![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]()
Hørte en fortelle at Widerøes flighter mellom Torp og Køben... ikke lenger går rett syd, men etter avgang Torp dreier de venstre og går ned over Sverige. Da unngår de å bruke Oslo upper control 118.875. Dvs etter avgang er det Farris approach 134.050 og deretter over til Malmø ctr 124.400. Er det virkelig så mye penger å spare på å unngå en controlenhet ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Sparer de virkelig noe vesentlig på å komme seg inn i svensk territorium fort nok til at det kan skje direkte fra Farris?
Jeg har forresten lenge lurt på hvorfor i all verden Torptrafikken skulle via dansk territorium (via Trano) når trafikken fra Gardermoen (og tidligere Fornebu) alltid har gått over Sverige helt ned til CPH approach.
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
med problemene vi har hatt i norsk sektor m.h.t. bemanning etc, er det kanskje like greit å bruke svensk luftrom, så er man kanskjje sikrere på å få gjennomført flygninger (når ikke flyene har teknisk...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er et tett luftrom over Østlandet, og enda tettere rundt CPH, hvor mye av det nødvendige innflygingsluftrommet ligger over Sverige. Derfor har som oftest de vanlige SID'ene fra OSL retning CPH gått langs eller over den svenske østkysten, og ned mot innflygingsfixet "SVEDA" hvor STAR'en inn til CPH overtar. En vanlig Airway fra CPH til OSL går gjerne lengre vest. Så det trenger ikke å ha med ATC å gjøre, det er rett og slett for å ha en fast flow-retning ut av OSL og inn til CPH. Forøvrig var militæret til tider satt inn som brukere av luftrommet i Skagerak, men etter nedleggelse av skvadronene på Rygge og Ängelholm er det ikke så mange storbrukere der lengre.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sparer 70% drivstoff | Trety | Flyforum | 8 | 16-10-2012 15:17 |
Widerøe tjener mer penger | Someone | Flyforum | 1 | 10-11-2010 16:24 |
Virgin sparer fuel... | CK | Flyforum | 30 | 12-03-2008 11:02 |