Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2023, 01:18   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norge Braathens SAFE og flyene

Braathes SAFE fløy jo stort sett Boeing fly, selv om det også var noen FOkker fly.:

Boeing 737-200
Boeing 737-300
Boeing 737-400
Boeing 737-500
Boeing 737-700

Boeing 767-200

Noen som vet på hvilke ruter de fløy de forskjellige typene, eller var det en blanding ?

Vet jeg fløy med alle typene, stort sett mellom Fornebu og Stavanger. Men hvor ellers ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 02:38   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Braaten’s opererte vel aldri 737-300 regelmessig, mulig ble det leid inn noen på kortere tid men -300 ble vel aldri kjøpt av BU.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 04:11   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Braathens SAFE og flyene

737’ene gikk om hverandre etter behov. 767’ene ble anskaffet for å gå charter, spesielt til Kanariholmene. En var basert på Arlanda, den andre på Gardermoen/Fornebu. De dagene de ikke gikk charter, gikk de et par-tre turer Fornebu-Stavanger eller -Trondheim. Ofte med lite pax og store tap ….
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 08:26   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 08:57   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Braathes SAFE fløy jo stort sett Boeing fly, selv om det også var noen FOkker fly.:
Dette er riktig for en periode på slutten av selskapets historie. De startet som et rent DC-4-selskap (C-54 for å være pinlig nøyaktig). Deretter kom DC-6, deHavilland Heron, Fokker Friendship, Fokker Fellowship - så i 1971, 25 år etter selskapet ble grunnlagt, kom den første Boeing 737en.

De opererte vel aldri egne -300.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 09:29   #6
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
737’ene gikk om hverandre etter behov. 767’ene ble anskaffet for å gå charter, spesielt til Kanariholmene. En var basert på Arlanda, den andre på Gardermoen/Fornebu. De dagene de ikke gikk charter, gikk de et par-tre turer Fornebu-Stavanger eller -Trondheim. Ofte med lite pax og store tap ….
B767-205 ble benyttet til charter den første tiden. Det var først da man begynte å se at charterkapasiteten med B767 var for stor, at en maskin ble benyttet på de norske innenriksrutene LN-MOW nevner. To eller tre ganger til Stavanger og en rotasjon til Trondheim.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 09:37   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
- så i 1971, 25 år etter selskapet ble grunnlagt, kom den første Boeing 737en.

De opererte vel aldri egne -300.
Vel - LN-SUS og -SUP ble jo levert i januar 1969, noe du sikkert egentlig vet.

Forøvrig opererte jo Braathens i Sverige 737-3Y0 SE-DUS som "arv" fra Transwede, men selv om den neppe kan regnes med i det "egentlige" BU var den jo innimellom å se på norske ruter, riktignok sjeldent.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 09:46   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Vel - LN-SUS og -SUP ble jo levert i januar 1969, noe du sikkert egentlig vet.

Forøvrig opererte jo Braathens i Sverige 737-3Y0 SE-DUS som "arv" fra Transwede, men selv om den neppe kan regnes med i det "egentlige" BU var den jo innimellom å se på norske ruter, riktignok sjeldent.
Ble SE-DUS malt I Braathens farger ? Det var vel det “nye” skjemaet naar Transwede ble en del av Braathens.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 10:07   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ble SE-DUS malt I Braathens farger ? Det var vel det “nye” skjemaet naar Transwede ble en del av Braathens.
Den hadde "Nordlysfargene" med et svensk flagg foran døra, ellers likt.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 11:35   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?


Sent from my iPhone using Tapatalk
242 økonomiseter. Så temmelig trangt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 19:11   #11
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet?
Som MOW sier, 242 økonomiseter. Fun fact: Nøyaktig like mange seter som SAS’ A300.

Kun én klasse, men jeg er uenig i at det var trangt. Husker ikke sete-pitch men det kan ha vært 32-34 traktene, minnes ikke at det var trangt. Men så var man jo 40 år yngre…

767’ene ble bestilt da US Dollar var ca 5 kr og skulle betales da den var 7-8. Det ble bestilt to med opsjon på to til.
Innredningen var ikke «charter» nok til at de fikk CASK lavt nok til å gjøre butikk på dem. Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?

