Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2007, 12:17   #1
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default A340 Take Off

Flyr snart med LH til ATL, og første gang med Airbus på long haul. Har hørt at A340 take off'n er spesiell av seg selv, da climben til cruise altitude tar lengre tid enn Boeing. Kan noen fortelle hvordan det er?
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 12:22   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by Ducky

Flyr snart med LH til ATL, og første gang med Airbus på long haul. Har hørt at A340 take off'n er spesiell av seg selv, da climben til cruise altitude tar lengre tid enn Boeing. Kan noen fortelle hvordan det er?
Søk etter "Flex Takeoff", enten her, på a.net, FlyerTalk eller bare på google.

Alternativt, så lager du en ny tråd med tittelen "A340 har veldig små hårfønere under vingene, er bare for damer, og et pingle-fly", kler på deg tilstrekkelig mengde asbest, åpner sinnet, og venter på at Onkel Stein lander på NRT i kveld og leser innlegget ditt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 12:23   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
Default Re: A340 Take Off

Flåsemakerne på A.net påstår at A340 ikke stiger, den bare fortsetter rett frem og at det er jordas krumming som gjør at den vinner høyde.

Selv synes jeg A340 er en fin maskin å fly med. Rimelig lavt stønivå gjør at jeg trives godt ombord. Gled deg til en fin tur! :-p
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 18:22   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: A340 Take Off

340-500 & 600 har vel adskillig større vifter? Det er vel bare -200 og -300'ene som har de små CFM-56 motorene? Om jeg ikke husker helt feil?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 18:31   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
Default Re: A340 Take Off

Det er korrekt, Morten. Spesielt -500 klatrer som en vaarkaat linerle i sommersolen.

Det er et kjent fenomen at MTOW fot A340-300 maa reduseres med ett tonn per meter obstacle i climb-out sonen...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 18:36   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A340 Take Off

Quote:
"A340 har veldig små hårfønere under vingene, er bare for damer, og et pingle-fly",
Stoettes 100% naar det gjelder -2-300
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 19:04   #7
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: A340 Take Off

Enig, jeg er av de som mener det er kurvingen på jorden som gjør at det går opp

Hårfønere egner seg på badet og ikke på fly...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 21:25   #8
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: A340 Take Off

Hehe, enig i at det tar tid opp til cruise ja.

Men når den først kommer opp og har fått opp farta så er den meget behagelig og støysvak.

777 er som en rakett i forhold, men støyer mer, synes jeg...

Dessuten er ikke "fønerne" så små når du kommer nærme innpå (se avatar)...
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 21:29   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A340 Take Off

777 er ikke braakete paa cruise. Hoerer ikke puck fra motorene foran rad 15
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 21:33   #10
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: A340 Take Off

Neeeiida, hører ingenting! bare sjekk ut videoen. Aldri fløyet 777 på first class, så vet ikke hvordan det høres ut der fremme, men stille er det iallefall ikke!

Fry is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 21:35   #11
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: A340 Take Off

Hørte motorene godt på TG 773 (Business). Ikke så mye på cruise rigtig nok men mer under oppstigning og innflygning. Dessuten er det litt anderledes bak blant de uvaskede masser som ph-ndr så fint kaller dem.

Men der er vel ikke du, Tommy ?

LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 21:47   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by Fry
Aldri fløyet 777 på first class, så vet ikke hvordan det høres ut der fremme, men stille er det iallefall ikke!
Har du ikke fløyet F på en 777? Hvor er FrP med skikkelige tiltak for sosialen når vi trenger de? Forskjellen på en 777 med å sitte forran og bak motoren er at når du sitter fremme, så høres motorene til en 777-200 (GE90, husker ikke P&W) ut som en kverne, det er en dyp, kvernende lyd. Sitter du bak blandt de uvaskede massene, mugen, eller proletariatet, så er det bare bulder og brak fra luftstrømmen ut bak.

777-300 med GE-115 (SQ sine, anyway) høres mer ut som en båndsag. Det er det samme som GE90'ene, men bare høyere frekvens, og det var rimelig snodig å høre de.

Jeg forsøker å komme meg på tur igjen, jeg skal forsøke å høre etter. Ellers, mine minner om hvordan 777 høres ut baki der er basert på minner fra 2002...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 22:51   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A340 Take Off

Har overhodet ikke noe aa utsette paa cruise stoeyen paa UAs P&W. Det flyet har jeg tilbragt mange hundretalls timer i (dog ikke bak) og det er stille som grava fremme naar man er oppe i cruise. hummingen -A nevner gjoer ihvertfall meg sovnig.

Naar det gjelder andre 777, kan jeg aerlig talt ikke erindre at det er mer braakete enn Citroen leketoyet..

AA hoere en UA 777 takse ute er MUSIKK!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:07   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,915
Default Re: A340 Take Off

Bak vingen på 777 er det mye mer bråk en på en A340
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:10   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: A340 Take Off

Det kom faktisk litt overraskende på meg at det lå ute såpass mange filmer på YouTube fra First og biz class turer på fly! Det var jo nesten bedre enn trip-reports!!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:12   #16
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by Tommy777
Har overhodet ikke noe aa utsette paa cruise stoeyen paa UAs P&W. Det flyet har jeg tilbragt mange hundretalls timer i (dog ikke bak) og det er stille som grava fremme naar man er oppe i cruise. hummingen -A nevner gjoer ihvertfall meg sovnig.
Den kvernende lyden er bare rå å høre og er ganske unik for 777'ene. Jeg mener å mimres at Dag (en av de) forklarte at dette var fordi tuppen av bladene på viftenforran var i overlydshastighet. Rå lyd er det okke som!

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:23   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Det kom faktisk litt overraskende på meg at det lå ute såpass mange filmer på YouTube fra First og biz class turer på fly! Det var jo nesten bedre enn trip-reports!!!

BF
Naar kommer foerste pornofilmen fra SQ Suite paa Utube???
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:27   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by Tommy777
Naar kommer foerste pornofilmen fra SQ Suite paa Utube???
Her på berget heter det "DuRøret"

Ellers, stikk på FT og søk på "dotdotdot".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2007, 23:38   #19
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: A340 Take Off

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Den kvernende lyden er bare rå å høre og er ganske unik for 777'ene. Jeg mener å mimres at Dag (en av de) forklarte at dette var fordi tuppen av bladene på viftenforran var i overlydshastighet. Rå lyd er det okke som!

-A

Er jo slik på alle motorer da, i større og mindre grad. Alle bypassmotorer har blader hvor tuppen bryter lydmuren, og derfor hører man masse små "boom"-er som tyilsammen høres ut som en motorsag/kvern osv osv. Men lyden på 777 er lett å kjenne igjen. Høres ganske godt på A340-300 også. Deilig lyd
Fry is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EVE A340 HenningVideoSpotter Spotteralerts 3 02-12-2013 23:47
A340-300 og a340-500 svgspotter Flyteknisk forum 3 14-11-2009 09:58
LX A340 sk931 Flyforum 11 28-10-2009 19:28
SK's A340......... LN-FHU Flyforum 2 10-02-2005 09:25
AC A340-spørsmål Blubird Flyforum 0 03-02-2005 19:54


All times are GMT +2. The time now is 00:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.