![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Jeg har vært borti det en gang, men husker ikke hvorfor, og ikke vet jeg om det er tatt opp her tidligere, men:
Når det gjelder flyene Messerschmitt laget på 40-tallet, hvorfor bruker man Bf (og noen ganger Me) når det gjelder Bf 109? Hvorfor heter det ikke Bf 262, men alltid Me 262...? Har det noe med Messerschmitt selv å gjøre og evt. fly produsert ved Bayerische Flügzeugwerke..? Er litt småflau over å måtte spørre, men sånn er det bare; vet man det ikke, så vet man det ikke... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Jeg fant litt som skulle gi svar på ditt spørsmål på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt http://en.wikipedia.org/wiki/RLM_aircraft_designation_system
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]() Takker, 'MEH'!!
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Ja, det kan du tro...
Hadde jeg hatt $2.500.000,- til rådighet, skulle jeg jaggu funnet andre ting å bruke dem på enn en Me 262 ja.... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 119
|
![]()
også er det slik at det er bare messerschmitt bf 109 og bf 110 som hadde fortegnelsen bf, andre typer som 262, 163, 210,410,264 osv hadde me som fortavelse etter willy messerschmitt som var sjefs inginiøren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Det er også slik at det er noe som heter stor bokstav og punktum.
P.S Det heter ingeniør..
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]() Og for å illustrere denne bokstavbruken, her er en Arado 79 B (bygget 1941). Bildet ble tatt på Deutsches Technikmuseum Berlin sist fredag.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Du glemmer også at Willy Messerschmitt sto bak Bf 108 Taifun som kom i 1934, sju år etter at han kom til BFW. Bf-serien gikk til og med Bf 163 som ikke er det samme flyet som Me 163. Utrolig hva man lærer seg ved å gå på museum ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Under krigen gjorde de tyske luftfartsmyndigheter det mulig for konstruktører av vellykkede fly å bruke sitt nav i flybetegnelsene. Derfor ble det ME i stedenfor BF og TA i stedet for FW på videreutviklingen av FW190,nemlig TA152. Etter Kurt Tank.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 119
|
![]()
jepp akkurat glemte BF 108. Men dette var ikke noe krigsfly da så utelukket den mer eller mindre med vilje. jeg trodde virkelig Willy Messerschmitt var ingeniør, og jeg vet at han var sjefen der. men ME var til ære for sjefen og hadde ikke noe med fabrikkens navnebytte å gjøre og det samme gjelder for Foke Wulf som gikk fra FW til TA, (uten at flyene ble noe bedre av den grunn).
beklager mine grove feil i forrige tekst med store bokstaver ol. men jeg var ikke klar over at det hadde så stor betydning på et fly forum, skal forsøke å bedre dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
He-he. Det skal av og til mindre til før haukene slår ned på glipp i grammatikken eller annen "slendrian" i dette forumet!
![]() Men om det er en røff, så er det også vanligvis en hyggelig tone her. Forøvrig interessant å lese om Messerchmitt. Jeg så forøvrig Me/Bf 109 for første gang i lufta sist søndag (flystevnet på Jarlsberg). Tøft fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 119
|
![]()
ja det var storbritanias skrekk det i første halvdel av krigen jeg har bare sett dem på bakken men det var et pent fly mye finere enn FW 190 men ikke like rått som ME 262 da
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Messerschmitt Bf 109 opp av havet ved Rørvik | GF1 | Flyforum | 10 | 13-08-2019 01:49 |
Messerschmitt 110 flykompass på Finn.no | Halvorsn | Samlerhjørnet | 0 | 23-12-2011 19:49 |
Fant Messerschmitt i sjøen | Fly high | Flyhistorisk forum | 1 | 23-05-2010 00:22 |
Would you like to ride in a Messerschmitt Me 262? | LN-MOW | Flyforum | 2 | 30-03-2008 03:51 |