![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
WF187 fra Oslo til Førde fikk trykkfall i dag og måtte brått redusere høyden
Widerøe fauk til Florø i staden for til Førde. Årsaka er at det i Florø er ein teknisk base der flyteknikarar kan sjå på flyet https://www.nrk.no/vestland/fekk-skr...jon-1.15711437
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
LN- WIH var «synderen» her.
Mye rart i den artikkelen : de hadde bla en «emergency - event» Og kommunikasjonssjefen i Widerøe uttaler dette om situasjone: – Eg veit ikkje, så det blir berre spekulasjonar, men no flyr ikkje flya våre så høgt, så faren var nok ikkje så stor, seier kommunikasjonssjefen. Aha , det er altså mindre farlig når det bare er 25 000 fot ned til bakken. ![]()
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
|
![]()
En dekompresjon på 25 000 fot (eller 22 000 fot som de faktisk fløy på) er mye mindre farlig enn om det skulle skje på 39 000 fot. Avhengig av hvor rask dekompresjonen er, vil man på 22 000 fot være effektivt bevisst i mellom 5 og 15 minutter, mens tilsvarende for 39 000 fot vil være mellom 7 og 20 sekunder. I tillegg så går det jo betydelig raskere å komme seg under 10 000 fot når man flyr lavt, så uttalelsen til kommunikasjonssjefen er helt riktig.
Last edited by OY-CIR; 01-11-2021 at 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
Med trykkabinhøyde på ca. 1500 meter/4900 fot (ref: Store Norske Leksikon) er det jo ikke farlig i det hele tatt om det hadde skjedd under den høyden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8? Last edited by KnutW; 01-11-2021 at 16:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
Det står mye feil i SNL, info derfra må tas med store klyper salt. Vi får høre hva flygere og/eller operative her sier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
Denne grafen gir nok en god indikasjon på hva kabintrykket/kabinhøyden er på ulike flyhøyder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
|
![]() Quote:
Kabinhøyden vil variere ut fra hvor høyt man flyr. For Dash 8 er kabinhøyden 8000 ft på FL250 (Q400, ganske sikker på at det også gjelder små-Dashene). På FL220 som i dette tilfellet vil kabinhøyden være ca 6000 ft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7 | Upsaker | Småprat | 96 | 10-08-2016 08:24 |
Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag | stistens | Flyforum | 27 | 08-01-2010 23:51 |
VG: Trykkfall-alarm i SAS-fly | Falcon | Flyforum | 3 | 02-03-2009 15:39 |
Trykkfall i DY fly | TOS | Flyforum | 24 | 21-06-2006 12:36 |
Trykkfall i to "norske" fly.... | Paramedic | Flyforum | 1 | 05-03-2006 20:20 |