![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Som kjent hadde Busy Bees 737 LN-NPB såkalt «gravel kit».
Men landet den noen gang på grusbane? Og i så fall hvor? Prøvde å finne noe info om dette på forumet, men fant det ikke. Hvis det er en tidligere tråd eller post er det bare å legge ut en link. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
|
![]()
Jeg fant spørsmålet ditt interessant Knut. Sjekket med et par tidligere BB piloter som ikke kunne erindre at NPB fløy på baner med grus i sin tid her til lands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Nei, opprinnelig kunde var Alyemeda (kundekode R4). Så den var nok ment å betjene noen dårlige striper i den regionen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
|
![]()
Levering står det å lese:
LN-NPB 12/12/1979 Busy Bee of Norway Forøvrig ett fly som man finner en del rarariteter om: Quote:
Quote:
PS. Kan jo hende den har fløyet for FN og i den sammenheng har brukt "gruspakken" Last edited by Tjab; 04-01-2023 at 20:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
|
![]()
Ser også en note her på denne siden: https://www.jetphotos.com/registration/LN-NPB
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.
Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Tja, det tok litt tid før det løsnet! Men svar på det egentlige spørsmålet har vi ikke. FN-oppdrag kan nok ha forekommet, f.eks. personelltransport til Libanon. Men ville FN leid så store fly for bush-operasjoner?
Takk for svar og info, folkens! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Litt spesielt at Alyemda hadde DY som kode.
Last edited by Hickok; 04-01-2023 at 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Jan Olav Martinsen tok dette bildet rett etter ankomst ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 05-01-2023 at 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,871
|
![]()
Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.
Hva inneholder VIP modulen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]() Quote:
VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også? Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,219
|
![]()
CK har en treseter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
a/ Boeing malte den slik - eller b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU. Alyamedas farger var røde og blå på den tiden. Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
|
![]()
Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !
Dette er jo helt prima ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Busy Bee Congo | raider66 | Flyforum | 11 | 02-05-2018 18:51 |
Busy Bee 737 | BraathensSafe1985 | Flyhistorisk forum | 23 | 11-08-2014 11:41 |
Busy Bee | fokkeren | Flyhistorisk forum | 1 | 11-09-2011 02:00 |
Busy bee bordvimpel | adressa | Samlerhjørnet | 4 | 19-11-2010 15:30 |
"The new Fokker Bee-Liners..." (Busy Bee-annons) | HansJ | Flyhistorisk forum | 3 | 24-03-2008 06:44 |