![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Sakset fra Aftenposten.no
Jaja, slik kan det gå når fattige Norge ikke ser seg råd til å bruke en liten Biz-jet til statsråder som skal på statsbesøk med følge i utlandet... Air France ventet ikke på Enoksen Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) skulle lørdag reise fra Oslo til Riyadh i Saudi-Arabia, men han kom aldri lenger enn til Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Dermed måtte møtet med den saudiarabiske oljeministeren Ali bin Ibrahim al-Naimi avlyses. Lørdag ettermiddag var Enoksen sammen med sitt følge på sju embets- og tjenestemenn på vei tilbake til Oslo. Mandag gjenopptar han sin planlagte tur til Midtøsten med et fly til Qatar. – Noe lignende har jeg aldri vært med på som statsråd, sier Enoksen til NTB på telefon fra Paris. Han er mildt sagt fortvilet over det franske flyselskapet Air France. – Vi fløy med selskapet fra Oslo. Flyet var forsinket, og alle meldinger om forsinkelsen var gått videre til selskapets kontor i Paris ettersom vi også skulle fly med Air France videre til Saudi-Arabia, sier Enoksen. Da delegasjonen landet i Paris, sto flyet til Saudi-Arabia klart til avgang. Slik sto det i 20 minutter, men til tross for diplomatpass og status som regjeringsmedlem var Enoksen ikke om bord da flyet tok av. Møtekollisjon Den saudiarabiske oljeministeren Ali bin Ibrahim al-Naimi kunne ikke vente et døgn ekstra på sin norske kollega. – Vi fikk tilbud om å bli med morgendagens fly til Riyadh, men det hadde ikke noen hensikt fordi min kollega da hadde andre viktige avtaler, sier Enoksen. Han beklager sterkt at det ikke ble noe av møtet med den saudiarabiske oljeministeren som også er sjef for landets statlige oljeselskap, Aramco. – Vi skulle etter planen drøftet utviklingen av produksjonskapasiteten i Saudi-Arabia og situasjonen på det internasjonale oljemarkedet. Begge deler er spørsmål av stor betydning som nå blir skjøvet ut i tid. Jeg vet ikke når det blir mulig å få arrangert et nytt møte, sier Enoksen. Som avtalt i Qatar I tillegg til Enoksen og hans delegasjon er det mange representanter fra oljeindustrien som skulle deltatt i reisen til Saudi-Arabia og Qatar. – Heldigvis tyder alt på at besøket i Qatar som starter tirsdag vil gå etter planen. Det er her de fleste representantene for private selskaper etter planen skal delta. Norsk næringsliv har i lengre tid hatt et betydelig nærvær i Qatar. Både Yara. Hydro og Statoil er representert i landet, sier Enoksen. Hydro og det statlige aluminiumsselskapet i Qatar bygger i fellesskap et stort gasskraftverk og verdens mest moderne aluminiumsverk i den vesle oljestaten. På spørsmål om han skal fly Air France til Qatar på mandag ber Enoksen om å få slippe å svare. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1648261.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Dette blir for dumt, nå må noen skaffe disse folka et fly de kan bruke. Det er rett og slett latterlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kanskje dette kunne være med på å få fortgang på innkjøp av en bizjet som kongefamilien og regjeringen kunne bruke?
Hører at Peru skal selge sitt 737-300, kanskje vi kan få det på billigsalg ![]() http://www.airliners.net/discussions....main/3261827/
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Har aldri helt forstått at Norge ikke kan ta seg råd til dette. Dårlige IC-forbindelser fra Oslo er et bra argument for å kjøpe et slikt fly. Afrikanerne bruker jo dårlige flyforbindelse som et argument for at statsoverholdene må ha egne fly... Det er pinlig at man ikke gir regjeringsmedlemmer best mulig arbeidsvilkår, selv Enoksen! En A318 hadde vært midt i blinken..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Hadde ikke ventet på han jeg heller...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Dette virker sikkert som en fornærmelse for den saudiske ministeren han skulle møte. Argumentet med at de ikke har eget fly møter sikkert ingen forståelse der i gården!
