Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2007, 22:43   #1
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Begreper i luftfart

Kanskje noko eg burde vite, men eg har i tilfelle gløymt kva det står for;

Nokon som har forlengelsen av ILS? (tipper LS står for Landing System, men kva er I'en?)
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 22:47   #2
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by BU662

Instrument Landing System

skal du har noko mere???

PAPI, MOC, TORA, TODA, RESA???? Forvirring komplett???:wink
Hehe, takk skal du ha

Du veit, eg lever i ein ingeniørkvardag, noko som igjen reflekterer at eg må ha hjelp til forståelsen av diverse vanskelige TBF'er. Det er altfor mange av dei, og ja, det blir komplett forvirring.......
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 22:51   #3
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: Begreper i luftfart

...og videre antar eg då at "No ILS" = Visual landing, og at instrument landing ikkje kan foregå?
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 22:58   #4
zico77
Developer
 
zico77's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by BU662

Bare spör om du trenger mere help.
Forövrig kan man nevne at ILS er en precision Approach i motsetning til visual som er non-approach.

Og her kommer forklaring for de andre begreper fra flyplass-planlegging og betyr:

MOC = Minimum Obstacle Clearance
TORA = Take Off Runway Available
TODA = Take Off Distance Available
RESA = Runway End Safety Area
PAPI = Precision Approach Path Indicator
Takk skal du ha. Har ikkje høyrt dei siste 5 begrepa før, så dei blir verre å "huske". ILS kommer eg liksom borti heile tida ;-)
__________________
Håvard
Mine bilder på Airpics

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 01:02   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Begreper i luftfart

Litt mer?

VOR = VHF omnidirectional range
VHF = Very High Frequency (litt lavere enn UHF) = 30 MHz til 300 MHz
UHF = Ultra High Frequency = 300 MHz til 3GHz
NDB = Non-Directional Beacon

På denne siden finner man mange bra forklaringer
http://www.aerofiles.com/glossary.html
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 01:41   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Begreper i luftfart

ETOPS = Engines Turn Or Pax Swim.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 09:56   #7
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Re: Begreper i luftfart

Wikipedia er alltid en god kilde til kunnskap:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system
http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon
http://en.wikipedia.org/wiki/Distanc...ring_Equipment

intransfer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 10:05   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Begreper i luftfart

Skal vi liste opp alle forkortelser i denne bransjen, så kan dette bli verdens lengste tråd! Det er massevis av forkortelser på forskjellige sider, flybiten, paxbiten, reservasjonsbiten osv osv. Massevis av forkortelser i alle av dem.

En forkortelse alle burde kunne er PNR. Du får "Instant Credibility" om du ber noen ta opp PNRen din istedet for å be noen å se på bookingen eller reservasjonen din. En PNR, eller Passenger Name Record, er altså din booking som inneholder ditt navn, reiserute, bookingklasse, pris osv osv.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 10:08   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
Default Re: Begreper i luftfart

Mitt bidrag her på morgenkvisten er SOS - Same Old Shit
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 10:24   #10
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by ph-ndr

ETOPS = Engines Turn Or Pax Swim.

-A
Det er det jeg pleier å si også.
Men ETOPS er vel egentlig: Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards.
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 11:59   #11
Liv Ullmann
Newcomer
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 12
Default Re: Begreper i luftfart

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??
__________________
Upcoming Flights in 2008:
06.Jan08: OSL-LHR BA319
06.Jan08: LHR-SYD BA747
10.Jan08: SYD-LAX BBJ73
14.Jan08: LAX-NRT BBJ73
15.Jan08: NRT-RJFK Q400
17.Jan08: RJFK-NRT CRJ700
24.Jan08: NRT-OAKB USAFC17
28.Jan08: OAKB-CHP USAF73
08.Sep08: OSL-LFPB F2000EX
11.Sep08: LFPB-LFLL F2000EX
12.Sep08: LFLL-OSL F2000EX

++++
Liv Ullmann is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 12:06   #12
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by zico77

...og videre antar eg då at "No ILS" = Visual landing, og at instrument landing ikkje kan foregå?
Så ikke om noen hadde tatt denne tidligere..?

VFR = Visual Fligt Reffrance (?)

Tror da det er noe slikt?
Det er da å hovedsakelig fly etter øye-mål, via kart, med veier osv på dette.
VFR skal vel kun brukes om det er lettskyet eller bedre..?
Er litt usikker, men mener å huske det er noe slikt..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 13:05   #13
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Begreper i luftfart

Bruk linken som KGL postet! Instrument Flight Rules (gjelder ved IMC) og Visual Flight Rules (gjelder ved VMC). Alt står jo der.

Her er regelverket (VFR er i kap III): Lovdata.

§ 2-37. Minstekrav til flysikt og avstand til skyer for VMC:
(1) I ATS-luftrom klasse A, C, D og E skal flysikten være 8 km i eller over FL 100 og 5 km under FL 100. Avstand til skyer skal være 1,5 km horisontalt og 300 m vertikalt. Det samme gjelder i ATS-luftrom klasse G når flygehøyden er større enn 300 m over bakken eller vannet.
(2) Når flygehøyden i ATS-luftrom klasse G er mindre enn 300 m over bakken eller vannet skal flysikten være 5 km og man skal være klar av skyer med sikt til bakken eller vannet. Når hastigheten ikke overstiger 140 KT IAS, kan flyging finne sted med en flysikt lik eller større enn 3 km, eventuelt lik eller større enn 1,5 km i en landingsrunde og med flyplassen i sikte.

Digresjon:
Med for lavt skydekke og dårlig sikt pleier noen av de som ikke har instrumentbevis å ende opp med VRF-versjon av IFR: ”I Follow Roads” eller I Follow Railroads”, som kan være litt upraktisk når man kommer til tunnell eller bunnen av trang enveisdal…

Edit: RRL beat me to it.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 13:17   #14
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??
Har ikke sett forkortelsen så lang før,kun MNSNAT.Gjelder minimumskrav til høydehold og navigering i North Atlantic-området.

Forøvrig er ikke non-ILS ensbetydende med kun visual approach.Man kan godt fly en VOR-approach eller en NDB-approach,altså en non-precision i motsetning til precision approach som en ILS er.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 13:24   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??
Har vi fått skuespillere eller artister med på forumet?
Det kan jo være berikende.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2007, 14:04   #16
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Begreper i luftfart

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:
Originally posted by Liv Ullmann

Noen som kan denne:

MNSPSNATRS........??
Har ikke sett forkortelsen så lang før,kun MNSNAT.Gjelder minimumskrav til høydehold og navigering i North Atlantic-området.

Forøvrig er ikke non-ILS ensbetydende med kun visual approach.Man kan godt fly en VOR-approach eller en NDB-approach,altså en non-precision i motsetning til precision approach som en ILS er.
Da tipper jeg at MNSPSNATRS (MNSPSNAT+RS) er samme suppen, bare relatert til nye regler for Reduced Seperation?

Men, YMMV, IANAL, som vi alltid sier.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russisk luftfart. ENTO Småprat 1 09-04-2017 22:10
Luftfart på Twitter Christer Småprat 4 12-01-2012 21:50
Luftfart og miljø Tally-Ho Flyforum 18 06-05-2010 17:18
Stortingsvalg og luftfart Tally-Ho Flyforum 2 13-09-2009 21:33


All times are GMT +2. The time now is 15:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.