Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2007, 22:50   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Default Live bombing med F-16

Det finnes enkelte steder det lønner seg å være som flyinteressert og jeg har funnet ett av disse stedene... Ved invitasjon var ikke jeg og tre andre i klassen sene med å si ja til å være med en dag på Hjerkinn skytefelt da en av jagerflyskvadronene i Norge skulle drive skarp bombedropp mot målområder på bakken.

Selv om 04:20 var wakeup-time, et tidspunkt jeg inntil da ikke visste eksisterte en gang (...), var det absolutt verdt det.

Etter å ha kommet frem etter en lang tur fra Trondheim til Hjerkinn skytefelt tok vi beltevogn til målområdet og satte ut markering som markerer ytterkantene på målområdet. Jeg ble imponert over hvordan beltevogna spiste brøytekanten "til frokost" ved bommen vi måtte kjørte rundt i mangel av nøkkel...

Anyways; etter at alt var på plass i målområdet gikk turen til en topp som lå tre kilometer unna. Der var hytta hvor "skytebanelederen" (Range Controller) holdt til - og de andre frysepinnene som var med; som stod innendørs hele tiden imens jeg stod ute for å få renere bilder enn om jeg fotograferte igjennom vinduet.

Flyene kom 2-og-2 (Two-ship) i fire(?) bølger og benyttet ulike typer bomber og skjøt med 20mm kanon. Heldigvis var de godt

informert om at det ville være fotograf til stede, så alle tok turen over stedet der jeg stod, uten hørselvern... Bannet godt for meg selv på vidda da første var på vei og jeg kikket inn i "munningen" på første fly på vei over. -Men man ble vant til det. Som dere sikkert vet er ikke 500m minstehøyden for militære fly i skytefelt. Bildene er tatt med 300mm og de fleste er croppet i tillegg, så det kan se ennå lavere ut en det trolig var!

På vei tilbake var vi innom Oppdal og jeg spiste en 333gr. cheeseburgertallerken. 333 grunnet dagens store fokus på kampflyet

F-16 - måtte jo balansere littegrann med den maritime skvadronen også (333 skvadron).

Det første av de tre små bildene er tatt et kort sekund etter at bombene har begynt å falle...

Treff! Dessverre synes intet i bildet som viser hvor stort området faktisk er, men det er svært, og dette var kraftige

bomber! Smellet kom 10 sekunder etter, lenge nok etter impact til at jeg hadde "glemt" at det kom et smell. Skvatt godt

første gang

Two-ship'en setter opp for forbiflyging

Og med 300mm er det klart man ikke får med hele twoshippen på nærmere hold...

Med fjellheimen i bakgrunnen

Treffene med 20mm kan sees ved de hvite snøføykene i det kruttsvarte området

Avslutter med fjellheimen

Bildene var dessverre preget av "filtrert" lys igjennom skyene og sånn sett var det ikke optimalt lys. 20% av lys-spekteret

(hvitt-til-mørkt) kom frem når man ser på histogrammet. Likevel tillot 200 ISO at jeg låste Tv på 1/1000sek.

Håper det smakte!

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2007, 23:01   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Default Re: Live bombing med F-16

Vanvittig

Dette har jeg gledet meg til å se helt siden du nevnte det og jeg ble IKKE skuffet
Old 06-02-2007, 23:04   #3
Lillingen
ScanFlyer Blue

Stilige bilder, fikk også litt påskefølelse av disse bildene
Lillingen is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2007, 23:06   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Fine bilder! Jeg fikk julestemning
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2007, 23:11   #5
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Det var nok en kjekk dag. kunne tenkt meg og kjent markvibrasjonen,trykkbølgen og smelet fra bomben. Har litt sansen for det der. Hadde dere FAC på demoen.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2007, 23:20   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Ingen bistand fra bakken, de gjorde "greia si" selv!

