![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har et spørsmål til dere som jobber med revenue management i flyselskapene(og til dere andre som har meninger om dette, naturligvis...)
Når man kjøper en gjennomgående billett, f.eks TOS-OSL-CPH-EWR, hvordan blir inntektene "fordelt" immellom de ulike legene? Er det "faste priser" internt på hver leg, eller kan det være slik at den ene ruten subsidierer den andre? Er det kanskje ulik praksis på dette mellom selskapene/strekninger? Lurer på dette fordi jeg jobber med noe lignende i logistikkbransjen nå (transport av gods gjennom flere "legs"), og jeg ønsker å finne ut hva som er best practice i forhold til denne problematikken. Takker for innspill! Mvh Eivind |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med en viss kjennskap til hvordan RMS (eller mer korrekt Yield Management System) i sin tur ble utviklet i EasyJet, våger jeg å si at dette varierer mellom selskapene
De første setene som selges er fullstendig ulønnsome, mens settene etterhvert genererer mer yield. Derfor er gjennomsnittlig yield en viktig styringsvariabel. Alle skjønner at et flyselskap ikke tjener penger på de første setene på en flight som selges for under hundrelappen. Hvordan inntektene fordeles mellom strekningene er nok mer et internt anliggende for det enkelte selskap, men her kan nok andre bidra med mer info. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det vanlige er nok å fordele inntektene internt etter SRP (Straight rate Prorate) som innebærer at om du har en flygning som går fra A til B og videre til C der A-B er 300 km og til C er 700km blir fordelingen 30% på første leg og 70% på andre leg. Mellom flyselskaper finnes det store, kompliserte avtaler som styrer fordelingen, såkalte Special Prorate Agreements (SPA) som noen ganger er SRP, andre ganger så er det snakk om en fast sum - flyselskap Air1 får $xx for Air2s pax som flyr A-B, andre ganger er det snakk om SRP, men med et minimumsbeløp
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
2 spørsmål | krølle | Flyforum | 4 | 20-06-2009 21:38 |
Spørsmål | Wf-pax | Flyforum | 5 | 10-03-2008 00:05 |
Spørsmål | Jack | Flyforum | 19 | 09-03-2008 21:59 |