![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.nettavisen.no/verden/article1424038.ece
Jeg regner med at flyvningen ikke hadde blitt gjennomført hvis dette skulle utgjøre noen fare, men passasjerene vet jo best ![]() Last edited by snag; 05-11-2007 at 08:04. Reason: Feil i link |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Når det kommer til det tekniske, så er jeg ikke utdannet, og kommer til kort...
I artikkelen står det vingetuppen, som på "godt norsk" vil tilsi winglets ![]() Kan ikke tro at det skulle utgjøre noe fare, eller? Dette er vel av en mindre teknisk betydning, som kan korrigeres av pilot under flight?
![]() |
#3 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Å dømme etter avisoverskriftene kan det jo høres ut som de hadde brukt øks for fjerne de ødelagte delene og brukte dugelig med gaffa-tape for å lappe hullet etter øksa. Antageligvis tok de ytterste halvdel av vingen for å være på de sikre siden.
Alternativt demonterte de den skadde wingleten og satt igjen med noe så rutinemessig som et fly med en manglende winglet. Og her har vi en SAS A330 med en winglet for lite: http://www.airliners.net/open.file?id=1056474 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For meg så det ut som de kolliderte på oppstillingsplassen og ikke på rullebanen. Eller rettere sagt vingetuppen til Airbusen berørte wingleten til BA maskinen ved parkering ved gate.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kollisjonen skjedde under taxing til rullebanen etter hva jeg leste i britiske medier. Egentlig er det ikke noe dramatikk i hendelsen i det hele tatt da Airbusene er sertifisert til å fly uten winglets, og det holder også å dekke hullet me speed tape
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Airbus og gaffateip hånd i hånd
![]() Men må begge av eller bare 1?
![]() |
#8 |
Browncoat
|
![]()
Det ser ut som at det kun er winglet det gjelder og slike kan på de fleste flytyper demonteres. For å få samme drag på begge vinger så demonteres begge og flyet kan fly som normalt. Det eneste som må gjøres utenom er å inspisere enkelte steder på vingen før flyet er Released to service.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva da med LN-RRA/B (husker ikke hvilken som fikk ødelagt wingleten) Den ble jo umiddelbart satt på verksted. Var det for at flyet ikke ville kunne fly med en mindre winglet, eller var det at de ville ta det så fort som mluig????? (Og at de hadde tid)
DY hadde nok hatt litt mer problemer med LN-KKX hvis noe tilsvarende skulle ha skjedd med den?
![]() |
#10 | |||
N/A
|
![]() Quote:
Fra et annet forum: Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Browncoat
|
![]()
Det var RRA som ble "vingeklippet". Det som antagelig skjedde var at flyet ble tauet inn i STS hangaren på BGO hvor vingen ble inspisert for andre skader. Deretter ble begge wingleter demontert før flyet ble ferry fløyet til OSL og ny winglet ble montert.
Men dette kan kanskje Speedbird forklare noe mer om. Skulle noe lignende skje med KKX og det kun var wingleten som var rammet ville det sannsynligvis blitt gjort det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
ja, ja.. Saann gaar nu dagan..
Her i USA er det nesten et dagligdags syn aa se en A319/320 uten en winglet. Som andre har sagt, kan A330/340 fly uten en eller to winglet uten noe som helst problem. Bruker litt mer suppe, men sikkert og lovlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Escaping the blue box
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva fløy Obama med? | econ | Register- og ATC-Forum | 4 | 27-09-2018 11:25 |
2*A380 vinge mot vinge | Hpkris | Småprat | 1 | 04-04-2013 21:01 |
Fly m/140 pax cirkler v/ BLL defekt nødhjul | Jan | Flyforum | 1 | 12-07-2011 09:02 |
Lande med en vinge !! | SQ 777 | Flyforum | 3 | 23-06-2009 17:27 |