Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2007, 20:30   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Her er en ny en... Sitter ombord i en 75 på ORD med teknisk. Kapteinen var på hornet og sa at de hadde et teknisk problem med trykkabinen, de kunne fortsatt fly, men på en lavere høyde. Vi måtte derfor etterfylle mer drivstoff.

Er dette normalt?

Thanks
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 20:46   #2
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 20:48   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Quote:
Originally posted by atck

Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K
Par fjell i Rockies som er mye høyere enn det..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 21:05   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Dersom det er en av aircondition-pakkene så flyr det antakeligvis under FL250, i tilfelle den andre også ryker. Er det trykkabinen i det hele blir turen lav, 10 000 fot eller lavere.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 21:09   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Hvis begge ryker, ror jeg ikke de har lov til aa fly med pax heller ..




__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:07   #6
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Hvis du også lurer på det med etterfylling av fuel, så skyldes det at flyet bruker mer fuel i lavere høyde så derfor må det etterfylles
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:12   #7
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

hm - hm - hm - mye synsing - eksperter på plass, eller blir dette en utgave av Donald Duck. hehehe
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:13   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

hm - hm - hm - mye synsing

Hvor da?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:14   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

? , dette er jo facts fra 2 piloter , en atc og en med "laaang erfaring" , synsing ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:16   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Jeg har selv vært med på en tur på 10000 fot fra MUC til FBU og om det var feil med trykk kabinen husker jeg ikke.. Fin tur ble det i hvertfall!
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2007, 22:21   #11
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Sorry, ville bare få opp flere meninger - tuller

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2007, 01:38   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Vel, vi cruiset på FL340 istedetfor FL390, de etterfyllte bare 3000 pounds.. Flighten var helt normal.

jeg er ikke pilot men jeg må ærlig talt si at jeg ikke har hørt noe slikt før
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2007, 11:31   #13
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,596
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2007, 00:12   #14
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.
SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2007, 10:14   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,596
Default Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Quote:
Originally posted by Kua

Quote:
Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.
SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.
Styremennene opplyste ved begge anledinger til oss kunder at det var problem med trykk kabin systemet derav lav flyhøyde. Om det var en unnskylding for å nyte utsikten vites ikke av meg , men i utgangspunktet tror jeg på hva folk sier.
Jeg har slides fra turen over og skal forsøke å scanne noen bilder og legge dem ut her til beskuelse.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen sail4fun Småprat 123 24-06-2015 18:09
Kapteinen amok på amerikansk fly TrondD Småprat 1 28-03-2012 12:19
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. TigerBlack Flyforum 1 17-11-2010 11:19
Sendte bagasje med feil fly sirpjalle Flyforum 2 15-07-2010 15:31
DY fly med feil i transponderen Lennart Flyteknisk forum 11 13-10-2008 02:56


All times are GMT +2. The time now is 03:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.