Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2007, 21:16   #1
Henrik
ScanFlyer Blue
 
Henrik's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
Default Bromma kvar till 2038

Idag presenterades ett nytt avtal mellan LFV och Stockholms stad för Bromma flygplats och det sträcker sig till år 2038! Som tidigare finns ingen möjlighet att säga upp avtalet vid ett eventuellt maktskifte. Därmed är flygplatsens framtid säkrad för de närmaste 30 åren. Wohoo! Det gamla avtalet gick ut år 2011.

http://www.stockholm.se/Extern/Templ...aspx?id=177948
http://www.lfv.se/templates/LFV_List...____47908.aspx
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...8&a=695238
__________________
So far:
159 flights, 27 airlines, 48 airports
Henrik is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2007, 21:55   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Bromma kvar till 2038

Sukk, bare Fornebu kunne ha opplevd en slik avtale den å...
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2007, 22:59   #3
Arlanda
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Location: Stockholm
Posts: 48
Default Re: Bromma kvar till 2038

Ja och sedan blir det 80000 flygrörelser per år istället för 65000
Arlanda is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2007, 23:00   #4
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Bromma kvar till 2038

Jag ger visst medhåll till dom som tycker att marken är så pass värdefull att den istället skulle kunna nyttjas till att bygga bostäder på. Å andra sidan fyller BMA som flygplats en viktig funktion i Stockholm. Ivern att bygga bostäder på just BMA och annan industrimark härrör från praxisen att byggandet i Stockholm i mesta möjliga mån ska ske på redan exploaterad mark. Planlägg bostäder där det idag finns grönområden och konflikten om stadens mark skulle vara löst.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2007, 11:38   #5
Henrik
ScanFlyer Blue
 
Henrik's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
Default Re: Bromma kvar till 2038

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Jag ger visst medhåll till dom som tycker att marken är så pass värdefull att den istället skulle kunna nyttjas till att bygga bostäder på. Å andra sidan fyller BMA som flygplats en viktig funktion i Stockholm. Ivern att bygga bostäder på just BMA och annan industrimark härrör från praxisen att byggandet i Stockholm i mesta möjliga mån ska ske på redan exploaterad mark. Planlägg bostäder där det idag finns grönområden och konflikten om stadens mark skulle vara löst.
BMA är naturligtis enormt viktig för Stockholm, men även för öviga landet. Till exempel har Sverigeflyg skapat konkurrens på många sträckor och det hade de inte kunnat om de flugit till Arlanda. Monopol är dyrt!
Vad de flesta BMA-kritiker verkar ha glömt bort är att det sannolikt skulle bli ännu mer buller och utsläpp av växthusgaser om flygplatsen ersattes med bostäder. Bostäder för med sig väldigt mycket mer biltrafik!
Nu vore det trevligt att se Tvärbanan (spårvagn) förlängd till Bromma flygplats.
__________________
So far:
159 flights, 27 airlines, 48 airports
Henrik is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2007, 11:43   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Re: Bromma kvar till 2038

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Planlägg bostäder där det idag finns grönområden och konflikten om stadens mark skulle vara löst.
Da ville det oppstå andre arealbrukskonflikter. Utbygging vs. naturvern.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2007, 11:43   #7
Henrik
ScanFlyer Blue
 
Henrik's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
Default Re: Bromma kvar till 2038

Jag läste förresten i Dagens Nyheter idag att den ledande s-politikern i Stockholm sade att det är omöjligt att bo under inflygningsvägarna till en flygplats.
Det låter som om hon aldrig har lämnat Stockholm. Det finns många miljoner människor som bor granne med flyglatser! Jag kommer att tänka på alla de gånger jag flugit till Chicago O'Hare. Då flyger man lågt över över tusentals bostäder... och inte bara regionalflygplan!
__________________
So far:
159 flights, 27 airlines, 48 airports
Henrik is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2007, 13:34   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: Bromma kvar till 2038

vi vil ha rute Oslo-Bromma. Kanskje Rygge - Bromma, to små flyplasser, raskt gjennom flyplassen i begge ender.
__________________
Upcoming flights:
JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2007, 15:35   #9
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Bromma kvar till 2038

Quote:
Originally posted by Henrik

Vad de flesta BMA-kritiker verkar ha glömt bort är att det sannolikt skulle bli ännu mer buller och utsläpp av växthusgaser om flygplatsen ersattes med bostäder. Bostäder för med sig väldigt mycket mer biltrafik!
Byggs inte bostäder där BMA ligger idag måste dom byggas någon annanstans istället. Så problemet med mer utsläpp pga ökad biltrafik förflyttas bara till andra delar av Stockholm.

Quote:
Originally posted by Herlov

Da ville det oppstå andre arealbrukskonflikter. Utbygging vs. naturvern.
Jo, jag tänkte på det men valde för enkelhetens skull att ignorera det problemet.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 21:19   #10
Henrik
ScanFlyer Blue
 
Henrik's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 180
Default Re: Bromma kvar till 2038

Oslo borde abslout vara en het ny destination från Bromma. Finns det några intresserade flygbolag?
En intressant iakttagelse är att de 5 kronorna per avresande passagerare som beräknas ge 4 miljoner kr per år till staden blir 1,6 miljoner passagerare per år om det är lika många avresande som ankommande passagerare. Det är ju ungefär vad Bromma har idag, men samtidigt tillåts antalet starter och landningar öka med 15000. Hur hänger det ihop?!?
Rekordet för Bromma ligger för övrigt på 2,27 miljoner passagerare (1982). (Källa: "Bromma flygplats" av Michael Sanz.)
__________________
So far:
159 flights, 27 airlines, 48 airports
Henrik is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LNDYH kvar på MMX sen 19/5 OpelZafira Småprat 4 28-05-2013 18:11
LN-DYM kvar i BCN? OpelZafira Register- og ATC-Forum 7 12-02-2013 17:34
Kvar er dette? wf145 Flyforum 1 31-10-2011 14:58
Bromma flygplats kvar i 30 år RIBRO Flyforum 1 21-02-2008 16:53
Inflygningen till Bromma Alf Flyforum 25 26-04-2005 19:55


All times are GMT +2. The time now is 09:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.