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2007, 23:25   #7
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Tøfft!Fine bilder!:clap
Old 07-02-2007, 00:57   #8
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Vannvittig bra! :clap

Også interessant å se hva de henger under vingene. Det var jo ikke bare bomber...

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2007, 14:18   #9
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Ja dette var ufattelig tøft! Du skuffer som vanli ikke Andreas
THS is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2007, 14:44   #10
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Kjempetøffe bilder Andreas! Ser at F-16 har fått en del oppgraderinger siden "min tid"...
Old 07-02-2007, 19:54   #11
Wingnut
ScanFlyer Blue

Wingnut's Avatar

Supre bilder!
Ser disse kjerrene til daglig, men dessverre er det altfor sjelden jeg får se de i sitt rette element...
Minner litt om bildene vi av og til ser fra Sveits, hvor de har skytefelt som er synlig fra en "spotter-plass" oppe i fjellet. (Husker ikke hva skytefeltet/stedet heter)

-
E

Wingnut is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2007, 21:44   #12
Geir
ScanFlyer Blue

Ja dette hadde vært gøy å få vært med på så nærme.

Et lite spørsmål til dere eksperter - hve er den svarte "dingsen" som henger under det ene flyet med et blått deksel foran? Det henger under flykroppen på høyre side. Er det er kamera eller hva?

Geir
Geir is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2007, 22:09   #13
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Takk for flotte bilder!

F-16 er råstilig, noe jeg ikke kan si om JSF, hvis vi ender opp med det alternativet
Old 07-02-2007, 22:29   #14
Jumper
ScanFlyer Blue

Pantera
Jumper is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:21   #15
Flanders
ScanFlyer Blue

Steinrått!
Flanders is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:34   #16
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Et lite spørsmål til dere eksperter - hve er den svarte "dingsen" som henger under det ene flyet med et blått deksel foran? Det henger under flykroppen på høyre side. Er det er kamera eller hva?
Jeg er ingen ekspert på området, men tror det er en laserpod til bruk sammen med laserguidede bomber. Tror selve poden heter Lantern.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:43   #17
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by F35Landing

Quote:
Jeg er ingen ekspert på området, men tror det er en laserpod til bruk sammen med laserguidede bomber. Tror selve poden heter Lantern.
Som vist i linken over:
Det er ikke en Lantirn men det vi her i midten av verden kalles Pantera. I ville vesten kalles den "Sniper XR". Men funksjonen er vel i stor grad det samme som Lantirn, form og farge like så. Den er litt kortere enn Lantirn. Og bedre.

Ellers er de rare "rakettene" med forholdsvis store vinger faktisk laserstyrte øvelsesbomber. Har jeg nettopp lært.
atck is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:45   #18
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

:clap Det å skyte slike bilder - det er GULL - hva slags fotoutstyr er brukt i denne sammengeng ?

Meget bra serie av bilder - takk for det. :clap

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:48   #19
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Aha, hele forklaringen lå i linken ja.

atck: vet du om vi har brukt Lantirn her i Norge også? Eventuelt før denne Panteraen kom?
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2007, 22:54   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Litt OT i fohold til det meste av det som er skrevet her, men

1: dette er knallgode bilder tatt under vanskelige foto-forhold. I kaldt vær uten hørselvern er det verd å merke seg det gode reslutatet fotografen har oppnådd!

2: som jeg har kommentert på Airpics-forumet, så er det en alvorlig tankevekker å se slike bilder. Julestemning og påskestemning har blitt nevnt her, sikkert pga vinteren...
Men se på hva som skjer der bombene sprenger, og tenk litt over hvor godt det er å slippe å bli utsatt for slikt...
Ikke ment som moralisering eller at ikke nordmenn skal få øve, bare et hjertesukk da det forsatt finnes folk her i landet som kan fortelle hvordan det var som ung å kaste fra seg sykkelen i grøftekanten mens jagerfly fulgte veiene med maskingevær. Og det finnes mange som har opplevd at nettopp deres hjem ble bombet.

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules