Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2007, 19:20   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Siste A300 har blitt levert

Og med det står Airbus uten noen produksjonslinje for fraktmaskiner, og den neste planlagte i rekken (A330F) er fortsatt et godt stykke unna i tid.


FedEx A300F4-600
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 19:28   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Var A300F så bra da siden de legger ned linja?
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 20:08   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Quote:
Originally posted by ThomAAs

Var A300F så bra da siden de legger ned linja?
Vel, flyet er jo relativt gammelt, fløy første gang i 1972..... Har skjedd mye siden da... Kanskje på tide med litt fornyelse?

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 22:12   #4
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Den kunne vel sikkert Boeing også fått med 747 og 737. Det er jo 60'talls design uansett hvordan du vrir og vender på det...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 22:41   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Quote:
Originally posted by ThomAAs

Den kunne vel sikkert Boeing også fått med 747 og 737. Det er jo 60'talls design uansett hvordan du vrir og vender på det...
Vel, Airbus erstattet passasjerversjonen av A310/300 med A330, dog er det er jo merkelig at de ikke synkroniserer overgangen fra 300 til 330 på frakt...

A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972. 737 NG og 747-400 (nå 748) er noe helt annet både design og størrelse siden de ble lansert på slutten av 60 tallet..

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 23:08   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Grunnen til at linja blir lagt ned er enkelt og greit mangel på bestillinger. A300/310-familien har solgt over 820 individer, første flygning var 28/10-72.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 23:10   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Quote:
Originally posted by Tommy777



A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972.

Ikke helt, de første A300-modellene var kortere enn dagens.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 10:12   #8
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Quote:
Originally posted by Blubird

Quote:
Originally posted by Tommy777



A300 har jo hatt akkurat samme målene og design siden den fløy første gang i 1972.

Ikke helt, de første A300-modellene var kortere enn dagens.
Kun prototype 1 og 2. Prototype 1 ble vel skrotet mens prototype 2 gikk vel til TEA som var eneste operatør av den korte A300.

Tatt rett ut av husken , så andre kan korrigere meg om jeg tar feil.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 10:36   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Siste A300 har blitt levert

Husken er bra den OJB - OO-TEF/MSN 2 var i juli 2003 ikke mer. Da hadde den flydd for Air Algerie og Air Inter i tillegg til TEA. Den ble satt på bakken i slutten av November 1990 etter å ha hatt 31 028 timer i luften og 14 925 landinger. Flyet ble avregistrert 29. September 1994. I 1995 var det også snakk om å bruke flyet som restaurant, men noe slikt ble ikke av.

A300B1 MSN 1 kan man i dag finne deler av på tre steder: München/Museum Von Meisterwerke, Airbus i Toulouse og Le Bourget

Den eldste fremdeles flyvende A300 er MSN 3 - en A300B2-103 og flyr i dag ZERO G-turer for bl.a. ESA
http://www.airliners.net/open.file/1225822/L/
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ferien hit har blitt dyrere den siste tiden... Fnate Småprat 2 26-08-2016 23:56
Siste Airbus A300 SE-SAM Samlerhjørnet 6 09-12-2009 21:06
Den siste 747-400 (pax) er levert LN-MOW Flyforum 6 18-03-2007 17:47
2.500 kolli har blitt borte på Gardermoen i løpet av de siste to ukene. sail4fun Flyforum 42 27-07-2006 17:29
Da er siste 717 levert på Long Beach brendas Flyforum 1 24-05-2006 06:01


All times are GMT +2. The time now is 10:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.