![]() |
|
![]() |
#1 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]()
Kanskje noko eg burde vite, men eg har i tilfelle gløymt kva det står for;
Nokon som har forlengelsen av ILS? (tipper LS står for Landing System, men kva er I'en?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
![]() Du veit, eg lever i ein ingeniørkvardag, noko som igjen reflekterer at eg må ha hjelp til forståelsen av diverse vanskelige TBF'er. Det er altfor mange av dei, og ja, det blir komplett forvirring....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Litt mer?
VOR = VHF omnidirectional range VHF = Very High Frequency (litt lavere enn UHF) = 30 MHz til 300 MHz UHF = Ultra High Frequency = 300 MHz til 3GHz NDB = Non-Directional Beacon På denne siden finner man mange bra forklaringer http://www.aerofiles.com/glossary.html
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
ETOPS = Engines Turn Or Pax Swim.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Wikipedia er alltid en god kilde til kunnskap:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon http://en.wikipedia.org/wiki/Distanc...ring_Equipment |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Skal vi liste opp alle forkortelser i denne bransjen, så kan dette bli verdens lengste tråd! Det er massevis av forkortelser på forskjellige sider, flybiten, paxbiten, reservasjonsbiten osv osv. Massevis av forkortelser i alle av dem.
En forkortelse alle burde kunne er PNR. Du får "Instant Credibility" om du ber noen ta opp PNRen din istedet for å be noen å se på bookingen eller reservasjonen din. En PNR, eller Passenger Name Record, er altså din booking som inneholder ditt navn, reiserute, bookingklasse, pris osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
|
![]()
Mitt bidrag her på morgenkvisten er SOS - Same Old Shit
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]() Quote:
Men ETOPS er vel egentlig: Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Mar 2007
Posts: 12
|
![]()
Noen som kan denne:
MNSPSNATRS........??
__________________
Upcoming Flights in 2008: 06.Jan08: OSL-LHR BA319 06.Jan08: LHR-SYD BA747 10.Jan08: SYD-LAX BBJ73 14.Jan08: LAX-NRT BBJ73 15.Jan08: NRT-RJFK Q400 17.Jan08: RJFK-NRT CRJ700 24.Jan08: NRT-OAKB USAFC17 28.Jan08: OAKB-CHP USAF73 08.Sep08: OSL-LFPB F2000EX 11.Sep08: LFPB-LFLL F2000EX 12.Sep08: LFLL-OSL F2000EX ++++ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]() Quote:
VFR = Visual Fligt Reffrance (?) Tror da det er noe slikt? Det er da å hovedsakelig fly etter øye-mål, via kart, med veier osv på dette. VFR skal vel kun brukes om det er lettskyet eller bedre..? Er litt usikker, men mener å huske det er noe slikt.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Bruk linken som KGL postet! Instrument Flight Rules (gjelder ved IMC) og Visual Flight Rules (gjelder ved VMC). Alt står jo der.
Her er regelverket (VFR er i kap III): Lovdata. § 2-37. Minstekrav til flysikt og avstand til skyer for VMC: (1) I ATS-luftrom klasse A, C, D og E skal flysikten være 8 km i eller over FL 100 og 5 km under FL 100. Avstand til skyer skal være 1,5 km horisontalt og 300 m vertikalt. Det samme gjelder i ATS-luftrom klasse G når flygehøyden er større enn 300 m over bakken eller vannet. (2) Når flygehøyden i ATS-luftrom klasse G er mindre enn 300 m over bakken eller vannet skal flysikten være 5 km og man skal være klar av skyer med sikt til bakken eller vannet. Når hastigheten ikke overstiger 140 KT IAS, kan flyging finne sted med en flysikt lik eller større enn 3 km, eventuelt lik eller større enn 1,5 km i en landingsrunde og med flyplassen i sikte. Digresjon: Med for lavt skydekke og dårlig sikt pleier noen av de som ikke har instrumentbevis å ende opp med VRF-versjon av IFR: ”I Follow Roads” eller I Follow Railroads”, som kan være litt upraktisk når man kommer til tunnell eller bunnen av trang enveisdal… Edit: RRL beat me to it.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
Forøvrig er ikke non-ILS ensbetydende med kun visual approach.Man kan godt fly en VOR-approach eller en NDB-approach,altså en non-precision i motsetning til precision approach som en ILS er.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
|
![]() Quote:
Det kan jo være berikende. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
Men, YMMV, IANAL, som vi alltid sier. -A |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russisk luftfart. | ENTO | Småprat | 1 | 09-04-2017 22:10 |
Luftfart på Twitter | Christer | Småprat | 4 | 12-01-2012 21:50 |
Luftfart og miljø | Tally-Ho | Flyforum | 18 | 06-05-2010 17:18 |
Stortingsvalg og luftfart | Tally-Ho | Flyforum | 2 | 13-09-2009 21:33 |