Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-06-2024, 21:37   #1
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
OBB 8 Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

Da ser det ut til å være en 320 CEO mindre i drift en stund
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG-20240609-WA0020.jpg
Views:	756
Size:	111.6 KB
ID:	54758  
CFM is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2024, 22:46   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Dårlig sikt...

https://x.com/aviationbrk/status/1799896040700575777
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	GPqG4_vXYAEH4eS.jpg
Views:	1408
Size:	145.4 KB
ID:	54759  
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 05:10   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,382
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 06:03   #4
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.

Hmm, tror det er lurt og vente litt med det….
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 08:01   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Fått egen artikkel på AvHerald:

Quote:
Incident: Austrian A320 at Vienna on Jun 9th 2024, hail strike
https://avherald.com/h?article=519b01ae&opt=0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 09:20   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
OBB 8 Austrian OS434 truffet av kraftig hagl

Så denne just på twitter, virkelig godt jobbet av pilotene som lander med knuste vinduer



For mer, se her
https://abcnews.go.com/International...y?id=110970221

Quote:
Flight OS434 was flying from Palma de Mallorca, Spain, to Vienna, Austria, when it hit a "thunderstorm cell," Austrian Airlines said in a statement to ABC News. The hail caused damage to the cockpit windows, some coverings and the nose, which photos showed appeared to have broken off.
Tråd på twitter her
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 11:16   #7
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl (9/6-24)

Hvis været tillater det, kan en jo gjøre en autoland da, og dermed trenger en ikke å se noe som helst! Så får en heller være oppfinnsom når en skal kjøre den siste biten
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 11:47   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.

Godt man kan fly på instrumenter, da ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 12:42   #9
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Hmm, tror det er lurt og vente litt med det….
Ganske stor tabbe å fly rett inn i en kraftig cumulonimbus sky ja. Men uansett godt gjort med trygg landing.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 12:46   #10
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 353
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Ganske stor tabbe å fly rett inn i en kraftig cumulonimbus sky ja. Men uansett godt gjort med trygg landing.
Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 14:20   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,275
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres

Så interessant, har du noe link til mer info om radarekko på tørr vs våt hagl?



Tipper vi kommer til å se mer av dette i framtiden. Høyeste globale temperatur noen sinne de siste 2 årene - i år slås alle rekorder. Dette betyr mer energi i atmosfæren, mer heis-aktivitet på haglet i de største skyene, og dermed også større størrelse og mer voldsom vertikal aktivitet.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 15:01   #12
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Skjønner godt at det snakkes pm luftens helter etter denne landingen.
Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Syntes visstnok ikke på radarene, så pilotene kan neppe klandres
Radar ser kun vann, så det er delvis sant. Men vær som gir kraftig hagl har mye vann i seg. Største konstrentrering av vann i en CB er 18-25000 fot, og radar tilt må stilles rett og brukes aktivt i områder med mye aktivitet.
Jeg har ikke sett nøye på bildene her men nye Airbus radar har ensetting som dekker alt, men er overfølsom. Da må bruk av Tilt og Gain inn i bildet. Regner med at dette var en gammlere radar, uten dette.
Radar bildet vises på ND, men du må skru opp lys styrken ellers så er det ikke synlig. Regner med det er normalt i Austrian og sjekke det siden Terrain bruker samme reostat.

I USA ser vi vær som dette ofte. Om du flyr på Florida og Caribibbean på ettermiddagen på sommeren så er det garantert vær og hanskes med. Såpass mye til at mange velger morgen flyging for og unngå det. Det er non radar på rutene over Atlanteren til karibiske destinasjoner og HF var det vi hadde i mange år. I dag er det stort sett CPDLC men det tar fortsatt en del tid siden de som svarer ikke er ATC. Lite vær om morgenen grunnet lavere temperaturer.

Det er og stor forskjell på tordenvær i Florida og i f eks Denver. Rett etter merger mellom Delta og NWS traff jeg en kompis som kom fra NWS delen, Minneapolis og Detroit base, på flyplassen. «Se på disse bildene» og han viste meg en Airbus som ble skambanket av hagl på tur ut av Denver. Mine første ord var «Southern boys?» siden så mange fra Delta var basert i Atlanta. Tror det var bakgrunnen deres, men poenget er at de som kun er vant til Florida vær, eller ikke ser mye av det, har en ulempe når de kommer til dit været er tøft.

En CB i Midtvesten er flott og majestetisk på avstand, men de er farlige. Grunnen er at de bygger ofte opp til 50-60000 fot. Det er da det blir hagl.

