![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Hva er normalt ??
Når man lander fra 19L (Gardermoen) og går opp på 19 R, hvordan er vindforholdnene ?? Når man lander 01R og går opp på 19R hvordan er vindforholdene ?? Landing på 01L er vel bare for småfly ?? Regner med at Metrologen på forumet kan lage litt info for oss andre ?? Hva betyr 01 (L-R skjønner jeg venstre/høyre) er det snakk om grader - 1 grad og 19 grader i dette tilelle på osl ??? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,541
|
![]()
01 og 19 betyr 10 og 190 grader
Og det er definitivt ikke bare småfly som lander på 01L, med mindre du anser alt av fly som en mindre enn A 380 som småfly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Landing på 01 L er vel syd fra på gml banen ved GA ?? - Jeg mener det sjelden det er å se at de store lander der eller er det bare jeg som ikke følger godt nok med ![]() Nå på vinteren så får man ikke spotte på (se spotterguide plane-spotter.com) på pos H-G (01R-19L) langs gjerde på motsatt side enn flyplassen eller nede ved sentralvarmeanlegget eller på Volden ved museumet. Jeg liker å stå på vollen, men har bare opplevd at de tar av mot 19R eller lander fra 19R - aldri sett at de lander eller atr av 01L -mulig at jeg ikke er på osl nok. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
Hvis 19 betyr 190 grader, hvorfor er den 196 på OSL? ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,541
|
![]() Quote:
![]() Men hvorfor ikke de kalles 02 og 20 som faktisk er de nærmeste hele tier må du spørre noen andre om |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]() Quote:
__________________
upcoming flights.. mange |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,285
|
![]()
De fleste fly har en maksgrense for halevind, som regel 10 eller 15 knop såvidt jeg vet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Som regel ønsker man motvind både på avgang og landing, men utfra vær eller trafikale hensyn kan også tailwind opptil en viss grense tillates (flytypeavhengig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Og apropos fly og vind, her blåser det rimelig friskt nå og etter: "radar contact passing 2300 ft " fra tårnet hadde F-50 piloten følgende kommentar : "Ja og akkurat der passerte vi terskelen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 17
|
![]()
Mange flyplasser som har Rwy 02/20. Bare på bokstaven A har vi f.eks Ajaccio på Korsika og Alghero på Sardinia. Men det er som du sier F35Landing lettere å forveksle...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
www.forum.flyprat.no/..............
Er mye bedre enn google, kvasir osv - takk til alle bidragsytere her på forumet - her spør vi og vi får svar(flere svar) og takk for det. CK - ditt forum anbefalles på det sterkeste :clap :clap Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Så har vi 13/31
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Noen som vet reglene for RWY designators her til lands? Er jo ikke tilferdig at vi ikke har feks. 02 og 20 her til lands. Mener å husker at Framnes også skulle vært 02 og 20 men at dette ikke ble tillatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
![]() Ved sydlig vind er normal rulebane for landing 19R og for avgang 19L. Ved nordlig vind er normal rullebane for landing 01R og for avgang 01L. Men 01R er laaaaangt unna GA-terminalen, og derfor pleier ATC ofte å tillate de flyene som skal til GA-terminalen å lande på 01L om man klare å flette dem inn mellom avgangene. Det samme gjelder de flyene som parkerer helt ytterst på inenriksterminalen. Derfor vil man nok som oftest se at det er "små" fly som får lov til å lande på 01L ved nordlig vindretning. Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... ![]() En av årsakene til dette er NEW PANS OPS design criteria (de kriteriene som er definert når man designer innflygningsprosedyrer). Missed Approach-prosedyrene er designet med en 10 knop maksimum halevindskomponent, som gir en sikker terrengklarering ved avbrutt innflygning.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Liten digresjon: FAA bryr seg (selvsagt?) heller ikke om noen av delene LN-ATC siterer.
Fortsatt uvant å lese tilbake "cleared to land one left". Det man lærer først sitter dypt i ryggmargen.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,646
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
WF-Dæsjen kan også brukes med mer enn 10 kts medvind
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
I stand corrected.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Det er jo ikke vanskelig å gjette seg til hvor ofte det kunne blitt problemer om man hadde fastholdt retningen på OSL, og hatt de 2 parallelle rullebanene 02L/20R og 02R/20L......
btw: så lenge det var én lang rullebane på GEN, var det bane 01/19 .
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Herfra skal de fjernstyre flyene som lander 100 kilometer unna | BraathensSafe1985 | Flyforum | 3 | 12-10-2013 22:05 |
BT i kraftig motvind | Edricson | Flyforum | 94 | 18-12-2011 18:23 |
Kjos i medvind | Fly high | Flyforum | 1 | 15-07-2009 09:43 |
OT? Hyttehelikoptre kan møte motvind. | SudCaravelle | Flyforum | 6 | 18-02-2008 14:28 |
Medvind for flytrafikken | sirpjalle | Flyforum | 6 | 03-07-2007 21:29 |