![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]()
På nytt kommer varlsede forsinkelser i flytrafikken på grunn av mangel på flygeledere.
Hvorfor kommer ikke Hr. Quale på banen for å uttale seg? Hva har han tenkt å foreta seg? Hvorfor kommer ikke Samferdelsministeren på banen for å uttale seg? Hva har hun tenkt å foreta seg? Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen? Er det slik vi ønsker det? Hvorfor søreger ikke journalistene for at de rette personer i Avinor og Samferdselsdepartementet blir kontaktet og intervjuet om saken. Det hele virker som en farse og total mangel på respekt for de reisende og særlig næringslivet som skal holde liv i landet og sørge for inntekter til statskassa slik at vi kan betale lønningene til de ansatte i Avinor og departementene! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149513 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Fordi at etter Miss Bergen Lufthavn 2000 sine fakter så er det kansje underbemannet og flygeledere ikke leveres frysetørket fra Toro?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Det er som alt annet som krever investeringer og utdanninger, som f eks i forsvaret: Starter man å bygge ned og angrer seg, så tar det lang tid å bygge det opp igjen.
Edit: skriveleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Hehehee, må berre le av deg OJB. Kva vil du at avinor skal gjere? Korleis ser du føre deg at denne krisa skal løysast på kort sikt?
Vil du sitte inn millitæret? Kvifor trur du at det er flygeleiarane som er årsaka til dette? Kva meiner du bør gjerast for å unngå denne krisa? Korleis skal Avinor få tak i flygeleiarar (som er kvalifiserte til å jobbe på norske flyplassar) raskare enn den tida det tek å utdanne nye? Gler meg til å sjå svaret ditt!!
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
OJB, tror du har gått glipp av det store poenget i denne saken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]() Quote:
Det får være opp til ansvarlige myndigheter å svare på spørsmålene som jeg og mange andre stiller. Ser det ikke som noe poeng å svare på egne spørsmål. Ansvarsforholdet skulle være rimelig klart for trafikkavviklingen her til lands. Her er det Avinor og Samferdselsdepartementet som er svar skyldig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Så kvifor stiller du spørsmål om "Er det Flygerlederforeningen som styrer alt sammen?"
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke huske å a lest eller sett varslede forsinkelser fra Avinor eller annen myndighet. Nå er det ikke sikkert at jeg har fått med meg alt her og har jeg oversett noe så ønsker jeg gjerne å få referanse til et slikt varsel fra ansvarlig myndighet. Uansett årsak så er det en helt uakseptabel situasjon. Flygeledere kan leies inn fra IAL og andre organisasjoner utenfor landet , kurses og sertifiseres for norske forhold innen rimelig tid på lik linje med norske flygeledere som tar seg jobboppdrag i utlandet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
Kan nokon av flygeleiarane på forumet pls spesifisere for OJB kor lang tid det tek å få ein "utlending" operativ ved flyplassane i Noreg?
