Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2006, 13:10   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Boeing 747LCF logrer for første gang

Boeing åpnet og lukket nylig halen på 747LCF for første gang. Trodde strengt tatt de gjorde dette samtidig med konverteringen, men tydeligvis ikke...

Liten artikkel og bilde:

Boeing 747 Large Cargo Freighter Successfully Tests Swing Tail
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2006, 13:23   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Den døra bør ha noen sinnsykt gode hengsler!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2006, 21:53   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

En skulle tro det var mye tryggere aa ha stor aapning foran.... Det maa jo bli et meget saarbart punkt det der ? Eller ? Hvorfor ikke aapning foran som paa fraktversjonen? Blir doera for liten for de elementer som skal inn ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2006, 22:33   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Enig i at det må være sårbart å miste både horisontale og verticale stabilisatorer pluss ror ja! Men det spørs om det er så mye bedre at cockpit faller av! Men for å være litt seriøs, det vile kanskje være vanskelig å hengsle fronten så lenge 747 ikke er FBW, og selv da ville det vel vært vel mye kabler som skulle frem dit.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2006, 22:56   #5
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Noen som vet om LCFs lasterom har trykkkabin ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2006, 23:54   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by Farmer
En skulle tro det var mye tryggere aa ha stor aapning foran.... Det maa jo bli et meget saarbart punkt det der ? Eller ? Hvorfor ikke aapning foran som paa fraktversjonen? Blir doera for liten for de elementer som skal inn ?
747F har en klarning på 2,49m i høyden og 3,56m i bredden, det blir en smule smått når en flykropp på 5,92m i høyden X 5,77m i bredden skal inn Hvorfor er åpningen av halen mer sårbart? En kunne gått for samme løsning som på (Super) Guppy, men det er mer krevende å dreie nesa på nesehjulet enn det er å designe flyet slik de har gjort her.

Quote:
Originally posted by LCH
Enig i at det må være sårbart å miste både horisontale og verticale stabilisatorer pluss ror ja!
Hvorfor skulle disse falle av? Du skulle bare sett på hengselene og låsene, det er ikke vanlig dørhengseler for å si det sånn

Quote:
Originally posted by LCHMen for å være litt seriøs, det vile kanskje være vanskelig å hengsle fronten så lenge 747 ikke er FBW, og selv da ville det vel vært vel mye kabler som skulle frem dit.
Waierene må fremdeles gjennom hengslene, uansett om døra er foran eller bak. Nå går waierene gjennom hengslene etter det jeg vet. Å ha døra bak er nok den beste og raskeste løsningen, de plasserte den ikke der for moro skyld

Quote:
Originally posted by LN-SEK
Noen som vet om LCFs lasterom har trykkkabin ?
Nei. Deler til et flyskrog klager ikke på kald og dårlig luft, og er heller ikke avhengig av kabintrykk. De måtte ha forsterket skroget MYE, og dermed gjort flyet så tungt at de knapt kunne ha fraktet en brukbar payload over distanse, at det ikke ville ha lønnt seg.

Kabinen er trykksatt fra rett bak dør 1L og framover.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2006, 03:04   #7
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Nå mente jeg vel ikke akkurat at halen ville "falle av", tviler heller ikke på at hengslene er solide, men et svakt punkt er det vel uansett? (Svakt = svakere enn andre steder på kroppen)

Må innrømme at jeg ikke tenkte på at vaierene måtte gjennom "bakdøra" også...
Men det blir vel ihvertfall færre vaiere som må føres gjennom hengslene.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 14:56   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Og nr.4 er på vei:

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3320577/
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:11   #9
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by Someone
Og nr.4 er på vei:
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3320577/
Og samtidig står LCF #2 i Shannon i Irland for å tanke litt ekstra suppe, som en del av flighten mellom Grottaglieo Italia og Charleston AFB.
Med seg på turen er første sett med section 44 og 46 fra Alenia, som til sammen utgjør ca 1/3 av lengden av flykroppen.
Disse skal så joines med section 43 (fra Kawasaki Heavy Industries) og section 11 (også KHI) + section 45 (Fuji Heavy Industries) (som er henholdsvis center wing box og wheel well) hos Global Aeronautica i Charleston, før de shippes til Everett en gang i midten av April.

De eneste delene som ikke er shippet da er vingene, som etter det jeg skjønner skal fraktes fra Nagoya i løpet av neste uke.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:17   #10
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Må jo få en vridning på kroppen når halen er svingt ut, håper flyskroget er litt bedre enn 737 som er altfor dårlig.
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:19   #11
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,000
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Den døra bør ha noen sinnsykt gode hengsler!!

BF
Ja, de er neppe kjøpt på Europris eller lignende butikker.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:33   #12
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by Canopy

Må jo få en vridning på kroppen når halen er svingt ut, håper flyskroget er litt bedre enn 737 som er altfor dårlig.
Hallen støttes hele tiden av en traktor, som også står stor for dreiningen av halen. Mao, vridningen skal være minimal.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:45   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by brendas

Quote:
Originally posted by Canopy

Må jo få en vridning på kroppen når halen er svingt ut, håper flyskroget er litt bedre enn 737 som er altfor dårlig.
Hallen støttes hele tiden av en traktor, som også står stor for dreiningen av halen. Mao, vridningen skal være minimal.
Ser det på bildet nå.

Men hva i alle dager skal LCF med lower-cargo hold som man ser på bildet? Små deler er vel enklere å sende med andre fly?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 15:50   #14
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by Someone
Men hva i alle dager skal LCF med lower-cargo hold som man ser på bildet? Små deler er vel enklere å sende med andre fly?
Et eksempel: sett at Spirit skal sende avgårde to stykk section 41 (neseseksjonen) (som fyller opp main deck,) så kan de samtidig fylle opp lower cargo hold med en hel del engine pylons (også produsert av Spirit)

Akkurat hva de bruker lower cargo hold til på LCFen vet jeg ikke, eller om de gjør det i det hele tatt, men det er der nå fra før av, så hvorfor blokkere det?
brendas is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 21:06   #15
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Boeing 747LCF logrer for første gang

Quote:
Originally posted by brendas

Quote:
Originally posted by Canopy

Må jo få en vridning på kroppen når halen er svingt ut, håper flyskroget er litt bedre enn 737 som er altfor dårlig.
Hallen støttes hele tiden av en traktor, som også står stor for dreiningen av halen. Mao, vridningen skal være minimal.

Ja ser traktorn nå..ser litt tungvint ut da..
Canopy is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL spotting - første gang Jerry Bilder & foto 8 06-06-2016 10:51
Første gang på monsteret A380 mrrockbell Bilder & foto 6 10-09-2013 02:37
SVG - Første gang på en Lørdag andreas97sas Bilder & foto 2 25-09-2011 14:20
Første gang på Gardermoen Jerry Flyforum 10 24-04-2011 22:31
Idunn lettet for første gang Speedbird Flyforum 10 01-07-2009 02:01


All times are GMT +2. The time now is 01:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.