Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2007, 14:11   #1
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Spørsmål

Jeg har et spørsmål til dere som jobber med revenue management i flyselskapene(og til dere andre som har meninger om dette, naturligvis...)

Når man kjøper en gjennomgående billett, f.eks TOS-OSL-CPH-EWR, hvordan blir inntektene "fordelt" immellom de ulike legene? Er det "faste priser" internt på hver leg, eller kan det være slik at den ene ruten subsidierer den andre? Er det kanskje ulik praksis på dette mellom selskapene/strekninger?

Lurer på dette fordi jeg jobber med noe lignende i logistikkbransjen nå (transport av gods gjennom flere "legs"), og jeg ønsker å finne ut hva som er best practice i forhold til denne problematikken.

Takker for innspill!

Mvh Eivind
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2007, 14:24   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Spørsmål

Med en viss kjennskap til hvordan RMS (eller mer korrekt Yield Management System) i sin tur ble utviklet i EasyJet, våger jeg å si at dette varierer mellom selskapene

De første setene som selges er fullstendig ulønnsome, mens settene etterhvert genererer mer yield. Derfor er gjennomsnittlig yield en viktig styringsvariabel. Alle skjønner at et flyselskap ikke tjener penger på de første setene på en flight som selges for under hundrelappen.

Hvordan inntektene fordeles mellom strekningene er nok mer et internt anliggende for det enkelte selskap, men her kan nok andre bidra med mer info.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2007, 14:31   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Spørsmål

det vanlige er nok å fordele inntektene internt etter SRP (Straight rate Prorate) som innebærer at om du har en flygning som går fra A til B og videre til C der A-B er 300 km og til C er 700km blir fordelingen 30% på første leg og 70% på andre leg. Mellom flyselskaper finnes det store, kompliserte avtaler som styrer fordelingen, såkalte Special Prorate Agreements (SPA) som noen ganger er SRP, andre ganger så er det snakk om en fast sum - flyselskap Air1 får $xx for Air2s pax som flyr A-B, andre ganger er det snakk om SRP, men med et minimumsbeløp
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
2 spørsmål krølle Flyforum 4 20-06-2009 21:38
Spørsmål Wf-pax Flyforum 5 10-03-2008 00:05
Spørsmål Jack Flyforum 19 09-03-2008 21:59


All times are GMT +2. The time now is 13:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.