Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2007, 15:39   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Da vi satt i Bodø og ventet på osloflyet så kom kapteinen på Widerøe sin rute til Sandnessjøen, Brønnøysund og Trondheim opp i gate`n. Der fikk alle vite at de to første byene ikke ville bli aktuelle på grunn av vind - men at de skulle fly til Mosjøen og defra kunne det ordnes med bakketrasport. de som skulle være med til Trondheim ble advart om å bli med? Det vil ikke bli noen hyggelig opplevelse og det er heller ikke sikkert at de ville klare å lande der i dag...

Ingen ville bli med etter dette...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 15:46   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Det skjer fra tid til annen at det blir gitt slike beskjeder. Ser man på vinden på Værnes i dag så er den på grensen av maks sidevind for flymaskinen, og med vind fra sør/sørøstlig retning med den styrken som er i dag, så er Vænes et lite behagelig sted å være passasjer. Ser det er en god storm i kastene. Tipper charterpilotene fra sørlige breddegrader ikke er spesielt glade i Værnes i dag
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 15:50   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

SAS Braathens overfløy TRD fra Bodø til Bergen på morgenkvisten i dag...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 15:55   #4
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Quote:
Originally posted by EB

SAS Braathens overfløy TRD fra Bodø til Bergen på morgenkvisten i dag...
Jammen hva skal de i Trondheim etter da ?
Det holder vel når de flyr til Bergen... ! Ehm...
Har ikke sagt noe jeg...
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:00   #5
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Quote:
Originally posted by G-COLE

Jammen hva skal de i Trondheim etter da ?
Det holder vel når de flyr til Bergen... ! Ehm...
Har ikke sagt noe jeg...
De skal se ordentlig fotball !!!!!!!!! og et vinnerlag

__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:07   #6
iceman
ScanFlyer Blue
 
iceman's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: ENVA
Posts: 119
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Værnes i dag- opp til 55knts i 600 fot (gevingåsen) 20-40 knots 110 til 220 grader rapportert windshear på departure 09. Masse grønne pax
iceman is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:08   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Synes det er topp at flyveren advarer mot skikkelig ruskevær. Folk som er litt engstelige for å fly kan få traumer av en slik flytur, og får da sjansen til å la være.
For folk som ikke bryr seg, er det jo bare å spenne seg godt fast, og bli med.

Har blitt advart på samme måte med Color Line en gang mellom Sandefjord og Strømstad. Jeg dro, men det var vel omtrent bare meg som satt i restauranten og spiste. Avgangen 3 timer senere ble kansellert....


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:09   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Helt enig...alle fikk også tilbud om å bli booket om elle rfå pengene igjen! Bra WF!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:09   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Det skjer fra tid til annen at det blir gitt slike beskjeder. Ser man på vinden på Værnes i dag så er den på grensen av maks sidevind for flymaskinen, og med vind fra sør/sørøstlig retning med den styrken som er i dag, så er Vænes et lite behagelig sted å være passasjer. Ser det er en god storm i kastene. Tipper charterpilotene fra sørlige breddegrader ikke er spesielt glade i Værnes i dag
Hva var vinden på TRD i dag da?

Hva er maks komponent for dere? Dere har kanskje ulike begrensninger, alt etter hvor mange striper dere har på skuldrene?

Nysgjerrig som alltid!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:15   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Hadde en meget tøff landing i TRD i går kveld på WF359 CPH-TRD......en av de absolutt tøffeste jeg har vært med på:exclamati I tillegg så jeg DY og BUSK overfløy i det jeg parkerte bilen på Værnes i går ettermiddag!
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:24   #11
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Rimelig heftig der nå iallefall:

METAR 231520Z 16017G30KT 100V210 CAVOK M03/M13 Q1013 NOSIG RMK WIND
670FT 16031G45KT
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:41   #12
Spanair
ScanFlyer Silver
 
Spanair's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Ikke bare turbulens, men elg også.. Link
__________________
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 16:52   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Hvorfor har jeg aldri en flybillett når været er moro?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 17:05   #14
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Hva var vinden på TRD i dag da?

