![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tur-tullinger skaper køer på Gardermoen
De føler seg så flyvant at de overser det mest elementære: Innsjekkingstiden og passet. Luftens "verdensmestere" forsinker både seg selv og andre på Gardermoen. Aftenposten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis det er et så stort problem for flyselskapene at folk sjekker inne for tidlig, så får de heller sette opp skjermer som forteller når man får lov til å sjekke inn på ulike flighter.
Når jeg skal reise fra Fredrikstad til Gardermoen for å fly, bruker jeg minst halvannen time på turen. Hvor lang tid jeg bruker vil variere fra gang til gang, avhengig av blant annet trafikk og uforutsette hendelser. Jeg pleier derfor å beregne god tid, slik at jeg kan punktere eller stå noen minutter i kø og fortsatt rekke flyet. Denne ekstra "tidsbufferen" vil til tider kunne medføre at jeg ankommer Gardermoen noe tidlig. Det må handlingsselskapene kunne håndtere. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Etter mitt syn brer det seg en holdning hos flere og flere som går på at "jeg er viktigere enn alle de andre tilsammen", og derfor gjør jeg som jeg vil. Det ser man også andre steder i samfunnet, dessverre, rett og slett mangel på folkeskikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg pleier også å møte opp i god tid. Delvis fordi jeg er vant til å gjøre det for alle mine ærend, delvis fordi jeg fortsatt synes at flyplasser har en spesiell stemning som det er en opplevelse å få med seg. Men så reiser jeg da max 10 ganger i året fra OSL.
For øvrig synes jeg denne kommentaren på Aftenposten.no fra en av leserne var lit søt, den passer ikke særlig godt her inne: "Wow! Du er tøff! Å omtale Norwegian som "DY" må vel være verdig en verdensmestertittel i verdensvanthet..." ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Til turtullingenes forsvar, OSL og tilbringetjenesten er som skapt for slike - og ikke alt er like logisk eller ...?
![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Relevant artikkel dette her. Som regelmessig reisende er inneholdet i artikkelen lett gjenkjennelig.
Det kan være en pest og plage å reise i jobbsammenheng i disse ferietider. Jeg droppet til orientering en tur inn til OSL denne uka av denne grunn. Tok et par videokonferanser med kolleger påandre siden av fjellet isteden. Forøvrig er det mitt inntrykk at dette er et særnorsk fenomen. Vi nordmenn er ikke særlig flinketil å innordne oss i storsamfunnet. Det å ta hensyn til andre mennesker og f. eks. ha køkultur er ikke vår sterke side. Ta f. eks. en flplass utenfor Norge hvor det er kaos foran en gate. Da er mest sansynlig at det er en flight til Norge. Utlendingene er adskillig flinkere til å innordne seg ved å møte tidsnok til innsjekk og opprettholde køkultur der køer oppstår i flyplasssystemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tror ikke manglende køkultur er noe "særnorsk" fenomen. Jeg har opplevd det litt for mange ganger andre steder i verden til å kjøpe den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er riktig det OJB, og britene er et godt slikt eksempel. Så er det heldigvis noen selskaper som tar de seg også av de som er litt sene, ikke alle er som Ryanair eller easyjet. Selvopplevd ble dette i køen for innsjekk til flybe i Southampton. Der var det en egen utroper som plukket ut de som var litt langt bak i køen for å rekke frem skranken i tide for sin flight. Dette var på en helt allminnelig fredag ettermiddag i mars. Det er utrolig hvor mye omtenksomme personer/organisasjoner kan utrette.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
I sikkerhetskontroller i T2 på LHR er det egne felles utplukkere, som tydeligvis flyselskapene (handling agentene) samarbeider om og som redder pax som sitter fast i køen mens det blinker boarding på skjermen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det ikke feil å forlange framvisning av pass på reiser til de nordiske land?
Den nordiske passunionen gjelder fortsatt, der heter det at du skal kunne legitimere deg. Førerkort/bankkort har alltid gått bra som generell leg i de landene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Min erfaring er at de sjeldent/aldri spør om pass når man skal innen Skandinavia. Jeg pleier vise førerkort og har aldri blitt krevd å vise pass de gangene jeg ikke har vist det. Dette gjelder både på CPH og OSL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
ID kort også, hvis det er kø
![]() JAn |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Innen Skandinavia er det som sagt fortsatt passunion. Innen Schengen kan du reise uten pass om du kan bevise at du er en statsborger av et av Schengenlandene. Dette bevises enten med ID-kort dersom dette ID-kortet forteller om din nasjonalitet, eller med pass. Det eneste norske dokumentet som kan benyttes til å bevise statsborgerskap er pass.
For å sette det litt på spissen så trenger du ikke pass for å reise innen Schengen dersom du tar med passet dit så at du kan bevise at du er norsk. Litt Catch 22 der... Alt dette har vel blitt nevnt allerede, men jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på en liten oppsummering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
hoteller krever pass.. intet annet... uansett kor du er i verden.. men... hoteller i skandinavia..hmm der er eg usikker.. noen som vet ?? at man bør ha med pass feks til danmark i hoteller der.. ?
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Nu är inte UK en del av schengen :-p |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gardermoen-Nordpolen tur/retur | Eirik | Reiseforum | 13 | 29-10-2013 10:20 |
Min spotter tur på Gardermoen Del 1 | TobyAllan | Bilder & foto | 12 | 09-11-2010 22:40 |
Tur til Gardermoen 12-13 September | skaug4 | Bilder & foto | 2 | 14-09-2008 02:19 |
På tur med DC-10 fra Gardermoen 1998 | SK931 | Flyforum | 3 | 08-02-2007 09:06 |
Det er nok av tullinger..... | LN-FHU | Flyforum | 0 | 06-04-2005 14:44 |