Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2007, 21:07   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Lander flyene i medvind eller motvind ??

Hva er normalt ??

Når man lander fra 19L (Gardermoen) og går opp på 19 R, hvordan er vindforholdnene ?? Når man lander 01R og går opp på 19R hvordan er vindforholdene ??

Landing på 01L er vel bare for småfly ??

Regner med at Metrologen på forumet kan lage litt info for oss andre ??

Hva betyr 01 (L-R skjønner jeg venstre/høyre) er det snakk om grader - 1 grad og 19 grader i dette tilelle på osl ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:10   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,541
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

01 og 19 betyr 10 og 190 grader

Og det er definitivt ikke bare småfly som lander på 01L, med mindre du anser alt av fly som en mindre enn A 380 som småfly
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:19   #3
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by Someone

01 og 19 betyr 10 og 190 grader

Og det er definitivt ikke bare småfly som lander på 01L, med mindre du anser alt av fly som en mindre enn A 380 som småfly
hehe, ok 10 og 190 grader -

Landing på 01 L er vel syd fra på gml banen ved GA ?? - Jeg mener det sjelden det er å se at de store lander der eller er det bare jeg som ikke følger godt nok med

Nå på vinteren så får man ikke spotte på (se spotterguide plane-spotter.com) på pos H-G (01R-19L) langs gjerde på motsatt side enn flyplassen eller nede ved sentralvarmeanlegget eller på Volden ved museumet. Jeg liker å stå på vollen, men har bare opplevd at de tar av mot 19R eller lander fra 19R - aldri sett at de lander eller atr av 01L -mulig at jeg ikke er på osl nok.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:23   #4
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
01 og 19 betyr 10 og 190 grader
Hvis 01 betyr 10 grader, hvorfor er den 016 på OSL?
Hvis 19 betyr 190 grader, hvorfor er den 196 på OSL?

__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:31   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,541
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by Thomas

Quote:
01 og 19 betyr 10 og 190 grader
Hvis 01 betyr 10 grader, hvorfor er den 016 på OSL?
Hvis 19 betyr 190 grader, hvorfor er den 196 på OSL?

Fordi de rundes av til ett tall fra 01 til 36 og viser aldri nøyaktig

Men hvorfor ikke de kalles 02 og 20 som faktisk er de nærmeste hele tier må du spørre noen andre om
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:41   #6
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Hva er normalt ??

Når man lander fra 19L (Gardermoen) og går opp på 19 R, hvordan er vindforholdnene ?? Når man lander 01R og går opp på 19R hvordan er vindforholdene ??

Landing på 01L er vel bare for småfly ??

Regner med at Metrologen på forumet kan lage litt info for oss andre ??

Hva betyr 01 (L-R skjønner jeg venstre/høyre) er det snakk om grader - 1 grad og 19 grader i dette tilelle på osl ???

Jan
De lander og tar av mot vinden. Det er iallefall regelen. Men klart..litt halevind ved landing gjør vel ikke så mye på en lang bane.
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:44   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,285
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

De fleste fly har en maksgrense for halevind, som regel 10 eller 15 knop såvidt jeg vet.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 21:59   #8
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Men hvorfor ikke de kalles 02 og 20 som faktisk er de nærmeste hele tier må du spørre noen andre om
Ingen baner som heter 02 og 20 fordi det er de eneste to retningene som lett kan forveksles ved avgangs- landingsklarering.

Som regel ønsker man motvind både på avgang og landing, men utfra vær eller trafikale hensyn kan også tailwind opptil en viss grense tillates (flytypeavhengig).
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 22:08   #9
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Og apropos fly og vind, her blåser det rimelig friskt nå og etter: "radar contact passing 2300 ft " fra tårnet hadde F-50 piloten følgende kommentar : "Ja og akkurat der passerte vi terskelen".
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 22:11   #10
FL410
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 17
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Mange flyplasser som har Rwy 02/20. Bare på bokstaven A har vi f.eks Ajaccio på Korsika og Alghero på Sardinia. Men det er som du sier F35Landing lettere å forveksle...
FL410 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 22:15   #11
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

www.forum.flyprat.no/..............

Er mye bedre enn google, kvasir osv - takk til alle bidragsytere her på forumet - her spør vi og vi får svar(flere svar) og takk for det.

