![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
på Paris Air Show i går så fløy Airbus sin A380 med Engine Alliance's GP7000 motorer...
Det jeg kort og godt lurer på, om noen kan svare, er det i realiteten noen forskjell på motorene performance-wise? jeg ser på sidene til de ulike produsentene at de begge yter 70.000 lb / 300 kN, men, er det noe annet ved den en eller andre som gjør den annerledes?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg så et sted at RR brukte 0,7% mer fuel (SFC), men var 2,7% lettere enn GP, så da blir det nok temmelig jevnt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
GP 7200 har en noe høyere EGT-limit (rundt 100-120 grader mer avhengig av hvilke fase i flight en ser på) enn Trent 900. Nå er GPen en double spool, mens Trent 900en er en triple spool, og det medfører feks til forskjeller på motorstegene når det kommer til kjøling, max/min rmp mm, og jeg vil tro at de høyere temperaturmarginene er en følge av denne forskjellen i designfilosofi. Eller, for å sitere en kar som vet "nok" om motorer, der han sier litt om forskjellen på en double- og en triple spool og deres climb karakteristikker: "Triple spools inherently balance out more efficiently during climb than a double spool (even a GTF!) <...> This better balancing provides is due to a higher pressure ratio to the combustor/turbine cooling; this is due to the intermediate spool still providing good compression on the LPC in a triple spool while a two spooler's LPC is gasping for better tip mach #'s because the fan governs the low's spools RPM (feel free to think that the LPC in a double spool is at too low of anRPM during climb if that helps). This results in improved cooling of the triple's turbine (specifically, inlet guide vanes and 1st stage of the turbine) hence *much* greater margin on engine life and thus allows for more fuel to be added to the combustor increasing thrust during cruise (which is the most fuel efficient way to climb). Oh yea, the triple spool is also a bit more thermodynamically efficient due to the noted higher pressure ratio at this stage of flight." Ellers kan vel godeste Dag i Housten kanskje fortelle litt mer om hvilke fordeler/ulemper de forskjellige designene kan føre med seg, han har tross alt rimelig god kontroll på det meste som har med motorer å gjøre ![]() Btw, en liten quiz: http://forum.flyprat.no/download.php?action=img&iid=8771 Noen her som vet hvorfor felgen på det bakerste hjulparet skiller seg ut fra de andre felgene? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Er det fordi siste hjulpar er bremseløs? Ser ikke ut til å være noe bremsestøv der.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Något för er som gillar att jaga priser | Savipix | Reiseforum | 10 | 17-11-2009 09:42 |
For de som måtte være interessert i denslags... | FBU 4EVER | Flyforum | 20 | 29-10-2009 22:40 |
For den som måtte drømme om å fly noe stort... | F35Landing | Flyforum | 4 | 24-03-2008 17:03 |
Endelig får du vite hva som er billigst hos SASBraathens også | LN-HAT | Flyforum | 4 | 08-11-2005 13:34 |