Hva er maks komponent for dere? Dere har kanskje ulike begrensninger, alt etter hvor mange striper dere har på skuldrene?
TAF (som vi planelgger etter) sier følgende: 231400Z 231524 16028G43KT CAVOK TEMPO 1524 15018G32KT

Uten å ha regnet på det, så gir dette en crosswind på tett opptil (eller lik) 36 knop, noe som er maks på DHC8. Det forutsetter da en rullebane med gode bremseverdier. Maks crosswind faller med fallende bremseverdier, og en bremseeffekt under 0.25 gir en maks crosswind på 5 kts om jeg husker helt feil i farten.

Antall striper har ikke noe med med maks crosswind å gjøre, men det er visse begrensninger de første 200 (eller var det 100?) timene man har på flymaskinen. Deretter er det ingen begrensninger.

Din nysjerrigper!


LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 17:16   #15
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Har forresten blitt fortalt at under stormen Narve i januar i fjor, så ble pax anbefalt å ikke være med på en flight fra Mo i Rana til Bodø. Flere pax takket da crewet for at de slapp å fly (alle hadde ligget hele natta og hørt stormen rive og slite i husene), men det var en som absolutt måtte komme seg til Bodø og deretter til Oslo. Han var den eneste som ble med og fikk en ny briefing på hva kan kunne forvente seg. Det tok ikke lang tid før han måtte finne frem en spypose. og pga. den kraftige turbulensen ble også innholdet i alle setelommene kastet rundt i kabinen (det kan nevnes av setelommene i Dash8 i utgangspunktet er dårlige til å holde på innholdet uansett). Det så rimelig rotete ut etter landing i Bodø og passasjeren skal ha vært rimelig grønn da han gikk ut av flyet i Bodø - men han kom seg frem
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 17:20   #16
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Forhåpentligvis har dere piloter som er bedre til å holde på innholdet enn setelommene

Jeg har fløyet meg selv dårlig et par ganger som fartøysjef. Men det har vært under presisjonsflyvingskonkurranser i litt turbulens hvor man skal kikke masse på kartet, fremover og rett ned på bakken. Mye veiving med hodet er ikke alltid så lurt. Når man er litt stressa og solen steker så...


P.S. Jeg greide å holde på innholdet altså
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 17:43   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Jeg "love to fly" - men ikke i slike forhold - noe jeg tror de fleste føler...men innrømmer de det?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 18:06   #18
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Dette er jo kjempebra kundeservice spør du meg.. :clap

Jeg hadde nok blitt på bakken...

Oggi is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 18:11   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Takker Christian

Som kapteinen sier på Widerøe-DVD'n, "vi e nu to i cockpit":clap
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 18:29   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kapteinen advarte mot å gå ombord på dagens flytur

Quote:
Originally posted by EB

Jeg "love to fly" - men ikke i slike forhold - noe jeg tror de fleste føler...men innrømmer de det?
Bring it on, baby. BRING IT ON!!

Innflygningen min til LGA i en 735 forrige torsdagen var DRITKUL. I meget lav høyde ble vi bedt om å ta en zig zag for spacing og deretter lande på RWY31 noe som betyr et par krappe svinger rett før landing. Skikkelig med vind den dagen så det ble en skikkelig heisatur. Rett før vi landet svingte vi hardt mot venstre, midt i svingen så jeg en Queens beboer koke middag i hans leilighet på toppetasjen på enden av RWY 31.

Damene hylte og Tommy STOR koste seg!!

De eneste gangene jeg ikke liker å fly i hardt vær er når jeg har vært på fylla dagen før. Etter Scanair avd Vest julebordet, hadde jeg en ikke så koselig avgang fra SEA (som vanlig).. Ikke bra....
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ICAO setter forbud mot transport av designerte Lithium batterier ombord passasjer-fly Frequent Traveller Flyforum 8 10-02-2016 13:07
Mot mindre håndbagasje ombord? Someone Småprat 12 19-06-2015 09:05
Min første flytur var ombord i denne... EB Flyforum 27 02-01-2007 16:50
Braathens advarte Boeing mot pilot-felle LN-KOG Flyforum 3 29-09-2005 10:45
Kapteinen svarer......................... LN-FHU Flyforum 1 27-01-2005 16:46


All times are GMT +2. The time now is 03:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.