Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2007, 11:15   #1
OJB
ScanFlyer Rusty

Default VARSLEDE FORSINKELSER

På nytt kommer varlsede forsinkelser i flytrafikken på grunn av mangel på flygeledere.
Hvorfor kommer ikke Hr. Quale på banen for å uttale seg?
Hva har han tenkt å foreta seg?
Hvorfor kommer ikke Samferdelsministeren på banen for å uttale seg?
Hva har hun tenkt å foreta seg?
Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?
Er det slik vi ønsker det?
Hvorfor søreger ikke journalistene for at de rette personer i Avinor og Samferdselsdepartementet blir kontaktet og intervjuet om saken.
Det hele virker som en farse og total mangel på respekt for de reisende og særlig næringslivet som skal holde liv i landet og sørge for inntekter til statskassa slik at vi kan betale lønningene til de ansatte i Avinor og departementene!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149513
OJB is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 11:17   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: VARSLEDE FORSINKELSER

Fordi at etter Miss Bergen Lufthavn 2000 sine fakter så er det kansje underbemannet og flygeledere ikke leveres frysetørket fra Toro?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 11:33   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det er som alt annet som krever investeringer og utdanninger, som f eks i forsvaret: Starter man å bygge ned og angrer seg, så tar det lang tid å bygge det opp igjen.

Edit: skriveleif
Old 06-07-2007, 12:06   #4
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Hehehee, må berre le av deg OJB. Kva vil du at avinor skal gjere? Korleis ser du føre deg at denne krisa skal løysast på kort sikt?

Vil du sitte inn millitæret?
Kvifor trur du at det er flygeleiarane som er årsaka til dette?
Kva meiner du bør gjerast for å unngå denne krisa?
Korleis skal Avinor få tak i flygeleiarar (som er kvalifiserte til å jobbe på norske flyplassar) raskare enn den tida det tek å utdanne nye?

Gler meg til å sjå svaret ditt!!
Old 06-07-2007, 12:25   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold

OJB, tror du har gått glipp av det store poenget i denne saken...
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 12:26   #6
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by wf145

Hehehee, må berre le av deg OJB. Kva vil du at avinor skal gjere? Korleis ser du føre deg at denne krisa skal løysast på kort sikt?

Vil du sitte inn millitæret?
Kvifor trur du at det er flygeleiarane som er årsaka til dette?
Kva meiner du bør gjerast for å unngå denne krisa?
Korleis skal Avinor få tak i flygeleiarar (som er kvalifiserte til å jobbe på norske flyplassar) raskare enn den tida det tek å utdanne nye?

Gler meg til å sjå svaret ditt!!
Jeg tror du må lese mitt innlegg og spørsmål en gang til over.
Det får være opp til ansvarlige myndigheter å svare på spørsmålene som jeg og mange andre stiller.
Ser det ikke som noe poeng å svare på egne spørsmål.
Ansvarsforholdet skulle være rimelig klart for trafikkavviklingen her til lands.
Her er det Avinor og Samferdselsdepartementet som er svar skyldig.
Old 06-07-2007, 12:29   #7
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Så kvifor stiller du spørsmål om "Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?"
Old 06-07-2007, 12:34   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:

Så kvifor stiller du spørsmål om "Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?"
Ja , det er jo et betimelig spørsmål ettersom det kun er flygeledernes formann som fronter Avinor mot media i denne saken.
Old 06-07-2007, 12:36   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by OJB

Det får være opp til ansvarlige myndigheter å svare på spørsmålene som jeg og mange andre stiller.
Dette har de jo besvart mange ganger allerede. Kort fortalt: Den tidligere Avinor-ledelsen med Fru Flesland i spissen skulle kutte kostnader på flere hundre millioner. De kuttet også flygeledere og mente det var 80-100 for mange flygeledere. Flygelederforeningen gikk hardt ut og sa at de MANGLET 80-100 flygeledere, men Fru Flesland ville ikke høre på dem. Og hva som har skjedd etter dette bør du ha fått med deg. Flesland forlot skuta, og det er satt igang utdannelse av mange nye flygeledere, pluss at man forsøker å hente hjem igjen flygeledere til Norge som har jobbet noen år i utlandet. Og det tar tid å utdannelse flygeledere, derfor varsles det om forsinkelser fordi det vil være for få flygeledere i flere år fremover. Det har de ansvarlige myndigheter gått ut med informasjon om flere ganger.

