![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Da slapp man tallene for mai, og de er:
Innlandspassasjerer: 276 173 +11,5 % Utenlandspassasjerer: 286 120 +40,1 % Totalt for mai: 562 293 +24,4 % Jeg har foretatt noen få beregninger på basis av tallene og som ikke kommer frem i deres månedrapport: Kabinfaktor: 78,3 % - stadig forbedring og har gått opp med nesten 8 prosentpoeng siden januar Gjennomsnittlig distanse per leg: 859 km Antall flighter i mai: 4 850 Antall flighter pr dag pr fly: 7,1 (markant oppgang - tallet var 5,8 i april) Kilde: http://www.norwegian.no/graphics/Inv...TrafficMay.pdf
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,489
|
![]()
Bra tall og spesielt kabinfaktoren.
...men nå leker du med statistikk igjen Kurt ![]() Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Legger også en liten graf som viser forholdet mellom Yield og Kabinfaktor
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Og snakker om opp, her er en annen interessant graf
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Vi får bare satse på at kvartals tallene blir bra
![]() Det jeg har flydd har vært ganske fullt...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Litt sørgelig med kombinasjonen fallende trend på yield og kabinfaktor (hvis nå jeg ikke misforstår figurene) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg tipper yield management system.. Et skudd i blinde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
ikke helt rett - yield management hadde de fra dag én. Det vi hadde da var ikke veldig godt tilpasset selskapet, men vi fikk da styrt flyene.
Ja, veksten er god, men det er fremdeles ikke sorte tall på bunnlinjen. Gitt en CASK (Cost per Availible Seat Kilometer) på 55 øre (som var kostnaden i Q2/06) snakker vi et tap på driften på ca 15 millioner. Legger vi til ancillary revenue på ca 10 mill (3,2% av totalomsetningen i følge Q1-rapporten), er vi fremdeles på minus fem mill for mai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
CK - jeg tror du tipper helt rett når det gjelder resultatene for mai, Norwegian er fremdeles "in red" - dessverre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Som CK også sier så vil jeg nok i all beskjedenhet hevde at jeg har rett....
![]() Prisdiskriminering går ut på å selge et produkt/tjeneste til ulik pris til ulike kunder - gjerne med restriksjoner i forhold til kjøpsbetingelser. Det er ikke noe vits å selge et sete til 1000,- om det finnes kunder som er villige til å betale 2000,-, så kunsten er å finne en måte å få kundene til å "avsløre" sin betalingsvilje. Årsaken til at man gjør dette er selvsagt å hente ut mest mulig av kundenes betalingsvilje, for derigjennom å øke sin egen inntekt (eller øke gjennomsnittsinntekten per setekm). De fleste selskap som har mulighet til å gjøre dette vil gjøre det (teleselskapene tilbyr jo en hel haug med ulike tariffstrukturer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece Ser også at IT sjefen deres har blitt kåret til årets IT direktør av Computerworld, det står det respekt av. http://www.idg.no/cio/article56066.ece Fortsatt mye bra i Norwegian :clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
nå e vi litt på siden, men det var enklere med prisdiskriminering tidligere - da man hadde forkjøp, sunday-rule og alt det der. Ettersom regelverket på lavprisbilletter er mykt opp, blir det mindre og mindre prisdiskrmininering og mere pristilpasning.
Og, det er mulig 55 øre er høyt, men DY har ikke vist noen evne til å få CASK'en ned den siste tiden. Q2-06 var den 55 øre og året før var den 53 øre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
DY har helt klart YMS - det ser man helt klart hvis en sjekker prisene mellom Norge og PolKen i juli.
Kan ikke foreta noen spesielle beregnering akkurat nå - er koblet opp via Statoil-stasjonen på røyken etter å ha blitt frakjørt toget (NSB i rute, men ikke Nettbuss). Men TOS, trenden er snudd når det gjelder kabinfaktor.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegians Januar tall 2018 | BraathensSafe1985 | Flyforum | 4 | 08-02-2018 11:17 |
Norwegians mars-tall inkl. tap på rundt 350 mill på streiken | Discus | Flyforum | 5 | 10-04-2015 15:44 |
TRD Primera Air B738, 7. mai, 8.mai og 22.mai | Trdfly | Spotteralerts | 0 | 04-05-2013 16:39 |
Mai tall fra Ryanair | imm | Flyforum | 3 | 05-06-2010 22:11 |
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall | LN-KGL | Flyforum | 8 | 09-11-2005 18:46 |