![]() Saudi Arabian Royal Flight |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Meeen, det er jo et kjempeargument MOT et eget regjeringsfly da.. Tenk på hvordan tabloidpressen og Se og Hør skulle boltre seg og nøre opp under dyrkelsen av Janteloven som muligens er den viktigste loven her i kongeriket.
Da hadde vel overskriften vært: "Odd Roger Enoksen på luksusreise til Gulfen" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Aldri blitt så god kjent med janteloven, som her på forumet. Blir jo nevnt riiiiimelig ofte....Så den blir vi nok aldri kvitt.
Men en A318-biz kunne vi brukt noen miliioner på, synes nå jeg også. Og fått en fin livery!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg derimot kan ikke se hva som er problemet at statsråder flyr behagelig på business class hos ordinære flyselskaper vs å ta i bruk egen fly. Norge er ikke Saudi- Arabia - heldigvis.
Dessuten er vel et eget fly ikke særlig aktuelt så lenge minst et regjeringsparti er svært så opptatt av å begrense flytrafikken og CO2- utslipp. Dette egen flyet vil nødvendigvis gi nye utslipp.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Antar at de ansvarlige i AF's operations fikk en god latter da en norsk "bløffmaker" som kalte seg oljeminister i et av verdens rikeste land ville ha spesialbehandling for å rekke fly på CDG !! Han fløy vanlige rutefly !! Spøkefugl !!
Satt han bak eller foran gardinen ? Bak gardinen er det mindre utslipp av CO 2 enn foran pr. pax ! Hadde han ikke en stygg CO2 osende XC 90 tidligere ?? Bot og bedring nå ! Antar at de lo så de knapt kunne sitte stille hos AF . ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror ikke det er helt uvanlig at statsråder i andre lands regjeringer flyr rutefly, men synes vel ærlig talt at den norske stat burde kunne koste på seg en biz jet. Hva med en Embraer 170...?
Jeg vil også anta at AF sine folk på CDG skjønte at dette var en minister og ikke en eller annen tulling. Det er sikkert tullinger med diplomatpass, men franskmenn er ikke så dumme at de ikke skjønner. Problemet var kanskje at han ikke snakket fransk.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
|
![]()
Jeg synes absolutt regjeringen burde skaffe seg et fly de kan dele seg imellom. Kongefamilien må derimot gjerne fly kommersielt.
Har ikke forresten forsvaret et par Falcon-fly de kan bruke eller har de for kort rekkevidde, kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Nå må dette landet skjerpe seg!! Kjøp en A 319 eller B 737 biz nå!! Den kan deles mellom regjering og kongefamilie, dette er flaut av et av verdens rikeste land!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Er ikke så lenge siden den Saudiarabiske oljeministeren var i Bergen, han kom med en 767...
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]()
Og med tanke på at flere og flere norske bedrifter har egne fly så burde selv myndighetene ha ett.
Selskapene i Aker gruppen f,eks har jo 1 Citation og muligens litt annet, samt 1 Falcon 900-EX under bestilling (så vidt jeg vet er det de og ikke Røkke som skal eie det) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Noen som for øvrig kjenner grunnen til at svært mange morgenavganger i dag var mye forsinket ut av OSL? Var det tåke som gjorde det??
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
...og på Torp er det jo en bizjet som har fått base (BAe 125-800 LN-ESA), og enda en kommer neste måned (Dassault Falcon 900), så bizjet-markedet blomstrer visst her i landet...
Èn A319CJ eller BBJ synes jeg riktignok virker litt i overkant for skyfle regjeringen rundt med, men det finnes jo flotte mellomstore bizjets? Et par mellomstore maskiner ville jo gitt en mer fleksibel løsning, eller? Er jo ikke ofte hele hurven reiser samlet uansett... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med Air France fra Oslo - Paris og tilbake | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 20-11-2011 12:05 |
Air France reg fra 2008 | L1011-500 | Register- og ATC-Forum | 3 | 18-03-2010 14:52 |
Spennende idè fra Air France-KLM | B777ER | Flyforum | 2 | 14-11-2008 00:07 |
Noen som har erfaringer fra Air France? | KLMfan | Flyforum | 11 | 15-05-2006 10:15 |
Air France overtar i fra KLM i Seattle | dc-8-63 | Flyforum | 1 | 02-12-2004 06:22 |