![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu er jeg af den opfattelse, at fuel-surcharges (når de har været i brug igennem længere perioder) burde være en del af billetprisen og ikke opgivet som skatter og afgifter. Fair nok, hvis olieprisen stiger voldsomt over en kort periode, men når de fleste (som nu) har haft fuel-surcharges igennem flere år, så har man haft tid nok til at regne i det i billetprisen.
Årsagen til at jeg faldt over det er at SAS pt. kører en kampagne, hvor børn kan rejse "gratis" til BKK - og altså kun betale skatter og afgifter, som det står i annoncen. Når man booker er prisen defineret som kr. 1.716,- i fuel-surcharge samt 146kr+128kr i Pax service charge + 30 kr. i gebyr. I min verden er det direkte misvisende at reklamere med at man skal betale skatter og afgifter, men at hovedparten af prisen faktisk er et brændstof-tillæg, som flyselskabet blot har valgt at lægge som tillæg fremfor at regne det i billetprisen - resten af brændstoffet er trods en del af billetprisen. Det er ikke hverken en skat eller en afgift, som nogen har pålagt SAS at opkræve. Siden disse tillæg blev indført er der trods alt gået meget lang tid og derfor er der ingen grund til at dette skal opkræves seperat og slet ikke i dette tilfælde, hvor der faktisk ikke i annoncen står noget om at man skal betale brændstof-gebyr. Gad vide hvad forbrugerombudsmanden siger til sådan en omskrivning, der i mine øjne burde kategoriseres som vildledende markedsføring? Fair nok - det er et ok tilbud og en god pris for børn, men der er reelt ikke tale om at man kun betaler skatter/afgifter, som der annonceres med.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 25-10-2010 at 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Etter min mening er dette villedende markedsføring og denne kampanjen virker såpass klar at det kanskje er på sin plass å klage på den for å få en prinsippavgjørelse. Fuel surcharge er et tilfeldig beløp som flyselskapet kan bestemme selv, i sin helhet havner i flyselskapets lomme og på ingen måte bør kunne kategoriseres på lik linje med skatter og avgifter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Fuel-surcharge er et så tullete konsept at jeg har ikke ord. Som om butikkene skulle selge melk over 10 år, reklamere med at prisen fremdeles er 5 kr pr liter, men at det nå tilkommer en ku-avgift på 7 kr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Enig i at fuelsurch er noe dritt. Var vel oppe her for en stunned siden at selskapene sparer endel utgifter på å ikke måtte last opp nye priser i bilettsystemene når de bruker fuel surcharge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Dog er det en stor fordel med fuel surcharge, kontra å ha den innbakt i billettprisen: Man får den igjen på billetter man ikke bruker, hvilket skjer meg med jevne mellomrom. Så da får jeg tilbake noen hundrelapper mer enn hvis ikke. Så det er ikke bare negativt med den |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
En del bedrifter har rabattavtale om xx % rabatt på billettprisen (dvs. ikke skatter, avgifter og "bensin")
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
|
![]()
Hi FlyHi,
Det er egentlig enkelt å svare på. EU har gitt ut en reglverk som behandler dette. I EU-VO 1008/2008 (som også finnes på dansk) setter EU krav for prisopplysninger for alle flygninger innen EU-område. Her blir det krevd at den totalprisen skål i minst splittes opp i disse fire ting:
Det er ikke lov å reklamere lengre med fare, men bare med totalpriser. Hva far man refundert?!?
Håper dette oppklarer litt.
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Men nå er det jo strengt tatt slik at en et fly ikke kommer seg fremover uten drivstoff, og drivstoff er da en helt naturlig og sentral del av en flyvirksomhet. Det er helt naturlig at det skal være en del av den "normale" billettprisen.
Flyselskap AS tilbyr når flybilletter for kr 0,-: I tillegg tilkommer: - Bensin - Lønn til crew - Betaling av bakketjenester - Leie av fly - Administrasjonskostnader ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
I tilfældet med SAS børnetilbud (som forøvrigt kan ses her) vil jeg klart mene det er misvidende markedsføring. Specielt taget i betragtning, at når man vil bestille en bonusbillet til samme strækning, hvor SAS også reklamerer med at man kun betaler skatter/afgifter, så opkræves der ikke fuelsurcharge. Noget der igen understreger at fuel-surcharge en del af billetprisen. Når man tager i betragtning, hvor meget forbrugermyndighederne går op i at priser skal være gennemskuelige og fair markedsført, så undrer det mig, at de ikke for længe siden har slået ned på disse "surcharges". Som tidligere nævnt, så synes jeg det er fair nok i tilfælde, hvor fuelprisen stiger voldsomt indenfor en meget kort periode, men som markedet ser ud idag, så er det blot blevet en indarbejdet praksis, som for længe siden burde være inkluderet i billetprisen. At det er lettere for flyselskaberne at håndtere er for mig, som forbruger, fuldstændig ligegyldigt - og det må være flyselskabernes opgave at have nogle systemer og prisstrukturer som kan tage højde for sådanne ting.
![]() |
![]() |
#11 |
critical mind
|
![]()
Dersom du har bestilt og betalt, vend deg til SAS.
Krev at de splitter opp alt du har betalt i de deler som SAS må splitte opp etter EU-VO 1008/2008. Også skriv at du ikke forstår hvorfor de reklamer slik og plutselig betaler du en fuel-surcharge og en gebyr for visse ting. Her står det jo "du betaler bare "skatter og avgifter". Fuel Surcharge er ingen avgift. Også en gebyr er ingen avgift. Jeg er absolut sikkert at SAS vil refundere deg Fuel-surcharge og de gebyrer. Rett og slett fordi det kan bli riktig dyrt dersom de far bot for misledende reklame... Jeg må si, dette har noe av dette hva man bare kjenner fra en irisk harpe-spiller...
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Forbrugermyndighederne burde se nærmere på dette.
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |