![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
For 5-6 år siden hadde noe fly telefon mellom setene som du kunne putte kreditkorte i og ringe verden rundt til meget høy pris. Husker ikke hva telefonselskapet het, men var meget praktisk. Tror disse to selskapene gikk konkurs, men er det nå ikke snakk om å montere GSM mot satelitt i flyene.
Noen som vet noe mere om dette prosjektet ?? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om mobil på fly se denne tråden (Emirates og Ryanair tillater snart mobiltelefoni ombord): Emirates
Når det gjelder telefon ombord med krdittkortbetaling så var muligens den forretningsideen litt dårlig. Jeg husker ikke hva det kostet, men jeg synes å huske at det var snakk om noe slikt som 30 kr/minutt. Prisen var nok høy nok til å avskrekke de fleste ombord. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Husker ikke hva bolaget het, men Verizon overtok dem og fant ut at det var mest loennsomt aa avvikle .... Ble nok mest brukt naar det var uregelmessigheter for det var 3-4 daler per minutt ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Traveler
|
![]() Quote:
Men tilbake så har jeg sett at SAS og de store i alliansen skulle koimme med dette også. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ja SAS hadde telefoner i en periode....saavidt jeg vet ble det drevet av operatoeren, mener det var et britisk firma, og de foerste ukene kunne en bruke alle kort som hadde magnetstripe inkludert Bibliotek kort....
![]()
![]() |
#6 | |
Traveler
|
![]() Quote:
![]() Men noen i SAS/Braathen som vet noe om framtiden og telefon ??? Jeg liker å ha kontroll på hva som skjer i forettningsbilde selv om reiser et par timer, selv om det koster litt. Det må være noen oppegående personer her, som vet noe om dette ![]() Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Traveler
|
![]() Quote:
Men folkens -har ikke SAS/braathen noe på gang så vi får ringt fra flyet ?? Noen i dette miljøet kan kanskje " røpe litt " innside info ?? I dagens teknologi så kan man bruke mobilen på fly via satelitt som på båter ! Kom med litt info da ?? Jan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Husker SAS hadde telefoner i setene på sine DC-9 i 1996
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja disse telefonene dukket også opp i de fleste (eller alle?) SAS sine B767-200ER maskiner også, men billig var det ikke.
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette husker jeg pgså, og firmaet het Jetphone!
Fant dette når jeg googlet det også Quote:
![]() Men jeg husker også at jeg brukte både mitt id-kort / bra-card / reiseforsikringskort + + + og ringte med ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Airphone i form av fastmonterte telefoner ombord i fly tror jeg er en teknologi som sakte, men sikkert vil dø ut (la merke til at LH hadde én telefon bakerst ved toalettene på 747-400'en jeg fløy FRA-SFO. Men, mobiltelefon i fly kommer.
Flere selskaper jobber med å åpne for mobilbruk i fly. Telenor er langt fremme med sitt deleide selskap AeroMobile. Flere selskaper skal teste teknologien, blant annet Turkish Airlines. Noe av utfordringene på mobilsiden er ikke først og fremst teknologien, men det sosiale aspektet ved å få mobiler ombord. Tenk å sitte ved siden av en 14-åring på flyet til New York og hun plaprer hele veien over, du har 260 pax med hver sin irriterende ringetine etc.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvordan vil det fungere med mobiltelefon ombord rent teknisk. Vil prisene bli som når man ringer/mottar samtaler i utlandet avhengig av hvor man er?
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
regner med at det blir en eller annen form for roaming, der flyselskapet nok får en liten del av revenues....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så det nye blir ikke smoking/non smoking, men phone/no phone.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Traveler
|
![]() Quote:
Spennende prosjekt - håper det dukker opp snart. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Alle MD80'ene hadde telefoner mellom setene. Når 737'en kom så var det en telefon per 3 seter. Den var montert på ryggen til stolen foran. Må ha vært en ganske svær jobb å innstallere alle telefonene ombord. Jeg reiste ganske mye med MD80 mellom Alta og Tromsø og Oslo på slutten av 90 tallet, og jeg kan enda ikke huske en eneste gang jeg så at telefonene var i bruk, bortsett fra unger som brukte dem som leketøy.
![]()
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Dette har faktisk allerede kommet! Husker jeg så for ca. 7-8 mnd. siden (eller muligens enda lengre) et bilde; en ny Airbus-maskin, der det over alle setene var display med bilde/tegn for indikasjon for: "Fest setebeltet / Telefon" - i stedet for den vanlige kombinasjonen "Fest setebeltet / (No) Smoking". Har prøvd å finne tilbake til dette bildet via Airliners.net og Airpics - men fant det ikke i farta nå desverre.
![]() |
![]() |
|
|