![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
|
![]()
I lys av konflikten i SAS som etter alt å dømme virker fremprovosert fra ledelsen, vil jeg starte en ny diskusjon:
Hvilken investor sitter nå klar til å gå inn i SAS, men har stilt som krav at SAS Skandinavia skal gå dukken, for å kunne ta over et selskap med lavere kostnadsbase? Starter gjetningen med gode gamle Lufthansa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
For gruppene i bransjen er det viktig at man ser at selskapet kan drives med overskudd, men ikke nødvendigvis at det gjør det (som jo øker prisen). Videre reformer kan alltid settes i gang etterpå, og med flere selskaper i gruppen er det også mer operasjonell fleksibilitet. I forhold til Danmark/Sverige er det kanskje også et poeng å sette på spissen hvordan situasjonen er slik at de evt. går inn med mer penger, evt. midlertidig tar det hele over for å stabilisere en skandinavisk aktør. Mye på spill spesielt for Danmark, og om man ser rovdyrene i bakspeilet så setter man kanskje farten opp. Til syvende og sist svarer ledelsen til styret. Styret representerer eierne. De gjennomfører en strategi de har blitt enige om. Min personlige teori? Styret i SAS er _alt_ for fragmentert interessemessig til at man kan ha noe annet enn kaos og endeløse kompromisser. Man kan snakke så mye man vil om ledelse, men det selskapet ser mest ut til å trenge (slik jeg ser det) er nye eiere som tenker klart og kan komme opp med en god strategi for selskapet. Det er der poenget til AVdW kommer inn -- hvem vil ha SAS om de ansatte streiker hele tiden? Selv om man lett kan man snu seg og spørre "Hvorfor streiker de?" så er det ingen tvil om hvilke signaler det sender til evt. investorer/oppkjøpere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
En profesjonell investor vil vel lure på hvorfor ledelsen i SAS sliter såpass med å få med seg de ansatte, eller?
Det er jo ikke sånn at SAS tilfeldigvis består av unikt streikevillige, kranglevorne mennesker. Ansvaret for å lede et selskap ligger hos ledelsen, ikke de ansatte (som kollektivt har stemt ja til at nok er nok). Ledelsen må vise retning og motivere sine ansatte. Rimelig fundementalt, egentlig. SAS ledelsens manglende evne, over mange mange år, til å få med seg sine ansatte er påfallende, og en ny inverstor bør være klar over at selskapets kultur er preget av årevis med mistillit og konfliktfylt kommunikasjon. Dette blir man ikke kvitt ved en Ch.11… |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,369
|
![]()
De ansatte ikke hollenderen for og øke inntjening eller forbedre servicen…..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Hvilken investor kunne tenkes, som i) har nok penger, ii) har kompetanse på å drive flyselskap, iii) har en strategi som er noe mer enn bare å kutte kostnader og opprette interne union-busting-selskaper og iv) kan få slutt på krigen med pilotene (enten gjennom å sette hardt mot hardt, eller gjennom tillit, jfr pkt iii)...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
1) Kjøp SAS 2) Gjør det om til produksjonsselskap i egen gruppe 3) Fly rutene med andre datterselskaper eller på anbud blandt datterselskapene 4) Slå SAS-datterselskapet konkurs eller null-size 5) Viderefør markedsposisjonen i Skandinavia under eget/nytt/overført(?) brand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Forhåbentlig ingen!
Hvorfor købe sig ind i problemer? Vent til det falder sammen af sig selv - og sæt så eget materiel ind på de givtige ruter. (køb evt. de overskydende fly - og et enkelt AOC- af konkurboet) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
SAS behöver ägare som är villiga att vända upp och ner på bolaget, ta död på gamla sanningar och gamla mönster och göra en ordentlig nystart. Däremot tror jag det kan bli knivigt att hitta villiga seriösa investerare ifall danska staten ska tala om för dem vad de får och inte får göra.
