Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2010, 23:37   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Delta Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Etter del 1 - A Swiss Experience og del 2 - It's on, var det så klart for del 3 av reisen mot julebordet - DC-9 Safari gjennom Rustbeltet

Etter å ha vært på diverse museer i D.C. så kunne man like gjerne holde seg til gamle ting, og neste mål på turen fra D.C. til Chicago var målet å få fløyet DC-9, kanskje for siste gang. Gjennom Delta (Northwest) fant jeg da en kombinasjon via Detroit (DTW) med muligheter for DC-9 på begge strekninger. Sist gang ombord i en DC-9 var med SAS 8. Oktober 1998, så det begynte å bli en stund siden.

Avreise fra DCA var klokken 4, så etter en sen lunch i Georgetown bar det tilbake til hotellet for å plukke opp bagasjen og hive seg i en taxi den korte turen fra Capitol Hill ut til DCA og ankom flyplassen 2:55, en drøy time før avgang. Billettene var bestilt gjennom Delta og hadde sjekket inn på forhånd på delta.com for å registrere bagasje (var fortsatt på de gamle takstene og "slapp unna" med $15 + $25) og printe ut boarding card. Men intergrasjonen mellom DL og NW har tydeligvis litt igjen for jeg kunne ikke bruke DL sin software på innsjekk, men måtte over på NW sin.

Etter å ha levert fra meg bagasjen var det så gjennom security, som gikk treeegt, men kom meg tilslutt i gjennom. Så etterhvert et ankommende fly som lagde mye røyk komme på approach og ikke overaskende var det min maskin en DC-9-31 i NWA fargeskjema med registreringen N8978E som kom. Som opprinnelig ble levert til Eastern før den havnet hos NW


Etter en stund tok så boarding til og rekkefølgen var basert på klasser, status og seterad, men kom meg ombord og fant setet mitt på 13F, som var en stykke bak midten på denne maskinen. Knyttnevetesten ble bestått


Så ble det tid for pushback og motorene ble startet og man merket at de ikke var av det stilleste slaget. Hadde valgt sete på riktig side for med avgang mot nord fikk man god utsikt over både the White House, Capitol og the Mall. For å unngå overflygninger over kåken til Obama er man også nødt til å ta en venstresving like etter avgang og følger delvis Potomac oppover. Oppe på cruise begynte så serveringen som bestod av peanøtter og free softdrinks. IFE, måtte man stå for selv så på med iPod og QC3


Man så at vingen har noen timer bak seg'


Ellers en hendelsesløs flytur og landet på tid på DTW og parkerte på A-piren, sammen med en haug andre DC-9ere i både NW og DL farger


Ved ankomst gikk jeg så ytterst på piren til Heinekenbaren hvor det ble et par øl før det ble klart for flighter videre til ORD. Glemte meg litt bort og feilberegnet også avstanden, så kom tuslende i det final boarding call kom over høyttalerene og kom meg ombord i en halvfull DC-9-51 i nye Delta farger. N764NC var registreringen og kom vel til NW gjennom oppkjøpet av Republic?

For å bedrive litt selvpining og for å teste hva Bose QC3 kunne tåle hadde jeg valgt sete 25A, vindusete på bakerste rad....hvor man kommer svært så nærme en JT8D


Knyttnevetesten også bestått her, selv om det virker litt trangere. 2/3 av crewet var også de samme som jeg hadde hatt på DCA-DTW flighten


Pushback på tid og så ble det å fyre opp dieselmoterene ved siden av. Og i god gammel tradisjon ble det så å takse til rullebanen mens man ble mer og mer surrete av å høre på de to usynkroniserte motorene. Avgang med et brøl og disse er heller ingen rakett og lager mer lyd enn effekt. Ingen servering i economy på den korte turen over til ORD, men de som ba om det kunne få noe å drikke.


Nærmet oss ORD og så ut til å lande i god til før rutetid, før vi begynte sirklingen. Men vet det kan ta tid når piloten kommer på og sier som noen av dere kanskje ser så flyr vi ikke mot Chicago nå. Pga litt dårlig vær og at 9ern ikke akurat er topp moderne ble det så å ligge å vente og fikk en god sightseeing i kveldsmørket over store deler av Illinois og Indiana før vi omsider etter over 50 minutter i holding kunne lande på ORD


Ikke så lang taksevei til gaten og da jeg kom til bagasjebåndet var begge kolli allerede kommet og den ene var tilogmed tatt av båndet allerede. Bar så rett til Hilton som ligger vegg i vegg med ORD. Etter en burger og noen øl var det så å finne seg tilrette i senga for litt forum og TV titting for å lade opp til morgendagen for Tommy777 hadde kalt inn til oppmøte klokken 08:00 ved innsjekk hos UA morgenen etter til den etterhvert berømte GT-flighten, hvor rapport vil komme en annen dag


Delta har aldri vært min favoritt. Vet ikke hvorfor, men er ett eller annet jeg ikke liker ved dem. Definitivt ikke min favoritt innen USA og feil allianse er de også i, men så lenge det varer så har man en mulighet med å fly noen hauggamle DC-9ere med dem, og det var det som var poenget med turen

Forresten noen her som klarer å se når N764NC / 9855 (cn 47717/833) og N8978E / 9995 (cn 47327/391) ble produsert og historien deres frem til nå?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 27-01-2010 at 14:32.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 00:43   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,424
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

N764NC / 9855 (cn 47717/833)
Levert til North Central Airlines i september 1976
Merged into Republic 1979
Merged into NW 1986
Merged into DL 2008
Samme reg'en siden fødseøen.


N8978E / 9995 (cn 47327/391)
Levert til EA i oktober 1968
Parkert Mojave 91-94
Northwest 1994
Delta 2008
Samme reg hele livet her også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 07:39   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Takker! Den siste var jo skikkelig opp i åra!
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 08:39   #4
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Bra rapport!
Er det bare meg, eller ser jeg på hver rapport fra turen til Seattle en laptop med Scanair sine sider oppe?!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 22:47   #5
kjeng
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hamar
Posts: 123
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Hvordan klarte Bose-headsetet seg? Vurderer et sånn selv..
__________________
kjeng is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 22:52   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,697
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Som vanlig bra rapporter fra redaksjonen i downtown Oslo
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2010, 22:55   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Quote:
Originally Posted by kjeng View Post
Hvordan klarte Bose-headsetet seg? Vurderer et sånn selv..
Det glemte jeg helt QC3en klarte seg bra og bestod definitivt testen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2010, 11:09   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Takk for spennende Diesel-9-rapport! Den ene maskinen skal for øvrig ut av service i oktober.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2022, 18:19   #9
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Takk for flott rapport Someone!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2022, 18:26   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,424
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Mye gull blant de gamle trip-rapportene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2022, 16:04   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,332
Default Re: Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"

Morsomt med repriser:-)
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SVG - De fem siste dagene sett gjennom mine "øyne" chrSVGa380 Bilder & foto 21 13-02-2013 20:44
Idemyldring "julebord/årstreff" i Trondheim LN-FHU Flyforum 36 22-01-2012 13:59
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 20:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.