Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2007, 14:32   #1
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Rygge - Gran Canaria

Første charter fra Rygge. Blir det en ren charter stasjon??

Les hos F-B.no

Edit: Gikk litt fort nå bør linken fungere
learjet is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 14:38   #2
ENKB
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Quote:
Request Error (invalid_request)


Your request could not be processed. Request could not be handled
This could be caused by a misconfiguration, or possibly a malformed request.

For assistance, contact your network support team.
Dårlig tegn....
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:02   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Rygge - Gran Canaria

1 enslig A321 i uka er ikke mye business...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:06   #4
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Re: Rygge - Gran Canaria

....en forsiktig start, men det blir sikkert mer.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:11   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Quote:
Originally posted by Desk pilot
....en forsiktig start, men det blir sikkert mer.
Det må det jo bli, ellers går dette ganske kjapt og effektivt i dass. Nå fremstår jeg som veldig negativ, men jeg blir litt betenkt når SKBU har sagt klart nei (og derigjennom WF?) og DY blir sittende godt plassert på gjerdet, i tillegg til at FR har gjort det klart at de trives alldeles utmerket på TRF. Da blir det brått litt tynt med selskaper igjen, og selv om det kan dukke opp en og annen LCC med etpar-tre ukentlige avganger, blir det litt lite å basere en ny flyplass på. Jeg velger å være svært forsiktig optimist, og håper selvsagt jeg høgger grundig i stein nå!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:35   #6
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Rygge - Gran Canaria

:clap

Dette var hyggelig. Skulle de ikke legge fram en stor operatør i Februar!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:36   #7
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Sørgelig at det er så sinnsykt mye negativitet på denne siden.
Går det ikke ann å glede seg over norsk luftfart i sin helhet.

Alle må krabbe før enn lærer å gå... er det et ordtak som sier.
Alt har en begynnelse!



Quote:
Originally posted by Trety

1 enslig A321 i uka er ikke mye business...
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:47   #8
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Så lenge man er saklig synes jeg det er helt greit at folk er kritiske, jeg
Det sikrer at flere sider av saken blir belyst. mvh DP
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:52   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Litt temperatur rundt Oslofjorden ogsaa ...

Men faren er, naar man sprer seg over tre flyplasser i et saa begrenset geografisk omraade, at ihvertfall en vil ende opp som en 'himmelsk freds plass'. Det er egentlig ingen tjent med. Hvordan skal man stimulere interesse blant operatoerene? 'Intensiver' kommer til mine tanker - men da kommer EU og K-tilsynet og tar deg!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 16:53   #10
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Rygge - Gran Canaria

javel... Litt er greit, men når det blir så mye som det er her inne syntes jeg det er
ganske så kipt!

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Så lenge man er saklig synes jeg det er helt greit at folk er kritiske, jeg
Det sikrer at flere sider av saken blir belyst. mvh DP
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 18:02   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Saann vil det alltid vaere i et aapent forum. Man maa bare aktivisere idiotfilteret og sile ut det man ikke liker eller vil vaere med paa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 18:37   #12
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Sant nok!

Hadde foresten Torp er PANG-START??
Har i hvertfall "lært seg å gå"
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 19:22   #13
dash-7
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Rygge kommer helt sikkert til å få noen selskaper. Tror faktisk at Coastair kan være en av disse. Siden de nå skal over til ren ATR flåte. Men at Rygge skal nå 1 mill pax på 1 år, nei. Det kommer nok til å ta noe tid.

Vi på andre siden av fjord ønsker dem lykke til.
dash-7 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 19:37   #14
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Quote:
Originally posted by valen
Hadde foresten Torp er PANG-START??
Har i hvertfall "lært seg å gå"
Torp lærte seg å gå først, med chartere, Widerøe/NorskAir, og Ryanair.. ...men siden OSL åpnet, så har vel passasjerantallet økt med grovt 300%? Finner ikke så gamle statistikker noe sted...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 07:41   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Quote:
Originally posted by valen

Sørgelig at det er så sinnsykt mye negativitet på denne siden.
jeg mener du tar feil angående negativitet, det skal være lov å ha forskjellige meninger. Personlig ønsker jeg ikke Rygge velkommen, da jeg mener det ikke er behov for en flyplass der nede. Jeg har en kollega som bor i Moss, og han bruker omtrent like lang tid til OSL som meg som bor i Asker. Jeg tror behovet er svært lite, og det vil koste mye penger å etablere en ny flyplass på Østlandet, den vil skape lite ny trafikk og stjele trafikk fra OSL, som igjen fører til lavere passasjergrunnlag for direkteruter fra OSL.