Men ifall SAS går hädan, vilka går in och täcker de luckor som kommer uppstå i SE, NO och DK? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
Norge: Norwegian og Flyr øker frekvenser, starter evt ruter der SAS har vært alene (og det er ikke mange stedene). WF konkurrerer allerede om de fleste regionale ruter, skaffer evt. flere jetfly Danmark: Innenriks vil nok DAT og Norwegian ta over det som er igjen av SAS-flyvninger. Utenriks en kombinasjon av Norwegian og utenlandske selskaper, evt. en mini-SAS opprettet av den danske stat for å ivareta strategiske interesser. Sverige: Det landet det er mest spørsmål ved men likevel en konkurransesituasjon med Norwegian, BRA og FR i innenriks-trafikk -- så vil tippe noe lignende som i Norge. Mulig selskaper som BRA og Flyr/Widerøe inngår allianser for å dekke forretningsreisende bedre. Også en god mulighet for (ytterligere) utenlandske selskaper å komme inn, men det er ganske hard konkurranse allerede, så tviler litt på det -- og vil i så fall tro de er ute i tide for å kjøpe SAS (eller restene av det) isteden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
DK skal man nok se som 2 markeder CPH og ikke-CPH CPH vil man se de udenlandske selskaber opruste med større fly/flere frekvenser og så FR/ESY/Eurowings komme ind med flere destinationer. På langruter kan jeg på sigt se et eller flere selskaber kommer ind med ruter: Måske UA til EWR og/eller ORD for at samle noget feed op måske DL på SEA som erstatning for SFO/LAX ruterne. På ikke-CPH markedet gør fraværet af SAS ikke nogen forskel - vi ser dem alligevel ikke! Jo de flyver med lidt CRJ/ATR på BLL-OSL/ARN og AAL-OSL men som med indenrigs - det vil kunne dækkes af DX/DY alternativt EZ hvis de begynder at flyve rutefly igen. SAS dækker ikke nogen kritiske ruter i DK, der ikke lynhurtigt kan dækkes af andre. Chartermæssigt er der masser af andre aktører i markedet både i nord og syd, Så, når SAS forsvinder bliver der lidt uro et par måneder men det varer ikke længe. SAS er ikke vigtigt for Danmark, SAS er måske vigtigt for Sjælland - men kun her og nu, det udjævner sig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Hvis SAS trafikken overtages af andre selskaber ændrer det ikke noget i antallet af ansatte i lufthavnen (handling, catering, fueling, ATC etc) - efter umiddelbart dyk!
Hvis en del af SAS trafikken overtages af andre DK baserede selskaber vil en stor del af de flyvende jobs også bestå, måske endda flere fordi der ikke skal pendles crew ind fra SE og NO - det sidste kan dog ha en negativ virkning for hotelbranchen Ill give you tvat. Erstattes SAS af flere DK baserede selskaber vil det på give flere DK admin jobs ( fremfor Solna jobs). Afhængig af hvor de vælger at lave deres vedligehold, kan det på sigt føre til tech jobs også i større stil end nu. Det er muligt det andre jobs end dem der pt. er ansat, men so be it, ingen er vel noget sted lovet job for life bortset fra i public sector i Grækenland. Ja, der vil nok komme et kort dyk i CPH - men ingen branche er lovet evig fremgang / status quo. Andre steder i landet formår lufthavne faktisk fremgang på trods af (på grund af?) fravær af SAS! Så, nej SAS er ikke nogen livsnødvendighed, måske tværtimod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,380
|
![]()
Du misser all transfertrafikken, som ikke lenger vil reise via CPH. Dette er vel 60-70% av SAS' trafikk i dag. Disse legger også veldig mye penger igjen i taxfree, barer og restauranter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Har noen tall på hvor stor prosentandel av trafikken på Kastrup som er transit? Både internasjonalt og dansk innenriks til/fra utland?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Men det var vel i velmagtsdagene det var 70% nu er det vel nærmere 30% Under alle omstændigheder vil den andel af kunstig trafik falde med de mange p2p ruter som SK selv åbner fra andre skandinaviske steder, de har selv undergravet hub-strategien. Og vi ser anden direkte trafik tage over der også generer omsætning i lufthavnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Forståelig nok - det var jo det Norwegian gjorde med Sterling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]()
Problemet med dette er at du ikke har organisasjon på bakken ved inntog — og stiller på lik linje med andre aktører som kommer inn.
DY på CPH blir annerledes. De kunne fly inn fra OSL og videre i slynger. I tillegg var Sterling mye mindre, hadde mer begrenset operasjon. Mens man med SAS har masser av konkurrenter i samme marked som umiddelbart vil posisjonere seg. Å ta over SAS’ markedsposisjon (og merkevare) vil være en fordel. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS: Klar til ny ekspansion | jefi99 | Flyforum | 33 | 30-07-2011 10:00 |
Reinfeldt , klar til å selge SAS-andel | sail4fun | Flyforum | 9 | 14-09-2010 18:53 |
SAS-medarbejdere klar til fusion | tiemand | Flyforum | 0 | 04-07-2008 15:53 |
SAS klar til forsoning | sail4fun | Flyforum | 17 | 07-02-2008 12:59 |
Saudisk investor kjøper seg inn i Air Berlin | CK | Flyforum | 0 | 17-01-2008 14:32 |