Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2007, 10:17   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Norwegians tall for mai

Da slapp man tallene for mai, og de er:

Innlandspassasjerer: 276 173 +11,5 %
Utenlandspassasjerer: 286 120 +40,1 %
Totalt for mai: 562 293 +24,4 %

Jeg har foretatt noen få beregninger på basis av tallene og som ikke kommer frem i deres månedrapport:
Kabinfaktor: 78,3 % - stadig forbedring og har gått opp med nesten 8 prosentpoeng siden januar
Gjennomsnittlig distanse per leg: 859 km
Antall flighter i mai: 4 850
Antall flighter pr dag pr fly: 7,1 (markant oppgang - tallet var 5,8 i april)

Kilde: http://www.norwegian.no/graphics/Inv...TrafficMay.pdf
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 10:24   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,489
Default Re: Norwegians tall for mai

Bra tall og spesielt kabinfaktoren.

...men nå leker du med statistikk igjen Kurt Skal du sammenligne kabinfaktor må du sammenligne mai (07) mot mai (06) og ikke mai (07) mot januar (07), og dvs forbedringen i kabinfaktor var 3pp og ikke 8pp.

Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 10:36   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by Someone
Er dette første gang utenriks er større enn innenriks for DY?
Nei, langt i fra Someone - men nå er det bare 74 108 passasjerer som skiller de to for 12 måneders rullerende.

Legger også en liten graf som viser forholdet mellom Yield og Kabinfaktor
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY12mroll.jpg
Views:	6
Size:	54.3 KB
ID:	5243  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 10:42   #4
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Norwegians tall for mai

Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 10:55   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by JetBlue

Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.

Og snakker om opp, her er en annen interessant graf
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY_intl_dom.jpg
Views:	6
Size:	66.0 KB
ID:	5244  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 10:59   #6
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Norwegians tall for mai

Vi får bare satse på at kvartals tallene blir bra
Det jeg har flydd har vært ganske fullt...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:16   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Quote:
Originally posted by JetBlue

Kontinuerlig synkende yield, ikke bra.
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.
Men slikt moving/rolling average gir oss vel et lite bilde av en trend, men kanskje du kunne satt inn månedstallene for yield og kabinfaktor også så kunne vi sette dette klarere?

Litt sørgelig med kombinasjonen fallende trend på yield og kabinfaktor (hvis nå jeg ikke misforstår figurene)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:19   #8
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Nå ser du deg litt blind på grafer - her er det rullerende tall, så noen måneder går det også opp.
Volum må til så lenge yield synker, tendensen er uansett negativ. Vær klar over at Norwegian ikke hadde etablert YMS før etter nærmere 2 års drift. Én av årsakene er jo at de flyr stadig lengre sektorer, men det bidrar altså lite til et postivt resultat. Uansett er det kvartalstallene som gjelder, blir spennende å se hva de har å presentere etter 1. halvår.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:26   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by JetBlue

YMS
Kan du kort forklare for oss som ikke snakker luftfartsk...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:34   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegians tall for mai

Jeg tipper yield management system.. Et skudd i blinde
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:42   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians tall for mai

Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 11:49   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegians tall for mai

ikke helt rett - yield management hadde de fra dag én. Det vi hadde da var ikke veldig godt tilpasset selskapet, men vi fikk da styrt flyene.

Ja, veksten er god, men det er fremdeles ikke sorte tall på bunnlinjen. Gitt en CASK (Cost per Availible Seat Kilometer) på 55 øre (som var kostnaden i Q2/06) snakker vi et tap på driften på ca 15 millioner. Legger vi til ancillary revenue på ca 10 mill (3,2% av totalomsetningen i følge Q1-rapporten), er vi fremdeles på minus fem mill for mai.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:04   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by TOS

Yield management system høres fornuftig ut. Jeg kaller det bare avansert prisdiskriminering....
Prisdiskriminering??? Det hele går ut på å ha kontrollen med yield, altså gjennomsnittsinntekt pr. pax. Det har overhodet ingenting med diskriminering å gjøre.

