Quote:
MD80 har svært høy driftssikkerhet og lave kapitalkostnader, men også noe sva-
kere miljømessig ytelse enn nye fl y. Hvis vi bytter ut MD80-ene allerede nå, vil vi kunne redusere drivstofforbruket på kort sikt. Ser vi perioden fram til 2020 under ett, vil det imidlertid være både økonomisk og miljø-
messig lønnsomt å vente til tidligst 2012 før vi oppgraderer fl åten, opplyser Sture Stølen, IR-ansvarlig i SAS-konsernet. Årsaken til dette er at fl yfabrikantene har signalisert at de vil lansere mer miljøvenn-
lige generasjoner fl y i løpet av seks til sju år. Disse fl yene vil bli utstyrt med motorer med 15-20 prosent lavere drivstofforbruk. I tillegg vil fl yene få økt innslag av moderne komposittmaterialer som reduserer vekten og derved også drivstofforbruket.
|
Vil det si at
SAS sikter seg inn mot neste generasjons 737/32x som har blitt spådd å komme 2012-2015?
----Ellers var det dog litt lek med og kreativ bruk av statistikk i rapporten