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 12:50   #10
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Quote:
Originally posted by OJB

Dette har de jo besvart mange ganger allerede. Kort fortalt: Den tidligere Avinor-ledelsen med Fru Flesland i spissen skulle kutte kostnader på flere hundre millioner. De kuttet også flygeledere og mente det var 80-100 for mange flygeledere. Flygelederforeningen gikk hardt ut og sa at de MANGLET 80-100 flygeledere, men Fru Flesland ville ikke høre på dem. Og hva som har skjedd etter dette bør du ha fått med deg. Flesland forlot skuta, og det er satt igang utdannelse av mange nye flygeledere, pluss at man forsøker å hente hjem igjen flygeledere til Norge som har jobbet noen år i utlandet. Og det tar tid å utdannelse flygeledere, derfor varsles det om forsinkelser fordi det vil være for få flygeledere i flere år fremover. Det har de ansvarlige myndigheter gått ut med informasjon om flere ganger.
Her tror jeg en presisering av hvem som er ansvarlige myndigheter er på sin plass. Flygerledernes formann representerer så vidt jeg vet ikke ansvarlige myndigheter , men en fagforening.
Jeg kan ikke huske å a lest eller sett varslede forsinkelser fra Avinor eller annen myndighet. Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt her og har jeg oversett noe så ønsker jeg gjerne å få referanse til et slikt varsel fra ansvarlig myndighet.
Uansett årsak så er det en helt uakseptabel situasjon.
Flygeledere kan leies inn fra IAL og andre organisasjoner utenfor landet , kurses og sertifiseres for norske forhold innen rimelig tid på lik linje med norske flygeledere som tar seg jobboppdrag i utlandet.
Old 06-07-2007, 12:56   #11
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Kan nokon av flygeleiarane på forumet pls spesifisere for OJB kor lang tid det tek å få ein "utlending" operativ ved flyplassane i Noreg?
Old 06-07-2007, 13:15   #12
nikkelars
Newcomer

Quote:

Kan nokon av flygeleiarane på forumet pls spesifisere for OJB kor lang tid det tek å få ein "utlending" operativ ved flyplassane i Noreg?
Er det det som er spørsmålet til OJB?
Saken er vel den, om jeg ikke tar helt feil, at dette med manglende flygeledere nå gjentar seg gang på gang. Så har OJB et poeng i at det kun er flygeledernes formann som uttaler seg.

Synest så tydelig å huske at mangel på flygeledere var tema for 1, 2, 3, 4, år siden også. Så lang tid kan det vel ikke ha tatt å ihvertfall satt igang prosessen med å utdanne flere wf145?
nikkelars is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 13:38   #13
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by nikkelars
Synest så tydelig å huske at mangel på flygeledere var tema for 1, 2, 3, 4, år siden også. Så lang tid kan det vel ikke ha tatt å ihvertfall satt igang prosessen med å utdanne flere wf145?
Nå er det vel ikke mer enn 12-18 måneder siden Fru Flesland ble vist gaten og at man begynte å få inn ny fornuft, og først dette studieåret som avsluttes snart som man har som første hele år på skolebenken, og de skal vel ha noen år til der.

Med tanke på utenlandske innleidde så er det jo og lit dette med at de nok tar sin tid å få inn her med tanke på papirer, men og det at de er ikke så bundet ressurs som eget utdannede gjeldsslaver med bindingstid...

-A
Old 06-07-2007, 13:53   #14
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:

Dette lurer jeg også på!
All den tid Norskutdannede flygeledere kan ta jobber i utlandet, hva begrenser en svensk, dansk, islandsk (de som taler og leser Norsk...) eller en som kun snakker engelsk flytende i å ta jobb som flygeleder i Norge?
Er lønna for dårlig? Vil ikke folk komme til Norge og jobbe? Eller har folk uten Norsk statsborgerskap rett og slett ikke lov til å jobbe som flygeledere i Norge?

Jeg bare spør...

Egil
Old 06-07-2007, 13:57   #15
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB

Her tror jeg en presisering av hvem som er ansvarlige myndigheter er på sin plass. Flygerledernes formann representerer så vidt jeg vet ikke ansvarlige myndigheter , men en fagforening.
Jeg kan ikke huske å a lest eller sett varslede forsinkelser fra Avinor eller annen myndighet. Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt her og har jeg oversett noe så ønsker jeg gjerne å få referanse til et slikt varsel fra ansvarlig myndighet.
Uansett årsak så er det en helt uakseptabel situasjon.
Flygeledere kan leies inn fra IAL og andre organisasjoner utenfor landet , kurses og sertifiseres for norske forhold innen rimelig tid på lik linje med norske flygeledere som tar seg jobboppdrag i utlandet.
Grunnen til at du ikke ser noen fra Avinor stille i media og fortelle deg dette, er rett og slett at flere av de som er ansvarlige for dennne suppa fremdeles sitter og lager røre. De er ikke interessert i å bli stilt til ansvar for gamle synder, men vil så gjerne beholde jobben sin gjennom å snu kappen sin etter vinden. Resultatansvarlig Områdekontroll og Resultatansvarlig Store Tårn er to av de mest fremtredende som satt under forrige regime og laget faenskap i Avinor. I tillegg har Avinor klart å utnevne en person som koordinator for opplæringen på landsbasis som i sin tid demonstrerte sin inkompetanse i forhold til personalbehandling i Bodø, noe som resulterte i at Bodø kjører med en sektor permanent stengt om nettene.