CK - jeg tror du tipper helt rett når det gjelder resultatene for mai, Norwegian er fremdeles "in red" - dessverre.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:18   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegians tall for mai

TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:27   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians tall for mai

Som CK også sier så vil jeg nok i all beskjedenhet hevde at jeg har rett....

Prisdiskriminering går ut på å selge et produkt/tjeneste til ulik pris til ulike kunder - gjerne med restriksjoner i forhold til kjøpsbetingelser. Det er ikke noe vits å selge et sete til 1000,- om det finnes kunder som er villige til å betale 2000,-, så kunsten er å finne en måte å få kundene til å "avsløre" sin betalingsvilje. Årsaken til at man gjør dette er selvsagt å hente ut mest mulig av kundenes betalingsvilje, for derigjennom å øke sin egen inntekt (eller øke gjennomsnittsinntekten per setekm). De fleste selskap som har mulighet til å gjøre dette vil gjøre det (teleselskapene tilbyr jo en hel haug med ulike tariffstrukturer).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:29   #16
Klippe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
Default Re: Norwegians tall for mai

Veldig bra måned for Norwegian til tross for fortsatt høy ekspansjon. E24 skriver bla at Norwegian har lagt bak seg voksesmertene! Vi for se…
http://e24.no/boers-og-finans/article1823979.ece

Ser også at IT sjefen deres har blitt kåret til årets IT direktør av Computerworld, det står det respekt av.
http://www.idg.no/cio/article56066.ece

Fortsatt mye bra i Norwegian :clap
Klippe is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:29   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegians tall for mai

nå e vi litt på siden, men det var enklere med prisdiskriminering tidligere - da man hadde forkjøp, sunday-rule og alt det der. Ettersom regelverket på lavprisbilletter er mykt opp, blir det mindre og mindre prisdiskrmininering og mere pristilpasning.

Og, det er mulig 55 øre er høyt, men DY har ikke vist noen evne til å få CASK'en ned den siste tiden. Q2-06 var den 55 øre og året før var den 53 øre.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:35   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians tall for mai

DY har helt klart YMS - det ser man helt klart hvis en sjekker prisene mellom Norge og PolKen i juli.

Kan ikke foreta noen spesielle beregnering akkurat nå - er koblet opp via Statoil-stasjonen på røyken etter å ha blitt frakjørt toget (NSB i rute, men ikke Nettbuss). Men TOS, trenden er snudd når det gjelder kabinfaktor.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 12:44   #19
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by BU662

Personlig tror jeg at 55 Öre er for höyt som kostnadsnivea.

@TOS: Jeg kjenner bare en lavpris-selskap som prövde seg med standard pris som ble satt fast for alle strekninger for alle seter. Det ble Germania/GEXX som flöy Tyskland Domestic noen ar. Saken med disse FIXX Priser ble det du matte fylle heile flyet og det rakk de ikke. Derfor forsvant de, og det dba gjorde etterpa ble en meget agressiv produkt-fokuss og high-yield flygning.
Selv om vi legger til grunn en lavere CASK, f.eks. 0,53 NOK, blir resultatet i mai ikke bedre enn ca. 7 miller og nettomarginen bare på litt over 2 %. Det er ikke mye å skryte av. Naturligvis er dette bedre enn veldig mange andre LCC, men det bör ikke imponere finansmarkedet.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 13:26   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Norwegians tall for mai

Quote:
Originally posted by CK

TOS har rett - revenue management jobber for å finne perfekt prisdiskriminering. Det er jo det som er hele poenget, finne den pris som folk er villige til å betale, og ikke selge til lavere pris enn det kunden er villig til å betale (ikke det man VIL betale)
Ok, da er vi enige, jeg misforstod hva TOS la i ordet diskriminering.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians Januar tall 2018 BraathensSafe1985 Flyforum 4 08-02-2018 11:17
Norwegians mars-tall inkl. tap på rundt 350 mill på streiken Discus Flyforum 5 10-04-2015 15:44
TRD Primera Air B738, 7. mai, 8.mai og 22.mai Trdfly Spotteralerts 0 04-05-2013 16:39
Mai tall fra Ryanair imm Flyforum 3 05-06-2010 22:11
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall LN-KGL Flyforum 8 09-11-2005 18:46


All times are GMT +2. The time now is 09:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.