Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2021, 22:40   #1
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
Widerøe Widerøe med trykkfall 31OCT

WF187 fra Oslo til Førde fikk trykkfall i dag og måtte brått redusere høyden

Widerøe fauk til Florø i staden for til Førde. Årsaka er at det i Florø er ein teknisk base der flyteknikarar kan sjå på flyet

https://www.nrk.no/vestland/fekk-skr...jon-1.15711437
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 13:08   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Widerøe med trykkfall

LN- WIH var «synderen» her.

Mye rart i den artikkelen : de hadde bla en «emergency - event»
Og kommunikasjonssjefen i Widerøe uttaler dette om situasjone:

– Eg veit ikkje, så det blir berre spekulasjonar, men no flyr ikkje flya våre så høgt, så faren var nok ikkje så stor, seier kommunikasjonssjefen.

Aha , det er altså mindre farlig når det bare er 25 000 fot ned til bakken.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 13:38   #3
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
Default Re: Widerøe med trykkfall

En dekompresjon på 25 000 fot (eller 22 000 fot som de faktisk fløy på) er mye mindre farlig enn om det skulle skje på 39 000 fot. Avhengig av hvor rask dekompresjonen er, vil man på 22 000 fot være effektivt bevisst i mellom 5 og 15 minutter, mens tilsvarende for 39 000 fot vil være mellom 7 og 20 sekunder. I tillegg så går det jo betydelig raskere å komme seg under 10 000 fot når man flyr lavt, så uttalelsen til kommunikasjonssjefen er helt riktig.

Last edited by OY-CIR; 01-11-2021 at 15:49.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 13:59   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Widerøe med trykkfall

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Aha , det er altså mindre farlig når det bare er 25 000 fot ned til bakken.
Som OY-CIR sier: Når trykkabinen ikke virker lenger, er det tryggest å være så lavt som mulig.

Med trykkabinhøyde på ca. 1500 meter/4900 fot (ref: Store Norske Leksikon) er det jo ikke farlig i det hele tatt om det hadde skjedd under den høyden
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 15:53   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
Default Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?

Last edited by KnutW; 01-11-2021 at 16:02.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 16:05   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?

Aner ikke. Fant bare en artikkel hos Store Norske Leksikon som sa det var typisk kabinhøyde.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 16:07   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
Default Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Det står mye feil i SNL, info derfra må tas med store klyper salt. Vi får høre hva flygere og/eller operative her sier.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 16:27   #8
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Denne grafen gir nok en god indikasjon på hva kabintrykket/kabinhøyden er på ulike flyhøyder.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	dash8200pressure.jpg
Views:	300
Size:	92.5 KB
ID:	50410  
Bluescan is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2021, 16:28   #9
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 533
Default Re: Widerøe med trykkfall 31OCT

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Forskjellen består vel mest i at det ikke er surstoffmasker på DHC-8?
Edit: Er det ikke mer enn 5000 FT kabinhøyde på DHC-8?
Stemmer at det ikke er oksygenmasker, men det er heller ikke nødvendig nettopp fordi man flyr så lavt.

Kabinhøyden vil variere ut fra hvor høyt man flyr. For Dash 8 er kabinhøyden 8000 ft på FL250 (Q400, ganske sikker på at det også gjelder små-Dashene). På FL220 som i dette tilfellet vil kabinhøyden være ca 6000 ft.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7 Upsaker Småprat 96 10-08-2016 08:24
Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag stistens Flyforum 27 08-01-2010 23:51
VG: Trykkfall-alarm i SAS-fly Falcon Flyforum 3 02-03-2009 15:39
Trykkfall i DY fly TOS Flyforum 24 21-06-2006 12:36
Trykkfall i to "norske" fly.... Paramedic Flyforum 1 05-03-2006 20:20


All times are GMT +2. The time now is 18:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.