![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
|
![]()
Hei alle sammen!
Dette er min første post på Scanair forumet. Etter å ha lest at SAS vil redusere sine utslipp kraftig fra 2014 på grunn av et mulig nytt fly med karbonfiber og ny motor kom jeg til å tenke på en sak. Kan det være en ide for SAS å erstatte dagens MD-80 med C130 fra Bombardier? Flyet tar 145 seter (sikkert trange) nøyaktig det samme som SAS sin MD-80. Flyet skal fly i 2013, så jeg kom til å tenke at dette slett ikke var en dårlig ide. Se for dere en løsning hvor SAS erstatter Q400 med NextGen CRJ og blir "Launch customer" for C-serien. Da må SAS få noen heftige rabatter. Selv om SAS kanskje ikke har så god erfaring med å lansere nye Bombardier produkter (ref Q400 problematikken). Men med å bestille alt nytt materiell fra en og samme leverandør burde de få heftige rabatter. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/04/074614.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Velkommen ombord.
![]() Er litt usikker paa om dette er noe foerstevalg. Tipper at det blir griser som erstatter MD80ene. (griser = 737) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
|
![]() Quote:
Og jeg som trodde Grise bare var 736. men er dette en samlebetegnelse for alle 737? Så litt på spesifikasjonene for C130 på Bombardiers hjemmesider. Det ser ut som om flyet ikke har så mye mindre kabinareal enn en MD-80 og ellers kan matche MD-80 på nyttelast og rekkevidde. Flyet er bredere og motorene bak vingen på MDen tar jo unødvendig mye av plassen ombord i flyet. Også på cargorommet er de omtrent like store. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
Har de bestemt seg for å bygge C130? Synes det har vert så mye frem og tilbake i dette prosjektet. Bombardier skulle ha kjøpt F Dornier 728J og 928J prosjektet den gangen de hadde muligheten. Er rimelig sikker på det hadde vert en suksess og en sterk konkurrent til ERJ 170/190.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Ja, det er et vakkert fly!
732 = griseklassiker 733 = gammel gris 734 = braathens feit julegris 735 = braathens medium gris 736 = mini gris 73G = medium gris 738 = feit julegris 739 = maxi gris 739ER = grisetortur |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 78
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Synes "gris" er en passende betegnelse på enhver 737.
Det var iallefall ikke skjønnheten som stod i høysetet da den ble designet. 737-800 med winglets er den eneste varianten av dette flyet som jeg ikke synes er direkte stygt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Newcomer
Join Date: Jan 2008
Posts: 7
|
![]() Quote:
Quote:
Thanks mate! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Altså A380 er en SMÅGRIS???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Gjelder bare Boeinger ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Gunda? Gunnar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]() Quote:
G står for 7 = nr syv i alfabetet... derfor 700 ![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
La meg nevne noen eksemplarer som dermed er definert som smågriser: Airbus A318 Airbus A319 Airbus A330-200 Airbus A340-200 Airbus A380-800 Boeing 737-600 Boeing 747SP Boeing 767-200 Jeg vet ikke om jeg skal være helt enig.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Sm jeg sa - gjelder bare Boeing. Og jeg synes alle tre passer utmerket!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
C130 ?? hvordan ser den ut ??
eg trodde det va snakk om en herkules..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå skal jo ogs SAS DK's MD'er erstattes, og da er Airbus A319 og A320 mer opplagte valg for å passe sammen med de eksisterende A321'ene. 737 kommer nok sånn sett bare til å erstatte de svenske MD'ene. Det er lenge til 2013, antakelig for lenge for SAS.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Synes vi skal "bestemme" at det kun er 735 og 736 som er smågriser og resten av 737ene er bare griser. Eneste unntaket er A380 som er en komprimert smågris.
C130 ligner ganske mye på en A320 familie maskin, lignende vertical stab og lignende tail cone (som jeg ikke liker). En tail cone skal stoppe rett etter sideroret ala 737 og [aarg...] MD80/90
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vurderer Tysk Luftwaffe F15 strike eagle som erstatning for Tornado? | Norge Rundt På 14 Dager | Flyforum | 0 | 15-08-2018 11:16 |
SAS annonserer Q400-erstatning i begynnelsen av mars? | LN-RRA | Flyforum | 115 | 28-01-2010 18:54 |
SAS forlanger 1/2 mia. i erstatning af Bombardier | Jan | Flyforum | 4 | 03-10-2007 23:08 |
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge | LN-KGL | Flyforum | 22 | 01-06-2007 21:11 |
Star Tour vurderer Brasil som erstatning for Thailand | EB | Flyforum | 9 | 04-01-2005 15:47 |