Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2008, 11:32   #1
kristian
ScanFlyer Blue

Default Lufthansa - setereservasjon ved bestilling

Gir Lufthansa mulighet for reservasjon av sete når man bestiller Business Class longhaul?
kristian is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 12:40   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Lufthansa Re: Lufthansa - setereservasjon ved bestilling

Etter det jeg har skjønt, er det mulig ja

http://www.lufthansa.com/online/port...5212&cid=18002
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 13:41   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: Lufthansa - setereservasjon ved bestilling

Og ikke bare i business class heller
Old 06-04-2008, 14:16   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Skulle bare mangle når man bestiller i business...
Old 06-04-2008, 17:23   #5
Holmion
ScanFlyer Blue

Selvsagt har du mulighet til det!
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 20:45   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Mitt første innlegg

Stemmer det at det ikke er mulig å sjekke inn online eller på automat hvis man flyr med Lufthansa innad i Europa? Skal fly OSL-DUS og finner ingenting på nettsidene deres som sier noe om f.eks online check-in... I så fall... hvorfor tilbyr de ikke noe slikt??

OSL-DUS opereres av 'Canadair Regional Jet 200', mens returen DUS-OSL opereres av B737-600. Noen som kan si noe om disse to flytypene? Spesielt den første var ukjent for meg... Hvor i flyet er det best seter? Reiser vanlig økonomi og vi er 2 stk som reiser sammen. Skulle gjerne hatt muligheten til å reservere setene på forhånd, men hvis de ikke tilbyr online innsjekking så er det jo vanskelig... Må man sjekke inn over skranke på OSL på denne flighten??

Litt mer info:

OSL-DUS: LH3159 Operated by Eurowings (Canadair Regional Jet 200)
DUS-OSL: SK819 Operated by SAS Norway (B737-600)

Mulig at jeg da kan sjekke inn returen på sas.no??

Last edited by jcnorway; 06-04-2008 at 21:03.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 21:03   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det stemmer at man ikke kan sjekke inn online med LH fra Norge, men husker jeg rett kan du fremdeles velge sete. Uansett så trenger du ikke gå i skranke på OSL, da du skal kunne bruke SAS sine automater.

Her er forresten setekart for CRJ-200

http://www.lufthansa.com/cdautils/me...dia_435958.pdf

Hvis returen din er oppført med 737-600 betyr det at det er SAS som flyr og da kan du sjekke inn på nett (sas.no) og velge sete 22t før avgang
Old 06-04-2008, 21:04   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Velkommen til forumet. Her står det noe:http://www.lufthansa.com/online/port...45&cid=1000390
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 21:11   #9
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det stemmer at man ikke kan sjekke inn online med LH fra Norge, men husker jeg rett kan du fremdeles velge sete. Uansett så trenger du ikke gå i skranke på OSL, da du skal kunne bruke SAS sine automater.

Her er forresten setekart for CRJ-200

http://www.lufthansa.com/cdautils/me...dia_435958.pdf

Hvis returen din er oppført med 737-600 betyr det at det er SAS som flyr og da kan du sjekke inn på nett (sas.no) og velge sete 22t før avgang

Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint. Da får man jo sitte sammen uansett selv om man ikke får sjekket inn online på forhånd. Hva mener du at man fremdeles kan velge sete selv om man ikke kan sjekke inn online med LH? Hvor får du valgt dette på forhånd?

Ved online innsjekk på returen med SAS, er det det 5-'sifrede' ref.nr (bokstaver/tall) jeg trenger for å gjøre dette via sas.no? På e-ticket'en står det et lengre ref.nr som passer til å sjekke på f.eks. checkmytrip.com. Også står det en 5-sifret ref for LH-flighten og en annen 5-sifret ref for SK-flighten. Er det sistnevnte som kan brukes for online innsjekk hos sas.no? Reisen er ikke bestilt på sas.no, men det har vel ikke noe å si?
Old 06-04-2008, 21:57   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint. Da får man jo sitte sammen uansett selv om man ikke får sjekket inn online på forhånd. Hva mener du at man fremdeles kan velge sete selv om man ikke kan sjekke inn online med LH? Hvor får du valgt dette på forhånd?
Nei, det er ikke er spesielt behaglig fly. OK benplass, men trangt i bredden, lavt under taket og lave vinduer. Selv om man ikke kan sjekke inn på nett så betyr ikke det at man ikke kan velge sete. F.eks så er det flere SAS destinasjoner som ikke tilbyr internettinnsjekk, men man kan for det reservere sete 22t før avgang