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: May 2007
Posts: 18
|
![]() Quote:
Saken er vel den, om jeg ikke tar helt feil, at dette med manglende flygeledere nå gjentar seg gang på gang. Så har OJB et poeng i at det kun er flygeledernes formann som uttaler seg. Synest så tydelig å huske at mangel på flygeledere var tema for 1, 2, 3, 4, år siden også. Så lang tid kan det vel ikke ha tatt å ihvertfall satt igang prosessen med å utdanne flere wf145? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Med tanke på utenlandske innleidde så er det jo og lit dette med at de nok tar sin tid å få inn her med tanke på papirer, men og det at de er ikke så bundet ressurs som eget utdannede gjeldsslaver med bindingstid... -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
All den tid Norskutdannede flygeledere kan ta jobber i utlandet, hva begrenser en svensk, dansk, islandsk (de som taler og leser Norsk...) eller en som kun snakker engelsk flytende i å ta jobb som flygeleder i Norge? Er lønna for dårlig? Vil ikke folk komme til Norge og jobbe? Eller har folk uten Norsk statsborgerskap rett og slett ikke lov til å jobbe som flygeledere i Norge? Jeg bare spør... Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
![]() Det er heller ikke så enkelt å bare leie inn flygeledere fra andre land. Det mangler ca 2000 flygeledere i Europa, og etterhvert som trafikken øker, vil denne mangelen også øke. Dersom man skal konvertere en flygeleder fra tårnet på Kastrup til Oslo APP, så man vedkommende gjennom et rettighetskurs først. Så er det kurs på utstyr, regelverk og luftrom før man i det hele tatt kan begynne med opplæring. Totalt tar dette fra 6 til 9 måneder avhengig av hvor mye trening vedkommende trenger operativt. Men dette krever jo også ressurser. Man må stille med instruktører til undervisning og i simulator, og dette tapper et operative arbeidet for folk, og øker forsinkelsene. Så man er kort og godt inne i en ond sirkel. Lite folk betyr forsinkelser, tilførsel av nye folk ved lav bemanning betyr mer forsinkelser i en lengre periode. Og man kan ikke sitte med opplæring på det første året etter utsjekk som konvertert flygeleder, det betyr at man blokkerer for nye folk det året. Det finnes ingen vidundermedisin for dette, men må rett og slett bite tenna sammen, tåle forsinkelsene og huske på at de som driver flykontroll i Norge, jobber rævva av seg for at nettopp du skal komme frem i tide. Men de er helt vanlige folk, som trenger ferie, blir syke, blir foreldre, pensjonerer seg, de også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
joda, jeg kjenner godt til argumentet om at det tar tid å skaffe nye flygeledere, som må utdannes i Norge. Men, det var jo lenge snakk om at norske flygeledere dro til utlandet under Randi Fleslands utrenskninger. Hva gjør Avinor for å få dem tilbake? Om det ble kuttet 80-100 flygelederstillinger, hva gjør disse nå? Hva gjør Avinor for å få dem tilbake?
Jeg ser ikke på Ole Johans kommentarer som noen kritikk av flygelederne som yrkesgruppe eller deres fagforening (som jo har vist at de er sterke og står på for sine medlemmer), men heller en ganske kraftig (dog understated) kritikk av Avinor og ansvarlige myndigheter. Vi har slitt med en anltfor lav bemanning av luftkontrollen i tre år nå, og som OJB sier virker både Avinor og statsråden ganske tafatte, og borte fra debatten. Vi kan ikke ha en situasjon over flere år der flypassasjerer gang på gang opplever at fly blir innstilt eller forsinket pga for dårlig bemanning på Avinors side. resultatet blir at "the hassel factor" som det snakkes mye om i USA bare øker, og det er skikkelig dårlig nytt for bransjen. For flypassasjerene er det ett fett om det er teknisk på DY, streik i SK ellerferieavvikling eller sykdom i Avinor som gjør at de ikke kommer seg frem - de har ikke betalt flyselskapene for å sitte på en terminal og dingle, og faren - fra bransjens side - er at toget og annen bakketransport blir mer atraktivt. Vi er i ferd med å nå det tredje "nivå" i opplevelsen av en flyreise - fra noe glamorøst og spennende (ca1930-1995), via noe dagligdags, a'la en bussreise (ca 1995-2003) til noe som eretnødvendig onde forbundet med venting, stress og mas (forsinkelser, fulle fly, dårlig service, for strenge sikkerhetstiltak etc) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
6-9 månader OJB - er det raskt nok for deg? Forsdtår du kanskje no at dette ikkje let seg løyse på kort tid??
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,595
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forsinkelser Praha 17/10 | LN-KOG | Småprat | 2 | 17-10-2016 14:29 |
Forsinkelser? | AirbusTrond | Flyforum | 1 | 01-10-2009 15:27 |
Forsinkelser på Værnes | MD11 | Flyforum | 6 | 06-12-2007 22:00 |
Må forvente forsinkelser | EB | Flyforum | 7 | 19-07-2007 20:14 |
KLM og forsinkelser | FBU | Flyforum | 22 | 27-05-2007 13:13 |