![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
NF har sendt brev til samferdselsministeren
--- sakset fra NFs hjemmesider: Norsk Flygerforbund har sendt brev til Samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Brevet er gjengitt i sin helhet her. NORSK FLYGERFORBUNDS KRAV TIL SIKKERHETSREGIMET PÅ NORSKE FLYPLASSER Vi viser til konstruktivt og positivt møte 7. d.s., og følger som avtalt opp med en liste over forbedringstiltak i forhold til sikkerhetskontroll på norske flyplasser. Dette er tiltak som må på plass så snart som mulig. Norsk Flygerforbund (NF) representerer i denne sammenheng så godt som 100 % av yrkes-flygerne i Norge. Flygerne ansatt i Norwegian og de tidligere Braathensflygerne er ikke til-sluttet Flygerforbundet, men står også bak forbundets krav til forbedringer i flygernes hverdag hva gjelder sikkerhetskontrollregimet. Norsk Flygerforbund har følgende krav til forbedringer for flygere: 1. Tolkning av bestemmelsene må harmoniseres nasjonalt. Det er uakseptabelt med ulike rutiner og tolkninger på forskjellige norske flyplasser. Regelhåndteringen må reflektere flygernes sentrale rolle i sikkerhetsarbeidet. Systemet må tilrettelegges de arbeidsoppga-ver og det ansvar som er gitt flygere med hensyn til flysikkerhet og security. 2. Flygere i tjeneste skal omfattes av samme unntaksregler som politi og tollvesen når det gjelder sikkerhetskontroll, ettersom flygere også har et lovpålagt ansvar for security i for-bindelse med luftfart. 3. Det er ikke nødvendig å sjekke flygere for annet enn identifikasjon. 4. Flygere i tjeneste skal ikke utsettes for stikkprøvekontroll innenfor ”rød sone” (Critical Security Restricted Area, CSRA) 5. Det må etableres egne ansattesluser på alle flyplasser for å sikre rask og effektiv ID-kontroll. Med vennlig hilsen NORSK FLYGERFORBUND Jan Dieset Leder --- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
N/A
|
![]() Quote:
Det er svært mange parter som har sentrale roller i hver sine områder av flysikkerhet og security. Hvorfor skal det bare tas hensyn til den ene parten? Quote:
4: Igjen, hvorfor? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg tenkte omtrent det samme... Ingen stikkprøvskontroller? Den håper og tror jeg de kan glemme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De vil jo hvertfall gjøre noe da. For det er jo litt, ja hva skal jeg si... Mye blir ordet her inne... Både for flight crew og cabin crew.
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når politi og toll (!) er fritatt, hvorfor skal ikke de to personene som har "øverste" myndighet ombord i et luftfartøy (iflg luftfartsloven) få fritak? Piloter kan i dag, med dagens regime, lett ta med seg hva man måtte ønske ombord uten securitys viten. Til slutt. Piloter sitter i den spisse enden med kontrollen over luftfartøyet. Svært lite kan stoppe en pilot i å navigere hvor han vil. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
N/A
|
![]() Quote:
I luftfartsloven står det: "Fartøysjefen har høyeste myndighet ombord." Det står ikke noe om at fartøysjef har myndighet utover flyet og det ombord, noe Politi og Tollbetjenter har. Siden da pilotenes "øverste myndighet" er langt mer begrenset, så vil det å sammenligne deres myndighet med den myndighet tildelt Politi og Tollbetjenter på og utenfor en flyplass, som noe malplassert og kanskje et snev av ønsketenking. Quote:
Quote:
Det som kan stoppe det er den andre piloten. Så hva ville vært mer praktisk? Øksa i cockpit? ..eller et stikkvåpen som ikke gir en advarsel i form av at man bruker hele cockpit på å gi den fart? I bunn og grunn så er sikkerheten i luftfarten basert på teamarbeid, og at alle parter gjør sitt for at ikke noe skal skje. Sikkerheten hviler ikke ene og alene på pilotene, men at ALLE involverte gjør jobben sin. Å bare for å ha sagt det: Jeg har ikke noe imot piloter, men siden ingen andre ville diskutere dette, så tok jeg opp hansken. Det jeg ikke skjønner er hva som er det store problemet med å passere igjennom Security som alle andre? De fleste ser jo ut til å takle det til daglig? Går det ikke an å putte egoet i håndbagasjen et øyeblikk når man møter på en vekter med manglende evne til å håndtere den myndighet han er tildelt, og heller rapportere vedkommende? Det klarer jo alle vi som jobber på bakken dag ut og dag inn? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror de bare kan glemme det. På tidlig 80-tall så var det saker hvor piloter fra Syrian Arab Airlines hadde vært med og hjulpet til i saken om den irske dama som ble stoppet av israelerne etter at kjæresten hadde lagt en bombe i kofferten.
Selvom man er kaptein eller har høyt ansvar for et eller annet, så betyr det ikke at man kan komme i en situasjon hvor man gjør noe galt, selvom det ikke rammer sitt eget selskap, så er det jo muligheter for "industriell sabotasje". Hvis det skulle lempes på sikkerhetskontroll for ansatte og crew, så må det jo gjelde for alle, ikke bare en bestemt gruppe. Alle har jo vandelsattest og skal være klarert. Mange har jo også tilgang til innsjekket baggasje og/eller verktøy osv...
