Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2007, 20:15   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

FBU4EVER... eller andre,

har noen i SAS ymtet om hva som foretrekkes av B787 og A350? Det bør jo kanskje komme en ordre snart, for levering blir bare pushet lengre og lengre ut i fremtida etter som ordrebøkene hoper seg opp.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 21:00   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

787 sier vel ryktene blant annet i flere poster her på forumet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 22:41   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Someone

787 sier vel ryktene blant annet i flere poster her på forumet
Måske men mit bud er A350....

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 22:53   #4
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst...
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 23:05   #5
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst...
Hvis som FBU4Ever siger om SAS intercont er rigtigt, altså udvidelse, ville det vel
være naturligt at forsætte med Airbus, når man nu engang har bestemt sig for denne.
Og her så jeg gerne at man valgte A340-600, men det er min personlige mening...
Hvis man skulle vælge Boeing, kunne det være B777-200 istedet for B787..

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 23:05   #6
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst...
Amen for det...
Men om SAS ikke skal drite seg ut IGJEN, så må de da for all del ikke velge noe som er for stort. Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?

Og amen for skriveleif...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 09:28   #7
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by ThomAAs
Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?
Njai, A333 og A343 er vel like store i den sammenhengen, og problemet på enkelte ruter (les: NRT) er det stikk motsatte - de er for små.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 09:35   #8
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by ThomAAs

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Jeg er fornøyd om de bare foretrekker et eller annet. Hva som helst...
Amen for det...
Men om SAS ikke skal drite seg ut IGJEN, så må de da for all del ikke velge noe som er for stort. Og A359 er det vel 343 størelse på. Og den har de sagt at er "litt" stor for Scandinavia, eller?

Og amen for skriveleif...
For stor for Norge ihvertfall. Skal vi ha noe håp om intercont med SASOSL, så bør de gå for 787!!!!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 09:42   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,383
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

DC10`erne var vel mye eldre enn dagens A340/A330 når B767 ble bestilt... B767 igjen var vel også mye eldre enn dagens A340/300 flåten når bestillingen kom på A340/330 - så jeg skjønner ikke helt hva er det som haster...
EB is online now   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 10:00   #10
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by amatør
For stor for Norge ihvertfall. Skal vi ha noe håp om intercont med SASOSL, så bør de gå for 787!!!!
Kommer jo i så fall an på hvilken 787 de går for, begge modeller vil jo kunne leveres både oppover og nedover i størrelse. Jeg tror du like greit først som sist bør innse at SK kommer til å kjøpe inn longhaulmaskiner på bakgrunn av hva som er best for SK og ikke hva som er hyggeligst å se på OSL - og SK trenger maskiner av en viss størrelse ut ifra CPH og ARN.
Det er selvsagt godt mulig at SK kommer til at 787 egner seg best, men det er i så fall neppe med tanke på hva som eventuelt måtte egne seg på OSL!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 10:16   #11
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 10:33   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by ThomAAs
SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert
DY tror jeg neppe vi ser på IC i det hele tatt. :-p

Men SK har funnet ut at det ikke er lønnsomt med IC-ruter fra Norge, og det må vi jo bare akseptere. Synd at det er sånn, men that's life. Som det blir nevnt i andre tråder, for utenlandske aktører (hørte jeg Bangkok Airways A350? ) så vil OSL bli sekundærmarked og da kan vi jo selvsagt krysse fingrene. Men per i dag må vi sørge for at vi som pax tar vare på de som er her og sørge for at de i det minste fortsetter!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 11:06   #13
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Det eneste konkrete fra SAS Intercont. er en presseuttalelse fra i fjor høst.Der nevnte de muligheten for bestilling av inntil 16 787 med leveranser fra ca. 2014.
Etter det,har Airbus lansert en forbedret utgave av A350.
Frem til en eventuell bestilling av nytt materiell vil man nøye seg med å lease inn kapasitet i form av brukte A330-300,-200 og A340.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 12:28   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Trety

Quote:
Originally posted by ThomAAs
SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre

Så får vi bare håpe at DY feks begynner med noe etterhvert
DY tror jeg neppe vi ser på IC i det hele tatt. :-p

Men SK har funnet ut at det ikke er lønnsomt med IC-ruter fra Norge, og det må vi jo bare akseptere. Synd at det er sånn, men that's life. Som det blir nevnt i andre tråder, for utenlandske aktører (hørte jeg Bangkok Airways A350? ) så vil OSL bli sekundærmarked og da kan vi jo selvsagt krysse fingrene. Men per i dag må vi sørge for at vi som pax tar vare på de som er her og sørge for at de i det minste fortsetter!
Vel, det du skriver, Trety, er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Man må huske på at det har skjedd ekstremt mye både med drift, administrasjon, kollektivavtaler, avtaler med underleverandører, smidighet i organisasjonen, satsningsområder, reisemønstre, samfunskonjunkturer og litt av hvert siden SAS la ned OSL-NYC sist. Om man i tillegg skaffer seg matriell som egner seg bedre enn det man hadde på den tiden, er det abolutt ingen ting i veien for at det skal være mulig for SAS å starte langruteflygninger vestover fra OSL. Faktisk peker stort sett alle disse parameterne i mot bedre lønsomhet på OSL-USA enn det som var tilfelle forrige gang.

Det eneste (men dog ikke så rent lite...) minuset siden sist, er Continentals inntreden på markedet.

__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 12:32   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,515
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto

Det eneste (men dog ikke så rent lite...) minuset siden sist, er Continentals inntreden på markedet.
.. og neste sommer har DL en flaate BizElite 757W'er paa JFK. Noen som toer aa tippe at vi faar se et par av dem i Skandinavia...???

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 12:48   #16
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
SK på OSL kan vi vel like gjerne gi opp når det gjelder intercont. Desverre
Altfor mange her som er negative til IC fra OSL, men det tror jeg er uten grunn. SAS la ned ruten til NYC, ikke dermed sagt at de aldri kommer tilbake. Men, ikke nødvendigvis til NYC.

Forøvrig er min hellige overbevisning, at vi ser mer IC på OSL i årene fremover, både øst- og vestover.

Det lekker så mye IC-trafikk til både CPH, ARN og HEL at det er et tidsspørsmål før flere selskaper vil ha en større del av den kaka.

Eksempelvis har sektoren OSL-BKK har nok årlige pax til å forsvare 3 ukentlige avganger med widebodies.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 14:44   #17
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by Nick Figaretto
Vel, det du skriver, Trety, er vel en sannhet med visse modifikasjoner.
Nja, er det nå engang det? Dersom SK hadde funnet det lønnsomt hadde de vel operert IC-ruter fra OSL skulle man tro.
Jeg har ikke tatt stilling i postingen min til hva som har blitt bedre rent administrasjonsmessig og med kollektivavtaler, men jeg tar utgangspunkt i hva SK selv har konkludert med offentlig. Og da har vi intet valg annet enn å sette lit til utenlandske aktører som f.eks. Continental.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 20:15   #18
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
DC10`erne var vel mye eldre enn dagens A340/A330 når B767 ble bestilt... B767 igjen var vel også mye eldre enn dagens A340/300 flåten når bestillingen kom på A340/330 - så jeg skjønner ikke helt hva er det som haster...
EB, haster gjør det ikke akkurat enda, men med ett ønske om å øke på IC, samtidig som nye fly enten A330/A340 eller B787/A350 først vil være leveringsklare om 3-4år for A330/340 og enda lenger for A350/B787, og ett veldig hett bruktmarked for alt av longhaul fly, bortsett fra fly eldre enn 767-300ER, så vil SAS slite med å finne brukbare fly.

Som FBU4EVER skriver, at SAS vil basere seg på å wetlease fly av typen A330-200/300, før en ordre, kan bli vanskelig å få til kjapt, markedet er ganske så tørket for de flyene SAS vil ha.

A330 med Rolls Royce motorer er noe av det mest populære en finne på bruktmarkedet.

A340-300X blir raskt snappet opp når de kommer på markedet.

Eldre modeller av A340-200 og 300 er lettere å oppdrive, men det er ikke mange å få tak i for tiden.

Håper SAS får tak i de to A340'ene Air Canada har tilbydt, for det kan ta litt tid før nye fly er å oppdrive.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:36   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

Quote:
Originally posted by LN-AFG

Som FBU4EVER skriver, at SAS vil basere seg på å wetlease fly av typen A330-200/300, før en ordre, kan bli vanskelig å få til kjapt, markedet er ganske så tørket for de flyene SAS vil ha.
Wet? Tror jeg ikke før jeg ser det.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:48   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Noen på innsiden som vet om B787 eller A350 foretrekkes?

WET..., det er vel ikke i hht avtalene....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
noen som vet hvilket fly som tar disse turene? Norwegian737 Register- og ATC-Forum 2 30-06-2017 20:51
Noen som vet hva som skjedde med Lufthansa DLH432 ? -Daniel92 Småprat 14 16-05-2011 23:46
Noen som vet hvem eller hva dette er? FBU 4EVER Flyforum 2 18-06-2008 14:28
B787 eller A350 med hyppige besøk på GM... Blubird Flyforum 0 01-07-2006 11:03
Noen som vet hvilken SAS maskin som er på TRF i dag ? sail4fun Flyforum 3 04-06-2005 17:40


All times are GMT +2. The time now is 20:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.