Quote:
Ved online innsjekk på returen med SAS, er det det 5-'sifrede' ref.nr (bokstaver/tall) jeg trenger for å gjøre dette via sas.no? På e-ticket'en står det et lengre ref.nr som passer til å sjekke på f.eks. checkmytrip.com. Også står det en 5-sifret ref for LH-flighten og en annen 5-sifret ref for SK-flighten. Er det sistnevnte som kan brukes for online innsjekk hos sas.no? Reisen er ikke bestilt på sas.no, men det har vel ikke noe å si?
Husker ikke hvilket nummer det er, men på sas.no er det flere alternativer man kan bruke. Både booking nummer, kredittkortnummer etc etc. Spiller ingen rolle hvor reisen er kjøpt, kjøper de fleste av mine reiser på wideroe.no, og internetinnsjekk funker for det, selv på papirbilletter med BA
Old 06-04-2008, 21:58   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Noen som har fløyet med CRJ-200 tidligere? Er dette et ok fly? Ser det kun er 2-setere, noe som egentlig passer fint.
Jeg har fløyet CRJ200 en del ganger, men det er en stund siden nå. Flyet er lite.... Selv om jeg bare er 175 høy så virker det som om man må bøye meg ned når man går i midtgangen. Lite plass i overhead bins. Jeg tror LH pleier å ta i mot handbaggasje utenfor flyet og legge dette i "baggasjerommet". Du får baggasjen tilbake utenfor flyet ved destinasjonen (om de ikke har endret rutiner). Et annet problem (?) er at vinduene er plassert ganske lavt, slik at man ikke får sett ut (noe som vel strengt tatt bare er ugunstig om man vil se ut på fly og diverse på flyplassen).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2008, 22:20   #12
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Takker for informasjon
Old 07-04-2008, 04:35   #13
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Du får baggasjen tilbake utenfor flyet ved destinasjonen (om de ikke har endret rutiner).
Er ikke endret noe der nei.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 16:46   #14
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Nå har jeg forsøkt litt og oppdaget ved en tilfeldighet noe rart.

Har en LH-flight som jeg i følge LH sine nettsider ikke kan sjekke inn via nett siden avgangsflyplass er i Norge (LH3159 OSL-DUS). Nysgjerrig som jeg er så gikk jeg inn på sas.no og valgte online innsjekk. Tastet inn etternavn + e-ticket og bestillingsreferanse. Brukte Amadeus bestillingsreferansen (6 tegn) og vips så kunne jeg faktisk både velge sete, sjekke inn og printe boardingpass for LH-flighten ved hjelp av online innsjekk på sas.no!! Så nå har jeg sjekket inn. Hvordan er det mulig??

På turen tilbake til OSL så flyr jeg med SAS så da regner jeg med at jeg enten kan bruke Amadeus-ref. eller SAS sin egen referanse (5 tegn) for å sjekke inn DUS-OSL på sas.no...

Merkelige greier... noen som kan forklare?

Godt å vite at SAS fikser online innsjekk for LH

Last edited by jcnorway; 15-05-2008 at 16:51.
Old 15-05-2008, 17:10   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Nå har jeg forsøkt litt og oppdaget ved en tilfeldighet noe rart.

Har en LH-flight som jeg i følge LH sine nettsider ikke kan sjekke inn via nett siden avgangsflyplass er i Norge (LH3159 OSL-DUS). Nysgjerrig som jeg er så gikk jeg inn på sas.no og valgte online innsjekk. Tastet inn etternavn + e-ticket og bestillingsreferanse. Brukte Amadeus bestillingsreferansen (6 tegn) og vips så kunne jeg faktisk både velge sete, sjekke inn og printe boardingpass for LH-flighten ved hjelp av online innsjekk på sas.no!! Så nå har jeg sjekket inn. Hvordan er det mulig??

På turen tilbake til OSL så flyr jeg med SAS så da regner jeg med at jeg enten kan bruke Amadeus-ref. eller SAS sin egen referanse (5 tegn) for å sjekke inn DUS-OSL på sas.no...

Merkelige greier... noen som kan forklare?

Godt å vite at SAS fikser online innsjekk for LH
Hvis du skal til Dusseldorf fra OSL er det SAS som flyr! LH har ikke flyvninger hit fra Oslo. Det kan være grunne til at du ikke får sjekket inn på lufthansas sider.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 17:21   #16
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Les denne så ser du at det spesifikt står at man ikke kan sjekke inn LH-flighter fra Norge:
http://www.lufthansa.com/online/port...0328#ancN65652

Tror ikke det er LH som opererer LH3159 OSL-DUS. Står 'Operated by Eurowings', så det er Eurowings som flyr ruten på vegne av LH. Hvorfor jeg da kan sjekke inn denne flighten på sas.no vet jeg ikke noe om... det gikk i alle fall...
Old 15-05-2008, 17:37   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Da flyr i så fall Eurowings for SAS Norge, og ikke for LH, fordi Lufthansa flyr ikke Oslo-Dusseldorf. Hvis jeg ikke helt har gått glipp av noe her...

Edit: Og det ser kanskje slik ut. Jammen hadde ikke LH begynt å fly, ja. Der hadde jeg gått glipp av noe!! Rart det ikke var mulig å sjekke inn online med LH. Beklager hvis jeg skapte enda mer forvirring.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)

Last edited by litt-amatør; 15-05-2008 at 17:39.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 19:01   #18
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Alt i orden

Noen andre som kan svare på hvorfor man kan sjekke inn online en LH-flight på sas.no, når man ikke kan sjekke inn online på LH sine sider?
Old 15-05-2008, 19:10   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Da flyr i så fall Eurowings for SAS Norge, og ikke for LH, fordi Lufthansa flyr ikke Oslo-Dusseldorf. Hvis jeg ikke helt har gått glipp av noe her...

Edit: Og det ser kanskje slik ut. Jammen hadde ikke LH begynt å fly, ja. Der hadde jeg gått glipp av noe!! Rart det ikke var mulig å sjekke inn online med LH. Beklager hvis jeg skapte enda mer forvirring.
Mener å huske at SAS.no ikke fløy OSL-DUS i fjor sommer, så mulig at LH fyller inn i skoleferien ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2008, 19:21   #20
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Tror jeg har funnet ut av det.

SK8573 og LH3159 er begge OSL-DUS kl 09:55. Denne flighten opereres av Eurowings. Mulig det kan forklare hvorfor det var mulig å sjekke inn LH3159 på sas.no.
Reply

Posting Rules