Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2010, 10:30   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default MD-10

Ingen skriveleif her nei, men en helt ny flytype blir født.

Orbis -the flying eye hospital- planlegger å bygge om en ex.Fedex MD-11 tilbake til pax versjon , og det skal være første gangen i verden at man bygger en MD11 tilbake til den pax-versjonen den egentlig var før Fedex kjøpte den. Da ombyggingen vil bli litt DC10 og litt MD11 så har den fått type betegnelsen ( verdens eneste) MD-10.

Sitat fra Aitliner World:
"Orbis – Flying Eye Hospital
Plans to replace the charity’s Douglas DC-10 with a converted MD-10."
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:36   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: MD-10

MD-10 er i dag betegnelsen på en DC-10 som har blitt bygget om, og fått MD-11-cockpit. FedEx flyr en hel haug av disse.

Jeg tolker det sånn at det er en av disse MD-10'erne som skal konverteres, ikke at man konverterer en MD-11 til MD-10.


http://en.wikipedia.org/wiki/MD-10

Quote:
MD-10: This was retrofit cockpit upgrade to the DC-10 and a re-designation to MD-10. The upgrade included an Advanced Common Flightdeck (ACF) used on the MD-11. The new cockpit eliminated the need for the flight engineer position and allowed common type rating with the MD-11. This allows companies such as FedEx Express, which operate both the MD-10 and MD-11, to have a common pilot pool for both aircraft. The MD-10 conversion now falls under the Boeing Converted Freighter program where Boeing's international affiliate companies perform the conversions
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:37   #3
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
Default Re: MD-10

MD-10 har vell eksistert i noen år nå. FEDEX har vell bygget om en hel haug med gammle DC-10'ere til MD-10?

EDIT: Slått på strekken av Martin..
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:42   #4
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: MD-10

Jeg bare siterete Airliner World som hevder at dette er første gang de bygger om en ex-Pax maskin tilbake til Pax maskin og at det derfor er første gang de vil kalle den MD10.
Upålitelig blad !! ??
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:46   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Jeg bare siterete Airliner World som hevder at dette er første gang de bygger om en ex-Pax maskin tilbake til Pax maskin og at det derfor er første gang de vil kalle den MD10.
Upålitelig blad !! ??
Jeg siterer ditt sitat:

Quote:
Plans to replace the charity’s Douglas DC-10 with a converted MD-10.

Jeg ser ikke noe sted hvor det står at dette er verdens første MD-10. Jeg tolker det til at et fly som tidligere har blitt kovertert til MD-10, nå skal konverteres om til en pax-variant.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:49   #6
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,228
Default Re: MD-10

Når de oppgraderer til MD-10, er det bare cockpiten som blir oppgradert eller gjør de noe annet, som å montere winglets f.eks.?
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:52   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: MD-10

Og her fant jeg litt mer om prosjektet på nett:


Quote:
The new Flying Eye Hospital will be a DC-10-30 aircraft, jointly donated to ORBIS in 2008 by FedEx and United Airlines. Formerly serving as an air freight carrier, the plane will soon be refitted to the
specifications of an MD-10, then converted in a two-year process into a fully equipped teaching hospital. Once brought into service, it is expected to meet ORBIS’ needs for a full 20 years.
http://www.orbis.org/data/2/rec_docs...INAL_11X17.pdf

Så sånn jeg tolker det, så er det en DC-10-30F donert av FedEx og UA som skal koverteres til MD-10
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 10:53   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Når de oppgraderer til MD-10, er det bare cockpiten som blir oppgradert eller gjør de noe annet, som å montere winglets f.eks.?
MD-10 har ikke winglets, nei.

Hovedforskjellen er vel cockpiten, men jeg aner egentlig ikke om de gjør noe mer.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 12:11   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Så sånn jeg tolker det, så er det en DC-10-30F donert av FedEx og UA som skal koverteres til MD-10
Tror du är rätt ute, kan tänka mig att det rör sig om c/n 47811 som ursprungligen flögs av Laker, vidare till United N1852U, ombyggd till DC-10-30F och flögs av United Worldwide Cargo, leased till FedEx som N323FE och flög hela tiden för FedEx i ex-United färger, ur trafik och stored i Goodyear, officiellt registrerad på Project Orbis International Inc. 1 oktober 2008.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 12:13   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: MD-10

Forøvrig flott artikkel om Oribs i AW. Det som skal skje er at Orbis får donert en DC10-30 fra Fedex og den skal konverteres fra frakter til paxversjon, noe som er første gangen i historien for DC10. Maskinen skal også oppgraderes til MD10, dvs MD11 cockpit. Bort med det analoge......