Det er heller ikke så enkelt å bare leie inn flygeledere fra andre land. Det mangler ca 2000 flygeledere i Europa, og etterhvert som trafikken øker, vil denne mangelen også øke. Dersom man skal konvertere en flygeleder fra tårnet på Kastrup til Oslo APP, så man vedkommende gjennom et rettighetskurs først. Så er det kurs på utstyr, regelverk og luftrom før man i det hele tatt kan begynne med opplæring. Totalt tar dette fra 6 til 9 måneder avhengig av hvor mye trening vedkommende trenger operativt. Men dette krever jo også ressurser. Man må stille med instruktører til undervisning og i simulator, og dette tapper et operative arbeidet for folk, og øker forsinkelsene.

Så man er kort og godt inne i en ond sirkel. Lite folk betyr forsinkelser, tilførsel av nye folk ved lav bemanning betyr mer forsinkelser i en lengre periode.

Og man kan ikke sitte med opplæring på det første året etter utsjekk som konvertert flygeleder, det betyr at man blokkerer for nye folk det året.

Det finnes ingen vidundermedisin for dette, men må rett og slett bite tenna sammen, tåle forsinkelsene og huske på at de som driver flykontroll i Norge, jobber rævva av seg for at nettopp du skal komme frem i tide. Men de er helt vanlige folk, som trenger ferie, blir syke, blir foreldre, pensjonerer seg, de også.
Old 06-07-2007, 14:00   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?

Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt.

Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2007, 14:01   #17
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TFC1
Grunnen til at du ikke ser noen fra Avinor stille i media og fortelle deg dette, er rett og slett at flere av de som er ansvarlige for dennne suppa fremdeles sitter og lager røre. De er ikke interessert i å bli stilt til ansvar for gamle synder, men vil så gjerne beholde jobben sin gjennom å snu kappen sin etter vinden. Resultatansvarlig Områdekontroll og Resultatansvarlig Store Tårn er to av de mest fremtredende som satt under forrige regime og laget faenskap i Avinor. I tillegg har Avinor klart å utnevne en person som koordinator for opplæringen på landsbasis som i sin tid demonstrerte sin inkompetanse i forhold til personalbehandling i Bodø, noe som resulterte i at Bodø kjører med en sektor permanent stengt om nettene.
For å være noe frempå, hva skal til for å koble slik informasjon med media, og få media til fokusere på noe mer enn "ÅÅÅÅNEINÅKOMMERVISEINTPÅFERIE!!?!"-overskrifter og faktisk grave litt i materien og vise hvorfor ting er som de er?

-A
Old 06-07-2007, 15:47   #18
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally posted by TFC1

Det er heller ikke så enkelt å bare leie inn flygeledere fra andre land. Det mangler ca 2000 flygeledere i Europa, og etterhvert som trafikken øker, vil denne mangelen også øke. Dersom man skal konvertere en flygeleder fra tårnet på Kastrup til Oslo APP, så man vedkommende gjennom et rettighetskurs først. Så er det kurs på utstyr, regelverk og luftrom før man i det hele tatt kan begynne med opplæring. Totalt tar dette fra 6 til 9 måneder avhengig av hvor mye trening vedkommende trenger operativt. Men dette krever jo også ressurser. Man må stille med instruktører til undervisning og i simulator, og dette tapper et operative arbeidet for folk, og øker forsinkelsene.

Så man er kort og godt inne i en ond sirkel. Lite folk betyr forsinkelser, tilførsel av nye folk ved lav bemanning betyr mer forsinkelser i en lengre periode.

Og man kan ikke sitte med opplæring på det første året etter utsjekk som konvertert flygeleder, det betyr at man blokkerer for nye folk det året.

Det finnes ingen vidundermedisin for dette, men må rett og slett bite tenna sammen, tåle forsinkelsene og huske på at de som driver flykontroll i Norge, jobber rævva av seg for at nettopp du skal komme frem i tide. Men de er helt vanlige folk, som trenger ferie, blir syke, blir foreldre, pensjonerer seg, de også.
Old 06-07-2007, 15:47   #19
wf145
at your service!

wf145's Avatar

6-9 månader OJB - er det raskt nok for deg? Forsdtår du kanskje no at dette ikkje let seg løyse på kort tid??
Old 06-07-2007, 15:49   #20
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:

6-9 månader OJB - er det raskt nok for deg? Forsdtår du kanskje no at dette ikkje let seg løyse på kort tid??
Jeg synes innlegget til CK var rimelig utfyllende for det jeg skrevet tidligere.
Reply

Posting Rules