De kan bli store i Florida og, men der er høyden stort sett på 20-30 tallet og de er fulle av vann. Du kan putte vingen inn og fly uten bevegelser i flyet. Radaren kan være knallrød pga vann innhold. De stormer med høyder over 40 må respekteres på en annen måte. Minimum 40-50 NM avstand er min regel, men det spørs på vind og hvor stormen er i syklusen. Hagl kommer ut av toppen og kan flytte seg langt. Jo større storm jo større hagl. Opp til tennisball størrelse er ikke uvanlig.
Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen.
Radar er og et verktøy som kan brukes som backup i navigasjon, og før jeg hadde hadde Terrain option så brukte jeg radar for og se fjell. I dag har vi som regel en person på radar og en på terrain på tur inn til ulendte plasser med uvær.
Unnskyld at dette ble langt men radar er et tema som kan snakkes om lenge og tar en del tid og forstå.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 16:38   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dette er noe jeg er vant til etter tiår i Midtvesten. Men en i Europa som nesten aldri ser slikt vær har ikke samme bakgrunn. Om det blir mer av dette i Europa så blir nok treningen viktigere der og. Når slike ting skjer i USA så bør de vite bedre, men i Europa har du ikke hatt samme fuktighet og varme så det er vanskelig og klandre noen.
Enig i det du sier om radarbruk, men jeg tror nok du undervurderer været i Mellom- Europa, Italia m.m.
Og det sier jeg etter å ha fløyet en god del over Midtvesten, Karibisk og Asia.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 17:48   #14
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Enig i det du sier om radarbruk, men jeg tror nok du undervurderer været i Mellom- Europa, Italia m.m.
Og det sier jeg etter å ha fløyet en god del over Midtvesten, Karibisk og Asia.
Mulig det, men jeg ville la tvilen komme de til gode. Er det vanlig med topper over 50.000 fot?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 17:56   #15
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Så interessant, har du noe link til mer info om radarekko på tørr vs våt hagl?



Tipper vi kommer til å se mer av dette i framtiden. Høyeste globale temperatur noen sinne de siste 2 årene - i år slås alle rekorder. Dette betyr mer energi i atmosfæren, mer heis-aktivitet på haglet i de største skyene, og dermed også større størrelse og mer voldsom vertikal aktivitet.
Hagl vises ikke på radar men du kan av og til se hvor sjansen er stor på hvordan stormen er formet.
Det offisielle som brukes for reflektivitet er Dbz der fargene viser forskjellig styrke.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 18:49   #16
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Mulig det, men jeg ville la tvilen komme de til gode. Er det vanlig med topper over 50.000 fot?

Nei, men over 400 stadig vekk.
Jeg avventer å se hva undersøkelsen kommer fram til ift. hvordan det her kunne skje. Vi har en salig miks av værradarer i flåten, såvidt jeg husker har BM gammel type.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 18:50   #17
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

For klarhet, det som ofte blir nevnt som hagl i Norge på vinterstid er ikke det som blir kalt hagl av meteorologer i USA. Det blir her kalt ice pellets og har ingenting med tordenvær og gjøre.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 19:39   #18
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,521
Default Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

Dette radarbildet skal ha blitt tatt noen minutter etter hendelsen


fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 20:09   #19
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

Her er noen biler fra en lokal gruppe Pápa, Ungarn, ikke så langt fra Wien, av det samme været. Temmelig heftige greier.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2845.jpeg
Views:	239
Size:	103.6 KB
ID:	54761   Click image for larger version

Name:	IMG_2844.jpeg
Views:	243
Size:	174.0 KB
ID:	54762   Click image for larger version

Name:	IMG_2846.jpeg
Views:	238
Size:	126.5 KB
ID:	54763  
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2024, 20:26   #20
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Austrian OS434 truffet av kraftig hagl 09JUN24

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Dette radarbildet skal ha blitt tatt noen minutter etter hendelsen
Utifra det som er kjent sålangt har det lite relevans for hendelsen, siden den skjedde vesentlig lenger sørvest en det som vises på bildet er like sørøst for VIE.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Next Level Austrian - Austrian med premium economy og noen flere fly Someone Flyforum 2 26-05-2018 02:50
Lander i hagl med Aeroflot EspenRR Bilder & foto 0 30-07-2016 13:58
LN-NON truffet av lyn erlingjo Småprat 12 01-05-2013 18:13
PIA777 gjennom litt lett hagl Someone Flyforum 8 15-05-2010 00:30
Hagl, regn og litt sol på OSL ENGM 911 Bilder & foto 12 11-05-2010 22:36


All times are GMT +2. The time now is 03:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.