![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da er det duket for den store duellen på ruten mellom Oslo og København.
Reiser med Norwegian CPH-OSL imorgen kveld og retur med SAS på søndag. Dessuten er det 4 debuter for meg på denne reisen - Første gang med Norwegian - Første gang med nye (teite) sikkerhetsregler - Første gang jeg reiser fra T2 fra CPH - Første gang jeg ikke reiser med Star Alliance fra CPH (selv om jeg også bodde her 2000-2003 fløy jeg alltid *A) to be continued..... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superflyer
|
![]()
Det her resultatet er gitt på forhånd mener nå jeg da......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() ...men ja jeg skal innrømme det av naturlige forhold er en forhåndsfavoritt, men det skulle da bare mangle, men tankte på at den ene er 4 av 5 ganger billigere |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superflyer
|
![]()
Det er jo også litt avhengig av hva slags kriterier du legger til grunn.....
Punktlighet er f.eks litt unøyaktig, da det kan være strålende vær den ene dagen og pissvær den andre.... Men jeg ser vel en nokså klar favoritt.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da var første del av testen unnagjort sem Norwegian fra København til Oslo.
Ankom CPH 1t 25min før avgang og gikk rett til check-in. Dessverre har ikke Norwegian automater så var måtte stille meg i kø. Måtte vente ca 5 minutter så det var ikke alt for galt, fikk også beskjed om at flyet var helt fullt og ingen som hadde trillebag fikk lov å ta den med ombord. Så kom dagens prøvelse: Security!. Fikk utlevert posen og puttet deo og parfyme oppi og stilte meg så i køen som var laaaang. Tok over 40min å komme seg gjennom køen på T2 og neste gang skal jeg prøve T3 når jeg ser det er såpass lang kø siden en på samme fly hadde gjort det og der var det nesten ikke kø. Gikk så for å ta meg en øl sammen med reisefølget og fikk såvidt trukket den før det var boarding fra A9 og mens vi var på veo utover piren kom ogsp "Final call" over høytaleren, hvilket betydde at stort sett alle setene var tatt men da man som 5 siste mann inn i flyet fikk sikret meg 11C og slapp ett midt sete så skal man ikke klage for mye. Var LN-KKH (Otto Sverdrup) som skulle ta meg til OSL. Som fryktet så var det trangt ombord og setene var heller ikke de beste men bedre enn f.eks Lauda! dessuten merket man at denne maskinen er over 16 år. Sovnet etter og ha rask lest gjennom in-flight magasinet til Norwegian som definitivt ikke var spesielt objektivt. Ifølge en artikkel presterte Kjos å si at DY var ett av de få selskapene i Europa som tjente penger ![]() Sov mer eller mindre fram til 10 minutter før landing. Taxet så inn til gate men måtte stå å vente noen minutter på at gaten skulle bli kjørt frem. Sa bar det avsted mot Flytoget via Tax-Free butikken. Konklusjon kommer først etter hjemturen, men skal si så mye at jeg ikke har tenkt å slakte Norwegian, men ei heller vil de få 10 av 10 ![]() Edit: Glemte en vesentlihg ting: flyvertinnene ombord var også veldig søte ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja de svenske vikarene er vel heller ikke så gamle - eller erfarne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da var det tid for å fullføre rapporten:
Skulle dra med siste SAS flyet (20:30) fra OSL til CPH. Sjekket inn på nettet når jeg stod opp søndag morgen og endte opp med sete 9A må M82 maskinen som skulle ta meg til CPH. Ankom OSL med flytoget og fikk printet ut boardingpass og levert fra meg bagasje. Sikkerhetskontrollern gikk halvgreit og hadde 35 minutter til flyet skulle gå så gikk å tok meg en øl med en kammerat mens vi ventet. Så også av DY flyet som skulle gå 30 min før og som resten av "turgjengen" unntatt meg og en annen skulle reise med var 30 min forsinket. Boarding gikk greit og fikk tatt med meg en gratis avis og gikk ombord. Selv om dette flyet er aldre enn det til DY som jeg fløy opp var eldre så virket det 10 år yngre. Dessuten var det behaglig benplass ombord. Fant forresten ut at jeg ikke hadde fløyet med en MD-80 på 3,5 år tross ganske hektisk reisevirksomhet fra min side de siste årene så det var faktisk deilig. Selv om det er bråkete bak så er det ett av de mest komfortable flyene så lange man sitter i den forreste 3. delen. Var også gratis kaffe/te og valgte en kopp te da jeg ikke liker kaffe. Forresten bestod besetningen av en dame rundt 30 og 2 middelaldrene menn, så her var det eneste punktet for DY vant ![]() Hadde kraftig med vind nedover (120kt ifølge kapteinen) så selv om vi tok av mot nord og fløy helt opp til minnesund og landt fra sør på CPH så tok flyturen kun 50 min. Av en eller annen grunn så ble vi henvist til fjernparkering på CPH og tror det var bare meg ombord som synes det var fint....noen liker jo lukten av Jet-A1 ![]() Så var det inn å vente på bagsasjen og traff også DY paxen som ankom 5 min etter oss. Var tydeligvis ingen god dag for bagasje på CPH for vårt fly ble først henvist til bånd 4, men etter å ha stått der i 25 min uten at noe hadde skjedd ble det oppdaget av bagasjen vår nå ankom bånd 5, men uten at man ble opplyst om det noe som var dårlig, men trøsten for være at siste DY pax fikk bagasjen 5 min etter meg så der ble det uavgjort. Konklusjon: Vel begge selskaper leverte varene og ser man bort ifra enkelte små feil så gikk det som forventet. Så er bare spørsmålet hvor mye ekstra man er villige til å betale for: Internet innskjekk, reserverte seter, automatinnskjekk, gratis aviser og kaffe/te og bedre plass ombord, og bonuspoeng......vel når jeg drar hjem på juleferie var det SAS som vant det anbudet....dessuten var de billigst når jeg kunne reise! Så hvor går den magiske grensen på hvor mye dyrere SAS skal være for at jeg skal velge Norwegian fremfor SAS? Vel betaler jeg selv ligger det nok rundt 150-200....betaler andre er det høyere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Morsom sammenligning... DC-8-63 gjorde vel en tilsvarende med Alaska og United en gang...eller var det Alaska og Air France?
Uansett bra rapport - gleder meg til flere!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Forhåpentlig får jeg til noen andre dueller i januar siden det ligger ann til å bli en måned med mye reisen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ | 737-405 | TripReports | 32 | 16-12-2014 01:13 |
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO | 737-405 | TripReports | 28 | 27-08-2014 04:15 |
SK: OSL-BLL, CPH-BLL og økning på AAL-CPH og AAR-CPH | Dash | Flyforum | 35 | 23-02-2013 08:28 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |