![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Minus 902 MNOK før skatt, var litt bedre enn i fjor, men litt dårligere enn forventet. Kostnadene kom inn litt høyere enn ventet, blant annet pga en svakere krone.
EBIT var minus 763 MNOK Kontantbeholdningen økte cirka én milliard kroner til 10,4 milliarder kroner https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ll/2-1-1632262 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Av tapet på 902 MNOK kom 73 MNOK fra Widerøe og 831 MNOK fra Norwegian.
For 2024 forventes et overskudd (EBIT) på 2.5-3.2 mrd, uten Widerøe Rapport og presentasjon her. https://www.norwegian.no/om-oss/sels...tor-relations/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,531
|
![]()
Og en bestilling på MAX10 blir stadig mer sannsynlig i følge presentasjonen. Hvorfor velger de derimot å vente med en eventuell bestilling? Er det et forhandlingskort i forhold til kompensasjoner for forsinkelser av flyene som nå skulle blitt levert?
Elnæs stiller og et interessant spørsmål om Norwegian kan bruke noen av WF sine fly i sin produksjon. Svaret på dette fra Karlsen var vel at de isteden foreløpig deler rutene mellom seg (typ BGO-TOS osv.). Det Elnæs ikke spurte om derimot, som jeg mener er en joker, er om en eventuell ordre på E2 kan være en løsning, og eventuelt dekke opp forsinkelser fra Boeing, da disse vel har kortere leveringstid. Ellers var det vel ikke så mye nytt som jeg la merke til. Men tydelig at de har relativt dårlig tro på at Boeing klarer å levere det de skal i årene som kommer.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]()
Ingen grunn til å forhaste seg med å bestille et fly ingen med sikkerhet kan si når kan leveres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Dog tok ikke markedet tallene så positivt og sendte aksjen ned nesten 7%
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det spörs om NAX virkelig trenger 30 737MAX-10.
Historisk sett er NAX sitt loadfactor litt mer seasonal enn FR eller Wizz. Dvs, mange maneder man er under 90% eller rett ved kanten. For en 225 seat 737MAX-10 betyr dette at du fyller 200 seter. Da kan du like god kjöpe 737MAX8-200, som har eksakt 200 seter, kommer med lavere kostnad og dette kan leveres idag. Husk du ma fylle disse 225 seter dag in, dag ut, hoy-season og off-season. Jeg ikke foreser at DY har en strukturell behov for en 225-seter fly. Det hjelper a forlike llitt med RYR, som har en flate-mal av 800 hvorav ca 300 fly skal vaere MAX-10, men RYR operer med SLF i de oppe 90s% i heie sommer sesong, ikke bare de to peak-months. Det hva er verdifulle er de leveranse-slots, fordi dersom denne 737MAX-10 fly kommer en fjerne dag a fly, sa kan man selge disse leveranse slots med meget god profit. Kapitalmarked reagerer kritisk pa ökte kostnader. NAX sier de forsatt sier inntektene stiger, men det vil ikke forsette i all evighet. Mange konkurrenter i Europa sier at deres RASK kommer a falle.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]() Quote:
To typer i flåten vil riktignok øke kompleksiteten noe, men samtidig hva er den økte trip cost for en MAX 10 vs en MAX 8? Ellers vil man jo med 4% årlig vekst over 5 år, øke behovet fra 186 til 225, som jo heller ikke er helt usannsynlig. Dog løser det ikke problemet med å fylle flyene i januar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Dog er det mulig at noen av rutene allerede er så trafikksterke, eller nærmer seg det, som rettferdiggjør en anskaffelse av 30 fly. DY har jo snakket om dette en stund nå, og de har trolig data som tilsier at en slik anskaffelse kan være fordelaktig. Tror neppe de famler i blinde her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første positive kvartal for Sterling | Someone | Flyforum | 1 | 16-08-2006 09:02 |