Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2022, 23:44   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
Default Busy Bee 737 på grus?

Som kjent hadde Busy Bees 737 LN-NPB såkalt «gravel kit».
Men landet den noen gang på grusbane? Og i så fall hvor?

Prøvde å finne noe info om dette på forumet, men fant det ikke.
Hvis det er en tidligere tråd eller post er det bare å legge ut en link.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 09:47   #2
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Jeg fant spørsmålet ditt interessant Knut. Sjekket med et par tidligere BB piloter som ikke kunne erindre at NPB fløy på baner med grus i sin tid her til lands.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 13:28   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 13:36   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?
Nei, opprinnelig kunde var Alyemeda (kundekode R4). Så den var nok ment å betjene noen dårlige striper i den regionen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 19:42   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?
LN-NPB ble levert ny fra Boeing til BB i 1979 mener jeg å huske.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 20:11   #6
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Levering står det å lese:
LN-NPB 12/12/1979 Busy Bee of Norway

Forøvrig ett fly som man finner en del rarariteter om:

Quote:
"Bia" var egentlig bestillt av en arabisk sheik som ville ha den bygget slik at den også kunne benyttes militært. Den var vel en av de få om ikke den eneste B737 som var modifisert slik at den kunne flys på grusbane uten å trekke sand, grus og småstein inn i motorene. Busy Bee kjøpte den da denne araberen "gikk fra kontrakten". Husker ikke i dag om han ble styrtet eller riktig hva som skjedde. Det fulgte med en utrolig fin VIP innredning i tillegg til passasjerinnredningen. Bakdørene var vel også modifiserte i forhold til standard for å gjøre det mulig å hoppe fra den, if memory serves me right??

Jeg lurer på, men er skrekkelig usikker!!, på om det var denne maskinen som Tor Tjøntveit kjøpte gjennom Wien Air Alaska og fløy ut fra Stavanger med falsk registrering påmalt? Noen her inne vet kanskje?
Quote:
Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979
Kræsjet i 94 hvor 4 stykker døde.

PS.
Kan jo hende den har fløyet for FN og i den sammenheng har brukt "gruspakken"
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	bss.PNG
Views:	302
Size:	811.6 KB
ID:	52637  
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 04-01-2023 at 20:21.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 20:30   #7
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Ser også en note her på denne siden: https://www.jetphotos.com/registration/LN-NPB

Quote:
NOTE: C/n 21763 / 571; del. 12/79 in this scheme without titles, re-introducing the yellow and brown Busy Bee - livery. The a/c was ordered on contract with Norwegian Air Force, as a convertible and fitted with undercarriage for rough airfields....
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 20:58   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 21:22   #9
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Tja, det tok litt tid før det løsnet! Men svar på det egentlige spørsmålet har vi ikke. FN-oppdrag kan nok ha forekommet, f.eks. personelltransport til Libanon. Men ville FN leid så store fly for bush-operasjoner?

Takk for svar og info, folkens!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2023, 22:41   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Litt spesielt at Alyemda hadde DY som kode.

Last edited by Hickok; 04-01-2023 at 22:49.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 08:38   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.
Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.

Jan Olav Martinsen tok dette bildet rett etter ankomst
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 05-01-2023 at 08:46.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 08:56   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,871
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 09:22   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?
Ja, hjertens enig. Hvis man kombinerer medlemmene her på forumet er det ikke mange spørsmål vi ikke klarer å besvare. Og det stort sett på en røddig og saklig måte. Når det gjelder Google vs Flyprat synes jeg at Tjab her i tråden oppsummerer forholdet særs bra i sin signatursticker..!

VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også?

Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 09:30   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,219
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat!
CK har en treseter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 13:32   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.
Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 13:34   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.
Du finner info på dette forumet som Google drømmer om å finne ….
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 14:38   #17
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,592
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.
I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 15:00   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!
Lakk .. maling .. Det smaker huggorm uansett.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 15:30   #19
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !

Dette er jo helt prima Påmalt fake reg og fløyet ulovlig.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screenshot_20230105-152743_Samsung Internet.jpg
Views:	247
Size:	279.9 KB
ID:	52640  
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2023, 15:41   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Busy Bee 737 på grus?

Eller kjøp denne ….

https://forum.flyprat.no/showthread....ht=tj%F8ntveit
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	E5E930EA-3796-4043-B6E0-06EFBB2C319F.jpg
Views:	247
Size:	103.6 KB
ID:	52641  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Busy Bee Congo raider66 Flyforum 11 02-05-2018 18:51
Busy Bee 737 BraathensSafe1985 Flyhistorisk forum 23 11-08-2014 11:41
Busy Bee fokkeren Flyhistorisk forum 1 11-09-2011 02:00
Busy bee bordvimpel adressa Samlerhjørnet 4 19-11-2010 15:30
"The new Fokker Bee-Liners..." (Busy Bee-annons) HansJ Flyhistorisk forum 3 24-03-2008 06:44


All times are GMT +2. The time now is 20:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.