![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjos om ekspansjonsplaner mm ....
http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/25/216774/bjorn-kjos-steering-norwegian-towards-growth-in-scandinavia-and.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Morsomt...han og selskapet blir lagt merke til.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Interessant.
Han bekrefter at Rygge ble valgt pga. at OSL er full i rushtiden. Han bekrefter at København-basen kommer med de nye flyene. Han forteller at overskuddet vil øke fra 10 mill euro. Go Kjos! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fin artikkel. Det blir spennende hvor Norwegian vil fly til fra København, der er det alt hard konkurranse i low cost markedet.
Jeg tror Rygge også ble valgt for å utvide markedet litt. Det er sikkert endel i Østfold/Sverige som velger å ikke reise innimellom ettersom Gardermoen ligger et stykke unna. Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.
![]() |
#5 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg reagerer litt på en faktisk feil i artikkelen til FI, der heter det:
Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Spennende intervju. Norwegian vil garantert ekspandere til Nord-Afrika og også inkludere flere ruter til øyer og kystbyer i Middelhavet. Det ligger nok potensiale i København, dagens ruter derfra går bra, men her må Norwegian kjempe til seg markedsandeler i større grad enn å skape nye markeder, tror jeg. Dessuten blir det nok en større satsning på å selge overnatting med flyreisene, slik at charterselskapene dermed får økt konkurranse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Meget interessant intervju!
Godt lesestoff, tusen takk for linken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.
Vil ellers tro at det blit faa 'nye' destinasjoner fra CPH .. det blir nok foerst og fremst til byer som trafikkeres fra de andre basene. Det gir bedre oekonomi og DY vil helst ha point-to-point passasjerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Desuden nogen med insider viden som ved mere om hvornår det er realistisk at CPH basen åbnes og hvornår vi kan forvente en eventuel annoncering af CPH basen?
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det sies at piloter som har vært på intervju hos DY de siste ukene har fått vite at det ikke blir noe base på Rygge....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.
Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter. Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter. Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter. Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge. Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge) Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Go Kjos'ern...Er det en business fyr jeg har sans for.. ER det virkelige han !!
![]() ![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg må si at det var mye fornuftig i det MartinL her snakker om. Det virker ikke veldig lovende de tallene vi har fått om Rygge-bookingen, og enda mindre når vi regner alle bookingene som ble gjort da dette var nytt og spennende rett rundt lanseringen.
Jeg vil også mene at billettprisene, hvis man går inn på lavpriskalenderen til DY, fortsatt er svært lave til mange destinasjoner, et tegn jeg tolker om at flyene ikek blir fylt veldig fort. F eks er det jo start rett rundt vinterferien. Mange av de avgangsdatoene er fortsatt litt for billige til at det virker helt økonomisk bra. Tror DY skulle sett noen priser litt høyere. Men spennende er dette, og jeg tror dette kan bli bra etterhvert, men dette krever tid. Det er ikke gjort i en fei å åpne en ny flyplass med såpass lite hjemmemarked.
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Hvis de har 39% kabinfaktor fire maaneder foer foerste fly gaar er det slettes ikke daarlig og langt fra noen katastrofe. Naa er jeg ikke noen kloepper i kjoepsmoenster for flybilletter, men jeg vil tro at minst halvparten (store hoeytider og feriedager unntatt) selges under to maaneder foer avgang. Spesielt weekendturer og forretningsreiser.
Rygge maa ogsaa gis tid til aa vinne aksept i markedet. Slapp av - dette ser slett ikke verst ut!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
...overraskende negativ MartinL - det ligner ikke deg!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Som sagt så tror jeg ikke booking tallene til nå er stort annet enn pax som har valgt Rygge fordi de fant grise billige billetter. Husk at Norwegian må opp i 12728 solgte seter i uka fra Rygge for å ha 100% belegg på sine annonserte avganger. 25.000 solgte billetter på 5 uker og som et ressultat av "billigsalg", hard markedsføring og særdelesmye media omtale virker som på meg som katastrofalt. Var det ikke slik at Norwegian den første uken hadde solgt 15.000 billetter fra Rygge? Om jeg husker riktig (med sterke forbehold) har det da blitt solgt 10.000 billetter de siste 4 ukene. Hvordan skal de da gå når oppmerksomheten rundt Rygge legger seg? Klart en flyplass og nye ruter trenger tid, men jeg har desverre ikke troen på at 43 daglige avganger, nærmest fra dag en, kan på noen som helst måte bli suksess. Her lukter det tap med hull i kistebunn, seddler i flammer og en elv av utgående $$$$$$$. Men når det er sagt så håper jeg for all del at jeg tar stygg feil!
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det håper jeg du gjør også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Air International får eget flight number code - D8 | Cecilie | Flyforum | 20 | 10-01-2016 10:41 |
Flight International | OJB | Samlerhjørnet | 1 | 10-03-2014 22:40 |
Fire sider om Busy Bee i Flight International (1986) | Falcon | Flyhistorisk forum | 2 | 24-10-2009 13:19 |
Fra Flight International | SQ 777 | Flyforum | 1 | 21-11-2005 22:03 |
Mange feil i Flight International | EB | Flyforum | 18 | 25-04-2005 08:47 |