Torp hadde neppe hatt livets rett om ikke hovedflyplassen hadde blitt lagt til Gardermoen - den ekstra avstanden mellom VeTeBu og hovedflyplassen gjorde at TRF fikk et oppsving. Ryanairs etablering hjalp nok også.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 08:31   #16
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Rygge - Gran Canaria

valen -

Hvis du virkelig mener at det er mange negative innlegg her så er det trolig fordi du setter likhetstegn mellom uenighet og usaklighet.

Jeg er også realistisk kritisk til Rygge, og har uttrykt det mange ganger her. Det skyldes det enkel faktum at få selskaper, om noen i det hele tatt, har varslet oppstart på Rygge. Så det vi vet foreløpig er at det blir noen charterflighter til å begynne med.

Når det gjelder Torp, så forventet luftfartsmyndighetene ca 5% avskalling av den samlede trafikk på gamle FBU og den gang GEN, til Torp. Året etter at OSL åpnet var trafikkøkningen på Torp mindre enn disse 5% skulle tilsi. I tiden etter har Torp hatt en fin vekst basert på nye selskaper og nye ruter.

Forskjellen på Torp og Rygge er at førstnevnte fungerer som regionalflyplass for hele Vestfold/Grenlandsområdet, mens influensområdet til Rygge er mye mindre.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 09:07   #17
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Slik jeg ser det, så er det ikke noe stort marked for inneriks fra Rygge. Med egen bil kjører man på 1:30 til Gardermoen. Og det er et godt nettverk med flybuss.
Så det skal mye til for å skape et bra inneriks alternativ fra Rygge. Kanskje enkelt ruter men ikke i stor grad.

Men, slik situasjonen er på Gardermoen så ser jeg at muligheten for at charter selskaper føler seg tvunget til å flytte avganger til Rygge.
For kapasiteten på Gardemoen er sprengt og avstanden til Rygge er ikke lenger enn at man kan forsvare avstanden overfor de reisende. Så kanskje Rygge blir nye Gardermoen (Oslo's charter flyplass). En dårlig løsning etter min mening men det er kanskje realiteten for de neste årene

s

learjet is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 14:14   #18
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Østfold + Follo har vel like mange innbyggere som Vestfold + Grenland.

Østfold + Follo = 260 000 + 116 000 = 376 000 innbyggere i nærområdet.
Vestfold + Grenland = 220 000 + 110 000 = 330 000 innbyggere.

Så ikke kom å si at MLR har et mindre marked enn TRF.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 14:19   #19
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Rygge - Gran Canaria

det kan godt hende at det bok mlike mange folk i RSLs nedslagsområde som TRFs - det komemr sikekrt an på hvor du drar grensene for nedslagsområde (Buskerud regnes forresten vanligvis med til TRFs hjemmeområde), det skal jeg ikke si noe om (jeg gidder ikke sjekke statistikken). Men, det som skiller vestsiden av fjorden i forhold til østsiden er nærlingslivet. I Vestfold og særlig Grenlandsområdet er det mye industri som er tilknyttet oljenæringen. Hydro og Statoil har både kontorer, an legg og mange ansatte som bor i området. På Østsiden av fjorden er ikke nærliglivet i like stor grad som på den andre siden både oljerelatert og eksportrettet.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 14:44   #20
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: Rygge - Gran Canaria

Quote:
Originally posted by CK

det kan godt hende at det bok mlike mange folk i RSLs nedslagsområde som TRFs - det komemr sikekrt an på hvor du drar grensene for nedslagsområde (Buskerud regnes forresten vanligvis med til TRFs hjemmeområde), det skal jeg ikke si noe om (jeg gidder ikke sjekke statistikken). Men, det som skiller vestsiden av fjorden i forhold til østsiden er nærlingslivet. I Vestfold og særlig Grenlandsområdet er det mye industri som er tilknyttet oljenæringen. Hydro og Statoil har både kontorer, an legg og mange ansatte som bor i området. På Østsiden av fjorden er ikke nærliglivet i like stor grad som på den andre siden både oljerelatert og eksportrettet.
Er enig med CK. Ikke nødvendigvis antall innbyggere som teller, men næringsdrift og type næringsdrift som er mer avgjørende.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyspotting på Gran Canaria sirpjalle Flyspotting 1 11-03-2014 01:21
DY og Gran Canaria dimmaua Flyforum 1 24-10-2012 12:42
Gran Canaria jan 10 kanari Reiseforum 1 18-11-2009 23:46
Spotterbilder Gran Canaria Airbus 330 Flyforum 37 13-09-2006 12:05
Gran Canaria spotting enml Flyforum 12 01-01-2006 20:36


All times are GMT +2. The time now is 06:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.