![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Ingen skriveleif her nei, men en helt ny flytype blir født.
![]() Orbis -the flying eye hospital- planlegger å bygge om en ex.Fedex MD-11 tilbake til pax versjon , og det skal være første gangen i verden at man bygger en MD11 tilbake til den pax-versjonen den egentlig var før Fedex kjøpte den. Da ombyggingen vil bli litt DC10 og litt MD11 så har den fått type betegnelsen ( verdens eneste) MD-10. Sitat fra Aitliner World: "Orbis – Flying Eye Hospital Plans to replace the charity’s Douglas DC-10 with a converted MD-10." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
MD-10 er i dag betegnelsen på en DC-10 som har blitt bygget om, og fått MD-11-cockpit. FedEx flyr en hel haug av disse.
Jeg tolker det sånn at det er en av disse MD-10'erne som skal konverteres, ikke at man konverterer en MD-11 til MD-10. http://en.wikipedia.org/wiki/MD-10 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
MD-10 har vell eksistert i noen år nå. FEDEX har vell bygget om en hel haug med gammle DC-10'ere til MD-10?
![]() EDIT: Slått på strekken av Martin..
![]() |
#4 |
|
![]()
Jeg bare siterete Airliner World som hevder at dette er første gang de bygger om en ex-Pax maskin tilbake til Pax maskin og at det derfor er første gang de vil kalle den MD10.
Upålitelig blad !! ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg ser ikke noe sted hvor det står at dette er verdens første MD-10. Jeg tolker det til at et fly som tidligere har blitt kovertert til MD-10, nå skal konverteres om til en pax-variant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Når de oppgraderer til MD-10, er det bare cockpiten som blir oppgradert eller gjør de noe annet, som å montere winglets f.eks.?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og her fant jeg litt mer om prosjektet på nett:
Quote:
Så sånn jeg tolker det, så er det en DC-10-30F donert av FedEx og UA som skal koverteres til MD-10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tror du är rätt ute, kan tänka mig att det rör sig om c/n 47811 som ursprungligen flögs av Laker, vidare till United N1852U, ombyggd till DC-10-30F och flögs av United Worldwide Cargo, leased till FedEx som N323FE och flög hela tiden för FedEx i ex-United färger, ur trafik och stored i Goodyear, officiellt registrerad på Project Orbis International Inc. 1 oktober 2008.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Forøvrig flott artikkel om Oribs i AW. Det som skal skje er at Orbis får donert en DC10-30 fra Fedex og den skal konverteres fra frakter til paxversjon, noe som er første gangen i historien for DC10. Maskinen skal også oppgraderes til MD10, dvs MD11 cockpit. Bort med det analoge......
DC10 cockpit: http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../6/0607624.jpg MD11 cockpit: http://retep.li/pic_plan_dateien/boe...ockpit_big.jpg
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt på siden av topic, men det kan være verdt å merke seg at FX den senere tid har fløyet en del MD10'ere ut i ørkenen for permanent bakkesettelse og vingeklipping. Dette arbeidet er allerede godt i gang på noen maskiner, og dét forholdsvis kort tid etter konverteringen fra DC til MD.
Samme skjebne ser det også ut til at en hel del A310-200 lider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Quote:
PAX versjon er vel litt i "overkant "også da flyet jo er en flygende skole og sykehus. I den DC10 som jeg så på Oskhosh for noen år siden så var til og med lasterommene brukt til forelesningsrom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Da har FedEx pensjonert sin siste MD10-10 ... N562FE fløy vest (til Victorville) i går. Over 43 år gammel, så anstendig alder på damen .. Det skal også være den siste flygende i -10 serien.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]() Quote:
Scooter01
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... Last edited by Scooter01; 08-06-2021 at 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da skal det være slutt
https://www.ch-aviation.com/portal/n...-10-operations Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Her er to av de siste, N313FE og N319FE, parkert i Indianapolis i går. De blir vel sannsynligvis sendt til VCV i nærmeste fremtid. Foto: John Giambione
Ex SAS N311FE hadde siste flight nyttårsaften og står i Memphis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Og her er 319 under avgang fra Indy i går .... Foto John Giambione.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da er øyeblikkelig N311FE på final til VCV.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Og da er SAS' siste DC-10 pensjonert. Igjen.
For nye sjåarar: N311FE er gamle LN-RKB som gikk i vannet på JFK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har faktisk et av de gamle kartene, som hang i kabinen med ruteinformasjon, liggende på loftet fra en tur med denne maskinen. Mener at det er datert 23. februar 84, så det var ikke mange fler som fikk et slikt kart med den registreringen. Som barn var det alltid stas å få slike med seg hjem etter en langtur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|