Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2006, 20:19   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Airbus: Språktabbe blir dyr...

Ai ai ai, denne svir...

http://n24.no/utenriks/article1477222.ece#VG

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2006, 20:25   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Kjipern. Et problem kommer sjeldent alene - det har vi jo sett med A380. Men det ordner seg nok til slutt.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2006, 22:36   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Ai ai ai, denne svir...

http://n24.no/utenriks/article1477222.ece#VG

Dette er en ikke-nyhet. Det kalles "business as usual" i alle større bedrifter som på ett eller annet tidspunkt ønsker å gjøre noe med sine systemer. Bare se på alt krøllet som skjer når man oppgraderer fra en versjon av Word til en annen
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 04:08   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Quote:
Originally posted by LN-KOG
Dette er en ikke-nyhet. Det kalles "business as usual" i alle større bedrifter som på ett eller annet tidspunkt ønsker å gjøre noe med sine systemer. Bare se på alt krøllet som skjer når man oppgraderer fra en versjon av Word til en annen
Problemet her har ikke vært vanskelighetene med å oppgradere, men at det samme systemet ikke ble innført i alle deler av organisasjonen da Airbus ble knyttet tettere sammen rundt 2000. I steden for å gå inn for å bruke en og samme versjon, fortsatte de forskjellige enhetene å bruke forskjellige versjoner. Det samme problemet dukket til en viss grad opp under utviklingen av A340NG, men de gjorde ikke noe med det da, og nå får de betale for det. Hvordan er det mulig å begå en så stor feil? Vel, ikke godt å si, men det er ikke uten grunn at godeste Noel måtte gå tidligere i sommer...
brendas is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 15:31   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Heisann, husker dere den "minimale" software feilen på Ariane 5 raketten som oppstod like etter oppskytning fra Fransk Guiana?
Quote:
Several earlier columns in IEEE Computer have emphasized the importance of Design by ContractTM for constructing reliable software.

A $500-million software error provides a sobering reminder that this principle is not just a pleasant academic ideal.

Its conclusion: the explosion was the result of a software error -- possibly the costliest in history (at least in dollar terms, since earlier cases have caused loss of life).
Dere som vil kan lese resten The Lessons of Ariane

Kan man trekke en parallell her?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 15:34   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,429
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

hmmmm....unngå å samerbeide med franskmenn???
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 17:48   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Quote:
Originally posted by brendas
Problemet her har ikke vært vanskelighetene med å oppgradere, men at det samme systemet ikke ble innført i alle deler av organisasjonen da Airbus ble knyttet tettere sammen rundt 2000. I steden for å gå inn for å bruke en og samme versjon, fortsatte de forskjellige enhetene å bruke forskjellige versjoner. Det samme problemet dukket til en viss grad opp under utviklingen av A340NG, men de gjorde ikke noe med det da, og nå får de betale for det. Hvordan er det mulig å begå en så stor feil? Vel, ikke godt å si, men det er ikke uten grunn at godeste Noel måtte gå tidligere i sommer...
Vel, forsatt "business as usual" i store bedrifter. Oppgradering av Word var bare et ekstremt banalt eksempel.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 17:52   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Quote:
Originally posted by Someone

hmmmm....unngå å samerbeide med franskmenn???
Samme kan man si om NASA. NASA har ett av verdens mest avanserte risk management systemer - og det fanger opp omtrent det meste av risiki.

Problemet til NASA ligger i kommunikasjon mellom avdelinger - som ikke ble vurdert som en risiko. Så skjedde det da. Noen paneler løsnet og en romferje brant med tap av liv. Dette var en kjent risiko i en avdeling, men den var ikke kommunisert over til en annen som kunne gjort noe med den...

Så har vi en annen klassisk fra NASA:

"List all the risks that make sense! I know you're not gonna drop the thing on the floor!" Det var nettopp det som skjedde med satelitten.

Det finnes ikke små eller store risiki - kun risiki.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 18:29   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Heisann KOG Jo, jeg skal være den første til å innrømme at NASA har mange feil, og de ser ikke ut til å lære av tidligere feil heller, og jeg vet ikke hvor jeg skal starte med Microsoft...

MEN, jeg kan ikke si meg helt enig i dette utsagnet;
Quote:
Det finnes ikke små eller store risiki - kun risiki.
da vi ofte bruker sannsynlighetsberegning for feil analyse i flyindustrien. Det er mye som går inn i dette, og for langt til å beskrive i dette innlegget, men stor sett så skal sannsynliheten for at en enkel feil oppstå, som kan resultere i en katastrofal ulykke, være mindre enn 10 e-9. Med andre ord, vi evaluerer sannsynligeten for en feil og konsekvensen av en feil...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 19:28   #10
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Jeg ser av innlegget ditt, Dag, at vi er helt enige. Poenget mitt var og er at en risiko er en risiko selv om den synes veldig liten så er den der. Det du trekker inn er risk mitigation som gjør at sannsynligheten for at den oppstår blir mindre og i noen tilfeller forsvinner.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2006, 20:07   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Hei igjen KOG Ja, da er vi enige...:-p

Jeg får skylde på mine dårlige norsk kunnskaper...

Etter vel 24 år på den "andre" siden av dammen begynner språkkunnskapene å ruste litt, da jeg ikke har mange nordmenn å snakke med, og er en av grunnene til at jeg liker å følge med her på scanair.no.

Dag

__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2006, 12:15   #12
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Airbus: Språktabbe blir dyr...

Quote:
Originally posted by tripple-seven
Noen som vet om de til slutt klarte å få bruke aluminiums-wiring i A380? Eller om de ga opp dette? Hadde tidligere noen kolleger som jobbet i Toulouse og dette var et hot tema for en stund tilbake og blant annet grunnen til første forsinkelsen.. (I tillegg til feil varmebehandling på noen braketter etc etc..
Såvidt jeg vet, så benytter de fremdeles aluminiums-wiring, noe de skal ha hatt planer om fra starten av.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blir det en dyr dag for DY i dag? (Flyklagenemnda og Norwegian longhaul) sirpjalle Flyforum 92 30-03-2016 23:08
Navnebytte - EADS blir Airbus putzmeister Flyforum 0 31-07-2013 09:57
Airbus A380 blir innenriksfly FlightDeck Flyforum 7 19-07-2011 12:22
LN-DYR ? Hvor ? Idag ? Lennart Register- og ATC-Forum 2 13-07-2011 17:05
Blir forhåpentligvis lenge til Norge blir avhengig av Ryanair gilberg Flyforum 24 27-09-2009 22:10


All times are GMT +2. The time now is 15:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.