![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Braathes SAFE fløy jo stort sett Boeing fly, selv om det også var noen FOkker fly.:
Boeing 737-200 Boeing 737-300 Boeing 737-400 Boeing 737-500 Boeing 737-700 Boeing 767-200 Noen som vet på hvilke ruter de fløy de forskjellige typene, eller var det en blanding ? Vet jeg fløy med alle typene, stort sett mellom Fornebu og Stavanger. Men hvor ellers ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Braaten’s opererte vel aldri 737-300 regelmessig, mulig ble det leid inn noen på kortere tid men -300 ble vel aldri kjøpt av BU.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
737’ene gikk om hverandre etter behov. 767’ene ble anskaffet for å gå charter, spesielt til Kanariholmene. En var basert på Arlanda, den andre på Gardermoen/Fornebu. De dagene de ikke gikk charter, gikk de et par-tre turer Fornebu-Stavanger eller -Trondheim. Ofte med lite pax og store tap ….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]()
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
De opererte vel aldri egne -300.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
![]() Forøvrig opererte jo Braathens i Sverige 737-3Y0 SE-DUS som "arv" fra Transwede, men selv om den neppe kan regnes med i det "egentlige" BU var den jo innimellom å se på norske ruter, riktignok sjeldent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
242 økonomiseter. Så temmelig trangt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]() Quote:
Kun én klasse, men jeg er uenig i at det var trangt. Husker ikke sete-pitch men det kan ha vært 32-34 traktene, minnes ikke at det var trangt. Men så var man jo 40 år yngre… 767’ene ble bestilt da US Dollar var ca 5 kr og skulle betales da den var 7-8. Det ble bestilt to med opsjon på to til. Innredningen var ikke «charter» nok til at de fikk CASK lavt nok til å gjøre butikk på dem. Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200? Det var mange i Braathens SAFE som mente 757 hadde vært et bedre valg. Braathens malte også opp et par Fokker 100 de arvet fra Transwede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Og det med 757 kan jeg skrive under på. Det var 4 F100, SE-DUC/D/E/R. De ble også enkelte ganger sett innenriks i Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]() Quote:
Var det noen «ekte» Braathens-flygere som fløy disse, eller var det helsvensk cockpit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Hva gjelder crew vet jeg ikke, men tviler på om noen ble utlånt til F100-operasjonene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
Stemmer at Braathens arvet F-100 fra Transwede. Fløy denne mellom OSL og ARN ihvertfall. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]() Quote:
Braathens SAFE hadde B767-200 kun i 2 år(1984-1986) og deretter solgt. Ingen Premium/Business eller SunClass på disse, men kun en og samme klasse gjennom hele flyet. Interiøret var vel ganske identisk med deres 737-200/500-flåte og ansett på 80-tallet som ganske sprekt og moderne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Takk for all info
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mimretråd Braathens SAFE | KAB | Flyhistorisk forum | 42 | 13-05-2019 12:47 |
Braathens Safe slipsnål | Preben | Samlerhjørnet | 1 | 19-11-2018 05:45 |
Braathens SAFE kunst | BU767 | Samlerhjørnet | 6 | 21-04-2012 08:12 |
Braathens SAFE DC-4 på Svalbard | Andrev | Flyforum | 0 | 11-05-2007 05:05 |
Braathens SAFE | WestAir | Flyforum | 9 | 06-02-2006 20:05 |