![]() |
#8 | ||||||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
Så flyr du rundt i Norge til forskjellige flyplasser, du går gjennom diverse scanner-sluser som alle gjør forskjellige utslag, noen steder må du av med skoene, andre steder beltet, og kanskje også uniformsjakka. Og andre steder trenger du ikke ta av deg noe som helst. Hvorfor? Fordi alle slusene har forskjellig innstilt følsomhet selv om de i utgangspunktet skal være like. Kofferten og pilotkofferten må du også regne med å åpne. I tillegg har personalet på enkelte flyplasser egne særrutiner, noe de egentlig ikke skal ha. Og når ting begynner å fungere på den måten, så blir det både slitsomt og lite logisk. Så at du ikke skjønner det store problemet kan jeg skjønne, siden du antakeligvis går gjennom sluser som du kjenner til, du har kanskje med deg det samme på jobb hver dag slik at du vet hva du må ta av deg osv? Og i tillegg finnes det jo crew som aldri sikkerhetssjekkes på noen av flyplassene. Snakker da om crew som flyr cargo/post. Er ikke de en sikkerhetsrisiko på lik linje med piloter som flyr passasjerer? Eller hvordan var det med denne logikken igjen? ![]() Quote:
![]() Alle skjønner at sikkerheten på flyplasser er viktig, både de som flyr og de som jobber på bakken, men den praktiske gjennomføringen slik den er i dag er ikke spesielt logisk og strømlinjeformet. I hvert fall ikke for oss som beveger oss rundt på forskjellige flyplasser og ser forskjellene. Men ting er på bedringens vei. Ta f.eks. Tromsø Lufthavn hvor crew/pax nå kun trenger å gå gjennom 1 sluse for deretter å bevege seg fritt i terminalen. Tidligere måtte man gjennom en sluse for å komme til crewrom og noen av gatene. Skulle man på kafeen, måtte man ut av sikkert område, og så inn igjen. Og skulle man bytte gate/fly fra en del av terminalen til den andre, måtte man også gjennom security på nytt. Heldigvis er den tiden forbi og arbeidsdagen blir faktisk ganske mye lettere! KennethGS, jeg registrerer at du er veldig fornøyd med security slik det fungerer i dag siden du ikke skjønner noen av kravene fra NF? Eller er det slik at du ikke er enig fordi det kun er en enkelt yrkesgruppe som stiller kravene? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Typisk interesseorganisasjon med urealistiske krav!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stiller man ikke krav, selv om de er aldri så urealistiske, vil det heller aldri skje endringer. Sånn fungerer verden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Skal man ombord i flyvemaskinen, boer man sjekkes. Det er ikke bare bevisste brudd paa bestemmelsene man er ute etter, men ogsaa de ubevisste - som ogsaa er i flertall. Det er ikke lenge siden en flyvertinne ble tatt her i ATL med en pistol i haandvesken. Hun hadde glemt at den var der ... Det er ogsaa det preventive - hvis man vet at piloter ikke sjekkes, blir det mye mer fristende aa bruke dette i uaerlig sammenheng. Enten ved aa forfalske ID og uniformer og gaa gjennom selv eller ved aa bruke piloter som kurerer - vitende eller uvitende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||||||
N/A
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() Quote:
Quote:
Som jeg skrev over, så har jeg ikke noe imot eventuelle lettelser i regelverket der det hører hjemme, men det blir for dumt å skille gruppene av ansatte slik NF gjør i sine krav. For meg virker det mer logisk om alle gruppene hadde frontet en felles liste med krav, for det er tross alt ikke bare flygere som rammes av disse reglene, men alle ansatte med adgang til rød sone. Jeg har ikke noe tro på at man bedrer flysikkerheten ved å ha alle disse tiltakene for ansatte, for om det finnes ansatte som har som mål å ramme flysikkerheten, så vil de klare det allikevel. Det er tross alt ingen som kjenner smutthullene så godt som de på innsiden av gjerdet. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
N/A
|
![]()
...og i UK har folk også fått nok:
http://petitions.pm.gov.uk/airside/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() For meg virker det som flygeledere og piloter helst ikke skal åpne munnen å mene noe som helst, for det slår alltid tilbake at man er "bedre enn alle andre". Da er det ikke enkelt å diskutere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
He he, disse diskusjonene går jo igjen fra tid til annen! Tror jeg allerede nå kan konkludere med at vi ikke kommer til å bli enige denne gangen heller...
Men jeg som har en fot i både sikkerhetsslusa og som Flyplassansatt kan ikke se noen grunn til at kun piloter skal bli fritatt for kontroll i slusa/stikkprøvekontroll på rød sone. Men jeg støtter kravet til egen ansattesluse ved alle lufthavner, det vil generere xx antall nye arbeidsplasser ved alle flyplasser i hele landet og sysselsetting er jo bra... ![]() Egil
![]() |
#16 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg skulle likt å sett noe så enkelt som en offentlg publisert kost/nytte-undersøkelse av sistte runder med sikkerhetshysteri. Det skulle virkelig sett fint ut.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
||
![]() |