DC10 cockpit:

http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../6/0607624.jpg

MD11 cockpit:

http://retep.li/pic_plan_dateien/boe...ockpit_big.jpg
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 14:47   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
Default Re: MD-10

Litt på siden av topic, men det kan være verdt å merke seg at FX den senere tid har fløyet en del MD10'ere ut i ørkenen for permanent bakkesettelse og vingeklipping. Dette arbeidet er allerede godt i gang på noen maskiner, og dét forholdsvis kort tid etter konverteringen fra DC til MD.
Samme skjebne ser det også ut til at en hel del A310-200 lider.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2010, 16:17   #12
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Tror du är rätt ute, kan tänka mig att det rör sig om c/n 47811 som ursprungligen flögs av Laker, vidare till United N1852U, ombyggd till DC-10-30F och flögs av United Worldwide Cargo, leased till FedEx som N323FE och flög hela tiden för FedEx i ex-United färger, ur trafik och stored i Goodyear, officiellt registrerad på Project Orbis International Inc. 1 oktober 2008.
Ja , det er N323FE som skal bygges tilbake til PAX-versjon.
PAX versjon er vel litt i "overkant "også da flyet jo er en flygende skole og sykehus. I den DC10 som jeg så på Oskhosh for noen år siden så var til og med lasterommene brukt til forelesningsrom.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2021, 21:01   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: MD-10

Da har FedEx pensjonert sin siste MD10-10 ... N562FE fløy vest (til Victorville) i går. Over 43 år gammel, så anstendig alder på damen .. Det skal også være den siste flygende i -10 serien.


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2021, 14:32   #14
Scooter01
ScanFlyer Old
 
Scooter01's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,119
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da har FedEx pensjonert sin siste MD10-10 ... N562FE fløy vest (til Victorville) i går. Over 43 år gammel, så anstendig alder på damen .. Det skal også være den siste flygende i -10 serien.

Men -30 serien er fortsatt i aktivitet. N311FE, (også tidligere kjent som LN-RKB hos SAS og ble engang fisket opp av vannet i New York) landet i Toronto i dag morges.

Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood...

Last edited by Scooter01; 08-06-2021 at 14:34.
Scooter01 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 18:52   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: MD-10

Da skal det være slutt

https://www.ch-aviation.com/portal/n...-10-operations

Quote:
FedEx Express (FX, Memphis Int'l) parked all eight of its remaining MD-10-30(F)s at the end of 2022, Cargo Facts has reported.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 19:52   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: MD-10

Her er to av de siste, N313FE og N319FE, parkert i Indianapolis i går. De blir vel sannsynligvis sendt til VCV i nærmeste fremtid. Foto: John Giambione

Ex SAS N311FE hadde siste flight nyttårsaften og står i Memphis.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	319.jpg
Views:	544
Size:	176.8 KB
ID:	52642   Click image for larger version

Name:	Dsc_9500 (002).jpg
Views:	543
Size:	249.0 KB
ID:	52643   Click image for larger version

Name:	313.jpg
Views:	541
Size:	155.3 KB
ID:	52644  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2023, 19:06   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: MD-10

Og her er 319 under avgang fra Indy i går .... Foto John Giambione.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2023, 22:11   #18
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 119
Default Re: MD-10

Da er øyeblikkelig N311FE på final til VCV.
DC 10-30 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2023, 22:15   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by DC 10-30 View Post
Da er øyeblikkelig N311FE på final til VCV.
Og da er SAS' siste DC-10 pensjonert. Igjen.
For nye sjåarar: N311FE er gamle LN-RKB som gikk i vannet på JFK.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2023, 22:25   #20
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 119
Default Re: MD-10

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Og da er SAS' siste DC-10 pensjonert. Igjen.
For nye sjåarar: N311FE er gamle LN-RKB som gikk i vannet på JFK.
Jeg har faktisk et av de gamle kartene, som hang i kabinen med ruteinformasjon, liggende på loftet fra en tur med denne maskinen. Mener at det er datert 23. februar 84, så det var ikke mange fler som fikk et slikt kart med den registreringen. Som barn var det alltid stas å få slike med seg hjem etter en langtur.
DC 10-30 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.