Det var mange i Braathens SAFE som mente 757 hadde vært et bedre valg.

Braathens malte også opp et par Fokker 100 de arvet fra Transwede.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2023, 20:24   #12
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?

Det var mange i Braathens SAFE som mente 757 hadde vært et bedre valg.

Braathens malte også opp et par Fokker 100 de arvet fra Transwede.
Britannia begynte med 273 og øket senere til 290, med 8 i bredden mot BU's 7, såvidt jeg husker. Tydeligvis få bredskuldrede briter...

Og det med 757 kan jeg skrive under på.

Det var 4 F100, SE-DUC/D/E/R. De ble også enkelte ganger sett innenriks i Norge.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2023, 06:42   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det var 4 F100, SE-DUC/D/E/R. De ble også enkelte ganger sett innenriks i Norge.
Sikker på at det ikke var fem? Jeg fløy med SE-DUI fra Fornebu til Kjevik i 1996. Den var helt hvit, og opererte som BU215.

Var det noen «ekte» Braathens-flygere som fløy disse, eller var det helsvensk cockpit?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2023, 09:06   #14
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Sikker på at det ikke var fem? Jeg fløy med SE-DUI fra Fornebu til Kjevik i 1996. Den var helt hvit, og opererte som BU215.

Var det noen «ekte» Braathens-flygere som fløy disse, eller var det helsvensk cockpit?
Jeg er langt fra sikker, men lurer på om den ikke da var Transwede og ikke Braathens, formelt sett.
Hva gjelder crew vet jeg ikke, men tviler på om noen ble utlånt til F100-operasjonene.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2023, 11:48   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Som MOW sier, 242 økonomiseter. Fun fact: Nøyaktig like mange seter som SAS’ A300.

Kun én klasse, men jeg er uenig i at det var trangt. Husker ikke sete-pitch men det kan ha vært 32-34 traktene, minnes ikke at det var trangt. Men så var man jo 40 år yngre…

767’ene ble bestilt da US Dollar var ca 5 kr og skulle betales da den var 7-8. Det ble bestilt to med opsjon på to til.
Innredningen var ikke «charter» nok til at de fikk CASK lavt nok til å gjøre butikk på dem. Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?

Det var mange i Braathens SAFE som mente 757 hadde vært et bedre valg.

Braathens malte også opp et par Fokker 100 de arvet fra Transwede.

Stemmer at Braathens arvet F-100 fra Transwede. Fløy denne mellom OSL og ARN ihvertfall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2023, 15:34   #16
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Den hadde "Nordlysfargene" med et svensk flagg foran døra, ellers likt.
DUS hadde sporadisk noen innenlandsturer. Jeg fløy med denne mellom både SVG-FBU og SVG - BGO i sin tid.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2023, 16:28   #17
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?

Braathens SAFE hadde B767-200 kun i 2 år(1984-1986) og deretter solgt. Ingen Premium/Business eller SunClass på disse, men kun en og samme klasse gjennom hele flyet.

Interiøret var vel ganske identisk med deres 737-200/500-flåte og ansett på 80-tallet som ganske sprekt og moderne.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8777.jpg
Views:	316
Size:	225.9 KB
ID:	54053   Click image for larger version

Name:	IMG_8778.jpg
Views:	312
Size:	325.2 KB
ID:	54054   Click image for larger version

Name:	IMG_8779.jpg
Views:	308
Size:	383.4 KB
ID:	54055   Click image for larger version

Name:	IMG_8780.jpg
Views:	318
Size:	353.8 KB
ID:	54056  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2023, 17:27   #18
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Default Re: Braathens SAFE og flyene

Takk for all info
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mimretråd Braathens SAFE KAB Flyhistorisk forum 42 13-05-2019 12:47
Braathens Safe slipsnål Preben Samlerhjørnet 1 19-11-2018 05:45
Braathens SAFE kunst BU767 Samlerhjørnet 6 21-04-2012 08:12
Braathens SAFE DC-4 på Svalbard Andrev Flyforum 0 11-05-2007 05:05
Braathens SAFE WestAir Flyforum 9 06-02-2006 20:05


All times are GMT +2. The time now is 22:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.