Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2008, 19:19   #1
oyKIE
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
Default Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Hei alle sammen!

Dette er min første post på Scanair forumet. Etter å ha lest at SAS vil redusere sine utslipp kraftig fra 2014 på grunn av et mulig nytt fly med karbonfiber og ny motor kom jeg til å tenke på en sak. Kan det være en ide for SAS å erstatte dagens MD-80 med C130 fra Bombardier?

Flyet tar 145 seter (sikkert trange) nøyaktig det samme som SAS sin MD-80. Flyet skal fly i 2013, så jeg kom til å tenke at dette slett ikke var en dårlig ide.

Se for dere en løsning hvor SAS erstatter Q400 med NextGen CRJ og blir "Launch customer" for C-serien. Da må SAS få noen heftige rabatter. Selv om SAS kanskje ikke har så god erfaring med å lansere nye Bombardier produkter (ref Q400 problematikken). Men med å bestille alt nytt materiell fra en og samme leverandør burde de få heftige rabatter.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/04/074614.htm
oyKIE is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:27   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Velkommen ombord.

Er litt usikker paa om dette er noe foerstevalg. Tipper at det blir griser som erstatter MD80ene. (griser = 737)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:31   #3
oyKIE
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Velkommen ombord.

Er litt usikker paa om dette er noe foerstevalg. Tipper at det blir griser som erstatter MD80ene. (griser = 737)
Takk for det. Hehe.

Og jeg som trodde Grise bare var 736. men er dette en samlebetegnelse for alle 737? Så litt på spesifikasjonene for C130 på Bombardiers hjemmesider. Det ser ut som om flyet ikke har så mye mindre kabinareal enn en MD-80 og ellers kan matche MD-80 på nyttelast og rekkevidde. Flyet er bredere og motorene bak vingen på MDen tar jo unødvendig mye av plassen ombord i flyet. Også på cargorommet er de omtrent like store.
oyKIE is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:38   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Har de bestemt seg for å bygge C130? Synes det har vert så mye frem og tilbake i dette prosjektet. Bombardier skulle ha kjøpt F Dornier 728J og 928J prosjektet den gangen de hadde muligheten. Er rimelig sikker på det hadde vert en suksess og en sterk konkurrent til ERJ 170/190.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:40   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:52   #6
Arnt Helge
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 78
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by oyKIE View Post
Hei alle sammen!

Dette er min første post på Scanair forumet...
Velkommen ombord buddy.
Arnt Helge is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:56   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 19:59   #8
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Synes "gris" er en passende betegnelse på enhver 737.
Det var iallefall ikke skjønnheten som stod i høysetet da den ble designet.
737-800 med winglets er den eneste varianten av dette flyet som jeg ikke synes er direkte stygt.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:06   #9
oyKIE
Newcomer
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Har de bestemt seg for å bygge C130? Synes det har vert så mye frem og tilbake i dette prosjektet. Bombardier skulle ha kjøpt F Dornier 728J og 928J prosjektet den gangen de hadde muligheten. Er rimelig sikker på det hadde vert en suksess og en sterk konkurrent til ERJ 170/190.
De har ikke bestemt noe enda. De trenger en launch customer som er villig til å bestille 50 fly. Aller helst ønsker de at to selskaper forplikter seg siden da er det mindre risiko. Nå som Pratt har sagt ja til å levere en ny motor til C-serien ser det lysere ut enn på lenge. Men jeg er enig i at 728 og 929 fra Dornier hadde vært en slager. Selv om flyet ikke var like bredt som C-serien 3,28 meter mot 3,4 meter kabinbredde. Lufthansa insisterte på at maks bredde skulle være 3,28 meter så ikke et billigselskap skulle være fristet til å putte seks seter i bredden. Blir spennende å se om noen blir fristet til å gjøre det i C-serien, selv om de dreper all komfort.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur
Hehe. Stilig! Lærer noe nytt hver dag. :-) Også så mange valg altså :-)

Quote:
Originally Posted by Arnt Helge View Post
Velkommen ombord buddy.
Thanks mate!
oyKIE is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:06   #10
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....
Altså A380 er en SMÅGRIS???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:08   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Gjelder bare Boeinger ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:12   #12
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur
Apropos 737-700; det er naturlig at den forkortes med noe annet enn de andre grisene, fordi dette ville bare bli 737 og man visste ikke om man snakket om 737 "in general" eller om 737-700. Men hva står G'en for i 73G?

Gunda? Gunnar?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:18   #13
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Apropos 737-700; det er naturlig at den forkortes med noe annet enn de andre grisene, fordi dette ville bare bli 737 og man visste ikke om man snakket om 737 "in general" eller om 737-700. Men hva står G'en for i 73G?

Gunda? Gunnar?

G står for 7 = nr syv i alfabetet... derfor 700
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:23   #14
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....
Er du sikker på at du vil stå for den definisjonen?

La meg nevne noen eksemplarer som dermed er definert som smågriser:

Airbus A318
Airbus A319
Airbus A330-200
Airbus A340-200
Airbus A380-800

Boeing 737-600
Boeing 747SP
Boeing 767-200

Jeg vet ikke om jeg skal være helt enig....
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 20:57   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Sm jeg sa - gjelder bare Boeing. Og jeg synes alle tre passer utmerket!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 23:13   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sm jeg sa - gjelder bare Boeing. Og jeg synes alle tre passer utmerket!!
LOL

Naa erter du paa deg noen SP fans. Jeg er ikke en av dem, men vil ikke paastaa at 762 er et grisefly
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 23:20   #17
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

C130 ?? hvordan ser den ut ??

eg trodde det va snakk om en herkules..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 00:01   #18
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Nå skal jo ogs SAS DK's MD'er erstattes, og da er Airbus A319 og A320 mer opplagte valg for å passe sammen med de eksisterende A321'ene. 737 kommer nok sånn sett bare til å erstatte de svenske MD'ene. Det er lenge til 2013, antakelig for lenge for SAS.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 00:27   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Har de bestemt seg for å bygge C130? .
Ser slik ut ...

http://www.bombardier.com/index.jsp?.../3_8/3_8_1.jsp

,,
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2008, 02:26   #20
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Cserie som erstatning for SAS MD-80?

Synes vi skal "bestemme" at det kun er 735 og 736 som er smågriser og resten av 737ene er bare griser. Eneste unntaket er A380 som er en komprimert smågris.

C130 ligner ganske mye på en A320 familie maskin, lignende vertical stab og lignende tail cone (som jeg ikke liker). En tail cone skal stoppe rett etter sideroret ala 737 og [aarg...] MD80/90
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vurderer Tysk Luftwaffe F15 strike eagle som erstatning for Tornado? Norge Rundt På 14 Dager Flyforum 0 15-08-2018 11:16
SAS annonserer Q400-erstatning i begynnelsen av mars? LN-RRA Flyforum 115 28-01-2010 18:54
SAS forlanger 1/2 mia. i erstatning af Bombardier Jan Flyforum 4 03-10-2007 23:08
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge LN-KGL Flyforum 22 01-06-2007 21:11
Star Tour vurderer Brasil som erstatning for Thailand EB Flyforum 9 04-01-2005 15:47


All times are GMT +2. The time now is 23:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.