Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2006, 13:15   #1
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Svarte Bokser

Etter den siste ukens hendelse på Stord, og dagens nyhet om at de svarte boksene var så ødelagt at de engelske ekspertene har gitt opp...

Quote:
De to svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, ble hardt skadd under brannen som oppstod etter at flyet skled av rullebanen på Stord Lufthamn, Sørstokken på tirsdag. Dette førte til at de engelske ekspertene ved Farnborough-laboratoriet i London gav opp å undersøke taleregistratoren.
Fra VG Nett i dag Fant gummi på rullebanen

... lurer jeg på hva en svart boks er konstruert for å tåle av påkjenninger!!
Noen som vet??

Ser jo med stor entusiasme på National Geographic Channel når de sender "Air Crash Investigation", "Seconds from Disaster" etc. og konkluderer med at nesten uten unntak klarer de å få info ut av disse boksene!
Hvordan kan det da ha seg at boksen på et fly som sklir av rullebanen på Stord og tar fyr får så omfattende skader (taleregistratoren) at eksperter gir opp etter kun et døgn??
Ser de skal sendes videre til Florida for videre behandling. Kanskje de har bedre utstyr i USA?

Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 13:29   #2
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Svarte Bokser

Når man ser hva som er mest helt på et fly etter en styrt osv. så burde jo disse boksene vært plassert øverst i haleroret. Ref. til 737 som styrtet i Hellas og senest ulykken på Stord. Der var halepartiet stort sett helt.

:huh:
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 14:15   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Svarte Bokser

Quote:
Originally posted by Egil


... lurer jeg på hva en svart boks er konstruert for å tåle av påkjenninger!!
Noen som vet??


Ser de skal sendes videre til Florida for videre behandling. Kanskje de har bedre utstyr i USA?

Egil

Wikipedia har svar paa det meste.

Boksene sitter i halen - og det er for aa benytte resten av flyet som 'buffer'.

Regner med at boksene blir sendt til fabrikanten - det er gjerne de som har det mest avanserte utstyret.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 15:19   #4
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Svarte Bokser

Det viser også hvor vi burde sitte under en crash. Har aldri hørt om et fly som har rygget inn i fjellet.

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 16:14   #5
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Svarte Bokser

Fra Wikipedia:
Quote:
Currently, EUROCAE specifies that a recorder must be able to withstand an acceleration of 3400 g (33 km/s²) acceleration for 6.5 milliseconds. This is roughly equivalent to an impact velocity of 270 knots and a deceleration or crushing distance of 450 mm. Additionally, there are requirements for penetration resistance, static crush, high and low temperature fires, deep sea pressure, sea water immersion, and fluid immersion.
Sånn ca., hvis det er noen med "høyere matematiske ferdigheter" der ute, hvor mange G tilsvarer dette...? (Bare for å få omgjort 33 km/s² til noe "lettfattelig" som G).

Og hvorfor kaller man det "svarte bokser" når de alltid har vært orange...?

Quote:
Har aldri hørt om et fly som har rygget inn i fjellet.
Det er sikkert ja... Og i den sammenheng, når det gjelder jagerfly; den aller første indikasjonen på at man går i fjellveggen med f. eks. F-104 Starfighter, er at airspeed-indikatoren viser 0 knots....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 16:17   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Svarte Bokser

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Sånn ca., hvis det er noen med "høyere matematiske ferdigheter" der ute, hvor mange G tilsvarer dette...? (Bare for å få omgjort 33 km/s² til noe "lettfattelig" som G).

Og hvorfor kaller man det "svarte bokser" når de alltid har vært orange...?
Står ikke det der?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 16:47   #7
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Svarte Bokser

De har vel ikke alltid vært orange! Menr bestemt jeg har sett et bilde av en tidlig utgave av en CVR/FDR, og den var svart og rund, og minnet egentlig ganske mye om en sånn bombe man ser i tegneserier!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 18:44   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Svarte Bokser

Omregning:

1g = 9.80665 m/s2

De svarte boksene skal tåle, om jeg leser innlegget rett, 33 km/s².

Dvs. at boksene skal tåle ca 3350 g (det står riktignok 3400 g i teksten... :wink )
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 19:28   #9
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Svarte Bokser

Quote:
Originally posted by Superhai

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Sånn ca., hvis det er noen med "høyere matematiske ferdigheter" der ute, hvor mange G tilsvarer dette...? (Bare for å få omgjort 33 km/s² til noe "lettfattelig" som G).

Og hvorfor kaller man det "svarte bokser" når de alltid har vært orange...?
Står ikke det der?
Jo visst, i hærrans navn...., der står det ja..., svart på hvitt! Ble nok alt for opphengt i dette 33 km/s²-greiene.... Beklager, skal lese teksten bedre neste gang
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2006, 23:09   #10
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: Svarte Bokser

En annen ting, hvorfor står disse boksene på forskjellige steder på samme flytype?
NAS sine 737-300 kan de stå plassert i comp. 1 til comp 4. Så det er ikke alltid de står helt bak i flyene.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2006, 20:24   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Svarte Bokser

Og gjett hva som skjuler seg bak den lysere platen dere ser på Orions haleflate på hver side? Og ikke nok med det; ved havari utløses en liten eksplosiv eller ett eller annet som får den til å sprette vekk fra skroget og klarer seg fint
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Svarte bokser - Teknologi Radiv Flyteknisk forum 2 06-06-2016 22:40
Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser" ATC-flyradar Flyteknisk forum 9 26-03-2014 15:03
svarte piler SAS-Steward Flyteknisk forum 14 16-06-2010 12:41
Halvdan Svarte i seks scener LN-KGL Flyforum 5 02-01-2006 10:02
SAS Braathens svarte sail4fun Flyforum 17 05-08-2005 16:10


All times are GMT +2. The time now is 23:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.