Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2007, 15:13   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Airbus' nye modell kan bli forsinket


Mer om dette finner du her: Link

Et døgn etter at Boeing lanserte sitt nye fly

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2007, 15:26   #2
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus' nye modell kan bli forsinket

Quote:
Originally posted by BU662
Det hva her er snakk om er den usikkerheten om GE vil levere en flymotor til den störste versjon av A350XWB, nemelig den -1000. Dette ville for GE betyr konkurranse mot GE90 som henger under 777-200LR/300ER.
Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...
brendas is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2007, 21:18   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Airbus' nye modell kan bli forsinket

Quote:
Originally posted by brendas
Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...
... kanskje ikke det, men så vil ikke det som GE tilbyr dekke det behovet Airbus har for sine tre varianter av A350XWB. Her er det ikke snakk om høna eller egget. Hvis GE skal få være med så må de finne noe som er mellom GEnx og GE90 - f.eks. en GEnx² med power i området 320-500 kN. I tillegg til dette må en eventuell GEnx² ha et spesifikt drivstoff-forbruk en del prosent lavere enn både GEnx og GE90-115B. Jeg tror at GE har innsett at dette klarer de ikke. For å beholde litt business (GEnxWD til -8 og -9) bruker man GECAS som brekkstang og selv spiller furten - Airbus vil ikke leke med meg. Alt dette er velkjente taktikker - forøvrig ikke så ulikt den amerikanske utenrikspolitikken.

Så får vi se hva det blir til med tiden ...
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2007, 10:44   #4
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Airbus' nye modell kan bli forsinket

Quote:
Originally posted by brendas

Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...
Han har jo prata ut av ræva si før. Rart han ikke lærer...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2007, 10:59   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Airbus' nye modell kan bli forsinket

Quote:
Originally posted by ThomAAs

Quote:
Originally posted by brendas

Godeste Leahy kommenterte i Paris at han ikke ønsker GEnX på A350XWB, da han anså den for å være for umoderne, "en generasjon bak Trent XWB". Ikke akkurat en imøtekommende holdning...
Han har jo prata ut av ræva si før. Rart han ikke lærer...
Det heter forhandlinger det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-07-2007, 11:06   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus' nye modell kan bli forsinket

Quote:
Originally posted by LN-KGL
... kanskje ikke det, men så vil ikke det som GE tilbyr dekke det behovet Airbus har for sine tre varianter av A350XWB. Her er det ikke snakk om høna eller egget. Hvis GE skal få være med så må de finne noe som er mellom GEnx og GE90 - f.eks. en GEnx² med power i området 320-500 kN.
Riktig, GE har foreløpig en motor klar til A358XWB og A359XWB, og Airbus er ikke veldig interessert i å ha en motor til kun to av tre derivatives. (Opp til 500 kN? Da er en jo oppe i samme thrust range som GE90-115B.)

Quote:
Originally posted by LN-KGL
I tillegg til dette må en eventuell GEnx² ha et spesifikt drivstoff-forbruk en del prosent lavere enn både GEnx og GE90-115B. Jeg tror at GE har innsett at dette klarer de ikke.
Må GEnX en ha et så mye lavere fuel burn? RR hevder at deres Trent XWB vil ligge 2-3% under Trent 1000 i fuel burn, der sistnevnte fra før av vil ligge noe over GEnX i fuel burn. Med en større fan kan en alene redusere fuel burn med noen prosent.
Dette går ikke på om GE kan eller ikke, dette har med hva en er villig til å investere, de har allerede brukt 1-2 mrd dollar på å utvikle GEnX, noe de bruker ~15+år på å tjene inn, og så blir de bedt om å komme med noe nytt?

Quote:
Originally posted by LN-KGL
Så får vi se hva det blir til med tiden ...
Det blir nok ganske sikkert en løsning på dette, og jeg regner med at GE blir med på lasset, men de ikke blir med på dekke utviklingskostnadene på samme vis som de var med 77W/77L.

Quote:
Originally posted by BU662
Pa den andre siden er det kunder som ikke skriker "hurra" na de ma velge en ikke-GE flymotor. Her snakker vi om commonality med andre flytyper i flaten.
Sant. Så, hvem er det som trenger hvem mest? GE som trenger Airbus mest, eller Airbus som trenger GE mest? Jeg vil si det siste.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jagerfly kan bli prisbombe Trety Flyforum 49 23-04-2013 20:37
Neste amerikanske presidentfly kan bli en Airbus Trety Flyforum 21 22-03-2008 18:39
Nye BKK kan bli stengt for utbedringer Falcon Flyforum 0 03-01-2007 09:58
A380 kan bli ytterligere forsinket.... Trety Flyforum 2 14-09-2006 12:17
A380 første leveranse vil bli forsinket.... LN-OSS Flyforum 1 02-05-2005 16:40


All times are GMT +2. The time now is 22:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.