Egil
Old 25-10-2007, 21:22   #11
paer
ScanFlyer Blue

Ojojoj... Hade inte läst denna tidigare, och jag måste säga att jag är smått chockad!
Har också drabbats av BA förseningar på 2 väskor, och fick ersättning på ca 15000! Och fick bagaget efter ca 2 veckor.
1279 kr efter 1 år? Skandal!

Ta direktkontakt med BA och begär ersättning för allt som köpts för att ersätta det som var i bagaget! Bifoga kvitton. 1279kr är långt ifrån vad du bör få.
Hade hon någon reseförsäkring?
paer is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2007, 21:38   #12
Utflyttet
Ute på tur

OK, VG, dere leser forumet, her har dere en sak.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2007, 22:01   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by paer

Ojojoj... Hade inte läst denna tidigare, och jag måste säga att jag är smått chockad!
Har också drabbats av BA förseningar på 2 väskor, och fick ersättning på ca 15000! Och fick bagaget efter ca 2 veckor.
1279 kr efter 1 år? Skandal!

Ta direktkontakt med BA och begär ersättning för allt som köpts för att ersätta det som var i bagaget! Bifoga kvitton. 1279kr är långt ifrån vad du bör få.
Hade hon någon reseförsäkring?
Problemet er at BA er tilnærmet umulige å få tak i ... om man ringer blir man koblet til et eller annet "kundesenter" i Tyskland eller Irland, hvor absolutt INGEN kan eller vil ta action. Om man vil sende epost, så finnes det kun ulike "forms" på ba.com, som du ikke aner om meldingen har kommet fram eller ikke. Det finnes ingen epostadresse oppgitt på BA.com heller hvor man kan sende dem noen melding..
Slettes ikke noe bra kundeservice for å si det mildt ..

Old 25-10-2007, 22:27   #14
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Jeg skal ikke sidde her og kritisere et andet selskab,MEN...........
Den service BA i LHR har leveret over for de kunder som har mistet deres bagage
trodser mange beskrivelser...
-----
I juni og juli måned har vi lavet 30 bagage rapporter hvor passagerer har transiteret
London Heathrow....de 25 stk fik vi til AAR inden for 7 dage, de sidste 5 fik vi via
BAGTRAC system lokaliseret til LHR, kun for at få at vide, at de havde sammen med
omkring 30000 andre stykker bagage, sendt til Milano, hvor et externt firma skulle
stå for håndtering af bagagen...Bagagen er kørt med lastbil til Milano....BA garanterede
at firmaet i Milano ville kontakte PAx senest 3 dage efter de havde modtaget bags i
Milano.
Det externe firma var ikke tilknyttet nogen form for telex eller knyttet op til BAGTRAC..
-----
OG bar for lige at checke op på en af vore kendte sager har jeg ringet en af vore
PAX op for lige at høre om bags var ankommet....nej det var de ikke !!!
---
Et stort selskab som BA kan vel ikke være dette bekendt....Det er OK at bruge et externt
firma, men et firma i Milano !!!,,,hallo .......

JEg ved godt at LHR har været et helvede i sommers, men alligevel....Det vå da være et
prestige tab for et selskab som BA ikke at være istand til at håndtere bagagen for de
PAX de lever af....
----
Må så sige til deres forsvar, at der er kommet anderledes styr på sagerne i LHR efter
1. sept.....Vi får bags stor set senest dagen efter bagagen er rapporteret manglet

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 00:38   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hva...også BA som er ett topp selskap...og gir deg minst ett tørt rundstykke "gratis" hver gang man flyr med dem
Old 26-10-2007, 12:33   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

sk931, hva er BAGTRAC? Bruker dere ikke Worldtracer lenger eller er BAGTRAC noe annet?
Old 26-10-2007, 13:09   #17
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally posted by The Ticketor

sk931, hva er BAGTRAC? Bruker dere ikke Worldtracer lenger eller er BAGTRAC noe annet?
Undskyld skrivefejl af mig...Havde lige BAGage TRACing i tankerne...naturligvis var det
Worldtracer jeg mente...so sorry

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 15:02   #18
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Som ansatt i SA så kjenner jeg jo litt til disse problemene, selv om jeg ikke er på ankomst.

Det er fullstendig tragisk at kunder (som Egil) ikke får svar på telefonen. Men det kommer jo an på bemanning. Og den er tilpasset normal situasjon. Og når da BA bestemmer seg for å sette igjen 10 tuenhvis av bag på LHR så vil det selvsagt sprenge kapasiteten til SA ved OSL. Når hundrehvis av saker skal åpnes følges og leveres. Da går det utover telefon servicen. Det er lett å si, sett på mer folk, men det krever opplæring og er gjerne ikke gjort over natten.

I sommer opplevde vi de "normale" problemene ved LHR med ekstremt mye bag som ble borte samtidig som AMS hadde kræsj i sine systemer. Over et par uker da var det helt sinnsykt. Det var nesten umulig å få tak i noen ved ankomst og de som jobber det sto på som bare det, men det var nok desverre ganske mange som ikke fikk svar på telefonen i noen dager. Og dette skjedde ganske brått slik at det ikke var mulig å lære opp flere i de systemene som gjelder.

Bottom line, så lenge transit flyplassene og selskapene greier å sende mesteparten av bag videre så går det bra, og man kan ha en god service til de få kundene som får probemer. Men når man får ekstrem situasjoner som det nå ofte har vært på LHR så vil det skape problemer. Man gleder seg til T5 åpner i Mars, det sies at det skal løse mye.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2008, 14:38   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Vår Au Pair fikk jo raskt oppgjør i forhold til denne familien ... ,men mye tyder vel på at BA må ha en stor systemsvikt når det både mistes så mye bagasje og at det tar så lang tid for å få oppgjør.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=533267

Old 24-05-2008, 17:58   #20
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Problemet er at BA er tilnærmet umulige å få tak i ... om man ringer blir man koblet til et eller annet "kundesenter" i Tyskland eller Irland, hvor absolutt INGEN kan eller vil ta action. Om man vil sende epost, så finnes det kun ulike "forms" på ba.com, som du ikke aner om meldingen har kommet fram eller ikke. Det finnes ingen epostadresse oppgitt på BA.com heller hvor man kan sende dem noen melding..
Slettes ikke noe bra kundeservice for å si det mildt ..
Det er tydligvis flere som har problemer med å få tak i BA. Har samme problemet selv, men det gjelder endring av reiserute ifm terminal 5 på LHR.
Når du ringer BA får du spørsmål om norsk eller engelsk. Trykker norsk og får engelsk og det er greit, men............. det er ingen som kan hjelpe deg noe særlig. Når du oppgir at du vil klage får du beskjed om å henvende deg til den epost adressen som er nevnt her tidliger.
Finnes det noen i BA i Norge som har et telefonnummer det er mulig å ringe ? Noen på forumet som vet.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules