![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som lovet så kommer det noen bilder fra sommerens utskeielse over utskeielser i Lelystadt. Denne flyplassen som ikke ligger i Holland, men i ca 4 meter under havoverflaten Flevoland (begge i Nederland) huser Aviodrome. I seg selv er det et besøk verd - noe jeg prøver å få til minst én gang i året. Det er bare et par mil fra mine svigerforeldre og et sted som gamlekara liker å dra til.
Over til bildene: Nybygd, men en kopi av terminalen med tårn fra 1928 slik den sto på Schiphol. Interiøret holder samme stil. Dette bildet er fra et par år tilbake. Connien står nå inne med motortrøbbel. De holder på å skifte dem. ![]() Over til Catalinaen ![]() Litt flagg i vinden ![]() Så begynner turen med PH-PBY ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() To fornøyde fyrer. Han til høyre hadde fløyet Catalina på slutten av førtitallet som kommandosoldat på et raid. Piloten forklarte hvordan man da gjorde det - idlet i 3000 fot og stupte ned mot målområdet i glideflukt. Kommandosoldatene over i gummibåter og inn til land. Så ble de overlatt til seg selv mens flyet takset sakte ut til havs for å ta av. Den gamle soldat nikket... Dette hadde han vært med på. ![]() Sett utenfra ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette tror jeg lett kan havne blant neste års ferieplaner. Strøkne bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
En DC-3 i nøytralitetsfarger
![]() ![]() En NGAT C-54 ![]() ![]() Constellation i KLM-farger. Conniene var oppkalt etter byer og/eller provinser. Denne fløy aldri i KLM-farger og er oppkalt etter den eneste provinsen som oppsto - kom opp av vannet - etter at de ble tatt ut av tjeneste, og den provinsen der den nå holder hus, Flevoland. ![]() ![]() En liten Antonov AN-2 i øst-tyske farger som man også kan fly med ![]() Siste type for rundturer er denne Fokkeren ![]() Så avslutter vi med et god natt-bilde ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Artig, KOG !
Moro å se. Har de ikke en 747 der også ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
|
![]()
Jepp de har PH-BUK 747-206B SUD
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Virker kult som bare f... Og hvor mye køster herligheten å være med?
T J
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fete bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stusset litt over dette med flottørene. Tok de dem ned når dere fløy over vann eller tok de dem ned for å vise at det er en Catalina man flyr med?
Uansett så det ut som en kongetur. Særdeles misunnelig og museet er helt klart en stopp på vei ned i Europa neste år. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Sweet!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Husker du noe hva det kostet for disse rundturene a?
Jeg bare MÅ ned dit! ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Very cool! Ser ut som man har noe annet interessant å gjøre enn å gå på fylla neste gang man er i Amsterdam
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tøft! Visste faktisk ikke om dette stedet, utrolig bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
€189 per person for en halv time mener jeg det var. Mer detaljer her. Ellers så er planene at DC-2 og Connien skal tilbake i luften for rundturer.
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stilige bilder av flotte fly! Nederland har aldri fristet meg som feriemål før, men nå ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Herlige bilder, KOG!!!
Avgjordt et sted for en gamlekar. Og jammen så vi på bildet av den terminalen da vi satt og spiste så godt på takterrassen forrige onsdag ![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Yikes, visste dem hadde Catalina i Lelystad, men ikke at det var så mange andre snacksy fly der! Luftdyktige Connies er ikke noe man ser hvorsomhelst.
Noen der kjøpte en C-185 (LN-TSM) herfra og satte på amfib-flottører (PH-DUK). De har tatt dama på besøk til gamlelandet annethvert år - Husodden 2003 og Fyresvatn 2005. Da kanskje vi kan forvente dem hit til neste år... Lelystad står etter dette på min liste foran alt som foregår i England. I fjor hadde de legenden Chuck Ellsworth fra Canada over for å testfly Catalina'n og sjekke ut piloter. Tror neppe det er han i orange kjeledress. Og JA, flybåter MÅ ha vingeflottører for stabilisering når de er på vannet. SeaBee har faste, de fleste andre har nedfellbare. DC-2'eren er vel den eneste overlevende, såvidt jeg har hørt. Kjempegode bilder, KOG!!! :-p
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott perle du har funnet her. De gangene jeg har vært i Holland har det gått i Heineken og fabrikk besøk. De lager gode Formular trykk-maskiner i Eerbeek, Nederland. Har heldigvis fått et besøk i seilflyklubben like ved fabrikken. De gelderse zweefvliegclubs. Flotte annleg og vennlige og positive mennesker. Må være kjekt å bo et slikt sted. Alt er på stel og det er ikke mange problem tanker i hodet på folkene der. Har vært værfast på en øy i Nederlandkysten. Texel en gresstripe, det var bra for det blåste kraftig vind på stripen. Der var det også flotte maskiner private og forretningsfly og et luftsportsenter. Der finner du folk som driver luftsport fra hele verden. Traff en kar der som fløy ferry flyging fra USA til Europa. kjøpte senere 2 bærbare flyradioer av han fritt levert på Thisted. Det er mange flotte steder! jeg skal ned på den plassen neste sommer får spare opp noen peng og ta en tur med Catalina. Har lest mange ganger Harald Hartmann sin bok "Catalina mot ubåt" og Arnfinn Haga "Vi fløy catalina" Det flyet fasinerer meg voldsomt og den ærefulle historien bak. Vil ha meg en tur for å kjenne skikkelig flylukt og vibrasjon og kulde og varme fra flyet og tenke og drømme meg 60 år bak i tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
|
![]()
Wow
Gjett om jeg gleder meg til turen den 28 .5 07 ![]() Kjempefine bilder:-p
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt bilder fra Oslo | Dan K.R | Bilder & foto | 8 | 18-09-2012 18:29 |
Litt fler bilder fra MCT, ikke fra T/R tråden | krølle | Bilder & foto | 0 | 21-02-2011 17:45 |
Litt bilder fra OSL | ATC-flyradar | Bilder & foto | 10 | 07-08-2007 01:28 |
Litt bilder fra helgen | laffen | Bilder & foto | 6 | 12-06-2007 11:02 |
Litt bilder fra i dag | LCH78 | Flyforum | 6 | 09-10-2005 11:23 |