Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2007, 08:02   #1
snag
ScanFlyer Blue
 
snag's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
Default Fløy med defekt vinge

http://www.nettavisen.no/verden/article1424038.ece
Jeg regner med at flyvningen ikke hadde blitt gjennomført hvis dette skulle utgjøre noen fare, men passasjerene vet jo best

Last edited by snag; 05-11-2007 at 08:04. Reason: Feil i link
snag is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 08:21   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Fløy med defekt vinge

Når det kommer til det tekniske, så er jeg ikke utdannet, og kommer til kort...

I artikkelen står det vingetuppen, som på "godt norsk" vil tilsi winglets

Kan ikke tro at det skulle utgjøre noe fare, eller? Dette er vel av en mindre teknisk betydning, som kan korrigeres av pilot under flight?
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 08:26   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Fløy med defekt vinge

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Når det kommer til det tekniske, så er jeg ikke utdannet, og kommer til kort...

I artikkelen står det vingetuppen, som på "godt norsk" vil tilsi winglets

Kan ikke tro at det skulle utgjøre noe fare, eller? Dette er vel av en mindre teknisk betydning, som kan korrigeres av pilot under flight?
De fleste Airbus'ene kan vel fly selv om en av eller begge winglte'ene mangler. Så langt je ghusker fra andre tråder her og på a.net så er det vel bare at man må regne med litt andre tall med tanke på løft, hastieter og drivstoffforbruket.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 08:27   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Fløy med defekt vinge

Å dømme etter avisoverskriftene kan det jo høres ut som de hadde brukt øks for fjerne de ødelagte delene og brukte dugelig med gaffa-tape for å lappe hullet etter øksa. Antageligvis tok de ytterste halvdel av vingen for å være på de sikre siden.

Alternativt demonterte de den skadde wingleten og satt igjen med noe så rutinemessig som et fly med en manglende winglet.

Og her har vi en SAS A330 med en winglet for lite:
http://www.airliners.net/open.file?id=1056474
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 08:45   #5
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: Fløy med defekt vinge

For meg så det ut som de kolliderte på oppstillingsplassen og ikke på rullebanen. Eller rettere sagt vingetuppen til Airbusen berørte wingleten til BA maskinen ved parkering ved gate.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 10:25   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,249
Default Re: Fløy med defekt vinge

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
For meg så det ut som de kolliderte på oppstillingsplassen og ikke på rullebanen. Eller rettere sagt vingetuppen til Airbusen berørte wingleten til BA maskinen ved parkering ved gate.
Kollisjonen skjedde under taxing til rullebanen etter hva jeg leste i britiske medier. Egentlig er det ikke noe dramatikk i hendelsen i det hele tatt da Airbusene er sertifisert til å fly uten winglets, og det holder også å dekke hullet me speed tape
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 10:40   #7
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Fløy med defekt vinge

Airbus og gaffateip hånd i hånd

Men må begge av eller bare 1?
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 13:34   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Fløy med defekt vinge

Det ser ut som at det kun er winglet det gjelder og slike kan på de fleste flytyper demonteres. For å få samme drag på begge vinger så demonteres begge og flyet kan fly som normalt. Det eneste som må gjøres utenom er å inspisere enkelte steder på vingen før flyet er Released to service.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 13:47   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Fløy med defekt vinge

Hva da med LN-RRA/B (husker ikke hvilken som fikk ødelagt wingleten) Den ble jo umiddelbart satt på verksted. Var det for at flyet ikke ville kunne fly med en mindre winglet, eller var det at de ville ta det så fort som mluig????? (Og at de hadde tid)

DY hadde nok hatt litt mer problemer med LN-KKX hvis noe tilsvarende skulle ha skjedd med den?
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 13:55   #10
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Fløy med defekt vinge

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
For å få samme drag på begge vinger så demonteres begge og flyet kan fly som normalt.
Har vel fått et klart inntrykk av at luftbussene kan fly med bare én, men ikke om begge mangler...

Fra et annet forum:
Quote:
Usually MEL, 10 days, small perf penalty, usually just one. No problem.
Quote:
It is in the MEL and if memory serves me correct, only 1 winglet may be missing (not both), max take-off weight is decreased quite a bit, and fuel burn is increased. Performance degradation.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 13:59   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Fløy med defekt vinge

Det var RRA som ble "vingeklippet". Det som antagelig skjedde var at flyet ble tauet inn i STS hangaren på BGO hvor vingen ble inspisert for andre skader. Deretter ble begge wingleter demontert før flyet ble ferry fløyet til OSL og ny winglet ble montert.

Men dette kan kanskje Speedbird forklare noe mer om.

Skulle noe lignende skje med KKX og det kun var wingleten som var rammet ville det sannsynligvis blitt gjort det samme.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 15:58   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Fløy med defekt vinge

ja, ja.. Saann gaar nu dagan..

Her i USA er det nesten et dagligdags syn aa se en A319/320 uten en winglet. Som andre har sagt, kan A330/340 fly uten en eller to winglet uten noe som helst problem. Bruker litt mer suppe, men sikkert og lovlig.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2007, 16:55   #13
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Fløy med defekt vinge

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
Airbus og gaffateip hånd i hånd
Nå, det flyr da en hel del teipede smågriser rundt om i riket også...
TUC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva fløy Obama med? econ Register- og ATC-Forum 4 27-09-2018 11:25
2*A380 vinge mot vinge Hpkris Småprat 1 04-04-2013 21:01
Fly m/140 pax cirkler v/ BLL defekt nødhjul Jan Flyforum 1 12-07-2011 09:02
Lande med en vinge !! SQ 777 Flyforum 3 23-06-2009 17:27


All times are GMT +2. The time now is 03:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.