CK - ditt forum anbefalles på det sterkeste :clap :clap

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 23:28   #12
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Så har vi 13/31 Den finner du heller ikke så mange steder
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 23:50   #13
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Noen som vet reglene for RWY designators her til lands? Er jo ikke tilferdig at vi ikke har feks. 02 og 20 her til lands. Mener å husker at Framnes også skulle vært 02 og 20 men at dette ikke ble tillatt.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 00:41   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
(...)
Landing på 01L er vel bare for småfly ??
(...)

Jan
Du er ikke helt på jordet her heller, skjønner du (selv om Someone prøver å si noe annet... )

Ved sydlig vind er normal rulebane for landing 19R og for avgang 19L.

Ved nordlig vind er normal rullebane for landing 01R og for avgang 01L. Men 01R er laaaaangt unna GA-terminalen, og derfor pleier ATC ofte å tillate de flyene som skal til GA-terminalen å lande på 01L om man klare å flette dem inn mellom avgangene. Det samme gjelder de flyene som parkerer helt ytterst på inenriksterminalen. Derfor vil man nok som oftest se at det er "små" fly som får lov til å lande på 01L ved nordlig vindretning.

Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... )

En av årsakene til dette er NEW PANS OPS design criteria (de kriteriene som er definert når man designer innflygningsprosedyrer). Missed Approach-prosedyrene er designet med en 10 knop maksimum halevindskomponent, som gir en sikker terrengklarering ved avbrutt innflygning.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 01:42   #15
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by F35Landing
Noen som vet reglene for RWY designators her til lands? Er jo ikke tilferdig at vi ikke har feks. 02 og 20 her til lands. Mener å husker at Framnes også skulle vært 02 og 20 men at dette ikke ble tillatt.
BSL E 3-2 § 12-2 sier følgende:
Quote:
(2) Banenummer skal bestå av to tall, som skal angi nærmeste hele 10 ° for senterlinjens magnetiske kompassretning i innflygingsretningen. For kompassretninger mindre enn 95 ° skal første tall være 0. Dersom rullebanens nummer i følge ovenstående blir 02/20 eller 13/31, skal de erstattes av den nærmeste kombinasjonen; 01/19 eller 03/21, respektive 12/30 eller 14/32.
Man finner flere land som ikke bryr seg om dette. Jeg klarer ikke å finne noe om dette i ICAO Annex 14 for eksempel.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 02:57   #16
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Liten digresjon: FAA bryr seg (selvsagt?) heller ikke om noen av delene LN-ATC siterer.

Fortsatt uvant å lese tilbake "cleared to land one left". Det man lærer først sitter dypt i ryggmargen..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 15:38   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,646
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... )
Vi har fortsatt 20 knop maks halevind for både avgang og landing på Dashen. Det gjelder både 300 og Q400. Er ihvertfall det den er sertifisert for, så da bruker vi det også
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 18:49   #18
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

WF-Dæsjen kan også brukes med mer enn 10 kts medvind
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 20:40   #19
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Quote:
Originally posted by CFM

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Maksimal halevindskomponent er 10 KT for alle fly. Så vidt jeg vet er dette uten unntak. (Men jeg kan jo alltids ta feil, og dette er vel det rette forumet for å få korrigert dette... )
Vi har fortsatt 20 knop maks halevind for både avgang og landing på Dashen. Det gjelder både 300 og Q400. Er ihvertfall det den er sertifisert for, så da bruker vi det også
Da er det bare én ting å si: Jøss...

I stand corrected.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2007, 21:03   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Lander flyene i medvind eller motvind ??

Det er jo ikke vanskelig å gjette seg til hvor ofte det kunne blitt problemer om man hadde fastholdt retningen på OSL, og hatt de 2 parallelle rullebanene 02L/20R og 02R/20L......

btw: så lenge det var én lang rullebane på GEN, var det bane 01/19 .
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Herfra skal de fjernstyre flyene som lander 100 kilometer unna BraathensSafe1985 Flyforum 3 12-10-2013 22:05
BT i kraftig motvind Edricson Flyforum 94 18-12-2011 18:23
Kjos i medvind Fly high Flyforum 1 15-07-2009 09:43
OT? Hyttehelikoptre kan møte motvind. SudCaravelle Flyforum 6 18-02-2008 14:28
Medvind for flytrafikken sirpjalle Flyforum 6 03-07-2007 21:29


All times are GMT +2. The time now is 07:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.